2026-09-22, 15:52
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Självklart är det av intresse att även lyfta helhetsperspektivet med offer som har blivit våldtagna. Om det görs så finns det en chans att öka sannolikheten att man inte blir våldtagen i framtiden.

Ifall man rent hypotetiskt hade kunnat backa bandet (vilket såklart inte går), så hade vi tveklöst hittat exempel på onödiga risker som hade kunnat undvikits. Kvinnor är inte felfria. Inte män heller.

Ja, det är störda individer men det innebär inte att vi ska vara naiva i hur vi navigerar denna värld. Vi ska skydda kvinnor och män.

Två fel gör inte ett rätt:
Att någon annan gjorde något fel gör det inte acceptabelt för dig att göra något fel som svar. Det är vad det betyder.

Du påstod att han hade skrivit värre saker. Jag tror du tolkar frasen lite för ordagrant. Det behöver inte handla om att du måste se det som att två fel gör inte ett rätt för att denna villfarelse ska uppstå.

Problemet är att du svarade på kritik med att lyfta fram att någon gjorde något värre än vad du gjorde istället för att ta ansvar för det du gjorde. Ta ansvar för det du skriver.

Din beskrivning var vedervärdig, personlig, motbjudande och helt olämplig. Jag har rapporterat den.

Absolut, jag tycker det var ett övertramp. Det du sysslar med är ett maktspel.

Håll dig till logik.
Nej och stopp!

Jag skrev aldrig att Guzman skrivit värre saker utan att Guzman ständigt kommer med sina scenarion som han vill ha svar på.

Att han dessutom hela tiden förringa en våldtäkts betydelse för offret gör att man förstår att det finns ett fel avseende den empatiska förmågan.

Det är därför jag upprepar ömsesidighet och lyhördhet hela tiden när det gäller att förstå och läsa andra människors signaler. Som vid ett tyst samtycke tex.

Nu låter det som att jag försöker försvara mig mot dig men tanken är faktiskt att försöka förklara för dig hur viktigt det faktiskt är att få våldtäktsapologeter att sätta sig in i hur ett offer för våldtäkt kan uppleva det.

Då tycker jag att han kan tåla lite enkla men målande scenarion tillbaka utan att springa iväg och gråta.

Och nej, jag känner mig inte utmålad som en clown eller tillrättavisad för det.

Du får ha din åsikt.
Jag har min.

Kan vi sluta diskutera andra användare nu?
Senast redigerad av cinmik 2026-09-22 kl. 15:55.
Citera
2026-09-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Nej o h stopp!

Jag skrev aldrig att Guzman skrivit värre saker utan att Guzman ständigt kommer med sina scenarion som han vill ha svar på.

Du missar skogen för alla träden.

Jag formulerade mig lite fel, det du antydde var att det inte var värre än det som han hade skrivit. Det är fortfarande fråga om den villfarelse som jag tog upp (två fel gör inte ett rätt).

Citat:
Det är inte mer osmakligt än Guzmans alla scenarion och alla beskyllningar på offer för våldtäkt.

Citat:
Att han dessutom hela tiden förringa en våldtäkts betydelse för offret gör att man förstår att det finns ett fel avseende den empatiska förmågan.

Han har skrivit så mycket så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Jag tycker Joaquin verkar inta ett kritiskt perspektiv av det jag har läst. Jag kan för lite om juridik för att uttala mig om vissa tekniska aspekter dock.

Citat:
Nu låter det som att jag försöker försvara mig mot dig men tanken är faktiskt att försöka förklara för dig hur viktigt det faktiskt är att få våldtäktsapologeter att sätta sig in i hur ett offer för våldtäkt kan uppleva det.

Att vara kritisk till lagen innebär inte att man försvarar våldtäkt. Lika lite är man nödvändigtvis emot trohet i relationer bara för att man inte vill ha det inskrivet i lagen.

Rent juridiskt, så är våldtäkt ett brett begrepp. Det är ett begrepp som innefattar även ''gamla fall'', exempelvis fall med inslag av våld, hot och utnyttjande av särskilt utsatt situation. Menar du på fullaste allvar att Joaquin försvarar detta? Det kan jag inte tro.

