2026-09-20, 07:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Återigen precis noll svar. Snacka om att se stixkan i sin broders öga men inte bjälken i ditt eget.

Hur aktuell är din inklistrade AI text? Hur skrev du promten? Vilka källor hänvisade din AI drapa?

Och du missade med precition att ignorera att sveriges högsta jurister har byggt upp praxis genom vägledande domar.

Jag är medveten om kritiken sedan runt 2018.

Du har fått så mycket mer än inklistrade AI texter och du har fått granskningar som är gjorda så mycket senare än 2018.

En sak som kritiseras och lyfts fram är ju t.ex. att det behövs fler domar från HD för praxis när det ska avgöras i dessa fall. Detta har du tydligen totalt missat eftersom du påstår att det har byggts upp en tillräckligt bra praxis genom vägledande domar. Detta kommer från BRÅ:s granskning (2025).

Citat:
Det är önskvärt med fler vägledande domar från Högsta domstolen om rena ofrivillighetsfall.
Citera
2026-09-20, 07:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Återigen precis noll svar. Snacka om att se stixkan i sin broders öga men inte bjälken i ditt eget.

Hur aktuell är din inklistrade AI text? Hur skrev du promten? Vilka källor hänvisade din AI drapa?

Och du missade med precition att ignorera att sveriges högsta jurister har byggt upp praxis genom vägledande domar.

Vad tänker du när du läser BRÅ:s rekommendationer?

Tänker du att det verkar som att de anser att lagen är glasklar och att Svenska folket har en glasklar uppfattning om var gränser går?
Tanker du att de tycker att det verkar som att domstolarna har full koll på tolkningen av lagen och hur fallen ska bedömas?

Citat:
Det är önskvärt med fler vägledande domar från Högsta domstolen om rena ofrivillighetsfall.

Domare behöver fortbildas om vad oaktsam våldtäkt innebär, så att bestämmelsen blir tolkad så enhetligt som möjligt och inte överanvänds som en kompromiss i fall där det är oklart vad som faktiskt hänt. Att reglerna om oaktsam våldtäkt tolkas enhetligt, och i enlighet med lagstiftarens intentioner, är särskilt viktigt med hänsyn till att skillnaden i utdömda straff mellan våldtäkt och oaktsam våldtäkt är så stor.

Möjligheterna att få straffen att bättre avspegla variationen i straffvärde mellan olika typer av våldtäkter, inklusive oaktsam våldtäkt, bör utredas.

Det behövs forskning om i vilken mån, straffen för gärningar som ligger i den nedre delen av straffskalan för våldtäkt av normalgraden, ligger i linje med det allmänna rättsmedvetandet.

Det behövs mer studier om hur parterna påverkas av rättsprocessen.

Det är angeläget med fortsatta samhällsinsatser för att nå ut med både lagens budskap och lagens gränser.
Citera
2026-09-20, 07:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nu har du inte läst igen Jocke. Läs om och fundera ett varv till.

Jag behöver inte läsa om utan det du behöver svara på är om du har tagit med det jag refererade till i dina beräkningar?
Citera
2026-09-20, 07:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, har den ena parten inte på något vis påvisat intresse, frivillighet eller samtycke så är det våldtäkt.

Menar du att så länge GM uppger att han trodde att det var ok så ska det räcka?

Det är alltså därför du försvarar någon som trotts upprepade nej väljer att våldta någon på en toalett är vit som snö.

Likaledes kunde ju enligt dig Jocke, inte GM som satt på en däckad tjej inte på något sätt uppfatta att han begick ett brott.

När enligt dig är det fråga om en våldtäkt? Tydligen inte när den ene inte frivilligt deltar eller samtycker i alla fall.

Du menar ju att så länge en person säger att det inte var frivilligt så är det en våldtäkt!!!!!!!!!!!!

Nu är du där igen och ljuger fastän jag har sagt åt dig massor av gånger att sluta med det.

I fallet du refererar till har jag skrivit att killen säger att han slutade när han tyckte att tjejen inte var riktigt med längre.

Det du glömmer att nämna är att tjejen själv plus vittnen säger att tjejen har samtyckt verbalt samt själv varit aktiv i händelserna. Men rätten säger att det spelar ingen roll eftersom de gör bedömningen att hon var för full för att ha kunnat ge detta samtycke.

Kommer du ihåg vad hon hade för uppmätt promillehalt? Eller var det kanske så att det aldrig mättes upp?
Citera
2026-09-20, 07:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så du har inte oavbrutet menat att om någon flera gånger avvisat att följa med någon för sex så är det ohyggligt svårt att inte förstå att det betyder nej sex på andra ställen?

