2026-09-17, 07:17
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Eftersom du kategoriskt använder din proffesionella syn på detta fall och hävdar att hela omhändertagandet har varit högst rimligt så vill jag höra en kommentar på det faktum att dom handläggare som gjort en Lex Sarah anmälan inte håller med dig utan anmäler just den biten som du försvarar, det är ett konstaterat faktum att den ena Lex Sarah anmälan handlar om just det så det måste du kunna bemöta??

Nej, det är inte vad jag tycker jag gör. Jag säger att bilden inte är svartvit och att vi inte har hela bilden. Jag säger även att det finns flera logiska luckor i den bild som sprids av media. Jag försöker även få er att förstå vården bild.

Uppenbart för döva öron.

Alla myndigheter skulle göra en intern utredning i en situation som detta. Att det finns olika åsikter om ett dylikt ärende är inte överraskande.

Man verkar inte ha gjort en anmälan av utredningen enligt vad som framkommer här. Kanske kommer det att göras? Det vet vi inte än.
Citera
2026-09-17, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men det fanns ingen återföreningsplan? Hur vore det om du faktiskt läste allt material och inte bara selektiva delar?

Det står klart och tydligt i Ensolutionutredningen. Det fanns ingen återföreningsplan. Det betyder att det du snackar om är rent nonsens om planen ändå var en uppväxtplacering från socialtjänstens sida.

Hur försvarar man något sådant givet allt som kommit fram borde vara frågan att diskutera.

Vad ör rimligheten och lagligheten i en uppväxtplacering givet allt vi vet idag?

Fast nu svarar du fortfarande inte på min fråga. Jag frågar inte om återföreningsplanen efter omhändertagandet, utan om upplägget innan: om vård och assistans knöts så starkt till mammans hem att det i praktiken begränsade Elsas möjlighet till en nära relation med sin pappa.

Det är dessutom relevant just eftersom socialtjänsten själv lyft att den mycket täta relationen mellan mamman och Elsa kan ha lämnat begränsat utrymme för andra nära relationer.

Så: tycker du att det upplägget gynnade Elsas relation till båda sina föräldrar eller inte?
Citera
2026-09-17, 07:22
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Fast nu svarar du fortfarande inte på min fråga. Jag frågar inte om återföreningsplanen efter omhändertagandet, utan om upplägget innan: om vård och assistans knöts så starkt till mammans hem att det i praktiken begränsade Elsas möjlighet till en nära relation med sin pappa.

Det är dessutom relevant just eftersom socialtjänsten själv lyft att den mycket täta relationen mellan mamman och Elsa kan ha lämnat begränsat utrymme för andra nära relationer.

Så: tycker du att det upplägget gynnade Elsas relation till båda sina föräldrar eller inte?
Det var mediatrycket och folkrörelsen som tvingade fram återföreningsplan tillslut.

Men du vet ju bättre än Bodström etc.
Citera
2026-09-17, 07:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag vet ärligt talat inte hur i helvete det överhuvudtaget kan vara relevant, givet allt groteskt som faktiskt har hänt i det här fallet!

Men upp till bevis nu: Vad har ni för exakt källa till detta påstående?! Lägg fram den exakta källhänvisningen och citera den direkt i tråden så att vi kan gå igenom den exakta texten rad för rad!

Utan att veta exakt vilken text det handlar om så stinker det ju lång väg om detta. Det låter som helt klassiskt, förutsägbart socionomnonsens som i vanlig ordning skrivs ihop i socialtjänstens vinklade utredningar!

Det är den där typiska hittepå-retoriken där man desperat letar efter alla möjliga och omöjliga vinklar för att till varje pris skuldbelägga de biologiska föräldrarna och flytta fokus från myndighetens egna skandaler börjar vi känna igen tydligt vid det här laget.

Sluta kasta ur er lösryckta påståenden ur dolda papper! Fram med källan och den exakta lydelsen nu, eller erkänn att ni bara sitter och upprepar socialtjänstens egna partsinlagor!
Citera
2026-09-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Nej, det är inte vad jag tycker jag gör. Jag säger att bilden inte är svartvit och att vi inte har hela bilden. Jag säger även att det finns flera logiska luckor i den bild som sprids av media. Jag försöker även få er att förstå vården bild.

Uppenbart för döva öron.