Citat:
Då tycker jag att han kan tåla lite enkla men målande scenarion tillbaka utan att springa iväg och gråta.

Och nej, jag känner mig inte utmålad som en clown eller tillrättavisad för det.

Du får ha din åsikt.
Jag har min.

Du blir uppretad av det han skriver och väljer därefter att sänka dig till en låg nivå. Skillnaden är ju att Joaquin diskuterar en tredje part. En person du inte känner. Du blandar in han i diskussionen i en hypotetisk situation som inte går att tolka på något annat sätt än som ett övertramp där du maskerar en attack.

Jag har varit med om en f***a som det var fel i huvudet på som en gång frågade mig: ''Hur hade du reagerat på om en kvinna hade ridit dig utan ditt samtycke''?

Hon visste svaret på frågan såklart. Det var en maskerad attack. Frågan var ämnad att destabilisera mig. Hon hade en personlighetsstörning.

Men det är lite samma här (säger inte att du har en personlighetsstörning här dock). Du drar till med ett extremt förnedrande och motbjudande scenario där Joaquin är huvudpersonen. Det är osmakligt.

Joaquin diskuterar tredje part. Du blandar in han direkt i diskussionen på ett oacceptabelt sätt som jag ser det.

Och något behöver inte vara ett regelbrott här på forumet för att det ska vara moraliskt fel. Huruvida det bryter mot reglerna är upp till moderatorerna att bedöma!
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-22 kl. 16:11.
Citera
2026-09-22, 16:14
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Du missar skogen för alla träden.

Jag formulerade mig lite fel, det du antydde var att det inte var värre än det som han hade skrivit. Det är fortfarande fråga om den villfarelse som jag tog upp (två fel gör inte ett rätt).

Han har skrivit så mycket så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Jag tycker Joaquin verkar inta ett kritiskt perspektiv av det jag har läst. Jag kan för lite om juridik för att uttala mig om vissa tekniska aspekter dock.

Att vara kritisk till lagen innebär inte att man försvarar våldtäkt. Lika lite är man nödvändigtvis emot trohet i relationer bara för att man inte vill ha det inskrivet i lagen.

Rent juridiskt, så är våldtäkt ett brett begrepp. Det är ett begrepp som innefattar även ''gamla fall'', exempelvis fall med inslag av våld, hot och utnyttjande av särskilt utsatt situation. Menar du på fullaste allvar att Joaquin försvarar detta? Det kan jag inte tro.

Du blir uppretad av det han skriver och väljer därefter att sänka dig till en låg nivå. Skillnaden är ju att Joaquin diskuterar en tredje part. En person du inte känner. Du blandar in han i diskussionen i en hypotetisk situation som inte går att tolka på något annat sätt än som ett övertramp där du maskerar en attack.

Jag har varit med om en f***a som det var fel i huvudet på som en gång frågade mig: ''Hur hade du reagerat på om en kvinna hade ridit dig utan ditt samtycke''?

Hon visste svaret på frågan såklart. Det var en maskerad attack. Frågan var ämnad att destabilisera mig. Hon hade en personlighetsstörning.

Men det är lite samma här (säger inte att du har en personlighetsstörning här dock). Du drar till med ett extremt förnedrande och motbjudande scenario där Joaquin är huvudpersonen. Det är osmakligt.

Joaquin diskuterar tredje part. Du blandar in han direkt i diskussionen på ett oacceptabelt sätt som jag ser det.

Och något behöver inte vara ett regelbrott här på forumet för att det ska vara moraliskt fel. Huruvida det bryter mot reglerna är upp till moderatorerna att bedöma!
Jag tror att du tolkar in för mycket här som inte finns.

Blir dock lite full i skratt av att du drar in otrohet i texten.

Det är verkligen inte det värsta en människa kan råka ut för.
Citera
2026-09-22, 16:41
Medlem
Citat:
Jag tror att du tolkar in för mycket här som inte finns.

Det är du som gör det som kallar honom för våldtäktsapologet.

