2026-09-25, 16:07
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Värme, radio , fläkt, belysning skall fan ha riktiga rattar så man kan hålla ögon på vägen samtidigt som man vrider.

Det där sköter man med röststyrningen Teslas röststyrning funkade galant
Citera
2026-09-25, 16:35
Medlem
Balisers avatar
Det är så klart billigare att trycka in allt i en pekskärm. Och så kan man ta extra betalt just för att det är en pekskärm. För det är ju häftigt och modernt. I verkligheten är fysiska knappar mycket bättre och säkrare. Men dyrare att designa och tillverka. Snarare ser jag framför mig att de integrerar blinkersen i pekskärmen…
Citera
2026-09-25, 17:43
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Vad snackar du om. Folkdomstolen har dömt ut skärmar och elbilar. Läs forumet så inser du att det inte ligger dig i fatet att skryta om att du ska köpa elbil i mellanklassregistret. Här är det diesel som gäller, alternativt bensin. Här är det fysiska knappar som gäller. Inga jävla skärmar. Rätta in dig i ledet och agera som de andra hillbillies på forumet. KÖP EN VOLVO 740!

Fast riktigt så illa är det väl inte? Många tycker att fysiska knappar, i varje fall för viktiga funktioner, är bättre än att pekskärma sig in i diverse listor och appar. Jag gör det också. Hade det funnits en bil som i övrigt mötte mitt behov och hade enbart knappar som jag hade kunnat plocka ut, så hade jag nog gjort det.

Man behöver ju inte direkt vara bakåtsträvare för att vilja höja eller sänka värmen utan att behöva manövrera sig igenom ett par peksteg innan man kommer dit.
Citera
2026-09-25, 17:45
Medlem
knasen79s avatar
Det skulle jag nog vilja påstå.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Fast riktigt så illa är det väl inte? Många tycker att fysiska knappar, i varje fall för viktiga funktioner, är bättre än att pekskärma sig in i diverse listor och appar. Jag gör det också. Hade det funnits en bil som i övrigt mötte mitt behov och hade enbart knappar som jag hade kunnat plocka ut, så hade jag nog gjort det.

Man behöver ju inte direkt vara bakåtsträvare för att vilja höja eller sänka värmen utan att behöva manövrera sig igenom ett par peksteg innan man kommer dit.
Citera
2026-09-25, 18:10
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vet inte vad som plötsligt blivit så viktigt att veta.

Det har fungerat ypperligt i decennier med mätare för temp-bensin-hastighet.

Det här är utveckling för dess egen skull, inte för konsumenterna.

På många bilar kan man ha gps kartan bakom ratten , sen lite annat plottat på den som fart och riktning

Lite fiffigt - var inte så gammalmodig
Citera
2026-09-25, 18:16
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det finns en ganska omfattande forskning kring detta och den har hela tiden sagt att pekskärmar är betydligt sämre än fysiska knappar när det kommer till att använda dem utan att titta. Därför passar de mycket bättre för de funktioner man använder när man kör en bil.

Pekskärmens fördel är att det går att byta ut hela gränssnittet och knapparnas funktion. Samt att det är billigare att nyttja en befintlig pekskärm än att sätta dit olika knappar. Det var också motiveringen till att Tesla tog bort så många fysiska knappar med Model 3. De ville kapa kostnaderna för att producera en billig elbil. Problemet är att det skapade en trend bland människor som inte visste bättre och det drog med stora delar av bilindustrin.
Sen ska man inte glömma att det precis som med knappar är skillnad på hur bra olika tillverkare får till det med pekskärmar. På min Tesla kommer jag lätt åt åt de viktigaste funktionerna smidigt längst ner till vänster på skärmen.
På den VW ID4 jag hade innan var det verkligen inte fallet. För det första satt skärmen alldeles för högt upp och oåtkomligt för att man på ett vettigt vis skulle kunna använda den under körning. Dessutom var den långsam att navigera i vilket inte gjorde saken bättre.
Citera
2026-09-25, 19:32
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
De kan inte vara så många. E10? Går den på Svalbard eller?
Nej , de är inte många .
Du kan ta E10 fram till Bjerkvik , ta sedan E6 norrut och kör ca tre timmar så kommer du till Tromsö
där du kan ta båten till Svalbard .

Elbilarna blir färre och färre ju fler mil från city man kommer även om laddstolparna blivit fler .
När det sedan blir kallt ute ser man inte många elbilar förrän våren kommer .

Givetvis kommer detta kanske att ändras så småningom om de där fantastiska batteriteknikerna som " varit nära produktion" de senaste tjugo åren någonsin visar sig .
Senast redigerad av sealstryper 2026-09-25 kl. 19:45.
Citera
2026-09-25, 19:52
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så då kan vi tills du kan styrka ditt påstående lägga det i facket för skrönor….

Jodå, jag har ett arbete att…. hm…. Flyga till…
Min signatur kanske kan hjälpa dig…
Att du skulle ha ett arbete är väl , om något , lagt i facket för skrönor tillsammans med påståendet om ditt "speciella körkort" ......

