2026-09-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det är inte bara män som våldtar och vi verkar ha olika användning av begreppet. Om du dock menar att det är män som huvudsakligen våldtar snarare än kvinnor, så håller jag med.

Jag ser till helheten.

Ja, det är huvudsakligen män som våldtar. Så menade jag också.

Jag också.
Citera
2026-09-10, 17:34
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Du resonerar efter utfallet har skett. Jag pratar givetvis om innan utfallet har skett.

Det går att minska risken för att våldtäkt sker för den som löper risk att utsättas genom kloka och medvetna val.
Naturligtvis.

Det går helt att förhindra att män våldtar kvinnor genom att inte våldta.

Ska vi övergå till att diskutera samtycke igen nu?
Citera
2026-09-10, 17:45
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Naturligtvis.

Det går helt att förhindra att män våldtar kvinnor genom att inte våldta.

Ska vi övergå till att diskutera samtycke igen nu?

Diskutera samtycke om du vill. Det jag säger gäller fortfarande. Kvinnor har fortfarande ett ansvar för vilka situationer de försätter sig i.
Citera
2026-09-10, 17:47
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Diskutera samtycke om du vill. Det jag säger gäller fortfarande. Kvinnor har fortfarande ett ansvar för vilka situationer de försätter sig i.
De har ändå inte något medansvar för att män våldtar dem.
Citera
2026-09-10, 17:51
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
De har ändå inte något medansvar för att män våldtar dem.

Ifall du har två floder, där risken att dö om du korsar ena floden är 30 % medan risken att korsa den andra och dö är 1 %, så har du fattat ett dumt beslut om du går över floden med 30 % risk.

Det går att ignorera vikten av att välja rätt flod här, men det gör enbart irrationella.

Jag tror du förstår min poäng. Diskutera samtycke om du så vill.
Citera
2026-09-10, 17:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Varför rankas du Sverige inom topp fem vad gäller rättssäkerhet?

Enligt vilket index? Hur sker den rankingen och hur väljs och viktas olika faktorer? Vem ligger bakom organisationen och vilkas intressen driver de? Hur mycket har Sverige betalat och mutat sig fram?
Citera
2026-09-10, 17:59
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Vart framgår det att BO i Visby har boderline? Är det ditt eget påhitt?

Dock är det fastställt att GM är missbrukare, kolatorsk.

Vilka unga flickor umgås med kolatorskar tror du?
Citera
2026-09-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Återigen ber jag dig att i FUP visa var hon har avvisat hans sexuella inviter flera gånger?? När du skriver det gång på gång på gång så får du faktiskt lov att backa upp det nu. Visa var i FUP det står.

I en korridor med flera andra omkring. Foik som står bakom dem i kön. Han måste ha en väldigt stark hand som lyckas hålla kvar henne med en hand. Har du varit på stället eftersom du vet att det är en ytterst begränsad flyktväg?

Jag har nog inte heller fått en förklaring från dig hur det kan komma sig att en tjej väljer att låta sig våldtas istället för att göra någon form av motstånd? Det ska ju vara bland det värsta man kan bli utsatt för och ändå låter hon det ske (hennes egna ord).
Varför väljer hon det framför att gå därifrån?
Om hon helt sonika hade börjat gå från korridoren vad tänker du hade hänt då? Om hon hade ropat "sluta jag vill inte" i korridoren vad tänker du hade hänt då?
Kom inte och säg att hon var i freezemode för det var hon inte då hon tagit fram mobilen och försökt filma och skicka SMS. Varför väljer hon dessa val framför något annat mycket mer logiskt och något som faktiskt skulle göra så att hon skulle ha sluppit bli våldtagen( vilket hon säger att hon visste redan ute i korridoren att hon skulle bli)?

Du påstår dig ha läst FUP, då bör du vara nedveten om att hon sagt nej flertalet gånger till att följa med honom och ha sex.

Och du brukar ju försvara tonåriga våldtäktsmän att de rimligen inte kan förväntas att ta ett nej. Uppenbarligen tycker du också att vuxna män omöjligen kan förstå ett nej.

I vilken ålder tycker du det är rinligt att en man skall förstå ett nej?

Det är också tämligen talande att du tycker att unga våldtäktsmän skall få lindrigare straff. Men du lägger allt ansvar på en 17 årig flicka som inte vågade slåss, skrika och göra hårt motstånd. Inget ansvar alls på den 30 åriga mannen, hur skulle han kunna tolka ett nej till sex som att flickan inte ville bli torrknullad och sprutad i ögat.

