2026-09-26, 11:22
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Alltså jag undrar verkligen var ditt intellekt finns? Har du något över huvud taget? Ändrat ordföljd? Det är ju helt skilda saker säger jag ju. Hur kan du inte förstå det?

Detta betyder inte att hon vill allt annat som du påstår att jag tänker. Men det betyder inte heller per automatik att hon kommer säga nej till allt annat heller.

Att du inte kan se skillnaden är ett mysterium för mig. Hur kan du inte se skillnaden?????

Ditt resonemang:
Svar: - Nej jag vill inte åka med dig på motorcykeln.
Du säger att jag påstår att det per automatik betyder att hon vill åka med i bil, med tåg, på cykel, med flyg, med moped, gåendes, krypandes m.m.

Mitt resonemang:
Svar: - Nej jag vill inte åka med dig på motorcykeln.
Det behöver inte betyda att personen inte kan tänka sig att åka med på något annat sätt.
Personen kan tänka sig att åka med i bil t.ex.

Om du inte ser skillnaden nu så kan jag tyvärr inte hjälp dig utan du behöver nog söka hjälp någon annan stans.
Varje sund individ förstår att hon är artig när hon svarar så och därför inte "råkar" våldta någon på toaletten som avvisat en.
Citera
2026-09-26, 11:31
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det används felaktigt synonymt. Det är frivilligheten som är central i lagstiftningen.
Är du dålig på att tolka signaler som frivilligt deltagande så bör du fråga om du har samtycke.

Samtyckande sex ska ske frivilligt så det räcker inte med att enbart fråga om samtycke utan du måste även vara uppmärksam på att personen frivilligt deltar i sexet.

Det här har vi gått igenom en miljon gånger redan.
Citera
2026-09-26, 11:38
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ser inget konstigt med det? Vad kan de mena med att de måste vara kreativa för att hitta andra vägar till bevisning?

Anser du att vi ska ha omvänd bevisbörda i svenska domstolar? Eller gäller det bara i våldtäktsmål?
Så du menar att det är omvänd bevisbörda när GM förhörs fler gånger än BO?

Är det inte bra att bli grundligt förhörd vid misstanke om brott?

Allt beror ju på vad både GM och BO berättar om det blir fler förhör. Är något oklart så blir det fler förhör och den som blir påkommen med lögn kommer naturligtvis bli förhörd igen.

(Så att inte herr Guzman reagerar känslomässigt - en lögn berättas med uppsåt att ljuga eller undanhålla.)
Citera
2026-09-26, 11:46
Medlem
Citat:
Det är ändå lite spännande att du i ena andetaget säger att du inte har juridisk kompetens för att kunna svara på frågorna för att sedan i nästa andetag säga att du förmodligen snart kommer att ha en bättre bild.

Det är väl en självklarhet att man kan inta en starkare ställning ifall man har förkovrat sig och gjort en grundlig utvärdering? Det är precis så man gör när man försöker närma sig sanningen.

Citat:
Menar du att när du läst ett antal domar så kommer du ha bättre insikt(/kunskap, bedömningsförmåga än erfarna brottsmålsadvokater?

Då hade jag kunnat gjort en mer korrekt bedömning kring vart jag tror sanningen ligger. Jag tror inte blint på ett uttalande bara sådär utan jag värderar dokumentation, data, direkt evidens, logik och statistisk.

Min kompletterande analys hade inte skadat för att jag ska kunna bilda mig en gedigen uppfattning om något och jag kommer absolut inte alltid hålla med experter. Varför skulle jag? Experter kan ha fel.

Jag tror på det som jag har skälig grund att tro på och det verkar vara besvärligt för dig att inse att källkritik och kritiskt tänkande går på ett något djupare vatten än att bara köpa rakt av uttalanden.

Jag är mer förbluffad över att du inte förstår dig på källkritik och kritiskt tänkande. Det är inte mycket till kritiskt tänkande att bara köpa ett uttalande rakt av. Då har man ju inte ens förstått värdet av förstahandskällor exempelvis. Grundläggande källkritiksteori.

