Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Att ni har så svårt att förstå. Jag har aldrig sagt att det inte kan vara så. Det jag säger är att oftast så ligger något äldre trauma bakom. Det står också att det inte behöver vara någon farlig utsatt situation för att en freezereaktion ska utlösas utan det räcker med att det kanske lite liknar den tidigare reaktionen, det kan vara en plats (toalett), det kan vara en doft, ett ljud.
Detta förnekar ni konsekvent utan säger att det är själva våldtäkten som utlöser reaktionen. Därför frågar jag er när tjejen i Visbyfallet börjar visa tendenser på fawningtillstånd? Eller vad det nu är som gör att hon gör som hon gör istället för att göra motstånd om hon nu verkligen inte ville följa med in på toaletten för att ha sex.
Förstår du inte skillnaden i det du påstår att jag säger jämfört med vad jag faktiskt säger?
Du har visat prov på att inte förstå sådana skillnader tidigare också. Du verkar ha svårt med det.
Läs nu noga här nedan vad en freezerespons gör med en människa.
Det är något helt annat än att gråta och vilja gå hem när man ser en röd bil.
Obs! Jag vill inte förringa att gamla trauman kan trigga igång en panikattack men det är verkligen inte detsamma som ett freezetillstånd.
Läs nu detta herr Guzman:
Dorsal vagal shutdown
Är kroppens absolut sista biologiska försvarslinje mot upplevda livshot, trauma eller extrem, långvarig stress.
När det sympatiska nervsystemet (som styr kamp- eller flyktresponsen) blir överväldigat och inser att det varken går att slåss eller fly, tar den dorsala grenen av den vagala nerven över för att skydda organismen genom total avstängning.(Spela död)
Detta tillstånd, som är en hörnsten inom polyvagalteorin, liknar djurrikets "spela död"-respons och kännetecknas av en rad djupgående fysiologiska och psykologiska förändringar.
Fysiologiska effekter vid dorsal vagal shutdown
När det dorsala systemet aktiveras i extrem grad (utan trygghet) sker en drastisk inbromsning av kroppens funktioner:
• Minskad hjärtfrekvens och lägre blodtryck: Kroppen går in i ett slags dvala.
• Ytlig andning: Syrekonsumtionen minskar drastiskt.
• Nedstängd matsmältning: Blodet omdirigeras från mag-tarmkanalen till de mest vitala organen, vilket ofta leder till illamående eller kroniska magproblem vid långvariga tillstånd.
• Endorfinpåslag: Kroppen översvämmas av naturliga opiater för att blockera fysisk och psykisk smärta.
Hur det känns (Psykologiska symptom)
När en människa befinner sig i detta tillstånd upplever de ofta en total brist på energi och handlingskraft. Det beskrivs ofta som:
• En känsla av att vara "frusen", bedövad eller tom.
• Dissociation: En upplevelse av att inte vara helt närvarande i sin kropp eller att omvärlden känns overklig.
• Extrem mental och fysisk utmattning (även kallat brain fog).
• Svårighet att prata, tänka klart eller fatta beslut.
• Känslor av hopplöshet, skam och djup isolering.
Det är viktigt att förstå att dorsal vagal shutdown inte är ett medvetet val. Det är en automatisk, reflexiv överlevnadsstrategi som styrs av hjärnstammen när hotet blivit för stort för att hantera på något annat sätt.