2026-09-26, 20:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det beror på när offret börjar uppleva vanmakt.

När anser du att en våldtäkt påbörjas?

Jag anser att en våldtäkt inte kan börja innan någon handling som ingår i rekvisiten för våldtäkt har begåtts.
Att någon känner vanmakt kan näppeligen jämställas med att den blir våldtagen.

Du får nog allt ta och försöka igen. När börjar våldtäkten enligt dig i Visbyfallet? Du måste ju tänka att allt händer i realtid. Vid tidpunkt X vet personerna inte utfallet vid tidpunkt X+1 .
Citera
2026-09-26, 20:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Är du dålig på att tolka signaler som frivilligt deltagande så bör du fråga om du har samtycke.

Samtyckande sex ska ske frivilligt så det räcker inte med att enbart fråga om samtycke utan du måste även vara uppmärksam på att personen frivilligt deltar i sexet.

Det här har vi gått igenom en miljon gånger redan.

Det centrala i lagen är frivilligheten.
Citera
2026-09-26, 20:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vad menas med mer kreativa enligt dig?

Det är intressant att du säger vad de berättar. Jag tycker att det borde vara mer utgångspunkt i förhören. (Hoppas att du förstår vad jag menar med det).

Återigen undrar jag vad du tänker att poliser som svarat att de ibland måste bli mer kreativa för att komma fram till bevisning kan mena med det?
Citera
2026-09-26, 20:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så du menar att det är omvänd bevisbörda när GM förhörs fler gånger än BO?

Är det inte bra att bli grundligt förhörd vid misstanke om brott?

Allt beror ju på vad både GM och BO berättar om det blir fler förhör. Är något oklart så blir det fler förhör och den som blir påkommen med lögn kommer naturligtvis bli förhörd igen.

(Så att inte herr Guzman reagerar känslomässigt - en lögn berättas med uppsåt att ljuga eller undanhålla.)

När det blir den åtalade som ska bevisa hur denne inhämtat samtycke, blir det då inte omvänd bevisbörda?
Citera
2026-09-26, 20:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Det verkar vara ganska vanligt att en tjej blir påverkad av vad kompisar säger och att det efter påtryckningar från kompisarna som tjejen anmäler. Utdragen är från BRÅs rapport.

Om en tjej kommit så långt att hon efter påtryckning av kompisar gjort en anmälan är det inte långsökt att tänka att det måste vara svårt att ta tillbaka det man anmält och att man nu måste försöka göra allt för att få en fällande dom.

Jag själv har inte så svårt att tänka ut hur jag skulle uttrycka mig och hur jag skulle svara på frågorna från poliserna för att få det att låta som att jag inte deltagit frivilligt.

Citat:
Gruppernas beskrivningar av en typisk anmälan liknar i stor utsträckning
det som togs upp 2019. Det handlar om ganska unga människor som inte
känner varandra särskilt väl; oftast har de har de haft en inledande kontakt
på nätet och nu träffas de för en dejt. De kan också ha träffats på en fest
eller på krogen samma kväll. Båda har druckit alkohol. Efter någon form av
frivilligt sex, vill hon inte delta mer, men han struntar i det. Inte sällan har
tjejen valt att anmäla det som hänt efter att hon berättat om det som skett
för en kompis som sagt: ”Men det är ju våldtäkt!”. Några i intervjugruppen
sa så här:
Tinderdejt. Att de träffas för första gången, det blir sex och någon gång under sexet
slutar samtycket. Så skulle jag uttrycka standard.
Sen märker vi ju också att yngre människor anmäler och då är det inte alltid i direkt
anslutning till det utan att man har pratat med väninnor eller kompisar eller skolan
efteråt. ”Ja men ville du ha? Ville du verkligen?” ” Nej, det ville jag inte.” ”Nej, men då var
det en våldtäkt.” Och sen då när man får hjälp att prata om det, då kanske man inser vad
som hänt och känner att man kanske är drabbad.
Citera
2026-09-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har ju frågat dig och Cinmik massor av gånger. Om vi tar Visbyfallet t.ex.

När inser tjejen att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?

Svara på den frågan nu.

Som vanligt vägrar du svara på frågor och kommer med märkliga frågor i stället.

Inlägget du replikerat lyder: "Återigen herr Guzman, hur menar du att någon hamnar i ett freeze/fawning tillstånd helt utan anledning? Tilltalad har alltså inte gjort något över huvud taget menar du?

Frågan är om det en finns ett enda fall på de premisser du hävdar."

För att svara på din fråga: "När inser tjejen att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?".

Det kan vi omöjligen veta. Och det är intressant att du likställer en våldtäkt med att "ha sex". Men det är antagligt att hon förstår att GM planerat att våldta henne när han fått in henne tull ett undanskymt område och börjar tafsa på henne, innan han föser in henne på toaletten och uppsåtligen våldtar henne.

Så ska du mot förmodan svara på en fråga nu Jocke. Hur menar du att en person drabbas av freeze/fawning huxflux helt utan anledning?
Citera
2026-09-27, 09:35
Medlem
Citat:
"Nya fall" handlar inte bara om oaktsam våldtäkt. Hur kan du få det till det?