Eftersom vi inte efterforskar varandras identitet på detta forum kommer vi aldrig att veta vad som är sant eller inte om din påstådda karriär men nivån på din argumentation tyder mer på " långtidsarbetslös totalonanist i mammas källare" än högavlönad oljeplattformsarbetare .
Citera
2026-09-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Skärmarna är bara störande och trafikfarliga då de stjäl uppmärksamheten från föraren. Sega när man klickar och drar i dem. Dessutom fullproppade med skit som gör minsta inställning till en mardröm. Hatar skärmar i bilen. Bra gjort av Volvo!

Nej absolut inte. Jag har en Volvo EX30 och den är väldigt snabb och responsiv när man trycker på skärmen. INgen fördröjing. Dessutom finns det mesta man behöver direkt på hemskärmen och med senaste uppdateringen kan man dra 3 valfria snabbinställningar till hemskärmen som t.ex. om man vill öppna bagageluckan med ett enda tryck, kanske handskfacket, kanske sätta igång någon viss funktion, finns en hel del att välja på som man med ett enda tryck kan välja själv efter vad man själv tycker är viktigt.

Dessutom har vi ju Google Gemini i bilen numera som funkar perfekt att säga exakt vad man vill till. Som att höja temperaturen till 23 grader, öppna förarfönstret, spela upp Metallica från Spotify, ändra radiokanal med mera med mera. Man behöver knappt använda skämen ens om man inte vill det då förstås.
Citera
2026-09-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Köp en du med, finns på Biltema för billig peng. Min är en liten sak, kombinerad med usb-laddare. Så den är användbar även när jag inte behöver krossa rutor

https://www.biltema.se/kontor---teknik/mobiltillbehor/mobilladdare/billaddare/usb-laddare-1224-v-med-nodhammare-och-baltesskarare-2000063563

Finns även en klassisk "vanlig" glashammare för en 50-lapp, men den är ju lite otympligare.

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/sakerhetsdetaljer/nodhammare-2000061854

Ja den där lilla med laddare skulle jag gärna ha. Då vet man ju också var den är.

Det är inte klokt att ingeniörer konstruerar nya bilar där man kan bli inlåst! Ett barn som sitter i en bil ska kunna öppna dörren eller fönstret. Tänker de inte, eller? Otroligt att dessa bilar blir typgodkända.
Hoppas volvo tar tillbaka säkerheten också!
Citera
2026-09-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Där har du fel. De som köper bilar, speciellt premiumbilar, förväntar sig att det ska ha en kvalitetskänsla på ljud, ytors beskaffenhet, lukt, reglage osv,
Bilar har ett brand-DNA: ljudet när man stänger dörren, hur blinkljudet ska låta, kraftmotstånd vid växling.
De nyare bilarna med skärmar och elektronik har förlorat en del av identiteten, en ny Renault känns inte mycket annorlunda än en VW. Premiumsegmentet måste igen ta tillbaka känslan av premium. Reglagen är en bra start

Håller inte med. Själv föredrar jag så lite knappar som möjligt förutom några viktiga knappar på ratten.
Tycker om när det är snygg och avskalat och "rent".

Värsta skiten är ju Toyota med en miljon knappar. Att köra i en ny Toyota för första gången och försöka lista ut hur man ändra en viss sak vi alla dessa helvetes knappar jämfört med att kolla på skärmen i en Volvo EX** är ju som natt och dag. Man förstår direkt hur man ska göra i Volvon, men får treva och leta i en minut för att förstå hur man gör i Toyotan för man drunknar i knappar.

Vill verkligen inte ha tillbaka sån skit på Volvo, men om de nu ska tillbaka till det så får man kanske se sig om efter ett annat märke.
Citera
2026-09-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Barnen skriker att det är för varmt eller för kallt.

På en del moderna bilar sitter en hel del system som man använder under färd i skärmen. Jag provkörde en ny elbil där tex farthållaren satt i någon meny på skärmen. Svårt att svänga av vägen och ställa in farthållaren medan man står stilla. På samma bil satt en del system som ställer in tex dimljus och vindrutetorkare i skärmen också.

På en hyrbil är det ju annorlunda så klart eftersom du inte är van vid den. Men i min fem år gamla bil kan jag ställa in farthållaren och värmen utan att ens titta bort från trafiken afternoon jag vet var reglagen sitter.

Vad är det exakt för bil och modell? Är det en Tesla kanske? Undvik den isådanfall. Tanken med Tesla är ju dock att du ska lägga egna genvägar och funktioner som man vill ha på ratten som snabbval.

Men allt du nämner hanteras via spakar eller multifunktionsratten på i princip alla bilar. Farthållaren aktiveras och justeras på ratten eller med spak. Dimljusen har ju i princip alla bilar med stora skärmar i ett multireglage till vänster om ratten. Defrost och varningsljus är det redan krav sen många år att de måste sitta centralt och vara extremt enkla att använda.

Jag återgår till min frågeställning - vad exakt är det folk ska fippla med på skärmen medans de kör? Lite konstigt när man ställer frågan så visar det ju sig alltid att det finns på ratten eller spakar, eller som Tesla när man kan programmera det själv eller att man kan hantera det med röststyrning.

Kvar är den där värmen folk ska hela tiden ändra på, helst i sämsta tänkbara trafiksituation för att argumenten ska hålla - men det är inte ens svårt att ändra värmen trots touchskärm för den ligger alltid synlig som snabbval i alla bilar i nederkant. Alltså ett icke-problem.

För mig är det helt obegripligt gubb-gnäll.
Senast redigerad av sunnis 2026-09-25 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in