2025-05-11, 21:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Eva kanske delade lägenhet med Mr M, L.M.
Medan föräldrarna bodde i 1an.

Nej inte lägenhet, men dom kanske bodde i samma hus på Kapellvägen (bredvid föräldrahemmet).
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-05-11 kl. 21:45.
Citera
2025-05-11, 21:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Var det inte Boanchga som skrev att toyboyen och toyboyens bror vet. Men var det dom här hon syftade på eller försade hen sig? Hade Boanchga ihop det med toyboyens bror eftersom hon visste så mycket om vad de bröderna visste???

Nej det kan väl knappast vara bröderna Mob*erg hen syftade på.
Citera
2025-05-11, 22:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Eva kanske delade lägenhet med Mr M, L.M.
Medan föräldrarna bodde i 1an.

Eva hade sin äldre toyboy L.M, men han var ju den yngre av bröderna.
A.M var gift och det kan ju vara så att A.M hälsade på L.M på kvällen.
Eller tvärtom.

När Eva kommer hem kanske hon stöter på L.M på vägen hem.
Kan ju vara så att han väntat på Eva och att han blev enormt svartsjuk där och då.

Om LM bodde på Kapellvögen 3 redan vid tidpunkten för mordet innebär det att han hade direkt tillgång till den röda damcykeln, det gör honom extra intressant.

LM kan då även ha ställt tillbaka cykeln uppe vid föräldrahemmet i gryningen.

Att det förmodligen var LM som "råkade hitta" Eva's anteckningsblock på lördagen gör det hela ännu mer intressant.

Sen fick LM (och grannfrun) syn på "något konstigt" inne i skogsdungen som visade sig vara Eva's kropp.

En tanke:
LM kanske inte ville vara den som ensam "hittade" kroppen, dvs det "såg bättre ut" om han fick med sig grannfrun i sökandet nere vid mordplatsen när Eva's kropp "skulle hittas"

Frågan är hur noga utredd LM blev på den tiden, för snart 40 år sedan?
LM framstod nog mer som en lokal "hjälte", i egenskap av att ha varit grannen som först hittade blocket och sen Eva, han avskrevs väl därmed per automatik.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-05-11 kl. 23:05.
Citera
2025-05-11, 23:10
Medlem
Slaskheters avatar
Sommaren anländer om det råder sommartemperatur fem dygn i följd.

2023-05-11, 19:34
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
Man har nästan glömt alltihop. Brukar gå in här ibland och se hur det skrivs och anklagas, fantasin hos er debattörer är det inte fel på.

Under sommaren 1987 träffade jag MrP och Eva på Ikea i Sundsvall. (Kände honom då). Vart förvånad när jag såg dom hand i hand. Hade för mig att P hade ihop det med lillasyster Annelie.

Eva hade flyttat ner under sommaren och skulle ha saker till nya hemmet, det var vad dom sa om jag inte minns fel.

Att få lyssna på en podd i ämnet gjorde mig full i skratt, ytterligare två småflickor som trodde sig veta lite mer än andra. Dom kanske gör det, vad vet jag?

Kan väl säga att jag tycker tråden har urartat.
Rena rama David Lynch stuket 😄
Under sommaren 1987 träffade jag MrP och Eva på Ikea i Sundsvall. (Kände honom då). Vart förvånad när jag såg dom hand i hand. Hade för mig att P hade ihop det med lillasyster Annelie.
Någon gång under sommaren 1987 när dygnsmedeltemperaturen var 10,0°C eller högre fem dygn i följd träffade Sanninggerfrihet MrP och Eva hand i hand på Ikea i Sundsvall.

Hösten anländer om det råder hösttemperatur fem dygn i följd.

Årstidskarta hösten anländer …

Normal start för hösten för perioden 1987 var mellan den 15/9 till den 20/9.

Dygnsmedeltemperaturen september 1987 …

Frågan är om dygnsmedeltemperaturen vecka 38 (måndag 14/9 - söndag 20/9) 1987 fortfarande var 10,0°C eller högre fem dygn i följd?

Hösten 1987 anlände söndag den 13 september.

Söndag den 13 september 1987 är första dygnet av fem med hösttemperaturer under 10.0°C.