Gällande Ljusdal så försöker du få det till att tjejen var drivande. Detta trotts att minst 3 vittnen beskrivit BO som gravt berusad och att GM trotts detta forsatt att truga i BO mer sprit. GM själv har sagt rill minst 2 personer att BO var så full att han var tvungen att bära upp henne till bostaden. Du har flertalat gånger hävdat att GM inte utnyttjat BOs utsatta situation.

Så jo Jocke, även om du själv inte förstår att du faktiskt konsekvent väljer att bortse från att någon sagt nej, varit redlöst berusad och så vidare. Du hävdar att det varit helt omöjligt för GM i båda fallen att förstå vad de gjorde.

Så jo, du herr Guzman uttrycker att det är helt ok att tolka ett nej till en specifik situation som ett ja till exakt allt annat.

Att minst 3 personer uppger att BO var gravt berusad. Och att GM själv uppgett till minst 2 personer att BO var så kraftigt berusad att han fick bära upp henne till bostaden innan han började sätta på henne.

Så summa sumarum uttrycker du att du anser att båda gärningarna är helt ok.

Då vill jag att du ärligt svarat på detta gällande Ljusdalsfallet.

Framgår det att tjejen har gett samtycke verbalt? Finns det t.o.m. vittnen på att hon gjort detta? Står det att hon varit aktiv själv?
Står det i domen att det spelar ingen roll eftersom hon enligt rätten varit för full? Kan du referera till vilka resultat de fick när de mätte alkoholkoncentrationen i tjejens blod?

Gällande Visby har jag sagt att bara för att man säger nej till en sak behöver per automatik inte innebära att man kommer säga nej till allting annat. Vad är det som är så otroligt kontroversiellt med det? Och det hon säger nej till är att följa med hem till honom.

Visa vad mer han frågar henne som hon säger nej till? Nu är det dags att du visar det.

Ska det inte vara ställt utom rimligt tvivel? Menar du att man utom allt rimligt tvivel kan säga (97-98% säkerhet) att bara för att hon sagt att hon inte har möjlighet att följa med hem till honom och med de förklaringar till det hon ger, så betyder det att hon inte kan ha något intresse alls för honom?

Tänk på att svaret du ger ska referera till tidpunkten innan anmälningen sker. (Detta tror jag inte heller att ni tänker på i era indoktrinerade hjärnor).
Citera
2026-09-20, 07:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
De flesta som går på krogtoan tillsammans drar en lina ihop.

Tjejer kan också gå på toa ihop för att kissa.

Du är sanslös. Alltså utifrån det jag skrev och frågade nedan får jag alltså nedanstånde svar från dig att de flesta som går in på toan drar en lina eller att tjejer faktiskt kan gå in på toaletten och kissa tillsammans.

Eftersom advokater som jobbar med sådana här rättsfall uttrycker det som att det är ett lotteri hur utfallet ska bli så hade det kunnat bli friande dom.

Det jag frågade dig var om du skulle se annorlunda på de inblandades ansvar i situationen då? Då hade ju rätten kommit fram till att killens handlingar inte varit brottsliga och då är jag nyfiken på hur du skulle se på det hela?

Jadu en tjej ska få kunna vara naiv. Får killar i samma ålder också vara naiva?

Om jag säger att det i FUP framgår att tjejen förstod vad som var syftet med att gå in på toaletten innan de gick in. Skulle det ändra din syn på det hela då? Skulle det ändra på ditt sätt att se på tjejens handlande och uteblivna handlande?

Citat:
De flesta som går på krogtoan tillsammans drar en lina ihop.
Tjejer kan också gå på toa ihop för att kissa.
Citera
2026-09-20, 07:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det spelar ingen roll eftersom hon inte är delaktig i våldtäkten.

Han hade inget samtycke plus att hon inte deltog i något frivilligt sex.

Hur skulle han ha kunnat uppfatta det annorlunda?

Vem pratar du om? Varför anser du att en kille ska vara ansvarig för att en tjej säger sig hamnat i fawningtillstånd och därmed kanske handlar på ett sätt hon egentligen inte ville när han inte har varit våldsam, inte hotat eller att det varit någon utsatt situation?

Förstår du frågeställningen över huvud taget?
Citera
2026-09-20, 08:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Här har du en artikel från 2026. Det skulle vara intressant att få höra dina reflektioner kring vad hon skriver. Hon tar upp en hel del om det vi argumenterar kring. Vi kan dela upp det i bitar om du vill.