Eller som du brukar gilla att fråga, betyder ett nej till att följa med någon hem för att ha sex bej till allt annat. Ja så länge du inte fått ett uttryckligt ja till något annat.

Dock vet vi att du tycker att ett generellt nej till sex kan tolkas som ett ja till en massa andra saker.
Citera
2026-09-10, 18:28
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Det var inte hon som var problemet. Det var våldtäktsmannen som var problemet.

Ett problem är att många unga flickor kommer från trasiga familjer och aktivt söker upp drägg.
Citera
2026-09-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ni snackar väldigt mycket om starka trauman.

Kan du förklara varför ett trauma skulle bli mindre eller undvikas på grund av att en kille blir dömd?

Nu är det så att lagen är gjord på ett sådant sätt att man måste ha en förmåga att läsa av ibland väldigt subtila signaler i en situation som man kanske aldrig har varit i tidigare. Om du tänker att ålder och erfarenhet inte har någon som helst inverkan på förmågan att göra dessa avläsningar/bedömningar så vet jag inte om vi har så mycket mer att skriva om med varandra i den här tråden.

Men Jocke, du har ju ytterst ihärdigt påstått att en vuxen man rimligen inte kan tolka ett nej till att följa med honom för att ha sex med honom som att det inte betyder ja till att våldtas på en toalett.

Det säger en hel del om dig som människa som tycker att män (tydligen unga som gamla) behöver ta noll ansvar för sina handlingar. Samtidigt lägger du all skuld på ett 17 årigt brottsoffer.

Vilka andra brott skall vi ursäkta? Ett mordoffer blir väl inte mindre död för atr möedaren får ett straff?
Citera
2026-09-10, 18:37
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Nu dillar du.

De kämpar för att förändra förtallagstiftningen eftersom kvinnor och barn idag inte kan berätta vad de varit med om utan att riskera att bli stämda av sina förövare.

Att hänga ut våldtäktsmän är bara bra och kanske kan verka lite brottsförebyggande.

www.honmedia.se lanseras imorgon och Cissi Wallin har råd att bli stämd.

Det kommer att kollidera med EU-rätten och GDPR, vilka står över svensk lag. Har en person avtjänat sitt straff så har man. Jag vill inte ha det amerikanska systemet i Sverige när det gäller register, uthängningar och livslång social stigmatisering. Det leder till två saker: ett våldsamt samhälle med många människor som har noll att förlora, och/eller ett samhälle där vi skattebetalare får stå för deras uppehälle, eftersom de inte kan få jobb och försörja sig själva. Nej, ingen motsvarighet till felony convicts i Sverige, och det säger jag trots att lag är libertarian och även har åsikter långt till höger om SD. Det är bra att folk nu efter en EU-dom nu kan begära radering från MrKoll, LexBase, och gamla domar i tingsrätterna blir i princip omöjliga att söka upp. och annat. Polisens straffregister med gallring efter ett antal straffria år räcker gott och väl. Däremot ska vi ha hårda straff för rättssäkert bevisade grova brott mot person. Waĺlin är för övrigt en gravt störd person.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-09-10 kl. 18:48.
Citera
2026-09-10, 18:42
Medlem
Citat:
Det jag har poängterat mest är hur målsägaren betett sig/varit i anslutning till den aktuella händelsen.
Varför skulle inte det vara av betydelse för fallet?

Men vi kan ta frågan om ännu tidigare handlingar igen som du inte har svarat på om vi även helt ska bortse från en åtalads tidigare sexliv och eventuella domar? Ska det inte spela någon som helst roll? Om du anser att det ska spela roll så måste väl även en målsägandes tidigare förehavanden spela en roll?

Varför tjatar du t.ex. om att killen i Visbyfallet är en kolatorsk enligt dig? Vad har det med fallet att göra? Du insinuerar ju att han har använt kola tidigare och att det ska vara en försvårande omständighet för honom! Varför är det det om vi inte ska ta in tidigare beteenden?
.
Ja, men det spelar ju ingen roll enligt dig hur nålsägande har agerat. Att någon sagt nej till att följa med hem för sex betyder inte nej till att våldtas på en toalett enligt dig. Det hade ju inte specifierats i nejet.

Nej den åtalades tidigare sexliv är irelevant. Vad skulle det ha för betydelse? Tidigare domar för likartad brottslighet kan vara relevant ja.

Om någon missbrukar kokain är relevant på så sätt att det stärker en persons ego, ger en känsla av oövervinnerlighet och så vidare. Därav blir man också sämre empatisk. Eller tror du inte omdömmet påverkas alls om någon är full och hög på kokain?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in