2016-10-28, 17:48
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ur AB 1987-09-28

"Jag mötte henne och hennes förra kille på ett varuhus förra veckan de skulle köpa möbler till hennes nya lägenhet i Sundsvall"

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20296%20Page%2053_zpsuop3wodj.jpg.html

Det verkar ju absolut finnas olika uppfattningar om Evas relation till P, är personen som nämns P? Om så är fallet så fanns ett förhållande som tagit slut? Eller blandar man ihop Eva med systern? Hade han ihop det med båda systrarna?
Jag mötte henne och hennes förra kille på ett varuhus förra veckan de skulle köpa möbler till hennes nya lägenhet i Sundsvall.
Första höstveckan; mellan måndag den 14 september 1987 och söndag den 20 september 1987 mötte ”Någon” Eva och hennes förra kille på ett varuhus när de skulle köpa möbler till nya lägenheten i Sundsvall.

2016-12-29, 23:38
Citat:
Ursprungligen postat av fisklisa
Jag vill också tillägga att jag fick för några år sedan träffa en man som var tillsammans med Eva när mordet begicks. Sen för ett år sedan fick jag nys om PAJ, att även han sas ha varit tillsammans med Eva vid samma tidpunkt. Jag fick det inte att gå ihop, om nu Eva inte dubbelspelade.
Men jag fick förklaringen när det visade sig att PAJ var en "skälvutnämnd pojkvän".
Mycket märkligt...

2016-12-30, 13:21
Citat:
Den här mannen jag skrev om som påstås ha varit tillsammans med Eva, alltså inte Paj.
Dom kanske nyligen hade börjat dejta och skvallret sen var att dom var tillsammans?
Eller så kanske han är någon Eva nyligen haft en relation med, men att det sen tagit slut.

2016-12-30, 15:58
Citat:
Sant! Jag vet inte turerna kring Evas kärleksliv. Bara vad mannen jag träffade själv berättade, och vad jag hört andra berätta. Det enda jag vet är att han var tillsammans med Eva och blev intresserant för polisen i samband med mordet.
Det här är intressant:

• Sanninggerfrihet träffade MrP och Eva på Ikea i Sundsvall under sommaren 1987 (till och med lördag den 12 september).

• ”Någon” som intervjuades i AB söndag den 1987-09-27 (publicerades i AB 1987-09-28) mötte Eva och hennes förra kille på ett varuhus under första höstveckan vecka 38 (14/9 - 20/9) när de skulle köpa möbler till hennes nya lägenhet i Sundsvall.
Evas förra kille avser nog exet ”Mr M”.
Bo Åström: Kort tid före mordet var Eva ihop med en man, ”Mr M”. Hon råkade av misstag berätta det för ”Mr P” som blev ursinnig. Pia sa att han fick något mörkt i blicken.
Chgpw vet inte vem Mr M är.
2016-11-02, 01:46
Citat:
Vad jag tror Blow och andra missar är att TV4 väljer enkla fall att undersöka, att poliser under 1980-talet misskötte fall är vi nog alla överens om, men Söderström-fallet är inte Palme-mordet eller styckmordet. Kramfors är inte en storstad med x antal GM. GM är Kramforsbo, vi kan dessutom få ner antal potentiella GM, tex om det är en missbrukande galning, var kom cykeln ifrån? Inga cyklar har rapporterats som stulna under den här tiden i Kramfors, någon heroinist som får syn på Eva vid Bruket och hoppar på sin damcykel känns oerhört osannolikt.

Studerar vi Evas närmiljö ser vi ett antal potentiella GM, exet Mr M, Mr P samt möjligen den nya pojkvännen. Statistiskt sett talar allt för att GM finns bland dessa herrar, någon i tråden skrev att Eva brukat ta den nya pojkvännen till Kramfors men inget verkar säkert att han är där mordnatten, så herren i Sundsvall kan vi nog utesluta tillsvidare. Då återstår ett antal personer, inklusive Sture som också kanske ska nämnas, och visst borde dessa ha nämnts mer men det kanske inte fanns tid? Vill man veta mer om Sture finns dessutom mängder på nätet.

