2026-09-15, 13:10
Medlem
Slaskheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Alltså, även om Mark och Bosse gjorde en massa missbedömningar och drog felaktiga slutsatser hit och dit, så var det ju faktiskt Anneli som hittade "familjens cykel" åt dem och så lägger Bosse till att det var just den cykeln som använts vid mordet.

Om inte någon kan komma med fakta som bevisar att de vittnen som sett cykeln utmed långbacken verkligen skulle ha sagt att det var en gammal, äldre modell så kan det ju lika gärna vara så att det är Annelies cykel som låg vid mordplatsen.

echoesofglory var ovanligt tyst i tråden när det kom fram 2017-03-16, 15:16 att en av ungdomarna som såg cykeln kände igen den och uppgav namnet på ägaren till polisen.
https://tidningar.kb.se/
1987-09-30 Expressen Del 1, sida 6
Citat:
2017-03-17, 06:57 klingade den diskussionen av då nyheten att Eva-mordet i Kramfors var ett beställningsjobb slog ner som en bomb.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
http://www.allehanda.se/blaljus/brott/nytt-tips-om-mordet-pa-eva-i-kramfors-ett-bestallningsjobb
Även då var echoesofglory ovanligt tyst i tråden.

(FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors (1987-09-25)
Citera
2026-09-15, 15:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
echoesofglory var ovanligt tyst i tråden när det kom fram 2017-03-16, 15:16 att en av ungdomarna som såg cykeln kände igen den och uppgav namnet på ägaren till polisen.
https://tidningar.kb.se/
1987-09-30 Expressen Del 1, sida 6
2017-03-17, 06:57 klingade den diskussionen av då nyheten att Eva-mordet i Kramfors var ett beställningsjobb slog ner som en bomb.

Även då var echoesofglory ovanligt tyst i tråden.

(FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors (1987-09-25)

Eftersom ungdomarna som bodde på Bruket kände igen cykeln talar ändå mycket för att den hörde hemma där.

Vidare skulle det inte förvåna mig det minsta om polisen helt uteslöt Anneli's cykel direkt, frågan är om några misstankar ö h t ens någonsin fanns att det kunde ha varit den cykeln?

"Förstå-sig-på-arna" i denna usla utredning kan t.o.m. ha utgått från att Anneli - i egenskap av att vara Eva's lillasyster (som dessutom nyss hade "hittat kroppen") - snarare behövde lämnas ifred och skyddas än att man skulle besvära henne med nåt vansinnigt "trams-svammel" om att det skulle ha varit hennes cykel nere vid mordplatsen (ansågs befängt?)
Senast redigerad av Pudelfrillan 2026-09-15 kl. 16:00.
Citera
2026-09-18, 15:19
Medlem
Slaskheters avatar
Varför ringde Marpet1 inte Berit och frågade om Eva sovit över där istället?

Citat:
2019-11-19, 11:02
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory

Citat:
Svaren på mina frågor finns inte med i denna tidningsartikel "Evas sista dygn minut för minut" från den tiden; torsdag 1 oktober 1987.

Citat:
https://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/foumlraumlldrar02_zps0u7nbkt7.jpg
6

Citat:
Fråga:
  • Om oron ökar omkring 12-13:00, för att ingen förstår vart Eva tagit vägen — varför var då ens Anneli på lunch med sin pojkvän — och kom precis tillbaka när kroppen hittas 15:00?
2019-12-07, 00:08
Citat:

Citat:
Fråga:
  • Om några vänner med bil och trailer kom 12-13:00 för att hämta Evas och systern Annelis hästar — varför skulle då Marpet1 låna ut sin hästtransport till Eva på lördagmorgon och hjälpa henne att lasta hästarna?

Citat:
2016-12-08, 06:59
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1

2017-01-25, 12:11
Citat:

Citat:
Fråga:
  • Vad är det för mening att ringa PAJ och fråga om Eva sovit över där — då hon var helt säker på att hon sovit över hos Berit och försovit sig?
2017-02-01, 06:34
Citat:

Citat:
Fråga:
  • Om Marpet var helt säker på att Eva sovit över hos Berit och försovit sig — varför ringde hon då PAJ och frågade om Eva sovit över där — när hon inte ens hade en aning om att Eva o P-A var tillsammans — varför ringde hon inte Berit och frågade om Eva sovit över där istället?
Citat:
2016-12-08, 16:09
Citat:

2016-12-10, 10:26
Citat:

2016-12-31, 15:07
Citat:

Senast redigerad av Slaskheter 2026-09-18 kl. 15:30.
Citera
2026-09-19, 03:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Bra fråga och varför ringde Mr P inte Berit och frågade om Eva sovit över där?

