2026-09-29, 11:55
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Kan du tala om för mig hur jag ska kunna svara på den frågan? Du som är så smart, hur ska jag kunna svara på den frågan?
Svara utifrån vad du tror, tänker och tycker..
Citera
2026-09-29, 12:01
Medlem
cinmiks avatar
Guzman

Jag vill helt enkelt se om du överhuvudtaget kan du föra en diskussion utifrån perspektivet att mannen är förövare?

Varför en man väljer att våldta.
Citera
2026-09-29, 12:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Nä, det är inte samma reaktion.

Jag träffar enbart på rejält traumatiserade patienter som når upp till en PTSD-diagnos + C-PTSD. Det kan naturligtvis vara andra med traumatiskt utlösta allvarliga tillstånd.

Jag jobbar alltså med inneliggande patienter.

Kan något som hänt tidigare i livet göra att en freezereakton utlöses nu utan att någon fara egentligen föreligger?
(Genom att situationen lite liknar den traumatiska situationen, ljud, doft, plats?)

Citat:
The freeze response is often rooted in past traumatic experiences. When someone has faced significant trauma, such as childhood abuse, sexual assault, or domestic violence, their body and mind can become conditioned to freeze when faced with situations that feel even remotely similar, even if they’re not actually dangerous.

Citat:
Common triggers for the freeze response can include:
Stressful situations: Even everyday stressors, like a difficult conversation with a partner, can activate this response.
Reminders of past trauma: Sights, sounds, or even smells that recall a previous traumatic event can trigger the freeze response.
Overwhelming emotions: Intense feelings of anxiety, panic attacks, or a sense of dread can cause someone to freeze.
Citera
2026-09-29, 12:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Svara utifrån vad du tror, tänker och tycker..

Pratar vi generellt nu eller pratar du specifikt om Visbyfallet? Har du tillräcklig förståelse för att förstå varför jag inte kan svara på frågan gällande Visbyfallet?

(Jag har kanske inte något svar på frågan ändå) Men varför kan jag verkligen inte svara när det gäller Visbyfallet?
Citera
2026-09-29, 12:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Herr Guzman - Svara nu!

Våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem och således finns lösningen på problemet hos männen.

Vad kan männen göra för att sluta välja att våldta kvinnor?

Vad är det för psykologiska processer som får någon att våldta?

När bestämde sig den 30 åriga GM för att våldta den 17 åriga flickan?

Besvarar inte en fråga till från dig innan du besvarar ovanstående.

Nu vet jag inte vilket fall du tänker på men ska vi ta Visbyfallet först?

När tänker du att hon börjar att befinna sig i en "utsatt" situation?
Citera
2026-09-29, 12:05
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Kan något som hänt tidigare i livet göra att en freezereakton utlöses nu utan att någon fara egentligen föreligger?
(Genom att situationen lite liknar den traumatiska situationen, ljud, doft, plats?)
Har någon blivit våldtagen tidigare så är det klart att en freezereaktion kan uppstå vid en ny våldtäkt.

Plus att MÄ retraumatiseras och kommer att behöva behandling.
Citera
2026-09-29, 12:06
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Pratar vi generellt nu eller pratar du specifikt om Visbyfallet? Har du tillräcklig förståelse för att förstå varför jag inte kan svara på frågan gällande Visbyfallet?

(Jag har kanske inte något svar på frågan ändå) Men varför kan jag verkligen inte svara när det gäller Visbyfallet?
Vi kan prata generellt.
Citera
2026-09-29, 12:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Och du tror att tårar och panik vid en röd bil är freeze/fawning.

Det var ett exempel på hur en reaktion som är irrationell kan uppstå på grund av något som hänt tidigare.
Det fungerar precis likadant med freezereaktioner. Vad är det du inte förstår du som är så smart och så utbildad?
Citera
2026-09-29, 12:07
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Nu vet jag inte vilket fall du tänker på men ska vi ta Visbyfallet först?

När tänker du att hon börjar att befinna sig i en "utsatt" situation?
Svara på frågorna generellt om det är enklare.

Våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem och således finns lösningen på problemet hos männen.

Vad kan männen göra för att sluta välja att våldta kvinnor?

Vad är det för psykologiska processer som får någon att våldta?

När bestämde sig den 30 åriga GM för att våldta den 17 åriga flickan?
Citera
2026-09-29, 12:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Har någon blivit våldtagen tidigare så är det klart att en freezereaktion kan uppstå vid en ny våldtäkt.

Plus att MÄ retraumatiseras och kommer att behöva behandling.

Du är nog något av det mest hjärntvättade jag stött på.

Citat:
The freeze response is often rooted in past traumatic experiences. When someone has faced significant trauma, such as childhood abuse, sexual assault, or domestic violence, their body and mind can become conditioned to freeze when faced with situations that feel even remotely similar, even if they’re not actually dangerous.

Citat:
Common triggers for the freeze response can include:
Stressful situations: Even everyday stressors, like a difficult conversation with a partner, can activate this response.
Reminders of past trauma: Sights, sounds, or even smells that recall a previous traumatic event can trigger the freeze response.
Overwhelming emotions: Intense feelings of anxiety, panic attacks, or a sense of dread can cause someone to freeze.
Citera
2026-09-29, 12:12
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det var ett exempel på hur en reaktion som är irrationell kan uppstå på grund av något som hänt tidigare.
Det fungerar precis likadant med freezereaktioner. Vad är det du inte förstår du som är så smart och så utbildad?
Du kan inte jämföra en mild reaktion med en dissociativ reaktion.

En mild reaktion är inte ett allvarligt trauma utan kan uppstå vid enklare hemska upplevelser.

Vid freeze kan du inte tänka klart och du har inte kontakt med känslor.

Den som kan gråta har det och behöver enbart börja med exponeringsterapi för att det ska bli bättre. Tio gånger brukar räcka.
Citera
2026-09-29, 12:13
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
.
Det är du som ska svara på frågor nu innan du kräver svar av någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in