2026-09-29, 16:00
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Ja vill du tro på det tramset så är du fri att göra det. Men jag gör det inte. Jag menar att det låg stora pengar och politiska intressen bakom mordet.
Hur var det med den här videon som Lance la ut på sociala där han sitter med fem telefoner, var det en "nothing burger" eller bevisar det att han skickade medelendena eller har den nån annan relevans i det här fallet?
Citera
2026-09-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Hur var det med den här videon som Lance la ut på sociala där han sitter med fem telefoner, var det en "nothing burger" eller bevisar det att han skickade medelendena eller har den nån annan relevans i det här fallet?
Den visar bara att Lance har många telefoner och är snabb i fingrarna.
Citera
2026-09-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Ok, tack. Dvs så längesedan att du inte minns typ eller vikt på 30-06.

Jo, vet du något on hur ammunition kan eventuellt degradera över tid, om den inte förvaras bra?
Och om ammunitionen kanske är ganska gammal?
Du får vara hur sarkastisk du vill. Det hjälper inte mitt minne.

Jadå, det kan den men den kan också hålla i evigheter. Finns mängder med guntubers som gjort dessa tester. Bara att söka och se för att bilda dig en egen uppfattning.
Citera
2026-09-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tollarp86
Du får vara hur sarkastisk du vill. Det hjälper inte mitt minne.

Jadå, det kan den men den kan också hålla i evigheter. Finns mängder med guntubers som gjort dessa tester. Bara att söka och se för att bilda dig en egen uppfattning.
jag var INTE sarkastisk.

Guntubers, ammo degradation. Ok, tack.
Och nej, detta var inte heller sarkastiskt.
Citera
2026-09-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, jag har inte skjutit varmintkulor (inte laddningar, man kan ladda lite olika med de kulorna) i 30-06 då jag inte riktigt såg något behov av det då min vanliga jaktammo fungerade bra nog på skadedjur och jag jagade annat oftare än jag sköt räv.

Men syftet med en varmintkula är ju att göra av med precis all energi i målet och ställa till så stor skada som möjligt, men det blir rätt stor köttförstöring så det är i stort sett bara när man skjuter något man inte skall äta som man använder den. Enda undantaget jag kan komma på i Sverige är att den används vid säljakt, men då skjuter man ju i huvudet så köttförstöringen blir minimal ändå.

Ja, jag hade blivit förvånad om du svarat ja eftersom varmint för 30.06 är extremt sällsynt om man inte laddar själv vill säga. Den större tillverkningen av fabriksammo skedde för flera årtionen sedan även om det säkert finns någon som fortfarande gör det. Säljakt hade jag ingen aning om så det fick jag söka upp och det visade sig handla främst om v-max och nosler. Nosler anser åtminstone inte jag vara en varmintkula men oavsett är de inte aktuella i fallet. Bilderna visar varken på grön eller röd topp.

Däremot tillverkades förr ammo i 30.06 hylsa med en sabottäckt 223 eller om det var 224. Har sett provskjutningar med den också i fallet CK men det ansågs osannolikt även det. Åtminstone i de test jag kollat. Det som talar för denna variant är dock att tillverkningen skedde på 70-talet. Det skulle kunna vara något som en morfar/farfar har liggandes i någon gammal låda Men då skulle Tyler alltså bara haft en och valt just den vid skjuttillfället när han hade andra kraftigare i fickan. Osannolikt. Möjligen hade morfar/farfar egna svagare handladdade men även det borde ju grabben haft koll på eftersom skytte tydligen var ett familjenöje.
Citera
2026-09-29, 22:30
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tollarp86
Ja, jag hade blivit förvånad om du svarat ja eftersom varmint för 30.06 är extremt sällsynt om man inte laddar själv vill säga. Den större tillverkningen av fabriksammo skedde för flera årtionen sedan även om det säkert finns någon som fortfarande gör det. Säljakt hade jag ingen aning om så det fick jag söka upp och det visade sig handla främst om v-max och nosler. Nosler anser åtminstone inte jag vara en varmintkula men oavsett är de inte aktuella i fallet. Bilderna visar varken på grön eller röd topp.

Däremot tillverkades förr ammo i 30.06 hylsa med en sabottäckt 223 eller om det var 224. Har sett provskjutningar med den också i fallet CK men det ansågs osannolikt även det. Åtminstone i de test jag kollat. Det som talar för denna variant är dock att tillverkningen skedde på 70-talet. Det skulle kunna vara något som en morfar/farfar har liggandes i någon gammal låda Men då skulle Tyler alltså bara haft en och valt just den vid skjuttillfället när han hade andra kraftigare i fickan. Osannolikt. Möjligen hade morfar/farfar egna svagare handladdade men även det borde ju grabben haft koll på eftersom skytte tydligen var ett familjenöje.
Jag tror att din googling har tagit dig på lite villovägar, du verkar ha snöat in på just namnet varmint . En varmintkula som jag ser det är bara en obondad (alltså där inte blyet och kopparn är sammanfogas) jaktkula med ett tunnare lager av koppar. Obondad jaktammo är rätt vanligt eftersom den är betydligt billigare att tillverka. Bly är också betydligt billigare än koppar så i billigare kulor är det vanligare med en tunn mantel.

Det är inte alls ovanligt att obondad ammo splittrats och går sönder, speciellt när den träffar ben.

Du kan väl googla lite till och fundera på om jag kanske har en poäng istället för att bara försöka hitta motargument.
Senast redigerad av Memnok 2026-09-29 kl. 22:34.
Citera
2026-09-30, 07:25
Medlem
Ni som är säkra på att Tyler är the lone gunman, finns det någonting som skulle få er att ändra er?
Citera
2026-09-30, 08:08
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ni som är säkra på att Tyler är the lone gunman, finns det någonting som skulle få er att ändra er?
Ja absolut. En trovärdig alternativ händelsebeskrivning med lite stödbevisning.
Citera
2026-09-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ja absolut. En trovärdig alternativ händelsebeskrivning med lite stödbevisning.
Det låter förståndigt, jag skulle själv ändra åsikt ifall Tyler erkänner.
Citera
2026-09-30, 08:17
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Det låter förståndigt, jag skulle själv ändra åsikt ifall Tyler erkänner.
Det låter mindre förståndigt. Det är som att jag skulle ändra åsikt om Israel erkänner.
Citera
2026-09-30, 08:20
Medlem
Citat:
Det låter mindre förståndigt. Det är som att jag skulle ändra åsikt om Israel erkänner.
Nu hänger jag inte med? Skulle du inte ändra åsikt om Israel ifall Israel erkänner att dom låg bakom mordet?
Citera
2026-09-30, 08:25
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med? Skulle du inte ändra åsikt om Israel ifall Israel erkänner att dom låg bakom mordet?
Jo absolut. Men jag skulle behöva betydligt mindre än så, för mig räcker det med ett trovärdigt alternativt händelseförlopp och lite stödbevisning. Du kräver ett erkännande för att ändra åsikt och skiter fullständigt i den bevisning som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in