2026-09-25, 07:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är fortfarande alltid den som gör något med en annan människas kropp som ska försäkra sig om samtycke/frivillighet.

Var i FUP gör han det?

Alltså ännu en gång som du besvarar ett inlägg riktat till en annan person och där du inte svarar på frågan i inlägget utan kommer med en motfråga. Om du ska citera inlägget så svara istället på det jag frågar.

Jag har beskrivit flera gånger vad jag anser att tjejen gör/inte gör som gör att killen kan få uppfattningen att hon är med på vad som sker.

Vi provar igen och ser om du kan svara på det fetade den här gången?

Hon har inte avvisat flertalet sexuella inviter. Nu blir det 51:a gången jag ber dig att i FUP visa vad mer hon har sagt nej till än att följa med honom hem? Ytterligare en chans för dig att visa att hon har sagt nej till mer än att följa med honom hem.

Så det fanns ett 20 tal vittnen omkring dem ändå anser du att hon befann sig i en utsatt situation

Jag hoppas att även du anser att det ska vara bevisat utom rimligt tvivel (med 97-98% säkerhet) att det inte kan ha varit på något annat sätt än att han med uppsåt har våldtagit henne.

För att komma fram till att han absolut inte kan ha fått uppfattningen om att hon deltog frivilligt är det av största vikt att utreda hur tjejen betett sig i situationen.

När förstår tjejen enligt din analys att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?
Hur anser du att hon kommer till den insikten?
Citera
2026-09-25, 07:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så länge som du har obesvarade scenarion så ska du inte kräva svar på några scenarion.
Återigen ett inlägg utan svar.

Jag ger i alla fall relevanta scenarion istället för helt jävla irrelevanta scenarion där någon random går fram till ngn o drar ner brallorna o kör in en dildo i röven på ngn, där folk är medvetslösa och stela av skräck. Helt otroligt sjuka irrelevanta scenarion från er sida.

Svara på nedanstående istället.

Citat:
Om vi nu har en sexakt mellan två gravt berusade personer (båda är så fulla att de inte kan bedömas kunna ge samtycke enligt lagen) där båda tar initiativ och utför sexuella handlingar på varandra begår då båda en våldtäkt enligt dig?
Är då de båda personerna hänsynslösa vidriga våldtäktsmän som bara tänker på sig själva och skiter i vad den andra vill?
Citera
2026-09-25, 07:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Plugga lite psykologi innan du hävdar att det inte går att diskutera dissociativa reaktioner med mig.
Du anser ju att en person ska ta ansvar för vad en annan person varit med om tidigare i sitt liv som man alltså själv inte har något att göra med. Så till den milda grad att man får avtjäna 3 år i fängelse, högt skadestånd samt ett stigma som sitter i kanske resten av livet.

Att du inte är beredd att diskutera din ståndpunkt i detta förstår jag eftersom det är en helt sjuk inställning/ståndpunkt.
Citera
2026-09-25, 07:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nu är du bara desperat i vanlig ordning. Hur blir flertalet nej att följa med någon hem för sex automstiskt ja till något annat? Ett nej är ett nej oavsett att du tycker att sex hemma hos någon magiskt betyder ja till allt annat.

Du upprepar dina absurditeter men kan som vanligt inte svara på hur du tolkar flera nej till ett ja till samma aktivitet på annan plats.

Kom igen nu Jocke, bättre än så kan du. Tror du det är vanligt i USA att fadern tvingar sin dotter att gifta sig trots upprepade nej?

Besvarat. Och att du sätter våldtäkt innom situationstecken säger det mesta kring dina värderingar. Om någon konstant säger nej anser du uppenbarligen att det är ok att sätta på någon mot dennes vilja. Fräsht.

Alltså jag vet faktiskt inte om du faktiskt inte förstår eller om du bara är en otäck fulspelande perosn. Jag tror tyvärr på det senare. Du är en otäck person.
Jag har besvarat ovanstående massor av gånger och jag gör det nu för sista gången.

Jag har aldrig skrivit att ett nej till en sak automatiskt betyder ja till allting annat.
Jag har skrivit att ett nej till en sak inte per automatik behöver betyda nej till allting annat.

Om du har svårt att förstå att det jag skriver är helt skilt från det som du påstår att jag menar så är det ditt problem. Då är det inte någon idé att diskutera med dig. Och om det är så att du bara är ful i ditt sätt att vara så sluta med det annars kommer jag inte heller diskutera något mer med dig.