Dessutom undrar jag hur du ser på att journalister helt öppet enligt dig får ljuga i pressen? Hur kan lögner släppas igenom i media? Är du OK med det?

https://www.svd.se/a/9pr01l/samtyckeslagen-ar-rattsosaker-maste-andras-skriver-reika-farman
Citera
2026-09-20, 08:47
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag tycker att du ska läsa det jag skrev en gång till och starkt fundera på om inte jag har rätt när jag påstår att du är så indoktrinerad, så hjärntvättad att du bara ser det du vill se när du läser.

Kan du förklara varför tjejen fortsätter att prata med killen som hon så otroligt tydligt avvisat och har noll intresse för? Kan du förklara för mig varför hon är så intresserad av att höra vad han har att säga så att hon tänker gå in på en toalett för att höra vad han har att säga? (Det är vad du påstår att hon tänker).

Om du tycker att mitt påstående att om en person har sagt nej till sak A faktiskt inte betyder att personen inte kan tänka sig sak B är så otroligt orimligt att du förlöjligar mig så vill jag nu få en rimlig förklaring till frågan här ovan.
Så nu räcker det med att prata med en person för att du ska anse det som ett samtycke till att blir torrknullad och sprutad i ögat.

Jesus...
Citera
2026-09-20, 09:01
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Då vill jag att du ärligt svarat på detta gällande Ljusdalsfallet.

Framgår det att tjejen har gett samtycke verbalt? Finns det t.o.m. vittnen på att hon gjort detta? Står det att hon varit aktiv själv?
Står det i domen att det spelar ingen roll eftersom hon enligt rätten varit för full? Kan du referera till vilka resultat de fick när de mätte alkoholkoncentrationen i tjejens blod?

Gällande Visby har jag sagt att bara för att man säger nej till en sak behöver per automatik inte innebära att man kommer säga nej till allting annat. Vad är det som är så otroligt kontroversiellt med det? Och det hon säger nej till är att följa med hem till honom.

Visa vad mer han frågar henne som hon säger nej till? Nu är det dags att du visar det.

Ska det inte vara ställt utom rimligt tvivel? Menar du att man utom allt rimligt tvivel kan säga (97-98% säkerhet) att bara för att hon sagt att hon inte har möjlighet att följa med hem till honom och med de förklaringar till det hon ger, så betyder det att hon inte kan ha något intresse alls för honom?

Tänk på att svaret du ger ska referera till tidpunkten innan anmälningen sker. (Detta tror jag inte heller att ni tänker på i era indoktrinerade hjärnor).
Är det inte bättre att DU visar var i FUP den 17-åriga flickan säger ja istället. Det är liksom det som är avgörande.
Citera
2026-09-20, 09:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Är det inte bättre att DU visar var i FUP den 17-åriga flickan säger ja istället. Det är liksom det som är avgörande.

Du påstår alltså fortfarande och tycker att det är så det ska vara att vi ska ha omvänd bevisbörda i våldtäktsfallen?
Du erkänner härmed att det är omvänd bevisbörda som praktiseras i domstolarna gällande våldtäktsfall.

Tänk att du återigen lät bli att svara på en fråga.
Citera
2026-09-20, 09:06
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Du är sanslös. Alltså utifrån det jag skrev och frågade nedan får jag alltså nedanstånde svar från dig att de flesta som går in på toan drar en lina eller att tjejer faktiskt kan gå in på toaletten och kissa tillsammans.

Eftersom advokater som jobbar med sådana här rättsfall uttrycker det som att det är ett lotteri hur utfallet ska bli så hade det kunnat bli friande dom.

Det jag frågade dig var om du skulle se annorlunda på de inblandades ansvar i situationen då? Då hade ju rätten kommit fram till att killens handlingar inte varit brottsliga och då är jag nyfiken på hur du skulle se på det hela?

Jadu en tjej ska få kunna vara naiv. Får killar i samma ålder också vara naiva?

Om jag säger att det i FUP framgår att tjejen förstod vad som var syftet med att gå in på toaletten innan de gick in. Skulle det ändra din syn på det hela då? Skulle det ändra på ditt sätt att se på tjejens handlande och uteblivna handlande?
Du får det svaret eftersom du påstått att hon borde ha insett innan de kom in på toa att han skulle våldta henne.

Du lägger hela tiden över ansvaret för 30-åringens grova brott på hans brottsoffer.

Brukar du göra detsamma med andra våldsbrottslingaf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in