Ingen, varken Marpet1 eller Mr P ringde Berit, trots att dom båda var vid hästhagen på lördagsmorgonen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2026-09-19 kl. 03:45.
Citera
2026-09-19, 16:17
Medlem
Slaskheters avatar
Jag tror stenhårt att Berit Å mördade Eva!

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Bra fråga och varför ringde Mr P inte Berit och frågade om Eva sovit över där?

Ingen, varken Marpet1 eller Mr P ringde Berit, trots att dom båda var vid hästhagen på lördagsmorgonen.

Marpet1, Mr P, boanchga och Anneli stod alla fyra på sina fötter i Kramfors lördagmorgon.
I vilken position hade Berit sina fötter lördagmorgon?
Ståendes, liggandes eller bakom sina öron?
Varför stannade Berit överhuvudtaget sin bil i korsningen och släppte av Eva och hunden Laban?
https://static.bonniernews.se/images/c4/c9/c4c9d07367f348f3a505e883e4a91e4f/1300@90.jpg

https://dacostarkivet.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/10/scan-291-page-7.jpg?w=1440&h=1925[/list]
[2] Väninnan skjutsade Eva till korsningen av Limstagatan och Herrgårdsvägen, där klev hon av ungefär klockan 23. Väninnan âr den sista som såg Eva
Kanske hade Berit sin cykel ståendes där någonstans i närheten?
Plats för både bilar och cyklar fanns i direkt närhet till korsningen (se i de två bifogade länkarna).
Citat:
2017-03-17, 10:36
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Kod:
Det känns nu självklart att man släppte av Eva i korsningen för att man visste vad som väntade henne, åtminstone en eller två personer visste vilket öde som väntade henne. 

Jag tror inte Eva självmant valde att gå sista biten, det var någon i bilen som sa att du kan väl gå härifrån eftersom hunden ändå måste rastas. 

Hade man kört henne ända fram till huset hade Eva levt idag, detta mord var minutiöst planerat av minst en person. 

Att Mr P hittade mordplatsen var inte så konstigt då han visste vart mordet skedde och vart man släppte av Eva. Frågan är om BÅ också var inblandad i det hela, visste hon vad som väntade Eva eller kanske hon kom på detta i efterhand och därför flydde Kramfors och mördaren. 

Kanske hörde Bertih vem den riktiga mördaren var och därför flydde fältet i fruktan av sitt eget liv.
infogade [code] och rödade texten i inlägget för att förtydliga min poäng

Citat:
2017-03-17, 11:05
Citat:
Kod:
Satt just och tänkte exakt likadant. Den person som jag hört ägde cykeln lämnade dessutom Kramfors kort efter mordet
Citat:
2017-03-16, 15:16
Citat:
Kod:
en av ungdomarna som såg cykeln kände igen den och uppgav namnet på ägaren till polisen. Vi har återigen lämnat dessa uppgifter till dom nya utredarna. OBS det var inte stures cykel, men min teori är att P lånat denna cykel, med eller utan ägarens vetskap
Citat:
2017-11-30, 13:27
Citat:
Kod:
Ett av vittnena som såg cykeln säger sig ha känt igen den och lämnade namnet på den personen till polisen . Vet aldrig vad dom gjorde med den infon ? Vi lämnade samma uppgifter till polisen igen, när dom öppnade utredningen och det var inte stures cykel iallafall . Får ju hoppas att dom hörde den namngivne ägaren till cykeln
Anledningen till att Mr P inte ringde Berit och frågade om Eva sovit över där kan bero på att hon ändå inte skulle kunna svara i sin telefon.
Berit var nämligen inte hemma hos sig …
… hon stod, låg och hade sina fötter bakom sina öron hemma hos Mr P lördagmorgon.
Citat:
2017-02-04, 05:15
Citat:
Kod:
Som jag minns det så var BÅ väldigt skärrad efter mordet och av den anledningen ska hon ha flyttat in hos P , för hon vågade inte vara ensam i sin lägenhet . Jag visste inte heller att dom 2 hade något ihop annat än vänner . Men anledningen till hennes snabba flytt kan ju ha varit att hon insåg att det var P som var den hon borde vara rädd för ?