Om du nu står fast vid att jag har skrivit att om man säger nej till en sak så betyder det att man säger ja till allting annat så vill jag att du visar var jag har skrivit det.
Kan du inte det så är det sista gången jag ser det från dig hoppas jag. Du har upprepat detta minst 50 gånger det börjar bli jävligt tröttsamt och onödigt för tråden.

Återigen ber jag dig att i FUP visa vad tjejen mer har sagt nej till än att följa med hem till honom?
Citera
2026-09-25, 07:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Varför kan du inte svara på hur du motivera hur du menar att någon drabbas av freeze eller fawning utan anledning.

Sexsomni är en extremt ovanlig åkomma. Det finns cirka 200 konstaterade diagnoser globalt. 74 tilltalade har använt sexsomni som försvar. Ungefär en tredjedel har lyckats. Är det inte aningen udda tycker du att Sverige skulle vara så oerhört hårt drabbad av denna extremt ovanliga åkomma?

Jo om det nu är så som du säger, på samma sätt som att dessa tjejer så frekvent drabbas av freeze/fawningtillstånd. Det är ju lika osannolikt.

Är det nu jag ska be dig plocka fram domarna som bevisar att det är 74 tilltalade som har använt sexsomni som sitt försvar?
Det skulle ju faktiskt kunna vara en person t.ex. som anmälts för 30 våldtäkter och använt det som försvar i alla 30 fallen och att det då räknas som 30 fall i statistiken fastän det bara är 1 person.
Du vill ju att man ska plocka fram fall för att bevisa det som jurister, journalister som granskat fall säger. Är det dags att du nu plockar fram dessa fall för att visa att det faktiskt är 74 personer som använt detta som sitt försavar?
Citera
2026-09-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag förstår dock fortfarande inte din inställning i sakfrågor gällande samtyckeslagen. Handlade din och Inspirits diskussion om andelen fällande domar med enbart muntlig bevisning?

För jag har ingen stark syn på ''samtyckeslagen'' i nuläget. Diskussionen mellan mig och Inspirit handlade om att han sågade min tolkning av BRÅ statistiken och inte köpte det jag sa om att 39 % siffran som avser bevisning på nivå 3 inte syftade på andelen våldtäktsmål som leder till fällande dom. Hans förvirring uppstod förmodligen för att vissa har uttalat sig slarvigt om statistiken.

Jag föredrar att tolka statistik framför att tolka lagen, ska tilläggas.

Citat:
1) Jag skulle egentligen hellre som du varit inne på också reda ut vad som menas med enbart muntlig bevisning?
2) Vad menas med ord mot ord?
3) Är det så att bevisning som räcker till fällande dom i våldtäktsmål sällan skulle ha räckt till fällande dom i andra typer av mål? Varför är det så i sådana fall? Är det verkligen bra om det är så?
4) Varför uttrycker advokater att det är ett lotteri? De kan alltså på förhand sällan tala om för sina klienter hur ett mål kommer att sluta vilket de brukar kunna göra i andra typer av fall? Vad säger det om dessa så kallade "nya fallen"?
5) Kan man göra en korrekt bedömning av om en berättelse är trovärdig eller inte? All forskning som finns på området sägs visa på att man inte kan det. Om det är så är det då ställt utom rimligt tvivel ifall det enda som finns är två berättelser + att målsägaren berättat sin berättelse för ett par andra personer?
6) Verkar det som att domstolarna använder HDs kriterier fullt ut som finns för att göra dessa trovärdighetsbedömningar? Eller är det så att domstolarna slänger in dessa standardiserade formuleringar i domskälen mer som ett stöd åt den känsla de fått och att det är känslan som avgör deras domslut?
7) Vad är samtycke och frivillighet? Är det samma sak? Hur kan samtycke och frivillighet uttryckas?
När övergår en laglig handling till att bli straffvärd med ett tämligen högt straff?
8) Bör man kunna ha en förväntan på att en person som känner att frivillighet inte finns längre muntligt eller tydligt fysiskt visar att denne inte deltar frivilligt längre? (Vi talar alltså om fall där inget våld, inget hot eller utsatt situation föreligger).
9) Passivitet? Vad är det? Hur ska det bedömas? Hur ska det bevisas? All passivitet är inte tecken på ofrivillighet. Freezemode/fawning? Är det rimligt att dessa tillstånd åberopas så ofta som det verkar göras?
10) Tjatsex är inte olagligt? När övergår tjatsex till att bli något olagligt?
11) Varför är de som är inblandade i dessa "nya fall" så pass mycket yngre? Vad säger det om "de nya" fallen?
12) Varför är det nästan bara tjejer som anmäler?
13) Ser killar och tjejer annorlunda på sitt ansvar i en situation? Är det killar som oftast förväntas vara initiativtagande(och därmed också de som riskerar tolka fel)?
14) Porren är säkert en stor del i hur unga tänker sig att sex ska vara (både killar o tjejer). Löper killar per automatik en större risk då att hamna i klammeri med lagen?
15) Ligger en kille/man per automatik sämre till redan från start i en ord mot ord situation med en tjej enbart för att man är kille/man? (T.ex. fysiska förutsättningarna) Detta trots att inget hot eller våld förekommit. Vissa anser att en tjej/kvinna per automatik befinner sig i en utsatt situation när hon är ensam med en kille/man.

