2026-09-24, 07:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja, det är nog relativt få som inte anser att sex skall vara ömsesidigt och frivilligt av samtliga inblandade.

Menar du att så inte är fallet? Vad tycker du är fel med frivillighet?

Gällande andra stycket så påstod GM att det inte räknsdes då han bara kört in lite av kuken.

Ja, hur djupt menar du att penetrationen skall vara för att räknas som samlag?

Nej, den som påbörjar ett samlag eller likvärdig handling utan frivilligt samtycke bär det fulla ansvaret. Resonerar du på samma sätt i Flenfallet?

En solklar majoritet skulle anse det vara våldtäkt om man påbörjar en sexuell akt med en gravt berusad person. Dömd eller ej.

Jag utgår från att båda parterna i mitt exempel gjorde sexuella saker med varandra eller är du en sådan person vilket jag tror är väldigt vanligt som anser att det bara är killen som ska ta initiativen och föra den sexuella akten framåt?

Tror du t.ex. att allmänheten vet om att det räknas som samlag om könsorganen har rört vid varandra?

I Flenfallet är det fastställt att den åtalade vid flera tillfällen ska ha frågat om det är OK. De skriver dock att de inte kunnat fastställa (tvivel) när han ställt dessa frågor (jag antar att det beror på att tjejen lägligt säger att hon inte minns när han frågat. Hon minns att han frågat men inte när i tidsskedet).
Det skulle kunna vara så att han frågade innan han började med sina handlingar.

Om vi nu har en sexakt mellan två gravt berusade personer (båda är så fulla att de inte kan bedömas kunna ge samtycke enligt lagen) där båda tar initiativ och utför sexuella handlingar på varandra begår då båda en våldtäkt enligt dig?
Är då de båda personerna hänsynslösa vidriga våldtäktsmän som bara tänker på sig själva och skiter i vad den andra vill?
Citera
2026-09-24, 09:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Visst har jag det. Dock ör tingsröttsdomen obsolet då båda parter överklagat.

Jag trodde du hade läst FUP i Visbyfallet. Då borde du veta att BO blivit förhörd 4 gånger och GM 5.

Gällande BOs utsaga så har den varit i princip oföröndrad.

GM har dock ändrat och tillrättalagt sin utsaga efter att bevis lagts fram. Och han har bevisligen ljugit ett flertal gånger.

Varför letar du efter olika ordval i BOs förhör men väljer att totalt ignorera att GM ljuger och ändrar sin utsaga efter hand?

Så här skrev jag och att du vill vinkla det till att jag bara säger att det är målsägande som ändrar sig är en lögn. Däremot har vi i det specifika fallet lyft fram saker som talar för det vi argumenterar för.
Du nämner ju t.ex. bara hans beteende, du ifrågasätter ju aldrig hennes beteende.
Citat:
Känner igen mönstret från andra fall där det initialt sägs något som sedan tenderar att skruvas på i kommande förhör mer åt det håll som gynnar parten som vittnar.

Så ett fall bevisar alltså att jag har fel i min känsla att man oftare förhör målsägaren. OK.
Citera
2026-09-24, 09:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Och varför svarade du inte på vad som är en hotfull och/eller utsatt situation för dig?

Det går ju inte att säga generellt men att som ni antyder att en tjej alltid befinner sig i en utsatt situation när hon befinner sig ensam med en kille är ju skrämmande ur en killes perspektiv. Håller du inte med om det?
Citera
2026-09-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Du har inga källor på någonting du sitter bara och hittar på men det gör alltid ni kvinnliga feminister, sedan skriver ni långa noveller med era påhitt, och gör ni det tillräckligt många gånger verkar ni gå på era lögner själva

Jag är man och BRÅ är en källa. Varför ljuger du?

Citat:
Förstår man inte vad hörsägen och ord emot ord är och behöver det förtydligat som du tjatat om hela tiden, så ska man nog vara försiktig med kalla någon annan tappad

Jag har sökt klarhet i vad andra menar med begreppen. Det innebär inte att jag inte har förstått dem. Olika saker.