Citat:
Anser du att personers ord, som har stor juridisk kunskap och erfarenhet, personer som t.o.m. var med i expertrådet för att komma med synpunkter innan lagen infördes, journalister med juridisk bakgrund som granskat massor av fall, väger tyngre och bör ges större tilltro än Humbugs, Cinmiks t.ex.?

Såhär är det, vi förlitar oss på experter för att kunna navigera vardagen, det är ett utmärkt sätt att effektivisera ett samhälle på. Som en tumregel är det en bra utgångspunkt. Varje dag, så fattar vi beslut som är baserade på experters slutsatser. Ta exempel det här med vaccin. Jag har inte suttit och granskat alla studier om de vanligaste vaccinen som används och det tror jag inte så många här har heller men vi förlitar oss ändå på experterna i det avseendet. Ifall varje person skulle försöka ta sig till all vetenskaplig litteratur på egen hand så hade det nog blivit pannkaka, det kan vi vara överens om.

Så det finns en positiv effekt av detta normbeteende.

Men när du är i en diskussion/debatt, så har det väldigt lite tyngd att sitta och säga: ''Men experterna håller inte med dig''.

Då blir det ju inte ens diskussion/debatt. Då kan man ju lika gärna lägga ner all form av diskussion/debatt ifall man tror på det triviala synsättet när det kommer till kunskapsinhämtning. I en diskussion/debatt så är det rimliga att utvärdera argument, analysera statistik, resonera och presentera direkt evidens etc.

Detta är inte särskilt svårt att förstå.

Logik är A och O:
https://www.logicallyfallacious.com/logicalfallacies/Appeal-to-Authority

Citat:
Eller anser du dem som likvärdiga när det gäller vem man ska tro har mest kunskap och insikt i dessa frågor?

Du förstår dig inte på hur diskussioner/debatter fungerar.

Misstaget nedanför är ett utmärkt exempel på att en grundlig kritisk utvärdering inte har gjorts. Du hade statistiken rakt framför dig men valde att inte läsa den. Varför inte om du har flera decenniers erfarenhet inom statistik och ifall du förstår källkritik där originalkällor väger tyngre än andrahandskällor?

Jag kan se på ditt sätt att hantera information på att du inte har någon större träning i kritiskt tänkande.

Din tankevurpa tidigare illustrerar vikten av att analysera originalkällorna ifall man har möjlighet till det:
Citat:
Av de fall som är "nya", d.v.s. finns inga tekniska bevis, inget våld förekommit ,inga skador, ingen utsatt situation utan bara ord mot ord där målsäganden säger att hon inte deltagit frivilligt har det i 39% av fallen blivit fällande dom. Det ger att i 61% av de fallen så blev det friande dom.
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-26 kl. 11:56.
Citera
2026-09-26, 11:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Hur frekvent menar du att freezing/fawning är? Och du svarar heller inte på hur du menar att fenomenen uppstår utan anledning. Vad grundar du det påståendet på?

Nej Jocke det är ytterst få som påstår det du påstår. Att du inte förstår skillnaden på muntlig bevisning och stödbevisning gör att du drar felaktiga slutsatser från BRÅs rapport.

Det verkar vara frekvent förekommande vid rena ofrivillghetsfall "nya fall".

Det du kallar stödbevisning är ju ofta "stödvittnen". Finns inget annat. Förstår du nu?
Vill du förstå? Nedanstående är ur BRÅs rapport.

Här får du också ett bevis på att detta inte bara omfattar fällande domar för oaktsam våldtäkt utan även våldtäkt. Om jag tolkar det rätt samtliga våldtäktsfall alltså även sådana som inte är av typen "nya fall".

Det står att i 50% av fällande domar i rena ofrivillighetsfall finns bara en berättelse från målsägaren och "stödvittnen". Du som har svårt att tro att det ska finnas ett enda sådant fall. Tror du att även BRÅ har en agenda?