Det finns säkert mycket mer. Önskvärt skulle också vara om man kunde diskutera en typ av fråga i taget.

Åh herregud... de där 15 punkterna innehåller t o m ytterligare frågor, så du har ställt typ 20+ frågor i ett inlägg. De där frågorna bör du ställa till en expert på området. Hur ska en person utan juridisk kompetens kunna svara på allt det där?

Jag förstår inte varför du tar upp alla de här frågorna med mig? Du diskuterar med mig som att jag älskar ''samtyckeslagen''.

Det finns människor med juridisk kompetens som kan göra en bättre bedömning kring hur lagen tillämpas och fungerar i praktiken. Du ställer intressanta frågor, men givetvis kan jag inte svara på alla dem. Det är ju hur många frågor som helst. Man behöver inte välja sida på en gång. Tack o lov. Man kan inta ett rätt så neutralt perspektiv samtidigt som man förkovrar sig. Ett agnostiskt perspektiv.

Jag har diskuterat statistiken först och främst och gällande min ursprungskommentar så sa jag bara att det hade varit lättare att få en robust bild av helheten om man själv också hade tillgång till alla domar och läste igenom alla. Det känns som en rätt självklar grej.

Jag kommer förmodligen ha en bättre bild av situationen så småningom. Uppskattar engagemanget, Joaquin.
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-25 kl. 11:39.
Citera
2026-09-25, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
finns hur mycket som helst är du så oseriös och dåligt insatt att du inte ens följt ett enda rättsfall inom det här, så tänker inte jag utbilda dig.

Sedan är det faktiskt du som påstår du vet bättre än alla de artiklar som postats och alla de advokater som är bland sveriges främsta advokater säger, så det är du som sak upp till bevis lilla flicka.

Fast du har bevisbördan (burden of proof) här. Det rimliga är inte att Humbug ska behöva sitta och gå igenom hundratals domar. Det rimliga är att du som hävdar att det åtminstone finns i varje fall 1 dom, kan presentera belägg för det. Du kan skita i din bevisbörda, men då ser du ut som en idiot.

Sedan är det ju faktiskt ren parodi att din expressen artikel använder massor med data ifrån BRÅ, trots att du sågar statistik som jag nämner ifrån BRÅ. Är du lite dum i.... roten? Din egna expressen artikel, pappskalle, undermineras när du sågar BRÅ. Men så långt verkar du inte ha tänkt.
Citera
2026-09-25, 12:54
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Alltså ännu en gång som du besvarar ett inlägg riktat till en annan person och där du inte svarar på frågan i inlägget utan kommer med en motfråga. Om du ska citera inlägget så svara istället på det jag frågar.

Jag har beskrivit flera gånger vad jag anser att tjejen gör/inte gör som gör att killen kan få uppfattningen att hon är med på vad som sker.

Vi provar igen och ser om du kan svara på det fetade den här gången?

Hon har inte avvisat flertalet sexuella inviter. Nu blir det 51:a gången jag ber dig att i FUP visa vad mer hon har sagt nej till än att följa med honom hem? Ytterligare en chans för dig att visa att hon har sagt nej till mer än att följa med honom hem.

Så det fanns ett 20 tal vittnen omkring dem ändå anser du att hon befann sig i en utsatt situation

Jag hoppas att även du anser att det ska vara bevisat utom rimligt tvivel (med 97-98% säkerhet) att det inte kan ha varit på något annat sätt än att han med uppsåt har våldtagit henne.