Alla myndigheter skulle göra en intern utredning i en situation som detta. Att det finns olika åsikter om ett dylikt ärende är inte överraskande.

Man verkar inte ha gjort en anmälan av utredningen enligt vad som framkommer här. Kanske kommer det att göras? Det vet vi inte än.
Men dom handläggare som gjort Lex Sarah anmälan måste väl ha hela bilden eller?
Är du öppen för att det förekom politisk påverkan som handläggare uppger?
Om vi nu bortser från kalibers reportage hävdar du att statlig media felaktigt anger vad den tf förvaltningsdirektören säger om Lex Sarah anmälningar?
Citera
2026-09-17, 07:41
Medlem
Och som mycket kort tillägg så saknar givetvis återföreningsplansfrågan helt relevans för frågan om vården behövdes eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor

Uppenbart för döva öron.

Citera
2026-09-17, 07:43
Medlem
Citat:

Är det din uppfattning att socialtjänsten ska bestämma helt över hur folk väljer att leva sina liv?
Är det din uppfattning att det var fel av Joakim att starta eget så att han under en kortare period av Elsas liv var tvungen att prioritera det så att han nu kan köpa ett hus istället för att bo i lägenhet?
Är det din uppfattning att det var fel av Joakim att förlita sig på att vården fungerade och kunde hantera hans barns sjukdom?
Det som har påverkat deras umgänge på riktigt är omhändertagandet av Elsa det är fakta!!
Citera
2026-09-17, 07:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Är det din uppfattning att socialtjänsten ska bestämma helt över hur folk väljer att leva sina liv?
Är det din uppfattning att det var fel av Joakim att starta eget så att han under en kortare period av Elsas liv var tvungen att prioritera det så att han nu kan köpa ett hus istället för att bo i lägenhet?
Är det din uppfattning att det var fel av Joakim att förlita sig på att vården fungerade och kunde hantera hans barns sjukdom?
Det som har påverkat deras umgänge på riktigt är omhändertagandet av Elsa det är fakta!!
Jag tror du har fått allt om bakfoten. LVU är till för att skydda barnen – den är inte till för föräldrarnas behov.
Citera
2026-09-17, 07:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det här är ju rent och skärt socionomnonsens som "Hejvardaghej" kommer med! Det är tyvärr ett klassiskt inslag i socialtjänstens barnutredningar, där det skrivs ihop alla möjliga konstiga vinklar och rent godtyckligt tyckande om hur helt vanliga familjer lever sina liv.

Det är helt jävla otroligt att vi har dessa professionella "tyckare" på kommunerna som ska lägga sig i familjers privatliv och skada dem för livet i stället för att faktiskt hjälpa till vid svåra situationer och svår sjukdom!

Bara en helt avskärmad byråkrat på en kommun skulle få för sig att ens lyfta en sådan här skitfråga givet allt oerhört som faktiskt har kommit fram och avslöjats i Fallet Elsa!

Det är inte ett normalt eller rimligt beteende. De här personernas godtyckliga åsikter och myndighetsutövning behöver lyftas fram i ljuset, öppet bemötas och kritiseras hårt till sista punkt!
Citera
2026-09-17, 07:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag tror du har fått allt om bakfoten. LVU är till för att skydda barnen – den är inte till för föräldrarnas behov.
På vilket sätt tycker du att Elsa skyddats genom att totalisoleras från sin biofamilj?

Och vad var egentligen faran? Det finns inget som pekar i riktningen att det faktiskt fanns någon fara och "påtaglig risk". Snarare precis tvärtom.
Citera
2026-09-17, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vad du tror är ointressant!
Frågorna jag ställde till dim kompis är relaterade till hur han debatterar i tråden så det kan vara av intresse att få fram hur han ser på socialtjänstens roll,!
Citera
2026-09-17, 08:03
Medlem
Totiuss avatar
Elsa blev snabbt bättre i jourhemmet. Att familjen inte nöjer sig med det utan fortsätter som de gör på sociala medier ger anledning till ytterligare oro för barnet. De borde kanske fokusera på att låta barnet lägga allt det här bakom sig och leva ett normalt familjeliv – istället för denna enorma exponering. Där man dessutom inte drar sig för att ”klippa och klistra” ihop en fejkad Lex Sarah-anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in