Sen att Paj får komma till tals under tveksamma former och inte är "förberedd", det var väl snarare så att Paj ringde upp själv, och hade då tid att "förberedda" sig, vilket i sig är en kuslig tanke, om man är oskyldig behöver man väl knappast sitta och fundera på vad man ska säga? Och hade man inte talat med Paj hade Joe Blow och andra klagat på det. Nu fick han komma till tals och var och en får bedöma hur trovärdig han är.

Så kunde Mark/Bo lösa fallet på en "kafferast"? Man lyckades få fram en trolig GM som inte tidigare presenterats iallafall, det tycker jag är bra.
Studerar vi Evas närmiljö ser vi ett antal potentiella GM, exet Mr M, Mr P samt möjligen den nya pojkvännen.
• Kan mannen som fisklisa träffade för några år sedan vara Evas nya höstpojkvän från Sundsvall?

2016-11-10, 00:01
Citat:
Förstår inte vad du syftar på, vart vill du komma? Anneli hade en ex-pojkvän Mr M, sedan Mr P, och en annan pojkvän utanför Kramfors. Dessa har ju diskuterats flitigt i tråden, det är ju knappast enbart cykelmannen och P som diskuterats. Men ingen vet till vilken grad dessa personer har granskats av polisen.
Anneli hade en ex-pojkvän Mr M, sedan Mr P, och en annan pojkvän utanför Kramfors.
Det var inte bara Anneli som hade Mr M som ex-pojkvän, sedan Mr P och en annan pojkvän utanför Kramfors — även Eva hade Mr M som ex-pojkvän, sedan Mr P och fisklisa:s man/pojkvän från Sundsvall.

Det där som sedan hände har inte med Eva att göra; det har med den nya höstpojkvännen från Sundsvall att göra.
Citera
2025-05-11, 23:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
Sommaren anländer om det råder sommartemperatur fem dygn i följd.

2023-05-11, 19:34
Någon gång under sommaren 1987 när dygnsmedeltemperaturen var 10,0°C eller högre fem dygn i följd träffade Sanninggerfrihet MrP och Eva hand i hand på Ikea i Sundsvall.

Hösten anländer om det råder hösttemperatur fem dygn i följd.

Årstidskarta hösten anländer …

Normal start för hösten för perioden 1987 var mellan den 15/9 till den 20/9.

Dygnsmedeltemperaturen september 1987 …

Frågan är om dygnsmedeltemperaturen vecka 38 (måndag 14/9 - söndag 20/9) 1987 fortfarande var 10,0°C eller högre fem dygn i följd?

Hösten 1987 anlände söndag den 13 september.

Söndag den 13 september 1987 är första dygnet av fem med hösttemperaturer under 10.0°C.

2016-10-28, 17:48
Jag mötte henne och hennes förra kille på ett varuhus förra veckan de skulle köpa möbler till hennes nya lägenhet i Sundsvall.
Första höstveckan; mellan måndag den 14 september 1987 och söndag den 20 september 1987 mötte ”Någon” Eva och hennes förra kille på ett varuhus när de skulle köpa möbler till nya lägenheten i Sundsvall.

2016-12-29, 23:38

2016-12-30, 13:21

2016-12-30, 15:58
Det här är intressant:

• Sanninggerfrihet träffade MrP och Eva på Ikea i Sundsvall under sommaren 1987 (till och med lördag den 12 september).

• ”Någon” som intervjuades i AB söndag den 1987-09-27 (publicerades i AB 1987-09-28) mötte Eva och hennes förra kille på ett varuhus under första höstveckan vecka 38 (14/9 - 20/9) när de skulle köpa möbler till hennes nya lägenhet i Sundsvall.
Evas förra kille avser nog exet ”Mr M”.
Bo Åström: Kort tid före mordet var Eva ihop med en man, ”Mr M”. Hon råkade av misstag berätta det för ”Mr P” som blev ursinnig. Pia sa att han fick något mörkt i blicken.
Chgpw vet inte vem Mr M är.
2016-11-02, 01:46
Studerar vi Evas närmiljö ser vi ett antal potentiella GM, exet Mr M, Mr P samt möjligen den nya pojkvännen.
• Kan mannen som fisklisa träffade för några år sedan vara Evas nya höstpojkvän från Sundsvall?

