Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant777
2025
Antal våldtäktsanmälningar: 10 014.
Befolkning som är straffmyndig: Ca 8 860 000
Uträkning:
10 014/8 860 000 blir ca 0,11 %.
Det är så Humbug verkar ha gjort uträkningen.
Svaren du förmodligen söker:
1) Antalet anmälningar inkluderar även händelser som efter utredning visat sig vara annat än brott.
2) Uträkningen mäter inte den % av den straffmyndiga befolkningen som misslyckas med att ha sex frivilligt.
Källor:
https://bra.se/download/18.3b6b697b19d24d83762141f9/1774853460382/2026_Anm%C3%A4lda%20brott%202025%20slutlig%20stati stik.pdf (
sida 4 och
sida 8)
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningspyramid-for-sverige
En annan sak:
Man kan givetvis vara kritisk till lagen samtidigt som man anser att frivillighet är en rimlig och vettig efterlevnadsprincip i sexuella sammanhang.
De flesta tycker nog exempelvis att det är viktigt att vara sin partner trogen men anser nog ändå samtidigt att avsaknad av trohet inte ska straffas juridiskt. Detta är ett exempel på hur vi kan ha en efterlevnadsprincip som är önskvärd (trohet) men att vi ändå inte tycker det vore en bra idé att skriva in i lagen att avsaknad av trohet ska leda till juridisk bestraffning.
Jag tror de flesta skulle höja på ögonbrynen ifall någon anklagade dem för att inte vara för trohet bara för att de inte vill att det ska bli straffbart med avsaknad av trohet i en romantisk relation. Samma typ av logiska felslut gör vissa feminister.
Tack för ett balanserat välskrivet inlägg vilket inte är vanligt att bemötas med.
Det jag vill försöka få Humbug att sluta med är att påstå saker som hen inte har en aning om hur hen ska räkna ut. Det finns många saker hen inte tagit hänsyn till i sin beräkning. Känslan är lite samma känsla som jag får när de säger att lagen är solklar och enkel att tolka och förstå. De tänker inte mer än ett steg och tror att allting är enkelt.
Gällande uträkningen har du förstått mig rätt i att hen måste ju ta hänsyn till anmälningar som visat sig inte röra våldtäkt utan något annat. Eller att det troligtvis inte har hänt något alls.
Gällande antalet i befolkningen som är straffmyndiga, hur stort antal av dessa är sexuellt aktiva? Det borde ju bara vara dessa som ska tas med beräkningen.
Gällande antalet anmälningar så kan alltså förhållandet mellan 2 personer resultera i 30 anmälningar.
Alltså att samma person kan ha anmälts 30 gånger av en och samma person. Om en kvinna t.ex. säger att under en period har denne man våldtagit mig 30 gånger så är det talet 30 som tas upp i statistiken.
Sedan tar hen inte heller hänsyn till saker som inte anmäls.
Det finns flera andra saker med om man tänker vidare.