Citat:
Synen på när muntlig bevisning räcker har blivit mer
enhetlig Den avgörande svårigheten vid tillä mpningen av våldtäktslagstiftningen är
att målsägandens berättelse sällan stärks av någon starkare bevisning än
stödvittnen som inte iakttagit den anmälda händelsen. Det vanligaste är att
den enda form av bevis som finns utöver målsägandens utsaga är ett
andrahandsvittne, som målsäganden berättat om händelsen för
. I den
första uppföljningen uppfattade Brå att det fanns olika syn bland
domstolarna på i vad mån sådan bevisning var tillräcklig för en fällande
dom. I vissa fall blev det en fällande dom. I andra fall ställdes beviskraven,
enligt Brås bild, så högt att det i praktiken tycktes krävas teknisk bevisning
för en fällande dom. Den bild Brå får från den nya genomgången är att det
utvecklats en mer en enhetlig praxis i detta här avseende, där en
målsägande som bedöms som trovärdig i kombination med ett stödvittne
oftare leder till en fällande dom. Andelen fällande domar med enbart
bevisning i form av andrahandsvittnen har ökat, och utgör nu en dryg
fjärdedel av samtliga fällande domar för våldtäkt och nästan hälften av de
fällande domarna för rena ofrivillighetsfall.

Ökningen tycks i stor utsträckning handla om att domstolarna utvecklat en
mer enhetlig praxis om när målsäganden ska anses vara trovärdig. Det rör
sig om fall där målsäganden omedelbart efter händelsen gjort en
polisanmälan, och då lämnat konkreta uppgifter och direkt berättat om det
skedda för någon utöver polisen. Hon eller han ska också ha hållit fast vid
sin berättelse i olika sammanhang och visat tecken på traumatisering
efteråt. I flera fällande domar av det här slaget har rätten uttalat
argumenterat för varför det vore orimligt att under dessa omständigheter
inte tro på målsäganden.
Citera
2026-09-26, 11:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Det är väl en självklarhet att man kan inta en starkare ställning ifall man har förkovrat sig och gjort en grundlig utvärdering? Det är precis så man gör när man försöker närma sig sanningen.

Då hade jag kunnat gjort en mer korrekt bedömning kring vart jag tror sanningen ligger. Jag tror inte blint på ett uttalande bara sådär utan jag värderar dokumentation, data, direkt evidens, logik och statistisk.

Min kompletterande analys hade inte skadat för att jag ska kunna bilda mig en gedigen uppfattning om något och jag kommer absolut inte alltid hålla med experter. Varför skulle jag? Experter kan ha fel.

Jag tror på det som jag har skälig grund att tro på och det verkar vara besvärligt för dig att inse att källkritik och kritiskt tänkande går på ett något djupare vatten än att bara köpa rakt av uttalanden.

Jag är mer förbluffad över att du inte förstår dig på källkritik och kritiskt tänkande. Det är inte mycket till kritiskt tänkande att bara köpa ett uttalande rakt av. Då har man ju inte ens förstått värdet av förstahandskällor exempelvis. Grundläggande källkritiksteori.

Såhär är det, vi förlitar oss på experter för att kunna navigera vardagen, det är ett utmärkt sätt att effektivisera ett samhälle på. Som en tumregel är det en bra utgångspunkt. Varje dag, så fattar vi beslut som är baserade på experters slutsatser. Ta exempel det här med vaccin. Jag har inte suttit och granskat alla studier om de vanligaste vaccinen som används och det tror jag inte så många här har heller men vi förlitar oss ändå på experterna i det avseendet. Ifall varje person skulle försöka ta sig till all vetenskaplig litteratur på egen hand så hade det nog blivit pannkaka, det kan vi vara överens om.

Så det finns en positiv effekt av detta normbeteende.

Men när du är i en diskussion/debatt, så har det väldigt lite tyngd att sitta och säga: ''Men experterna håller inte med dig''.