Citat:
artiklarna och klippet jag postat är väldigt lätta och förstå och det misslyckades du radikalt med, inte konstigt du tycker samtyckeslagen funerar bra du förstår ju inte ens hur den fungerar

Nej, jag har inte misslyckats med att förstå någonting. Jag har inte ens uttalat mig kring huruvida jag är positiv/negativt inställd till samtyckeslagen så hur kan du då påstå att jag är av åsikten att den fungerar bra?

Vi pratar om statistik nu, inte om hur bra/dåligt samtyckeslagen fungerar.
Citera
2026-09-24, 09:57
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
[/b]
Så du tror inte hörsägen används som bevisning eller vad snackar du om?
Jag påpekade enbart att det kryllar av samma skitåsikter som att det skulle vara så lätt att bli dömd för våldtäkt.

Så lätt är det inte.

Jämför antalet våldtagna med antalet dömda per år.

Och se inte upp till en sån pajas som Alexander Bard.
Citera
2026-09-24, 09:59
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
[/b]
Japp samtidigt har de lovat inte ta bort mängdrabatten vid brott med som tex våldtäkter och sexbrott, det tror jag feministerna här i tråden är väldigt nöjda med eftersom de alla röstar rött, tex jockeboi hamburgaren och den här nya pellesvanslös
Anser inte du att det är bra med stränga straff ?
Citera
2026-09-24, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Nej jag har hela tiden hävdat att i ord mot ord fall finns det inte några vittnen utan stödvittnen är ju personer som bara berättar det målsägaren berättat för dem. Alltså ingen annan bevisning än målsägarens berättelse. Detta har systematiskt förnekats av den gode Humbug. Han säger att det inte kan finnas ett enda fall som gått till domstol där det enbart finns en berättelse av målsägaren att gå på tillsammans bed att ett par kompisar kan berätta om vad målsägaren berättat för dem.

Nej till vadå? Passar inte in.

Den där diskussionen får du ta med Humbug. Det kallas ju för stödbevisning (kompletterande bevisning). Så du får akta så du inte hamnar in på en semantisk diskussion, återigen, det som jag har varnat för.

Du kan också försöka hitta en sådan dom, som Humbug säger.

Citat:
Jag förstår inte varför ni inte tror att dessa Journalister har gått igenom en massa domar i sina granskningar? Expressen, Filter, Kvartal och BRÅ har ju gjort granskningar. Självklart har de gått igenom en massa fall för att komma fram till det de redovisar.

Har jag sagt att jag inte tror att dessa har gått igenom en massa domar i sina granskningar? Nej. Om BRÅ går igenom något så har det en helt annan tyngd än om Louise går igenom något dock. Det måste du förstå.

Vissa av journalisterna uttrycker sig också med brist på precision och på ett slarvigt sätt.

Jag hade exempelvis inte uttryckt mig på det här sättet:
''Fall med enbart muntlig bevisning leder i högre utsträckning till en fällande dom i dag än vad de gjorde året innan samtyckeslagen trädde i kraft. Från 16 procent år 2017 till 28 procent 2023.''

Olycklig formulering.

Citat:
Tänker du att hon bara sitter och hittar på vad hon säger eller tänker du att hon har gått igenom massa domar för att komma fram till det hon presenterar (det som framkommit i hennes granskning?

Det är lätt att nyanser missas och jag skulle aldrig bara gå på vad hon säger om jag vill vara säker på något.

Citat:
Humbug och Cinmik vägrar ju att ta till sig något som framkommit i dessa granskningar samt att en stor del av brottmålsadvokaterna som jobbar i rättssalarna med detta i praktiken lyfter fram problematik. De ber mig att bevisa det de granskande journalisterna skriver är sant.