Mr P och BÅ hade i själva verket något ihop annat än vänner redan innan lördagmorgon.
Får ju hoppas att dom hörde den namngivne ägaren till cykeln …
… BÅ!
Citat:
2022-05-18, 20:42
Citat:
Ursprungligen postat av Have-mercy
Kod:
Dem som kände Berit Å sa att hennes humör inte var att  leka med. Vart man ovän med henne så höll det i sig i flera år. Hon vart osams med så gott som alla på orten innan hon stack till Skåne.

Hon hade enl rykten flera kk på byn.

Där kan man snacka om en dominant person hon skulle alltid bestämma över allt och alla.

Man kan undra varför polisen tog flyget till Skåne flera gånger och förhörde henne...

PA och GN är för veka för att mörda. PA var en kvinnokarl och inget annat, GN var ett vrak redan då men ingen mördare 

Allt detta genom rykten som florerade efter mordet.

Berit Ä var inte att leka med; försent blev Eva varse det.
Citera
2026-09-19, 18:35
Medlem
Slaskheters avatar
Väninnan och PAJ hade förhållande innan Eva dödades; redan innan lördagmorgon.

Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
2017-02-13, 12:56
Citat:
jag infogade [spoiler] och rödade i texten för synbarhetens skull
Likt boanchga har echoesofglory stenkoll på allt som rör Eva.
Jag har som jag skrivit tidigare stenkoll på allt som rör Eva.
Citera
2026-09-19, 22:25
Medlem
Slaskheters avatar
Ryktena om att Berits humör inte var att leka med är förmodligen genuint riktiga.

Citat:

En som nog är relativt säker på att Berit och PA jobbade ihop och inget mer är nyfikenmedvetskap.
Citat:
2021-03-27, 22:59
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenmedvetskap
jag infogade [spoiler] och rödade det väsentliga i texten
Ordet ”nog” i påståendet att Berit och PA jobbade ihop och inget mer uttrycker osäkerhet eller att man inte är helt säker, ungefär som antagligen, troligen eller förmodligen.

Rykten är vad som sägs utan bekräftelse.
Citat:
2021-03-27, 23:58
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenmedvetskap
Att BÅ enligt ”rykten” blev ovänner med ett par väninnor och hästfolk, av ingen anledning alls SAS det, är nog lika plausibelt som de rykten som florerade efter mordet att vart man ovän med henne så höll det i sig i flera år.
Citat:
2022-05-18, 20:42
Citat:
Ursprungligen postat av Have-mercy
Antagligen, troligen eller förmodligen är det nog så att de plausibla ryktena om att Berits humör inte var att leka med är förmodligen genuint riktiga.
Senast redigerad av Slaskheter 2026-09-19 kl. 22:29.
Citera
2026-09-20, 00:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Finns det DNA kvar som i dag skulle kunna undersökas, eller regnade alla spår bort? Har för mig att jag läste att det skulle ha funnits små spår kvar, men att det då inte fanns metoder som gick att använda.
Citera
2026-09-20, 13:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Marpet1, Mr P, boanchga och Anneli stod alla fyra på sina fötter i Kramfors lördagmorgon.
I vilken position hade Berit sina fötter lördagmorgon?
Ståendes, liggandes eller bakom sina öron?
Varför stannade Berit överhuvudtaget sin bil i korsningen och släppte av Eva och hunden Laban?
https://static.bonniernews.se/images/c4/c9/c4c9d07367f348f3a505e883e4a91e4f/1300@90.jpg

https://dacostarkivet.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/10/scan-291-page-7.jpg?w=1440&h=1925[/list]
[2] Väninnan skjutsade Eva till korsningen av Limstagatan och Herrgårdsvägen, där klev hon av ungefär klockan 23. Väninnan âr den sista som såg Eva
Kanske hade Berit sin cykel ståendes där någonstans i närheten?
Plats för både bilar och cyklar fanns i direkt närhet till korsningen (se i de två bifogade länkarna).

Anledningen till att Mr P inte ringde Berit och frågade om Eva sovit över där kan bero på att hon ändå inte skulle kunna svara i sin telefon.
Berit var nämligen inte hemma hos sig …
… hon stod, låg och hade sina fötter bakom sina öron hemma hos Mr P lördagmorgon.