Då blir det ju inte ens diskussion/debatt. Då kan man ju lika gärna lägga ner all form av diskussion/debatt ifall man tror på det triviala synsättet när det kommer till kunskapsinhämtning. I en diskussion/debatt så är det rimliga att utvärdera argument, analysera statistik, resonera och presentera direkt evidens etc.

Detta är inte särskilt svårt att förstå.

Logik är A och O:
https://www.logicallyfallacious.com/logicalfallacies/Appeal-to-Authority

Du förstår dig inte på hur diskussioner/debatter fungerar.

Misstaget nedanför är ett utmärkt exempel på att en grundlig kritisk utvärdering inte har gjorts. Du hade statistiken rakt framför dig men valde att inte läsa den. Varför inte om du har flera decenniers erfarenhet inom statistik och ifall du förstår källkritik där originalkällor väger tyngre än andrahandskällor?

Jag kan se på ditt sätt att hantera information på att du inte har någon större träning i kritiskt tänkande.

Din tankevurpa tidigare illustrerar vikten av att analysera originalkällorna ifall man har möjlighet till det:

Om du har läst mina diskussioner med Cinmik och Humbug så borde du ha sett vem utav oss som försöker få fram logik i det vi säger istället för bara känslor.
Citera
2026-09-26, 12:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Så du menar att det är omvänd bevisbörda när GM förhörs fler gånger än BO?

Är det inte bra att bli grundligt förhörd vid misstanke om brott?

Allt beror ju på vad både GM och BO berättar om det blir fler förhör. Är något oklart så blir det fler förhör och den som blir påkommen med lögn kommer naturligtvis bli förhörd igen.

(Så att inte herr Guzman reagerar känslomässigt - en lögn berättas med uppsåt att ljuga eller undanhålla.)

När det blir den åtalade som ska bevisa hur denne inhämtat samtycke, blir det då inte omvänd bevisbörda?
Citera
2026-09-26, 12:04
Medlem
Citat:
Jag undrar bara om du med ditt logiska tänkande då också anser att en kille som verkligen upplevt sig ha haft samtycke inte borde kunna ställas till ansvar för våldtäkt?

Som sagt, jag kan i princip ingenting om juridik men upplevelse av samtycke ifrån en part enbart anser jag inte nödvändigtvis betyder att personen ska kunna slippa ställas till ansvars för våldtäkt.
Citera
2026-09-26, 12:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik

Det är intressant att du säger vad de berättar. Jag tycker att det borde vara mer utgångspunkt i förhören. (Hoppas att du förstår vad jag menar med det).

Återigen undrar jag vad du tänker att poliser som svarat att de ibland måste bli mer kreativa för att komma fram till bevisning kan mena med det?
Citera
2026-09-26, 12:13
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det är intressant att du säger vad de berättar. Jag tycker att det borde vara mer utgångspunkt i förhören. (Hoppas att du förstår vad jag menar med det).

Återigen undrar jag vad du tänker att poliser som svarat att de ibland måste bli mer kreativa för att komma fram till bevisning kan mena med det?
Vad menas med mer kreativa enligt dig?
Citera
2026-09-26, 12:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Fast du har bevisbördan (burden of proof) här. Det rimliga är inte att Humbug ska behöva sitta och gå igenom hundratals domar. Det rimliga är att du som hävdar att det åtminstone finns i varje fall 1 dom, kan presentera belägg för det. Du kan skita i din bevisbörda, men då ser du ut som en idiot.

Sedan är det ju faktiskt ren parodi att din expressen artikel använder massor med data ifrån BRÅ, trots att du sågar statistik som jag nämner ifrån BRÅ. Är du lite dum i.... roten? Din egna expressen artikel, pappskalle, undermineras när du sågar BRÅ. Men så långt verkar du inte ha tänkt.

Nu vet jag inte exakt vad du gått i taket för.

Du som vurmar om att BRÅ är en tillförlitlig källa. Nedanstående är ur BRÅs rapport. Vad är dina kommentarer kring detta eller kan du inte kommentera förrän du har läst alla domar själv?