Det där är bara ett tramsigt lågvattenmärke.

Påstår du på fullaste allvar att han inte är emot ''gamla fall'' ens av våldtäkt? För begreppet våldtäkt innefattar ju även fall som rör våld, hot och särskilt utsatt situation. Ifall han är emot ''gamla fall'', hur är det då korrekt att beskriva honom som en våldtäktsapologet?

Citat:
Blir dock lite full i skratt av att du drar in otrohet i texten . Det är verkligen inte det värsta en människa kan råka ut för.

Det har ingen betydelse om otrohet inte är lika illa som våldtäkt för mitt resonemang.

Logiken:
Exemplet har jag plockat fram för att punktera det resonemang som vissa feminister kör med där de begår ett logiskt felslut när de hävdar att är man emot lagens utformning (som handlar om avsaknad av frivillighet som gräns) så är man emot frivillighet i sänghalmen. Det följer inte logiskt.

Det går utmärkt att stå upp för vissa efterlevnadsprinciper (såsom trohet) trots att man inte vill ha det inbakat i lagstiftningen. Precis på samma sätt kan man vara av åsikten att frivillighet är en önskvärd efterlevnadsprincip i sexuella relationer även fast man ser problem med lagens tillämpning och inte vill ha den lagutformning som vi har idag.

De som envisas med att ens värderingar måste speglas i lagstiftningen till vilket pris som helst får gärna svara på frågan om de tycker att det ska bli förbjudet med avsaknad av trohet i relationer (de som tror på trohet det vill säga).

Ifall svaret är ''nej'', så säger det sig självt att den personen tycker att man kan ha värderingar som inte är inbakade i lagstiftningen. Det är alltså inte ett nödvändigt krav att ens värderingar ska vara en del av lagstiftningen till perfektion.

Det är det här vissa feminister inte förstår. De tolkar det som att är du kritisk till lagen så måste du minsann vara emot frivillighet i sexuella relationer. Detta är ett logiskt felslut.

Jag bryr mig om logik för utan logik.... så kan vi lägga ner all diskussion på en gång. Då blir all diskussion meningslös.
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-22 kl. 16:47.
Citera
2026-09-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad gjorde tjejen i kön utanför toaletten? Varför gjorde hon det hon säger att hon gjorde?

Vad gjorde våldtäktsmannen i kön utanför toaletten?

Vad syftar du på?
Citera
2026-09-22, 17:03
Medlem
Citat:
Hoppas att du förstår att många döms till våldtäkt efter den nya samtyckeslagen. Våldtäkt fastän inget hot, inget våld och ingen utsatt situation förelegat. Inga vittnen, ingen teknisk bevisning. Bara ord mot ord. Våldtäkt. Eller tror du bara att de döms till oaktsam våldtäkt???????????

Ord mot ord räcker. Hon behöver bara ha berättat för ett par kompisar.

Du upprepar det. Visa en enda dom på de kriterierna.

Vad förändrades den 1 juli 2018?
Citera
2026-09-22, 17:04
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det är du som gör det som kallar honom för våldtäktsapologet.

Det där är bara ett tramsigt lågvattenmärke.

Påstår du på fullaste allvar att han inte är emot ''gamla fall'' ens av våldtäkt? För begreppet våldtäkt innefattar ju även fall som rör våld, hot och särskilt utsatt situation. Ifall han är emot ''gamla fall'', hur är det då korrekt att beskriva honom som en våldtäktsapologet?

Det har ingen betydelse om otrohet inte är lika illa som våldtäkt för mitt resonemang.

Logiken:
Exemplet har jag plockat fram för att punktera det resonemang som vissa feminister kör med där de begår ett logiskt felslut när de hävdar att är man emot lagens utformning (som handlar om avsaknad av frivillighet som gräns) så är man emot frivillighet i sänghalmen. Det följer inte logiskt.