Mr P och BÅ hade i själva verket något ihop annat än vänner redan innan lördagmorgon.
Får ju hoppas att dom hörde den namngivne ägaren till cykeln …
… BÅ!

Berit Ä var inte att leka med; försent blev Eva varse det.

Ja det finns mycket som talar för att Berit Å kan vara GM.
Ett triangeldrama mellan BÅ, Mr P och Eva som slutar med ett svartsjukemord.
Mr P's märkliga oro för Eva, att hon inte hade kommit hem och kunde svara i telefonen kan då förklaras med att Mr P "insåg" att hans värsta farhågor ev hade besannats, dvs att hans patologiskt svartsjuka älskarinna BÅ förmodligen hade gett sig på Eva.

Mr P har uppgett att han ringde BÅ på fredagskvällen men inte fick något svar.
Det var efter att han varken fick svar hos BÅ eller hos Eva som han gav sig ut med bilen!
BÅ å andra sidan hävdar motsatsen, dvs att Mr P aldrig ringde henne under fredagskvällen.

Slutsats (spekulation)
BÅ mördade Eva, i 99% av alla fall är den person som sist såg offret i livet även GM!
Så även i detta fall!

Det finns inga vittnen som såg när Eva släpptes av i korsningen, hon kan därmed ha blivit avsläppt på parkeringen nere vid Långbackens början (planerat av BÅ)
Verbalt bråk och häftig ordväxling mellan BÅ och Eva kan har pågått redan i bilen under hela färden från Mr P's lägenhet.
När Eva i upprört tillstånd tillslut klev ur bilen för att rasta Laban sista biten (från parkeringen) gick BÅ till attack direkt med kniven framme!
Eva försökte springandes fly uppför Långbacken men BÅ hann ikapp och högg kniven i ryggen på henne varpå hon föll till marken.
BÅ släpade direkt in Eva i skogspartiet, satte sig gränsle över henne och högg sen i ursinne och blint raseri...

BÅ måste ha haft en hållhake på Mr P eftersom han inte har berättat om henne för polisen.
Mr P visste att BÅ mördade Eva, ev hjäpte Mr P även till med att "arrangera" mordplatsen.
För att själv inte bli misstänkt tog han sig (helt dyblöt) senare under natten till Kramm för att skaffa sig alibi.

En annan möjlighet är att BÅ faktiskt släppte av Eva i korsningen och att Mr P följde efter bilen med cykel (dvs mordet var planerat av BÅ och Mr P tillsammans), Mr P gensköt sen bara Eva efter att hon släpptes av, då blir timingen perfekt, dvs cyklisten redan var på plats kort innan Eva kom gåendes nere vid Långbackens början.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2026-09-20 kl. 13:58.
Citera
2026-09-20, 14:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Have-mercy skrev:
"Man kan undra varför polisen tog flyget till Skåne flera gånger och förhörde henne..." (BÅ)

Hur vet Have-mercy detta?
Det är väl inside info och knappast några officiella uppgifter?

Men det passar bra in på det Börje Ö har gått ut med, dvs att han har förhört en person vid flera tillfallen som han är övertygad om VET vad som hände Eva den ödesdigra fredagskvällen.
Börje Ö säger sig ha vänt ut och in på den personen men det har inte gett något.
Vidare hoppas Börje att "gamla lojaliteter ska ändas med tiden", möjligen syftar han då på PAJ här? (Mr P)
Senast redigerad av Pudelfrillan 2026-09-20 kl. 14:15.
Citera
2026-09-20, 14:51
Medlem
Det verkar som att Marpet1 visste vem som ägde mördarcykeln. Synd att hon inte kunde kläcka ur sig vem det var.
Citera
2026-09-20, 21:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
En som nog är relativt säker på att Berit och PA jobbade ihop och inget mer är nyfikenmedvetskap. Ordet ”nog” i påståendet att Berit och PA jobbade ihop och inget mer uttrycker osäkerhet eller att man inte är helt säker, ungefär som antagligen, troligen eller förmodligen.

Rykten är vad som sägs utan bekräftelse. Att BÅ enligt ”rykten” blev ovänner med ett par väninnor och hästfolk, av ingen anledning alls SAS det, är nog lika plausibelt som de rykten som florerade efter mordet att vart man ovän med henne så höll det i sig i flera år. Antagligen, troligen eller förmodligen är det nog så att de plausibla ryktena om att Berits humör inte var att leka med är förmodligen genuint riktiga.

Det är kanske bara ett önsketänkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in