2026-09-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Yep. Det duger inte att män lämnar över allt ansvar för samhällets barn till kvinnor och sen sitter och gnäller över att det inte finns några män/bara finns kvinnor i pojkars liv.

God jobbtur 🙏

Jag är aktiv i ett par olika idrottsflreningar där mina barn är med och idrottar. Vi lägger stor vikt vid att tala både med killarna och tjejerna om hur man beter sig mot varandra.

Jag tror att tonåringar behöver få både manliga och kvinnliga förebilder utöver deras föräldrar. Jag tror också att ungdomar ibland också tar till sig saker på ett annat sätt om det kommer från andra vuxna än deras föräldrar.

Om jag får spekukera fritt tror jag att många ungdomar idag har ett mindre umgänge idag än när jag var tonåring på 90 talet. Färre idrottar, spelar musik i grupp och så vidare. Det gör tror jag att de blir sämre rustade för det sociala samspelet med andra människor.
Citera
2026-09-30, 07:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Läser det du länkat till kring freeze/ fawning? Annars kanske du läser men förstår/vill inte förstå vad du läser. Fawning kan uppstå helt utan tidigare trauma.

Att ni har så svårt att förstå. Jag har aldrig sagt att det inte kan vara så. Det jag säger är att oftast så ligger något äldre trauma bakom. Det står också att det inte behöver vara någon farlig utsatt situation för att en freezereaktion ska utlösas utan det räcker med att det kanske lite liknar den tidigare reaktionen, det kan vara en plats (toalett), det kan vara en doft, ett ljud.

Detta förnekar ni konsekvent utan säger att det är själva våldtäkten som utlöser reaktionen. Därför frågar jag er när tjejen i Visbyfallet börjar visa tendenser på fawningtillstånd? Eller vad det nu är som gör att hon gör som hon gör istället för att göra motstånd om hon nu verkligen inte ville följa med in på toaletten för att ha sex.

Förstår du inte skillnaden i det du påstår att jag säger jämfört med vad jag faktiskt säger?

Du har visat prov på att inte förstå sådana skillnader tidigare också. Du verkar ha svårt med det.
Citera
2026-09-30, 07:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, det är väl upp till dig att svara på. När tro du den 30 åriga våldtäktsmannen bestämde sig för att våldta den 17 åriga flickan?

Diu har fortfarande inte insett varför det är väldigt korkat av dig att ställa den frågan. Sluta spamma tråden med den frågan igen är du snäll.

Var befann de sig när tjejen börjar hålla på med sin telefon?
Citera
2026-09-30, 07:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så du menar på fullaste allvar att du inte kallat mig och andra debattörer ohederliga och lögnaktiga för att vi påvisat att freeze/fawning kan uppstå utan tidigare trauma?

Du inser väl att du i och med det påstår att psykologerna har fel? Fast du herr Guzman vet förstås bättre.

Vi vet ju att du gillar att tillskriva enskilda individer och hela yrkeskårer åsikter som du tycker passar ditt narrativ.

Vi provar ännu en gång,

När tror du den 30 åriga våldtäktsmannen bestämde sig för att våldta den 17 åriga flickan?

Varför lägger du alltid ansvaret för sexualbrott på offret?

Har GM aldrig någon agens och fritt val att inte våldta?

Återigen fick du chansen att visa att jag skrivit det du påstår att jag skrivit men du tog inte chansen den här gången heller eller så är det så att du inte hittar det för jag har inte skrivit det.
Citera
2026-09-30, 07:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Dagens ungdomar? Du drar extremt stora växlar på några få gärningsmäns beteende.

Jag citerar ur en artikel från Omni: "Sedan samtyckeslagen stiftades 2018 har 140 personer dömts för oaktsam våldtäkt i tingsrätten. Runt en fjärdedel är tonåringar".

https://omni.se/manga-tonaringar-bland-de-domda-for-oaktsam-valdtakt/a/8pw5Pw

Du menar alltså att ca 35 till 40 tonåringar som begått en oaktsam våldtäkt är representiva för 327 102 killar från 15 till 19 år?

Hur var det nu du beskrev dessa personer?
Citera
2026-09-30, 08:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Befinner du dig inte på ett öppet debattforum liksom vi andra?

Använd fantasin Jocke, du är så duktig på att använda fantasin när du gör upp dina hitte-på scenarion. Det är ingen svår fråga, bara att spekulera helt fritt, förstår inte varför du nu helt plötsligt skulle ha så svårt för det bara för att det handlar om våldtäktsmannen.

När du tror du han bestämde sig för att våldta? I kön till toaletten? Eller kanske tidigare under kvällen? Du blev ju inte avstängd pga spekulering.