2016-11-10, 00:01
Anneli hade en ex-pojkvän Mr M, sedan Mr P, och en annan pojkvän utanför Kramfors.
Det var inte bara Anneli som hade Mr M som ex-pojkvän, sedan Mr P och en annan pojkvän utanför Kramfors — även Eva hade Mr M som ex-pojkvän, sedan Mr P och fisklisa:s man/pojkvän från Sundsvall.

Det där som sedan hände har inte med Eva att göra; det har med den nya höstpojkvännen från Sundsvall att göra.

Eva hade alltså kort före mordet varit ihop med Mr M, och bara nån vecka innan mordet sågs hon hand i hand med Mr P på IKEA i Sundsvall, och vid tidpunkten för mordet hade hon en fling med nya höstpojkvännen i Sundsvall?

Låter märkligt med tanke på echoesofglory's avslöjade i ett PM: Att Eva var oskuld och att det här var nåt som vi givetvis måste hålla "off the record"....
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-05-12 kl. 00:22.
Citera
2025-05-12, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om LM bodde på Kapellvögen 3 redan vid tidpunkten för mordet innebär det att han hade direkt tillgång till den röda damcykeln, det gör honom extra intressant.

LM kan då även ha ställt tillbaka cykeln uppe vid föräldrahemmet i gryningen.

Att det förmodligen var LM som "råkade hitta" Eva's anteckningsblock på lördagen gör det hela ännu mer intressant.

Sen fick LM (och grannfrun) syn på "något konstigt" inne i skogsdungen som visade sig vara Eva's kropp.

En tanke:
LM kanske inte ville vara den som ensam "hittade" kroppen, dvs det "såg bättre ut" om han fick med sig grannfrun i sökandet nere vid mordplatsen när Eva's kropp "skulle hittas"

Frågan är hur noga utredd LM blev på den tiden, för snart 40 år sedan?
LM framstod nog mer som en lokal "hjälte", i egenskap av att ha varit grannen som först hittade blocket och sen Eva, han avskrevs väl därmed per automatik.

L.M påminner mycket om Stig Engström i Palme mordet.

Han råkade vara först på plats, han hittade anteckningsblocket, några sekunder senare hittas även Eva.

Sen hade han väl varit på tillfälligt besök hos sin broder och hade det som alibi ?
Även om jag inte ger mycket för det.

Vi vet att L.M förmodligen rörde sig i området kring bruket den här kvällen och att han med största sannolikhet visste vart Eva och Annelis cykel brukade stå. L.M hade dessutom en egen nyckel så inga problem att ställa tillbaka cykeln, detta kan han han gjort innan han och grannfrun "hittade" Eva.

Frågan är vad som föranledde L.Ms skilsmässa 7 år före mordet på Eva, om det var så att han hade problem med kvinnor. Eva var 20 år 1980 och torde då ha börjat sin utbildning, eller så bodde hon fortfarande hemma på Bruket och jobbade med ungdomarna.
Grannen L.M kan ha varit så sugen på Eva att det slutade med skilsmässa 1980.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-05-12 kl. 08:57.
Citera
2025-05-12, 10:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Eva hade alltså kort före mordet varit ihop med Mr M, och bara nån vecka innan mordet sågs hon hand i hand med Mr P på IKEA i Sundsvall, och vid tidpunkten för mordet hade hon en fling med nya höstpojkvännen i Sundsvall?

Låter märkligt med tanke på echoesofglory's avslöjade i ett PM: Att Eva var oskuld och att det här var nåt som vi givetvis måste hålla "off the record"....

Hur kan systern och PG veta om Eva var en oskuld ?
Hade hon dold kamera i f*ttan eller ?
Eller kollade dom mödomshinnor även på den tiden.
Dom var väl ändå inte muslimer eller
här ligger det en eller två hundar begraven...

PG och Anneli kan omöjligt haft koll på Evas sexuella aktiviteter i Umeå.
Om inte PG var Evas stalker då även PG bodde i Umeå...
PG kan ha haft som uppgift att hålla kolla på Eva om hon var med i Jehovas vittnen.
PG var således Evas vittnesskydd.

En tanke: Kanske var det därför dom drog av Eva byxorna, för att kolla om hon fortfarande var oskuld. Det fanns iaf inga tecken på att Eva blivit penetrerad vid överfallet enligt rättsmedicinska rapporten.

PG och Anneli slet av Eva byxorna, efter eller före mordet, för att undersöka om PAJ eller Mr M hade tagit hennes oskuld. Jäkla råttor.