För att komma fram till att han absolut inte kan ha fått uppfattningen om att hon deltog frivilligt är det av största vikt att utreda hur tjejen betett sig i situationen.

När förstår tjejen enligt din analys att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?
Hur anser du att hon kommer till den insikten?

Men varför begriper du inte att när man tackar nej till att följa med någon hem för att ha sex så är man inte intresserad av att ha sex med personen ofrivilligt och icke samtyckande på toa.

Du vet redan att hon tackat nej till att följa med hem för att ha sex.

Och du vet att det är han som inte sett till att ha samtycke. Att det är han som körde på ändå trots att hon inte deltog frivilligt.

Så varför kan inte du visa var I FUP han försäkrat sig om att han hade samtycke och att hon deltog frivilligt?

Det är det lagen tar sikte på - samtycke/frivillighet.
Citera
2026-09-25, 12:57
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Återigen ett inlägg utan svar.

Jag ger i alla fall relevanta scenarion istället för helt jävla irrelevanta scenarion där någon random går fram till ngn o drar ner brallorna o kör in en dildo i röven på ngn, där folk är medvetslösa och stela av skräck. Helt otroligt sjuka irrelevanta scenarion från er sida.

Svara på nedanstående istället.
Mitt scenario är relevant ifråga om att få dig att förstå att även du skulle kunna reagera med freeze/fawning.

En biologisk respons trots att den avhandlas inom psykologin.

(Det var inte en dildo utan ett manligt könsorgan.)

Citat:
Du anser ju att en person ska ta ansvar för vad en annan person varit med om tidigare i sitt liv som man alltså själv inte har något att göra med. Så till den milda grad att man får avtjäna 3 år i fängelse, högt skadestånd samt ett stigma som sitter i kanske resten av livet.

Att du inte är beredd att diskutera din ståndpunkt i detta förstår jag eftersom det är en helt sjuk inställning/ståndpunkt.
Det är våldtäkten som framkallar responsen även om den utsatta är traumatiserad sedan tidigare.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-25 kl. 13:04.
Citera
2026-09-25, 12:59
Medlem
cinmiks avatar
Fp
Senast redigerad av cinmik 2026-09-25 kl. 13:04.
Citera
2026-09-25, 16:37
Medlem
Idiotin i att tro på att de våldtäktsanmälningar som inte leder till fällande dom är ''falska'' våldtäktsanmälningar i bemärkelsen att det inte har skett någon våldtäkt:

1) Att våldtäktsanmälningar inte leder till fällande dom kan ha andra förklaringar än att det rör sig om ''falska'' anmälningar. Exempelvis att den målsägande inte väljer att medverka i utredningen eller att en bedömning görs att bevisningen är otillräcklig för fällande dom och att åklagaren därför väljer att inte driva det vidare.

2) Men låt oss anta att det stämmer (rent hypotetiskt) att de våldtäktsanmälningar som inte leder till fällande dom är ''falska'', vad innebär det för de våldtäktsanmälningar som leder till fällande dom? Jo, det finns ju bara ett logiskt alternativ kvar för de resterande våldtäktsanmälningar som gick till fällande dom och det är ju att de är sanna (våldtäkt har ägt rum). Ifall de våldtäktsanmälningar som går till fällande dom består av faktiska våldtäkter där våldtäkt har ägt rum.

Även om vi ändrar definitionen av en ''falsk'' våldtäktsanmälan till att man medvetet pekar ut någon som oskyldig så kan vi fortfarande inte dra slutsatsen att de våldtäktsanmälningar som läggs ner är ''falska'':
Förklaringen till detta är också väldigt enkel och det är att en nedlagd våldtäktsanmälan kan röra sig om att personen exempelvis, pga. psykisk sjukdom verkligen trodde att en våldtäkt hade skett.
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-25 kl. 17:06.
Citera
2026-09-25, 18:12
Medlem
[quote=Inspirit81|96033046]
finns hur mycket som helst är du så oseriös och dåligt insatt att du inte ens följt ett enda rättsfall inom det här, så tänker inte jag utbilda dig.

Sedan är det faktiskt du som påstår du vet bättre än alla de artiklar som postats och alla de advokater som är bland sveriges främsta advokater säger, så det är du som sak upp till bevis lilla flicka.

Så du kan med andra ord inte få fram en enda don.

Du visar också din kognitiva förmåga när du sågar en BRÅ rapport men köper en insändare från en diskjockey som absolut sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in