Eller låt mig fråga såhär istället. Hade våldtäktsmannen blivit dömd för våldtäkt om han hade tagit ett annat beslut än att våldta?
Du förstår helt enkelt inte varför du inte kan ställa den frågan till mig gällande det specifika fallet.

Om frågan är ställt rent allmänt så har jag påbörjat ett svar för fortsatt diskussion men det har du antagligen inte läst.
Citera
2026-09-30, 08:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Och hur ska man kunna befinna sig i något som liknar en våldtäktssituation utan att det är en våldtäktssituation?

Då märker man helt klart att inget är frivilligt hos den andra personen.

Är du nekrofil också?

Här har du freeze

Dorsal vagal shutdown
Är kroppens absolut sista biologiska försvarslinje mot upplevda livshot, trauma eller extrem, långvarig stress.

När det sympatiska nervsystemet (som styr kamp- eller flyktresponsen) blir överväldigat och inser att det varken går att slåss eller fly, tar den dorsala grenen av den vagala nerven över för att skydda organismen genom total avstängning.(Spela död)

Detta tillstånd, som är en hörnsten inom polyvagalteorin, liknar djurrikets "spela död"-respons och kännetecknas av en rad djupgående fysiologiska och psykologiska förändringar.

Fysiologiska effekter vid dorsal vagal shutdown
När det dorsala systemet aktiveras i extrem grad (utan trygghet) sker en drastisk inbromsning av kroppens funktioner:

• Minskad hjärtfrekvens och lägre blodtryck: Kroppen går in i ett slags dvala.

• Ytlig andning: Syrekonsumtionen minskar drastiskt.

• Nedstängd matsmältning: Blodet omdirigeras från mag-tarmkanalen till de mest vitala orelganen, vilket ofta leder till illamående eller kroniska magproblem vid långvariga tillstånd.

• Endorfinpåslag: Kroppen översvämmas av naturliga opiater för att blockera fysisk och psykisk smärta.

Knullar du glatt vidare och tror att du har samtycke och att hon frivilligt deltar i sex?

Se till hur du skriver och beter dig. Inte konstigt om folk inte gillar er sätt. Kalla mig nekrofil. Du är sjuk, en sjuk människa. Tycker synd om dem i din omgivning.

Det är också synd att du kallar dig utbildad men du verkar inte veta mycket. Det räcker alltså med ett ljud t.ex. som påminner om ett ljud som fanns vid den traumatiserande händelsen.
Det räcker med att befinna sig på en plats som på något sätt påminner om den plats som den traumatiserade tidigare händelsen inträffade på. Det kan räcka med en doft som påminner om en doft som fanns vid det tillfälle personen blev traumatiserad. Låt säga att den personen som långt tidigare utsatte någon för något använde en parfym. Om nu en annan person vid ett annat tillfälle använder samma parfym eller en parfym som påminner om den parfymen så kan det utlösa ett freezetillstånd.

Om du som är utbildad inte vet detta utan tror att det behövs en ny våldtäkt för att det ska kunna utlösa ett freezetillstånd så tycker jag det är ganska skrämmande.
Citera
2026-09-30, 08:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men du lägger skulden på ett konstaterat BO i Visbyfallet trots att det var en våldtäkt av normalgraden.

Vad finns det ens att försvara av GM?

Får jag fråga dig om även du inte har insett att det döms till våldtäkt av normalgraden i fall där inget våld, inget hot eller utsatt situation förelegat? Fall där det bara finns två berättelser samt "stödvittnen" som återberättar det målsägaren berättat för dem?
Citera
2026-09-30, 08:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det enda intressanta här som kvarstår är faktiskt frågan om när han bestämde sig för att våldta henne.

Detta har naturligtvis både du och Humbug "missat" att bemöta. Du får nu en ny chans.

Hur tolkar du det de säger? Håller du med dem?
Vad skulle detta innebära för alla män som har sex om de fick som de vill?

Citat:
Den andra typen av kritik kommer från feministiska forskare som uppfattar
att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till en ojämlikhet i makt som i praktiken
finns mellan könen, utan att den i huvudsak bygger på att parterna är
jämställda och att båda parterna kan göra fria val. Utifrån det perspektivet
uppfattar dessa kritiker att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till de utsattas
inre vilja utan enbart ser till den uttryckta viljan. Eftersom den inre viljan
kan vara svår att uttrycka när obalansen i makt mellan parterna är stor, så
medför det att våldtäktsoffer inte får ett tillräckligt starkt legalt skydd
(Wettergren 2023, Bladini och Swedberg 2023).
Citera
2026-09-30, 08:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, det är väl upp till dig att svara på. När tro du den 30 åriga våldtäktsmannen bestämde sig för att våldta den 17 åriga flickan?

