Citat:
Jag har ju sagt det flera gånger nu. Ska det verkligen vara så förbannat svårt att läsa och ta in en text?!
Det ENA fallet är en enskild vårdnadstvist. Där är det bara för den förälder som anser att den andra är olämplig att lägga fram all bevisning öppet på bordet. Inte en enda gång har mamman där lyckats övertyga domstolen om att pappan skulle vara olämplig.
Det ANDRA fallet är ett LVU-ärende. Och där har socialtjänsten i vanlig ordning mörkat central bevisning bakom sekretess! Men tack vare en oerhört kompetent mamma och ett starkt nätverk begärdes den dolda dokumentationen ut. Den granskades av Kalibers redaktion, deras journalister och deras jurister. Och de såg exakt samma sak som mamman: att det var något som var väldigt fel, och de valde därför att göra ett granskande reportage.
Och sedan dess har det rullat på! Skandalerna har avlöst varandra i det här fallet från felaktiga läkarintyg och friserade journaler till visselblåsande handläggare och oberoende utredningar!
Det är därför jag inte längre bara "tror" på mamman. Nu VET jag att socialtjänsten och sjukvården gjorde så in i helvete fel! De räddade inte Elsa: de skadade henne mentalt för livet!
Sluta jämföra en misslyckad vårdnadstvist med ett verifierat myndighetshaveri där oberoende granskare redan visat att besluten byggde på felaktigheter!