Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Det är ändå lite spännande att du i ena andetaget säger att du inte har juridisk kompetens för att kunna svara på frågorna för att sedan i nästa andetag säga att du förmodligen snart kommer att ha en bättre bild.
Det är väl en självklarhet att man kan inta en starkare ställning ifall man har förkovrat sig och gjort en grundlig utvärdering? Det är precis så man gör när man försöker närma sig sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Menar du att när du läst ett antal domar så kommer du ha bättre insikt(/kunskap, bedömningsförmåga än erfarna brottsmålsadvokater?
Då hade jag kunnat gjort en mer korrekt bedömning kring vart jag tror sanningen ligger. Jag tror inte blint på ett uttalande bara sådär utan jag värderar dokumentation, data, direkt evidens, logik och statistisk.
Min kompletterande analys hade inte skadat för att jag ska kunna bilda mig en gedigen uppfattning om något och jag kommer absolut inte alltid hålla med experter. Varför skulle jag? Experter kan ha fel.
Jag tror på det som jag har skälig grund att tro på och det verkar vara besvärligt för dig att inse att källkritik och kritiskt tänkande går på ett något djupare vatten än att bara köpa rakt av uttalanden.
Jag är mer förbluffad över att du inte förstår dig på källkritik och kritiskt tänkande. Det är inte mycket till kritiskt tänkande att bara köpa ett uttalande rakt av. Då har man ju inte ens förstått värdet av förstahandskällor exempelvis. Grundläggande källkritiksteori.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Anser du att personers ord, som har stor juridisk kunskap och erfarenhet, personer som t.o.m. var med i expertrådet för att komma med synpunkter innan lagen infördes, journalister med juridisk bakgrund som granskat massor av fall, väger tyngre och bör ges större tilltro än Humbugs, Cinmiks t.ex.?
Såhär är det, vi förlitar oss på experter för att kunna navigera vardagen, det är ett utmärkt sätt att effektivisera ett samhälle på. Som en tumregel är det en bra utgångspunkt. Varje dag, så fattar vi beslut som är baserade på experters slutsatser. Ta exempel det här med vaccin. Jag har inte suttit och granskat alla studier om de vanligaste vaccinen som används och det tror jag inte så många här har heller men vi förlitar oss ändå på experterna i det avseendet. Ifall varje person skulle försöka ta sig till all vetenskaplig litteratur på egen hand så hade det nog blivit pannkaka, det kan vi vara överens om.
Så det finns en positiv effekt av detta normbeteende.
Men när du är i en diskussion/debatt, så har det väldigt lite tyngd att sitta och säga:
''Men experterna håller inte med dig''.
Då blir det ju inte ens diskussion/debatt. Då kan man ju lika gärna lägga ner all form av diskussion/debatt ifall man tror på det triviala synsättet när det kommer till kunskapsinhämtning. I en diskussion/debatt så är det rimliga att utvärdera argument, analysera statistik, resonera och presentera direkt evidens etc.
Detta är inte särskilt svårt att förstå.
Logik är A och O:
https://www.logicallyfallacious.com/logicalfallacies/Appeal-to-Authority
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Eller anser du dem som likvärdiga när det gäller vem man ska tro har mest kunskap och insikt i dessa frågor?
Du förstår dig inte på hur diskussioner/debatter fungerar.
Misstaget nedanför är ett utmärkt exempel på att en grundlig kritisk utvärdering inte har gjorts. Du hade statistiken rakt framför dig men valde att inte läsa den. Varför inte om du har flera decenniers erfarenhet inom statistik och ifall du förstår källkritik där originalkällor väger tyngre än andrahandskällor?
Jag kan se på ditt sätt att hantera information på att du inte har någon större träning i kritiskt tänkande.
Din tankevurpa tidigare illustrerar vikten av att analysera originalkällorna ifall man har möjlighet till det:
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Av de fall som är "nya", d.v.s. finns inga tekniska bevis, inget våld förekommit ,inga skador, ingen utsatt situation utan bara ord mot ord där målsäganden säger att hon inte deltagit frivilligt har det i 39% av fallen blivit fällande dom. Det ger att i 61% av de fallen så blev det friande dom.