2026-09-22, 09:04
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Kan du inte istället försöka sätta dig in i Visbyfallet och berätta varför tjejen agerar/inte agerar som hon gör?

Vad gör hon i kön? Varför säger hon att hon gör det hon gör?
Svara på mina frågor först.

När skulle du uppfatta att du skulle bli våldtagen vid detta scenario?

Om jag är stor som hulken och drar ner dina brallor och kör in min kuk i din röv så ska du se att du får uppleva både en jävligt hotfull situation och att du drabbas av freeze/fawning.

Kommentera hur du tror att du skulle reagera.
Citera
2026-09-22, 09:07
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag skulle bara vilja höra dina reflektioner kring detta? Det är utrett att samtycke har hämtats in. Det verkar vara utrett att målsägaren delvis varit pådrivande i viss mån.

Det är ju dessa två saker som du tjatar ihjäl dig om. Inhämtande av samtycke och aktivitet.

Om hon varit aktiv o pådrivande till viss mån så har hon ju inte varit däckad som ni påstår.

Om nu den åtalade faktiskt talar sanning när han säger att han slutade när han sedan tyckte att hon
inte gav samtycke längre har han då inte agerat precis som man ska?

En fumlig sexuell situation mellan två fulla personer. Hur många sådana tror du inträffar varje kväll i detta land?
Det är enkelt.

En så berusad person kan inte lämna samtycke oavsett vad den säger.
Citera
2026-09-22, 09:10
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Så att en person är trött kl. 3-4 på natten efter att ha partajat är alltså konstigt?
Spriten han ska ha bjudit på fanns i en 50 cl petflaska. Blandad med läsk.
Låt säga att han körde 50/50 blandning, ganska stark blandning. Det innebär 2,5 dl sprit.
De var 3 personer som delade på detta där man kan tänka sig att han själv druckit mest.
Det framgår ju ingenting hur mycket hon uppskattar att hon själv druckit av detta.
Hur mycket drack hon innan han bjöd på sprit?

Hur mycket tror du att en tonåring tål?
Citera
2026-09-22, 09:12
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag tror han bestämde sig för det så det är en väldigt konstig fråga från dig.
Lite pinsam faktiskt.
När började hennes passivitet då och varför blev hon passiv i ett så tidigt skede?
När uppfattar hon enligt dig att hon kommer att bli "våldtagen" inne på toaletten?

Ingen aning. Spelar det nån roll när hon blev passiv?

När tror du våldtäktsmannen uppfattade henne som passiv och därmed var fritt fram att göra vad han ville med henne?
Citera
2026-09-22, 09:12
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Du avfärdar ju allt man visat dig gällande kritik kring samtyckeslagen. Jag vetinte hurmånga gånger du påstått att det inte alls finns situationer där bara två personer varit närvarande och att det saknas övrig objektiv bevisning. Det är bara de 2 personernas berättelser som finns.

Här har du ett inslag från P1 morgon där en domare från Södertörns Tingsrätt säger det vi påstår.
Vad har hon för agenda? Om du inte orkar lyssna på hela kan du lyssna från 5.00.

https://www.sverigesradio.se/artikel/samtyckeslagen-kritiseras-av-advokater-lotteri
Det är svårt att ta dig på allvar som försvarar alla våldtäktsmän som tas upp här i tråden.
Citera
2026-09-22, 09:16
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag tror han bestämde sig för det så det är en väldigt konstig fråga från dig.
Lite pinsam faktiskt.
När började hennes passivitet då och varför blev hon passiv i ett så tidigt skede?
När uppfattar hon enligt dig att hon kommer att bli "våldtagen" inne på toaletten?
Vid något tillfälle har han ju bestämt sig för att det är läge att våldta henne då hon ej samtyckt och ej deltagit aktivt i en frivillig sexuell aktivitet.

Så exakt när bestämmer han sig för att våldta flickan?

En mycket relevant fråga.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-22 kl. 09:23.
Citera
2026-09-22, 09:33
Medlem
Citat:
Räknade du bort den fjärdedel av anmälningarna av våldtäkt som inte har hänt eller inte var en våldtäkt?

Ni säger ju att majoriteten av våldtäkterna inte anmäls överhuvud taget. Har du tagit med det i dina beräkningar?

2025
Antal våldtäktsanmälningar: 10 014.
Befolkning som är straffmyndig: Ca 8 860 000

Uträkning:
10 014/8 860 000 blir ca 0,11 %.

Det är så Humbug verkar ha gjort uträkningen.

Svaren du förmodligen söker:
1) Antalet anmälningar inkluderar även händelser som efter utredning visat sig vara annat än brott.
2) Uträkningen mäter inte den % av den straffmyndiga befolkningen som misslyckas med att ha sex frivilligt.

Källor:
https://bra.se/download/18.3b6b697b19d24d83762141f9/1774853460382/2026_Anm%C3%A4lda%20brott%202025%20slutlig%20stati stik.pdf (sida 4 och sida 8)
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningspyramid-for-sverige

En annan sak:
Man kan givetvis vara kritisk till lagen samtidigt som man anser att frivillighet är en rimlig och vettig efterlevnadsprincip i sexuella sammanhang.

