Två fel gör inte ett rätt är en villfarelse.
Det är som att säga:
''Kalle är värre än vad jag är för han mördade 2 personer och jag mördade bara en''.
Det är ju ren dagisnivå. Det innebär inte att det Kalle har gjort är OK.
Du ballade ur även i den tråd som jag startade trots att jag var 100 % saklig. Så jag tror nog allt att du vet vad du håller på med i denna tråd

.
Medveten provokation är vad jag tolkar det som.
Vilket sammanträffande.
Har jag påstått att du har sagt att kvinnan får skylla sig själv eller är jag av den åsikten? Nej, det har jag inte gjort. Jag vet inte varför du tar upp det du gör. Det känns som en medveten strategi.
Och jag tror du förstår poängen som jag försökte få fram. Ett danskt konsulat är något helt annat än att festa vilt på kvällarna i Kongo Kinshasa exempelvis. Helheten måste vägas in. Men det är ju ändå som så att det är din släkting som gjorde valet att åka dit. Hon har valt att försätta sig i det där sammanhanget. I det här fallet så kan man ju även tänka sig att praktiken överväger riskerna.
Poängen är att det finns exempel på där onödiga risker hade kunnat undvikits och det är de onödiga riskerna vi vill identifiera.
Men vi ska väl inte vara så naiva att vi utgår ifrån att kvinnor gör perfekta val jämt? Knappast. Det finns flera exempel på där man kan peka på där det har förekommit dumdristighet och det är de situationerna som framförallt är av intresse såklart.
Jag pratar om rimliga förebygganden.
Inte ett dugg konstigt. Det där är ett avklarat kapitel sedan länge. Du kan gå tillbaka i tråden så ser du att jag har hållt med om att
män också måste ta ansvar för sina handlingar men det jag reagerar på är att du känner ett så pass starkt behov av att kasta in
en fallkudde så fort man pratar om kvinnor och kvinnors beteenden. Jag förstår det inte.
Kritik riktas mot kvinnors beteenden och på en gång så måste du bara blanda in männen genom att säga
alla. För mig är det konstigt. I synnerhet eftersom vi har diskuterat detta tidigare och det är ett avslutat kapitel.
Oftast är det ju kvinnor som våldtas, så därför är det fullt rimligt att huvudsakligen diskutera det hela utifrån deras perspektiv och vad de kan göra.
Det var likadant när jag förut kritiserade en kvinnas beteende mot mig i verkliga livet, på en gång så svarade hon med:
''Alla begår misstag''. Det är inte ett moget svar. Ett moget svar är:
''Jo, jag ska tänka på det du säger och göra vad jag kan för att inte bete mig illa igen''. Med antagandet då att min kritik var legitim och riktig såklart.
Att alla begår misstag är en trivial sanning. Det vet jag redan. Men att ta upp det blir som en slags sköld som man håller upp.
Varför tar du upp detta med mig för? Jag kan inte ta ansvar för vad andra män och kvinnor har för åsikter. Jag letar inte efter ursäkter till varför våldtäktsmän specifikt begår brott men inte andra typer av brottsutövare.
Jag inser att vi lever i en hård värld där vi måste applicera ett helhetsperspektiv. Och i det perspektivet, så ingår det en diskussion även om målgruppen av offer, vad de behöver tänka på för att minska risken för ogynnsamt utfall (våldtäkt). Det är ren naivitet att bara fokusera på det gärningspersonen gör. Det är osmart och korkat.
Jag pratar inte ens om gärningspersonerna nu för jag är redan på det klara med att det är de som bär ansvaret för utförandet av sina brott men det innebär inte att kvinnor saknar ansvar för de sammanhang som de försätter sig själva i.
Du tar inte in det som skrivs. Antingen förstår du inte bättre eller är medvetet oärlig.