Här får du länken till studien som gjorts för att jämföra hur utfallet blir i våldtäktsmål jämfört med förtalsmål som jag nämnde för dig tidigare. Det skulle ju vara intressant att ha en diskussion om vad den stora skillnaden i andelen fällande domar skulle kunna bero på även här i forumet.

https://svjt.se/sites/default/files/pdf/2018/hft4/svjt2018hft4s327dahlman.pdf

OK, tack för länken. Men som sagt, jag ser inte riktigt vad jag har skrivit tidigare som är felaktigt eller särskilt kontroversiellt.
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-24 kl. 10:33.
Citera
2026-09-24, 10:02
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ungefär som att tjejer titt som tätt drabbas av freeze/fawningtillstånd trots att inget våld/hot/eller utsatt situation förekommit.
Skilda fysiologiska orsaker. Män och barn som våldtas drabbas också av freeze/fawning.
Citera
2026-09-24, 10:06
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag utgår från att båda parterna i mitt exempel gjorde sexuella saker med varandra eller är du en sådan person vilket jag tror är väldigt vanligt som anser att det bara är killen som ska ta initiativen och föra den sexuella akten framåt?

Tror du t.ex. att allmänheten vet om att det räknas som samlag om könsorganen har rört vid varandra?

I Flenfallet är det fastställt att den åtalade vid flera tillfällen ska ha frågat om det är OK. De skriver dock att de inte kunnat fastställa (tvivel) när han ställt dessa frågor (jag antar att det beror på att tjejen lägligt säger att hon inte minns när han frågat. Hon minns att han frågat men inte när i tidsskedet).

Om vi nu har en sexakt mellan två gravt berusade personer (båda är så fulla att de inte kan bedömas kunna ge samtycke enligt lagen) där båda tar initiativ och utför sexuella handlingar på varandra begår då båda en våldtäkt enligt dig?
Är då de båda personerna hänsynslösa vidriga våldtäktsmän som bara tänker på sig själva och skiter i vad den andra vill?

I den moderna tid vi lever i så är det faktiskt lika vanligt att kvinnor tar initiativ till sex.

Du letar ständigt ursäkter till varför män våldtar. Det är vämjeligt.
Citera
2026-09-24, 10:13
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det går ju inte att säga generellt men att som ni antyder att en tjej alltid befinner sig i en utsatt situation när hon befinner sig ensam med en kille är ju skrämmande ur en killes perspektiv. Håller du inte med om det?
Ja, det är en utsatt situation som lätt går över till en hotfull/skrämmande situation om killen är hänsynslös.

Det är bara bra om det är en skrämmande insikt för de som tenderar att gå över tjejens gränser.

Men du kan känna dig lugn över att de allra flesta hanterar det här utan att någon behöver uppleva att det är en hotfull/skrämmande sak att ha sex.
Citera
2026-09-24, 11:56
Medlem
Citat:
kan du citera vad som inte är sanning tack och lägga fram dina argument och visa hon har fel?

Nej just det de kan du inte där har du din låga nivå

Till exempel rapar hon upp den intränade myten att ord mot ord räcker. Något som ingen av "kritikerna" till lagändrinen som trädde i kraft den 1 juli 2018. Vilket faller på sin egen orimlighet då endast cirka 5% av alla anmälningar går till åtal.

Att du inte förstår grundläggande fundamenta såsom skillnaden mellan muntlig bevisning och stödbevisning har visat sig gång på gång.
Citera
2026-09-24, 12:07
Medlem
Citat:

Ytterst hypotetiskt.

Och nej vart har jag gett uttryck för något dylikt? Enligt min erfarenhet tar tjejen minst lika många sexuella initiativ som jag. Det brukar gå till så när även tjejen/kvinnan är sugen på sex.

Ja, jag är tämligen övertygad om att de allra flesta inte anser att ett visst djup måste uppmätas för att det skall räknas som sex.

Vilket djup menar du krävs för att det skall räknas som sex?

I Flenfallet var det en kvinna som dömdes för att ha haft sex med en gravt berusad man. Du bevisar med ditt svar dina djupt rotade fördomar och vanföreställningar.

Nej, om båda är bersusade och aktivt deltagande i sexet som du beskriver i ditt scenario är ju frivilligt från båda personerna.

Märkligt att du inte förstår skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in