De flesta tycker nog exempelvis att det är viktigt att vara sin partner trogen men anser nog ändå samtidigt att avsaknad av trohet inte ska straffas juridiskt. Detta är ett exempel på hur vi kan ha en efterlevnadsprincip som är önskvärd (trohet) men att vi ändå inte tycker det vore en bra idé att skriva in i lagen att avsaknad av trohet ska leda till juridisk bestraffning.

Jag tror de flesta skulle höja på ögonbrynen ifall någon anklagade dem för att inte vara för trohet bara för att de inte vill att det ska bli straffbart med avsaknad av trohet i en romantisk relation. Samma typ av logiska felslut gör vissa feminister.
Citera
2026-09-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Men du vet mer än david massi om samtyckeslagen

Vad är det han ska lära sig fö? allt han säger i klippet är ju sant nästan 40% döms på hörsägen utan bevisning.

Så förklara nu mr hamburgare vad det är du vet om samtyckeslagen som inte david massi vet.

39 % syftar på fällande domar avseende ''nya fall''.

Däremot är det ju lite konstigt ordval av Anton att säga: ''Leder till fällande dom''. Av de fällande domarna så ledde 39 % till fällande dom? Märkligt uttryckt. Olämpligt ordval tycker jag.

Take away:
Huvudsaken är bara att man förstår att 39 % inte syftar på hur stor % av samtliga nya våldtäktsmål som ledde till fällande dom.
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-22 kl. 09:50.
Citera
2026-09-22, 10:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
2025
Antal våldtäktsanmälningar: 10 014.
Befolkning som är straffmyndig: Ca 8 860 000

Uträkning:
10 014/8 860 000 blir ca 0,11 %.

Det är så Humbug verkar ha gjort uträkningen.

Svaren du förmodligen söker:
1) Antalet anmälningar inkluderar även händelser som efter utredning visat sig vara annat än brott.
2) Uträkningen mäter inte den % av den straffmyndiga befolkningen som misslyckas med att ha sex frivilligt.

Källor:
https://bra.se/download/18.3b6b697b19d24d83762141f9/1774853460382/2026_Anm%C3%A4lda%20brott%202025%20slutlig%20stati stik.pdf (sida 4 och sida 8)
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningspyramid-for-sverige

En annan sak:
Man kan givetvis vara kritisk till lagen samtidigt som man anser att frivillighet är en rimlig och vettig efterlevnadsprincip i sexuella sammanhang.

De flesta tycker nog exempelvis att det är viktigt att vara sin partner trogen men anser nog ändå samtidigt att avsaknad av trohet inte ska straffas juridiskt. Detta är ett exempel på hur vi kan ha en efterlevnadsprincip som är önskvärd (trohet) men att vi ändå inte tycker det vore en bra idé att skriva in i lagen att avsaknad av trohet ska leda till juridisk bestraffning.

Jag tror de flesta skulle höja på ögonbrynen ifall någon anklagade dem för att inte vara för trohet bara för att de inte vill att det ska bli straffbart med avsaknad av trohet i en romantisk relation. Samma typ av logiska felslut gör vissa feminister.

Tack för ett balanserat välskrivet inlägg vilket inte är vanligt att bemötas med.
Det jag vill försöka få Humbug att sluta med är att påstå saker som hen inte har en aning om hur hen ska räkna ut. Det finns många saker hen inte tagit hänsyn till i sin beräkning. Känslan är lite samma känsla som jag får när de säger att lagen är solklar och enkel att tolka och förstå. De tänker inte mer än ett steg och tror att allting är enkelt.
Gällande uträkningen har du förstått mig rätt i att hen måste ju ta hänsyn till anmälningar som visat sig inte röra våldtäkt utan något annat. Eller att det troligtvis inte har hänt något alls.
Gällande antalet i befolkningen som är straffmyndiga, hur stort antal av dessa är sexuellt aktiva? Det borde ju bara vara dessa som ska tas med beräkningen.
Gällande antalet anmälningar så kan alltså förhållandet mellan 2 personer resultera i 30 anmälningar.
Alltså att samma person kan ha anmälts 30 gånger av en och samma person. Om en kvinna t.ex. säger att under en period har denne man våldtagit mig 30 gånger så är det talet 30 som tas upp i statistiken.
Sedan tar hen inte heller hänsyn till saker som inte anmäls.
Det finns flera andra saker med om man tänker vidare.
Citera
2026-09-22, 10:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Vid något tillfälle har han ju bestämt sig för att det är läge att våldta henne då hon ej samtyckt och ej deltagit aktivt i en frivillig sexuell aktivitet.

Så exakt när bestämmer han sig för att våldta flickan?

En mycket relevant fråga.

Återigen inget svar.

Lite pinsam faktiskt.
Citera
2026-09-22, 10:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är svårt att ta dig på allvar som försvarar alla våldtäktsmän som tas upp här i tråden.

Återigen inget bemötande i sak. Bara en massa känslor som väller fram. Jag har inte en aning om vilka personerna som är inblandade är. Jag argumenterar för att försvara att svenskt rättsväsende ska vara rättssäkert.
Citera
2026-09-22, 10:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Ingen aning. Spelar det nån roll när hon blev passiv?

När tror du våldtäktsmannen uppfattade henne som passiv och därmed var fritt fram att göra vad han ville med henne?

Vad gjorde tjejen i kön utanför toaletten? Varför gjorde hon det hon säger att hon gjorde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in