2026-09-27, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vi kan ta ditt kära Visbyfall som exempel. Jag kan inte tolka det som något annat än att hon hamnat i någon sorts fawningstillstånd.

När börjar tjejen visa tecken på Fawningstillstånd?

Ett svar på frågan vore önskvärt.
Citera
2026-09-27, 10:04
Medlem
Citat:
Det verkar vara frekvent förekommande vid rena ofrivillghetsfall "nya fall".

Det du kallar stödbevisning är ju ofta "stödvittnen". Finns inget annat. Förstår du nu?
Vill du förstå? Nedanstående är ur BRÅs rapport.

Här får du också ett bevis på att detta inte bara omfattar fällande domar för oaktsam våldtäkt utan även våldtäkt. Om jag tolkar det rätt samtliga våldtäktsfall alltså även sådana som inte är av typen "nya fall".

Det står att i 50% av fällande domar i rena ofrivillighetsfall finns bara en berättelse från målsägaren och "stödvittnen". Du som har svårt att tro att det ska finnas ett enda sådant fall. Tror du att även BRÅ har en agenda?

Som vanligt inget svar på frågan.

Intressant är också att du i ditt "svar" väljer att bortse från det citerade från sycket du klistrade in:"Hon eller han ska också ha hållit fast vid
sin berättelse i olika sammanhang och visat tecken på traumatisering efteråt."

Hur uppstår traumatisering helt utan anledning menar du?

Hur menar du att om andra upplever BO som traumatiserad, att det är hörsägen eller att återge någon annans berättelse?
Citera
2026-09-27, 11:07
Medlem
Citat:
"Nya fall" handlar inte bara om oaktsam våldtäkt. Hur kan du få det till det?

Det stämmer att ''nya fall'' inte bara handlar om oaktsam våldtäkt. Det är min tolkning också fast jag inte har läst igenom hela BRÅ dokumentet.

Här bryter jag ner de olika beståndsdelarna för de fällande domarna 2023:
272 fällande domar totalt - 26 fällande domar gällande oaktsam våldtäkt, 66 nya fällande domar som inte avser oaktsam våldtäkt, 180 gamla fällande domar.

Källhänvisning:
https://bra.se/download/18.773bb1c7194d8520788136a2/1788937986288/2025_3_Samtyckeslagens%20till%C3%A4mpning%20och%20 konsekvenser.pdf (sida 92, tabell 20)
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-27 kl. 11:13.
Citera
2026-09-27, 11:35
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Om du inte förstår det så är mina frågor en sorts svar på din fråga men du kan inte tänka så långt.
Jag har ju svårt att se att någon hamnar i freeze/fawning helt utan anledning.

Men jag har också förstått det så här och du och experten Cinmik kan säkert rätta mig om jag har fel.

En person som t.ex. har varit med om ett riktigt trauma inne på en toalett tidigare i livet. Kan en sådan här reaktion utlösas bara genom att hamna i en liknande situation igen utan att det den här gången behöver ha förekommit något våld/hot/eller utsatt situation?

Kan t.ex. en tjej helt plötsligt börja få en reaktion om hennes kille säger samma ord eller gör saker precis som en tidigare gärningsman gjort fastän hon älskar och litar på sin nuvarande kille?

Jag vill att du/ni svarar ärligt och tänker allmänt.
Det räcker inte med en toalett för att hamna i freeze/fawning.

Men du har rätt i att en våldtäkt på toa kan få någon med tidigare trauma kan hamna i freeze/fawning.

På vilket vis skulle inte en våldtäkt utlösa freeze/fawning?

Tror du verkligen själv att dissociativa reaktion utlöses av ord?

Det är traumautlösta reaktioner och inget jävla hypnos på cirkustrick.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-27 kl. 11:40.
Citera
2026-09-27, 11:42
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det var flera saker som blev annorlunda, våld, hot eller utsatt situation behövdes nu inte längre.

De "nya" fallen är inte bara fall med oaktsam våldtäkt utan domar där våldtäkt av normalgraden ingår.
Hur definierar du våld, hot och utsatta situationer?
Citera
2026-09-27, 12:12
Medlem
Citat:
Om du inte förstår det så är mina frågor en sorts svar på din fråga men du kan inte tänka så långt.
Jag har ju svårt att se att någon hamnar i freeze/fawning helt utan anledning.