Citat:
Den bild Brå får från den nya genomgången är att det
utvecklats en mer en enhetlig praxis i detta här avseende, där en
målsägande som bedöms som trovärdig i kombination med ett stödvittne
oftare leder till en fällande dom. Andelen fällande domar med enbart
bevisning i form av andrahandsvittnen har ökat, och utgör nu en dryg
fjärdedel av samtliga fällande domar för våldtäkt och nästan hälften av de
fällande domarna för rena ofrivillighetsfall.

Citat:
Tabell 23 visar att mer än två tredjedelar av försvararna anser att
beviskraven i våldtäktsmål har sänkts sedan lagändringarna

Citat:
I fritextssvaren tar flera svarande(försvarsadvokater) upp att bristen på bevis är ett av
problemen när de nya reglerna ska tillämpas. Flera uttrycker att
beviskraven alltid varit låga i våldtäktsmål, särskilt i jämförelse med andra
våldsbrott mot person, och att detaljer därmed kan bli avgörande för
utgången i målet. Två försvarare utvecklar sina svar på följande sätt:
Jag anser att beviskraven kraftigt sänkts i dessa mål och det gör det väldigt svårt som
försvarare då domstolarna dömer på bevisning som borde ha ett mycket lågt bevisvärde
och som inte hade accepterats i andra typer av mål och man upplever som försvarare att
man blir satt i ett läge där man ska "motbevisa" saker som är omöjligt att göra.
Bevisningen i sexualmål skulle många gånger inte leda till fällande dom i andra mål. När
den stödbevisning som krävs endast består av andrahandsuppgifter eller ganska vaga
rättsutlåtanden så får jag anse att risken för att oskyldiga döms är väsentligt högre i
denna typ av mål.

Citat:
Oskyldig tills motsatsen har bevisats?
För att närmare studera försvararnas syn på hur rättssäkerheten har
påverkats ställdes också ett par frågor om den så kallade
oskuldspresumtionen, som innebär att den misstänkte ska anses oskyldig
till dess motsatsen har bevisats. Det är alltså åklagarens uppgift att
presentera underlag som styrker att den misstänkte har begått den våldtäkt
som han eller hon är åtalad för. Om övervägande fokus i stället riktas mot
den misstänktes beskrivning och högre krav ställs på denne att bevisa på
vilket sätt målsäganden deltog frivilligt, benämns det som omvänd
bevisbörda. I enkäten fick försvararna därför frågan om de varit med om att
omvänd bevisbörda har tillämpats i våldtäktsmål. Drygt två tredjedelar (70
procent) svarade ja, och de flesta av dem ansåg att det var en följd av
lagändringarna. Andelen som svarar att de efter lagändringarna varit med
om mål där de uppfattat att bevisbördan legat på den tilltalade, har ökat
markant sedan 2020.

Citat:
Försvararna tillfrågades också i vad mån de uppfattade att lagändringarna
har medfört att den rättsliga bedömningen i större grad styrs av den
enskilda domarens normer. Mer än två tredjedelar av de svarande (72
procent) upplever att det är så, eller i viss mån är så. Det är en ökning sedan
förra uppföljningen då andelen var 49 procent. Förra gången var det hälften
av försvararna som svarade nej eller vet inte på frågan, nu är det endast 26
procent som inte anser att den rättsliga bedömningen i större grad styrs av
den enskilda domarens normativa ställningstaganden, eller att de inte vet.
Citera
2026-09-26, 13:22
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte exakt vad du gått i taket för.

Du som vurmar om att BRÅ är en tillförlitlig källa. Nedanstående är ur BRÅs rapport. Vad är dina kommentarer kring detta eller kan du inte kommentera förrän du har läst alla domar själv?

Du hoppar ifrån grej till grej. Det är inget som intresserar mig.

Han har länkat till en expressenartikel med information hämtad ifrån BRÅ samtidigt som han sågar BRÅ som källa, därmed underminerar han sin egen källa. Är det svårt att förstå?

Nej, jag vurmar inte om att BRÅ är en tillförlitlig källa. Då har du missförstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in