Citat:
Ursprungligen postat av
Tollarp86
Ja, jag hade blivit förvånad om du svarat ja eftersom varmint för 30.06 är extremt sällsynt om man inte laddar själv vill säga. Den större tillverkningen av fabriksammo skedde för flera årtionen sedan även om det säkert finns någon som fortfarande gör det. Säljakt hade jag ingen aning om så det fick jag söka upp och det visade sig handla främst om v-max och nosler. Nosler anser åtminstone inte jag vara en varmintkula men oavsett är de inte aktuella i fallet. Bilderna visar varken på grön eller röd topp.
Däremot tillverkades förr ammo i 30.06 hylsa med en sabottäckt 223 eller om det var 224. Har sett provskjutningar med den också i fallet CK men det ansågs osannolikt även det. Åtminstone i de test jag kollat. Det som talar för denna variant är dock att tillverkningen skedde på 70-talet. Det skulle kunna vara något som en morfar/farfar har liggandes i någon gammal låda Men då skulle Tyler alltså bara haft en och valt just den vid skjuttillfället när han hade andra kraftigare i fickan. Osannolikt. Möjligen hade morfar/farfar egna svagare handladdade men även det borde ju grabben haft koll på eftersom skytte tydligen var ett familjenöje.
Jag tror att din googling har tagit dig på lite villovägar, du verkar ha snöat in på just namnet varmint . En varmintkula som jag ser det är bara en obondad (alltså där inte blyet och kopparn är sammanfogas) jaktkula med ett tunnare lager av koppar. Obondad jaktammo är rätt vanligt eftersom den är betydligt billigare att tillverka. Bly är också betydligt billigare än koppar så i billigare kulor är det vanligare med en tunn mantel.
Det är inte alls ovanligt att obondad ammo splittrats och går sönder, speciellt när den träffar ben.
Du kan väl googla lite till och fundera på om jag kanske har en poäng istället för att bara försöka hitta motargument.