Men jag har också förstått det så här och du och experten Cinmik kan säkert rätta mig om jag har fel.

En person som t.ex. har varit med om ett riktigt trauma inne på en toalett tidigare i livet. Kan en sådan här reaktion utlösas bara genom att hamna i en liknande situation igen utan att det den här gången behöver ha förekommit något våld/hot/eller utsatt situation?

Kan t.ex. en tjej helt plötsligt börja få en reaktion om hennes kille säger samma ord eller gör saker precis som en tidigare gärningsman gjort fastän hon älskar och litar på sin nuvarande kille?

Jag vill att du/ni svarar ärligt och tänker allmänt.

Du kör alltså med dubbla måttstockar herr Guzman. När du ställer upp bisarra fantasiscenarion gnäller du i princip alltid om att du inte får svar, eller får motfrågor.

Du påstår någonting, exempelvis att freeze eller fawning manifesterar sig ur tomma intet utan någon som helst anledning. När du kommer med sådana påståenden vore det naturliga att du styrker ditt påstådnden.

Så herr Guzman, hur menar du att freeze eller fawning uppstår utan någon som helst anledning?
Citera
2026-09-27, 12:13
Medlem
Citat:
Det är du som återigen undviker att svara på frågor.

Nu far du med osanning i vanlig ordning.

Svara på hur freeze eller fawning uppstår utan anledning som du hävdar.
Citera
2026-09-27, 12:15
Medlem
Citat:
Det var flera saker som blev annorlunda, våld, hot eller utsatt situation behövdes nu inte längre.

De "nya" fallen är inte bara fall med oaktsam våldtäkt utan domar där våldtäkt av normalgraden ingår.

Ja, men våldtäkt av normalgraden kräver väl mer än oaktsamhet?

Vilka rekvisit gäller då?
Citera
2026-09-27, 12:41
Medlem
Citat:
Om du har läst mina diskussioner med Cinmik och Humbug så borde du ha sett vem utav oss som försöker få fram logik i det vi säger istället för bara känslor.

Hur försöker du vara logisk?

Du skriver: "Det du kallar stödbevisning är ju ofta "stödvittnen". Finns inget annat. Förstår du nu? Vill du förstå? Nedanstående är ur BRÅs rapport."

I stycket du klistrar in från BRÅs rapport står följande att läsa: "Hon eller han ska också ha hållit fast vid sin berättelse i olika sammanhang och visat tecken på traumatisering efteråt. I flera fällande domar av det här slaget har rätten uttalat argumenterat för varför det vore orimligt att under dessa omständigheter inte tro på målsäganden.

Du påstår att: "Det står att i 50% av fällande domar i rena ofrivillighetsfall finns bara en berättelse från målsägaren och "stödvittnen". Du som har svårt att tro att det ska finnas ett enda sådant fall. Tror du att även BRÅ har en agenda?"

Om någon vittnar om att BO är traumatiserad, menar du då att det är en primärkälla (självupplevt/ eget intryck) eller att som du gillar att påstå att någon återberättar något?
Citera
2026-09-27, 13:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Hur definierar du våld, hot och utsatta situationer?

Det står så lagtexten. Om nu advokater, BRÅ och andra som har granskat lagen och dess tillämpning kan särskilja på "gamla" fall och "nya" fall så har de kunnat gjort det.

Jag tror inte lagstiftarna eller de allra flesta jurister eller de allra flesta människor över huvud taget anser att en tjej befinner sig i en utsatt situation så fort hon är ensam med en kille.

Att du och feminister som har framfört sådan kritik mot lagen säger det behöver inte betyda att det är så. Om du tänker efter från en killes/mans perspektiv är det ju gravt orättvist om det skulle vara gängse norm.
Citera
2026-09-27, 13:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja, men våldtäkt av normalgraden kräver väl mer än oaktsamhet?

Vilka rekvisit gäller då?

Ja men de kräver inte något våld, hot eller utsatt situation längre utan de räknas även in i de "nya" fallen. Så de "nya" fallen innefattar inte enbart oaktsamhetsfall.
Citera
2026-09-27, 13:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nu far du med osanning i vanlig ordning.

Svara på hur freeze eller fawning uppstår utan anledning som du hävdar.

Även fast jag har gett exempel så ser du det inte som svar. Inte mitt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in