2026-09-17, 08:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Du ser alltså en likhet att spela på någons PS5 utan att fråga först som lika allvarligt att sätta på någon utan att fråga?

Så om någon upprepat med olika svar säger att de inte vill följa med dig hem och ha sex så tycker du det är väldigt svårt att uppfatta att personen inte vill ha sex med dig?

Om det nu är så ofattbart svårt att förstå frivillighet, varför är det inte specielt många som misslyckas med att förstå just frivillghet?

2025 änmäldes 10014 våldtäkter i Sverige, varav 3802 utgjorde våldtäkt mot barn.

Enligt SCB finns det 8,86 miljoner människor i Sverige över 15 år.

Det rör sig således om 0,11% som missuppfattat frivillighet så till den milda grad att det resulterat i en anmälan om våldtäkt.

Först vill jag bara säga att det verkar som att ni tror att de flesta av dessa "nya" fall är av den art att någon går fram till någon och sätter på denne utan att fråga. Ni är ute och cyklar om ni tror det.

Om vi nu ser på det ur den personens som blir "utsatt" för en handling perspektiv.

Är det värre att vara på väg att bli "våldtagen" då någon tar initiativ till en sexuell handling som man inte vill än att någon spelar på ens Playstation fastän man inte vill?
Citera
2026-09-17, 08:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Du är nog tämligen ensam om att tolka nej, jag vill inte, mamma ska hämta mig.

Nej jag ska med båten imorgon.

Nej jag vill inte följa med dig, mamma är på väg.

Och försök att ringa en kompis till att ohlala, jag har halva inne. Hon är så sjukt sugen och brinner av längtan att ha sex med just mig.

Hon svarar alltså att hennes anledning till att inte följa med hem är att hon inte hinner eller att hennes mamma ska skjutsa henne. Hon ger ju t.o.m. tvetydiga svar. Hon svarar ju egentligen att det där med mamma går att lösa men då hinner hon inte med båten.
Hade varit tydligare om hon svarat att hon inte var intresserad av något över huvud taget och gått bort från konversationen.
Återigen undrar jag vad det där försöket till samtal skulle ha för betydelse? Tror du att tjejen sade till killen att nu ska jag försöka ringa till en kompis så att hon kan komma hit och tala om för dig att jag inte är intresserad av dig för det klarar jag inte av själv?
Hur ska killen kunna veta varför hon ringer? Hon skulle ju kunna ha försökt ringa till sin mamma och säga att hon inte behöver hämta henne.
Att du tar upp något sådant som ett bevis på att han borde ha förstått att hon inte ville är ett väääääldigt tydligt bevis på din desperation. Tänk efter lite själv.
Citera
2026-09-17, 08:27
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har frågat er många gånger om dessa tillstånd. Vi pratar här alltså om situationer där inget våld, hot eller utsatt situation förekommit.
Vad är det då som kan utlösa en fawningreaktion t.ex.? Du som är så påläst kan inte du ge oss några exempel?
Att bli våldtagen är ett faktiskt upplevt hot.
Citera
2026-09-17, 08:29
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Oj vilka utvägar ar det hon provade? Kan du lista dem här för mig är du snäll

Så som du beskriver en 17 åring så kan man ju fundera på om det inte är dags att höja byxmyndighetsåldern till 18 år. Jag personligen har ingenting emot det. Har du det?
Jag anser att den bör höjas.

Under 18 så ska det endast kunnas samtycka med någon som är ett par tre års åldersskillnad ungefär.
Citera
2026-09-17, 08:32
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Kan du inte bevisa ditt påstående? Kan du inte bevisa var hon avvisar honom konsekvent?
Men herregud.

Du har fått så många svar på den frågan.

Det är DU ska visa på när hon samtyckt till att bli våldtagen.
Citera
2026-09-17, 08:33
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Är det olagligt att "torrknulla någon"? Är det olagligt att utlösningen hamnar i ögat?
Japp.

Finns inget samtycke så är det definitivt inte frivilligt.
Citera
2026-09-17, 08:34
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag har svarat tidigare att det inte finns något tydligt svar på den frågan. Egentligen finns det väl bara en person i en situation som kan säga om det är frivilligt eller inte?

Håller du med om att det egentligen bara finns en person i en situation som kan säga om något egentligen är frivilligt eller inte?
Finns inget samtycke så är det inte frivilligt.
Citera
2026-09-17, 08:36
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det jag finner märkligt är era uteblivna svar om dessa mekanismer kan slå till när som helst? Även fast inget våld, hot eller utsatt situation har förelegat.
Jag har nyss skickat en sådan fråga till dig redan och jag ber dig att svara på den eftersom du påstår dig vara insatt i ämnet.
Kan en sådan mekanism utlösas även fast den andra personen i situationen inte har gjort något våldsamt, hotfullt eller fel över huvud taget?

Det är ju du som inte inser att den som blir våldtagen upplever ett hot.

Du kan inte inse detta?
Citera
2026-09-17, 08:37
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Att ni två med flera inte kan tänka längre än ett steg är ert problem. Du har fått svar på varför jag tog ett sådant exempel och jag ser fram emot att höra ditt svar på det.
Mitt svar på ditt exempel har du fått.
Citera
2026-09-17, 08:38
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Du påstår alltså återigen att det vanligaste scenariot vid våldtäktsfall där 2 personer varit ensamma vid situationen aldrig går till åtal eller fällande dom?
Vad mer än berättelserna från dessa 2 personer behövs enligt dig för att det ska kunna leda till åtal och eventuellt en dom?

Vad som behövs vid fällande dom kan du ta del av i just fällande domar.
Citera
2026-09-17, 08:40
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag behöver inga domar för det.

Det är väldigt vanligt, speciellt bland kvinnor, att skriva om sin egen historia och utmåla sig själv som offer istället för att stå för vad man gjort.

Dina högst personliga konspirationsteorier med andra ord.
Citera
2026-09-17, 08:41
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Är det värre att vara på väg att bli "våldtagen" då någon tar initiativ till en sexuell handling som man inte vill än att någon spelar på ens Playstation fastän man inte vill?

Ja.

Vad anser du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in