Det kan mycket väl vara så att mordet på Eva i såna fall utfördes i onödan, eftersom hon var en oskuld.
Inga tecken fanns på att Eva var sexuellt aktiv men en student som inte hade sex under studietiden finner jag ytterst märkligt, så till vida Eva inte var lesbisk. tillsammans med GNs fru.

Jag tror även toyboyens föräldrar var medlemmar i Jehovas vittnen.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-05-12 kl. 11:15.
Citera
2025-05-12, 12:50
Medlem
Slaskheters avatar
Citat:

Mr M är inte toyboyen.

Den nya höstpojkvännen från Sundsvall är toyboyen.

2017-03-20, 20:50
Citat:
Ja jag vet inte hur Pia tänkte så jag kan inte svara. Familjens telefon fick inte vara upptagen, under den här tiden kunde de bara prata med varandra några minuter i taget, därför fick inte Pia reda på mordet förrän på måndagen i Sundsvall.

Pia fick reda på mordet på måndagen i Sundsvall.

Citat:
– Bo Åström: Hur fick du reda på att Eva var död?
– Pia G: Jag läste det i tidningarna.
– Bo Åström: Vad tänkte du då?
– Pia G: När jag slog upp tidningarna sa jag: ”Vad fan har han gjort?”.
– Bo Åström: ” Vad fan har han gjort?”.
– Pia G: Ja.
– Pia G: Till min dåvarande sambo som även han var kompis med ”P”.

2023-01-01, 23:59
Citat:
Ursprungligen postat av boanchga
Toyboyen vet, toyboyens bror vet, Anneli & Pia vet och sist men inte minst så vet PAJ vem toyboyen är och det tog skruv på honom, där rasade svartsjukan i honom. Ni som känner PAJ, fråga honom rakt ut!
Ni som känner PAJ, fråga honom rakt ut!
Var Evas toyboy - Annelis pojkvän utanför Kramfors lillebror från Sundsvall - den nya höstpojkvännen?
Var Pia G:s dåvarande sambo - P:s kompis - Evas nya höstpojkvän från Sundsvall?
Eller?
Citera
2025-05-12, 16:34
Medlem
Citat:

PG kan ha haft som uppgift att hålla kolla på Eva om hon var med i Jehovas vittnen.

En tanke: Kanske var det därför dom drog av Eva byxorna, för att kolla om hon fortfarande var oskuld. Det fanns iaf inga tecken på att Eva blivit penetrerad vid överfallet enligt rättsmedicinska rapporten.

PG och Anneli slet av Eva byxorna, efter eller före mordet, för att undersöka om PAJ eller Mr M hade tagit hennes oskuld. Jäkla råttor.

Det kan mycket väl vara så att mordet på Eva i såna fall utfördes i onödan, eftersom hon var en oskuld.
Inga tecken fanns på att Eva var sexuellt aktiv men en student som inte hade sex under studietiden finner jag ytterst märkligt, så till vida Eva inte var lesbisk. tillsammans med GNs fru.

Eller kan det vara så att den/dom som försökte arrangera mordplatsen så att det skulle se ut som ett sexualmord senare fått ta del av information (off-record) att obduktionen visat att ES INTE kan ha blivit våldtagen???
Citera
2025-05-12, 20:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Citera
2025-05-12, 20:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Mr M är inte toyboyen.

Den nya höstpojkvännen från Sundsvall är toyboyen.

Var Evas toyboy - Annelis pojkvän utanför Kramfors lillebror från Sundsvall - den nya höstpojkvännen?
Var Pia G:s dåvarande sambo - P:s kompis - Evas nya höstpojkvän från Sundsvall?
Eller?

Ja här finns motivet, lägg sen till "kniv-incidenten" våren -87
= mördaren.
Citera
2025-05-12, 21:07
Medlem
Var mrP verkligen kompis med PG's ex eller är det något hittepå för att kunna ge intryck av att hen hade haft möjligheten att se mrP's "mörka sida"? När hen påstår att mrP fick något mörkt i blicken och blev galen av svartsjuka, var det hon själv som bevittnade det eller var det hennes ex, mrP's kompis som berättade det till hen?

Eller är det bara Ljug?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in