Det går utmärkt att stå upp för vissa efterlevnadsprinciper (såsom trohet) trots att man inte vill ha det inbakat i lagstiftningen. Precis på samma sätt kan man vara av åsikten att frivillighet är en önskvärd efterlevnadsprincip i sexuella relationer även fast man ser problem med lagens tillämpning och inte vill ha den lagutformning som vi har idag.

De som envisas med att ens värderingar måste speglas i lagstiftningen till vilket pris som helst får gärna svara på frågan om de tycker att det ska bli förbjudet med avsaknad av trohet i relationer (de som tror på trohet det vill säga).

Ifall svaret är ''nej'', så säger det sig självt att den personen tycker att man kan ha värderingar som inte är inbakade i lagstiftningen. Det är alltså inte ett nödvändigt krav att ens värderingar ska vara en del av lagstiftningen till perfektion.

Det är det här vissa feminister inte förstår. De tolkar det som att är du kritisk till lagen så måste du minsann vara emot frivillighet i sexuella relationer. Detta är ett logiskt felslut.

Jag bryr mig om logik för utan logik.... så kan vi lägga ner all diskussion på en gång. Då blir all diskussion meningslös.
Inser du inte att våldtäkter utan våld, hot och särskilt utsatt situation kan skada ett offer lika mycket?

Och att hur ett offer upplever en hotfull situation inte kan bedömas utifrån?

Dina liknelser med otrohet och frivillighet är inte logiska.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-22 kl. 17:06.
Citera
2026-09-22, 17:05
Medlem
Citat:
herr Humbug. Sist jag läste i domskälen står det att tjejen och hennes kompis kunde gå upp till lägenheten för egen maskin efter det att killen kissat. De stod utanför och väntade på honom när han kissade sedan kunde de gå upp för egen hand.

Det står att han säger att han slutade när han inte tyckte att hon var med riktigt längre. Stor stor skillnad mot vad du påstår.

Jag har länkat hovrättens dom. Man behöver inte ta mig på orden. Alla och en var kan läsa domen.
Citera
2026-09-22, 17:07
Medlem
Citat:
I de allra flestas värld är det tillräckligt med bevisning när erfarna advokater som jobbar med dessa fall i praktiken säger att det är så. När sedan journalister som har granskat många domar även de säger samma sak så skulle jag skämmas om jag vore dig som inte kan ta till dig att det faktiskt är så.
Du är bara pinsam.

På tal om pinsam. Du kan alltså inte visa en enda dom på kriterierna du maniskt upprepar.

Bra, då vet vi.
Citera
2026-09-22, 17:08
Medlem
Citat:
Inser du inte att våldtäkter utan våld, hot och särskilt utsatt situation kan skada ett offer lika mycket?

Och att hur ett offer upplever en hotfull situation inte kan bedömas utifrån?

Vad har fått dig att tro att jag potentiellt inte skulle inse detta? Citera gärna något. För du hittar väl inte på?

Jag kritiserade din beskrivning av Joaquin som en våldtäktsapologet.

Så din motbjudande beskrivning av honom tidigare och nu våldtäktsapologet. Känns som en rätt uppenbar attack mot honom.

Låt oss höja nivån i den här tråden!
Citera
2026-09-22, 17:10
Medlem
Citat:
Så då har jag rätt när jag säger att det döms killar för våldtäkt när ord står mot ord. Ingen teknisk bevisning finns och inga vittnen. Enbart målsägarens berättelse och att hon berättat ungefär samma berättelse för sina kompisar som inte har varit med och bevittnat situationen/händelsen.

Nej herr Guzman.

Hur tolkar du mitt inlägg på det sättet?

Hur många gånger skall du upprepa den myten? Upp till bevis. Fram med en dom.
Citera
2026-09-22, 17:11
Medlem
Citat:
Vad framkommer i domen då? Svara ärligt nu. Framkommer det att den åtalade han frågat vid upprepade tillfällen?
Säger även vittnen att det kan ha varit så?
Har tjejens kompis befunnit sig i samma säng när "våldtäkten" ska ha ägt rum?

Vilka delar anser du att det är som tjejen kommer ihåg och vilka delar anser du det är som hon inte minns?

Läs hovrättens dom. Du har fått den länkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in