Detta har naturligtvis både du och Cinmik "missat" att bemöta. Du får nu en ny chans.

Hur tolkar du det de säger? Håller du med dem?
Vad skulle detta innebära för alla män som har sex om de fick som de vill?

Citat:
Den andra typen av kritik kommer från feministiska forskare som uppfattar
att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till en ojämlikhet i makt som i praktiken
finns mellan könen, utan att den i huvudsak bygger på att parterna är
jämställda och att båda parterna kan göra fria val. Utifrån det perspektivet
uppfattar dessa kritiker att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till de utsattas
inre vilja utan enbart ser till den uttryckta viljan. Eftersom den inre viljan
kan vara svår att uttrycka när obalansen i makt mellan parterna är stor, så
medför det att våldtäktsoffer inte får ett tillräckligt starkt legalt skydd
(Wettergren 2023, Bladini och Swedberg 2023).
Citera
2026-09-30, 10:25
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Att ni har så svårt att förstå. Jag har aldrig sagt att det inte kan vara så. Det jag säger är att oftast så ligger något äldre trauma bakom. Det står också att det inte behöver vara någon farlig utsatt situation för att en freezereaktion ska utlösas utan det räcker med att det kanske lite liknar den tidigare reaktionen, det kan vara en plats (toalett), det kan vara en doft, ett ljud.

Detta förnekar ni konsekvent utan säger att det är själva våldtäkten som utlöser reaktionen. Därför frågar jag er när tjejen i Visbyfallet börjar visa tendenser på fawningtillstånd? Eller vad det nu är som gör att hon gör som hon gör istället för att göra motstånd om hon nu verkligen inte ville följa med in på toaletten för att ha sex.

Förstår du inte skillnaden i det du påstår att jag säger jämfört med vad jag faktiskt säger?

Du har visat prov på att inte förstå sådana skillnader tidigare också. Du verkar ha svårt med det.
Läs nu noga här nedan vad en freezerespons gör med en människa.

Det är något helt annat än att gråta och vilja gå hem när man ser en röd bil.

Obs! Jag vill inte förringa att gamla trauman kan trigga igång en panikattack men det är verkligen inte detsamma som ett freezetillstånd.

Läs nu detta herr Guzman:

Dorsal vagal shutdown
Är kroppens absolut sista biologiska försvarslinje mot upplevda livshot, trauma eller extrem, långvarig stress.

När det sympatiska nervsystemet (som styr kamp- eller flyktresponsen) blir överväldigat och inser att det varken går att slåss eller fly, tar den dorsala grenen av den vagala nerven över för att skydda organismen genom total avstängning.(Spela död)

Detta tillstånd, som är en hörnsten inom polyvagalteorin, liknar djurrikets "spela död"-respons och kännetecknas av en rad djupgående fysiologiska och psykologiska förändringar.

Fysiologiska effekter vid dorsal vagal shutdown
När det dorsala systemet aktiveras i extrem grad (utan trygghet) sker en drastisk inbromsning av kroppens funktioner:

• Minskad hjärtfrekvens och lägre blodtryck: Kroppen går in i ett slags dvala.

• Ytlig andning: Syrekonsumtionen minskar drastiskt.

• Nedstängd matsmältning: Blodet omdirigeras från mag-tarmkanalen till de mest vitala organen, vilket ofta leder till illamående eller kroniska magproblem vid långvariga tillstånd.

• Endorfinpåslag: Kroppen översvämmas av naturliga opiater för att blockera fysisk och psykisk smärta.

Hur det känns (Psykologiska symptom)
När en människa befinner sig i detta tillstånd upplever de ofta en total brist på energi och handlingskraft. Det beskrivs ofta som:

• En känsla av att vara "frusen", bedövad eller tom.

• Dissociation: En upplevelse av att inte vara helt närvarande i sin kropp eller att omvärlden känns overklig.

• Extrem mental och fysisk utmattning (även kallat brain fog).

• Svårighet att prata, tänka klart eller fatta beslut.

• Känslor av hopplöshet, skam och djup isolering.

Det är viktigt att förstå att dorsal vagal shutdown inte är ett medvetet val. Det är en automatisk, reflexiv överlevnadsstrategi som styrs av hjärnstammen när hotet blivit för stort för att hantera på något annat sätt.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-30 kl. 11:04.
Citera
2026-09-30, 10:31
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman

Det är ju bara för mycket att du tror på och för vidare denna smörja att den som reagerar med freeze oftast varit med om ett allvarligare trauma än en våldtäkt tidigare.

En våldtäkt utlöser ofta en freezereaktion oavsett om du varit traumatiserad tidigare eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in