Det var väl oaktsam våldtäkt som tillkom den 1 juli 2018? Våldtäkt med uppsåt eller likgiltighetsuppsåt var ett brott även innan.
Citera
2026-09-27, 09:45
Medlem
Citat:
Alltså jag undrar verkligen var ditt intellekt finns? Har du något över huvud taget? Ändrat ordföljd? Det är ju helt skilda saker säger jag ju. Hur kan du inte förstå det?

Detta betyder inte att hon vill allt annat som du påstår att jag tänker. Men det betyder inte heller per automatik att hon kommer säga nej till allt annat heller.

Att du inte kan se skillnaden är ett mysterium för mig. Hur kan du inte se skillnaden?????

Ditt resonemang:
Svar: - Nej jag vill inte åka med dig på motorcykeln.
Du säger att jag påstår att det per automatik betyder att hon vill åka med i bil, med tåg, på cykel, med flyg, med moped, gåendes, krypandes m.m.

Mitt resonemang:
Svar: - Nej jag vill inte åka med dig på motorcykeln.
Det behöver inte betyda att personen inte kan tänka sig att åka med på något annat sätt.
Personen kan tänka sig att åka med i bil t.ex.

Om du inte ser skillnaden nu så kan jag tyvärr inte hjälp dig utan du behöver nog söka hjälp någon annan stans.

Frågan är varför du är Intellektuellt oärlig.

Du påstår att ett nej till sex på ett specifikt ställe med en person du inte känner inte betyder nej till sex på annat ställe. Att som du anta det blir i praktiken det samma sak som att du ser ett nej till A som ett ja till B.
Citera
2026-09-27, 09:49
Medlem
Citat:
Var är domarna så vi kan avgöra om ditt påstående är korrekt?

Vad består stödbevisninge av i dessa fall? Jo i de allra flesta fallen endast av kompisarnas återberättelse av vad målsägaren berättat för dem samt hur de säger sig ha uppfattat målsägaren när denne berättade.
Du som säger att läkarundersökningarna är bevis. Detta verkar väldigt sällan vara något stärkande bevis.

Om man anmäler en våldtäkt samma dag som den ska ha hänt och det misstänks enligt berättelsen att anmälaren kan ha befunnit sig i en utsatt situation på grund av berusning eller droger är det då inte konstigt att en så stor andel av de som anmäler väljer att inte göra test på sjukhus?

Det skulle vara intressant att se hur stor andel av dessa fall där inget test görs på sjukhus som ändå går vidare till åtal med utsatt situation som anledningen till "våldtäkt".

Återigen inget svar på frågan.

Hur menar du att freeze/fawning utan anledning?
Citera
2026-09-27, 09:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Som vanligt vägrar du svara på frågor och kommer med märkliga frågor i stället.

Inlägget du replikerat lyder: "Återigen herr Guzman, hur menar du att någon hamnar i ett freeze/fawning tillstånd helt utan anledning? Tilltalad har alltså inte gjort något över huvud taget menar du?

Frågan är om det en finns ett enda fall på de premisser du hävdar."

För att svara på din fråga: "När inser tjejen att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?".

Det kan vi omöjligen veta. Och det är intressant att du likställer en våldtäkt med att "ha sex". Men det är antagligt att hon förstår att GM planerat att våldta henne när han fått in henne tull ett undanskymt område och börjar tafsa på henne, innan han föser in henne på toaletten och uppsåtligen våldtar henne.

Så ska du mot förmodan svara på en fråga nu Jocke. Hur menar du att en person drabbas av freeze/fawning huxflux helt utan anledning?

Om du inte förstår det så är mina frågor en sorts svar på din fråga men du kan inte tänka så långt.
Jag har ju svårt att se att någon hamnar i freeze/fawning helt utan anledning.

Men jag har också förstått det så här och du och experten Cinmik kan säkert rätta mig om jag har fel.

En person som t.ex. har varit med om ett riktigt trauma inne på en toalett tidigare i livet. Kan en sådan här reaktion utlösas bara genom att hamna i en liknande situation igen utan att det den här gången behöver ha förekommit något våld/hot/eller utsatt situation?

Kan t.ex. en tjej helt plötsligt börja få en reaktion om hennes kille säger samma ord eller gör saker precis som en tidigare gärningsman gjort fastän hon älskar och litar på sin nuvarande kille?

Jag vill att du/ni svarar ärligt och tänker allmänt.
Citera
2026-09-27, 09:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Återigen inget svar på frågan.

Hur menar du att freeze/fawning utan anledning?

Det är du som återigen undviker att svara på frågor.
Citera
2026-09-27, 09:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det var väl oaktsam våldtäkt som tillkom den 1 juli 2018? Våldtäkt med uppsåt eller likgiltighetsuppsåt var ett brott även innan.

Det var flera saker som blev annorlunda, våld, hot eller utsatt situation behövdes nu inte längre.

De "nya" fallen är inte bara fall med oaktsam våldtäkt utan domar där våldtäkt av normalgraden ingår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in