2026-09-13, 11:49
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om du har någon läsförståelse eller tankeverksamhet i ditt huvud så skulle du kunna läst dig till att det finns många andra delar i tjejens beteende som tillsammans skulle kunna tolkas som att hon mycket väl vet med sig om varför de ska gå in på toaletten och när hon då inte säger att hon inte vill och inte gör något som helst motstånd till att följa med in och inte heller när de väl är därinne gör något alls för att det inte ska ske väcks i alla fall tvivel hos mig att hon blivit våldtagen och att killen ska ha förstått det.
Enligt hennes egna ord lät hon det ske. Kan du försöka förklara hur hon kunde låta sig våldtas utan tillstymmelse till försök att undvika det?
Lille Guzman...
(Obs! Medveten härskarteknik. )

Det blir alltmer tydligt att du lägger skulden och gärningsmannens problem på brottsoffret.

Hade han frågat om hon vill (samtyckt) så hade han inte hamnat i buren.

Hon hade avvisat hans inviter till att följa med hem under kvällen .

Den som gör något med/mot en människa/människas kropp måste ha samtycke/godkännande.

Ömsesidighet och lyhördhet Guzman. Om gärningsmannen hade haft förmåga till det och brytt sig om att han annars skadar en annan människa - då hade detta aldrig hänt.

Tänk om människor som saknar dessa förmågor kunde hålla sig till varandra.

Citat:
Om man lyssnar på dig och din argumentation så hamnar vi där att vi inte kan ha något som heter tyst samtycke. Vi hamnar i en situation där vi måste fråga och även i en situation där vi måste spela in den sexuella samvaron.
Du har fått frågan förut men jag är ganska säker på att du inte har svarat.

1.Om en kille faktiskt har frågat och fått ett ja men tjejen säger att han inte frågat eller hon kanske t.o.m. säger att hon sagt nej. Hur ska rätten kunna avgöra att killen talar sanning och tjejen ljuger?

2.Är alla samtycken tydliga? Eller kan det vara ganska subtila tecken som är samtycke? Kan samtycke finnas utan att någon signal getts över huvud taget?

Det är viktigt för mig att om den peson jag är uppe i en ömsesidig intim situation med inte längre vill säger till att den inte vill eftersom jag inte vill göra något mot dennes vilja. Är det svårt att förstå för dig?

Jag vill heller inte riskera att bli anmäld och dömd för våldtäkt om jag sanningsenligt och rimligt haft uppfattningen om att det var frivilligt från båda parterna. Är det svårt att förstå för dig?
Tyst samtycke är för de som hanterar tyst samtycke.

Ömsesidighet och lyhördhet.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-13 kl. 11:53.
Citera
2026-09-13, 11:51
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
vad har du för diagnoser egentligen som måste skriva tio svar på ett inlägg?, jag orkar inte läsa dina noveller med påhitt och subjektiva åsikter givetvis.

känns det bra gå ut rösta rött idag för få hit flera våldtäktsmän du sedan gråter över här i tråden
Pellefant skriver faktiskt inlägg som en van användare av div internetforum. Så som vi alla kanske borde göra.

Du skitar ner tråden.

Sorry för OT.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-13 kl. 12:39.
Citera
2026-09-13, 12:09
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag skulle vilja att du redogör för vad Högsta domstolen kom fram till vad som räcker som bevisning för att kunna fastställa brott utom rimligt tvivel.
Speciellt vill jag att du redogör för alla de kriterier en berättelse ska ha för att kunna anses vara tillräcklig tillsammans med att anmälaren berättat denna berättelse för några kompisar.

Sedan vill jag att du ska analysera fällande domar och FUP ar i de fall där det bara finns muntlig bevisning i form av en berättelse och att anmälaren berättat för sina kompisar och redogör för om du kommer fram till att dessa berättelser uppfyller de krav som Hovrätten ställt för att de ska kunna utgöra underlag för fällande domar.
Så du har mer erfarenhet och kunskap än de 16 justitieråd som sitter i Högsta domstolen?

Kvalifikationer Justitieråd
De måste vara lagfarna domare (ha juristexamen) och väljs bland landets absolut främsta jurister. Det kan handla om erfarna domare från hovrätterna, framstående advokater, professorer i juridik eller rättschefer från Regeringskanslie

Du litar mer på försvarsadvokater om de har samma åsikt som du.
Citera
2026-09-13, 12:11
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
De är åtminstone två i tråden jockeboi och han med diagnoser som skriver noveller om fablernas värd.

De förstår inte att om en förundersökning läggs ner så kan man inte säga den här våldtäkten har hänt som de tror.
Den kommer in i statistiken som en anmäld våldtäkt och inget annat.

En anmälan är inte ett bevis på skuld genom en dom. Det är helt annan statistik.
Citat:
Precis men i fallet jag fetade hur vet man med säkerhet den anmälan inte är falsk? Det är ju omöjligt säga, och föra statistik över.

Som sagt väldigt få människor fälls för falsk tillvitelse eller falsk angivels överhuvudtaget en ännu mindre del av dem fälls för det i samband med sexualbrott, och det beror på kraven för bli åtalad och fälld för det kräver mera bevis och underlag än bli åtalad och fälld för våldtäkt i dagens läge
Har du någon källa till dina påståenden?
Senast redigerad av cinmik 2026-09-13 kl. 12:38.
Citera
2026-09-13, 13:17
Medlem
Citat:
Om du lyssnat på det jag länkade så får du höra andra säga det jag säger. De nämner inte vilka försäkringsbolag det gäller för det skulle kanske kunna ses som otillbörlig reklam då det väl skulle bli poppis att byta.

Varför kan du inte redogöra för kraven som HD ställde upp på en berättelse?
Det är väldigt omfattande krav som advokater vittnar om sällan uppfylls i rättegångar.

Hmm, vad sa du om vad andra säger/berättar? Vittnen och muntlig bevisning saknar ju helt betydelse har du hävdat men en dåres envishet. Men om en poddande advokat påstår att försäkringsbolag skyfflar ut 100.000 till samtliga som som anmält en våldtäkt så tar du som en absolut sanning. Snacka om dubbelstandard. Då är det återigen konstaterat att du har svårt för verkligheten.

För att inte tappa den gnutta trovärdighet du har kvar, visa ett försäkringsbolag med de villkoren du påstår existera.

Du kan finna högsta domstolens praxis och riktlinjer via följande länk.

https://www.domstol.se/nyheter/2025/05/nytt-prejudikat-om-valdtakt/

Du påstår: "Det är väldigt omfattande krav som advokater vittnar om sällan uppfylls i rättegångar.". Återigen påstår du något utan att påvisa någon grund för ditt antagande. Sedan kräver du omvänd bevisbörda. Ditt påstående, bevisbördan ligger på dig Jocke.
[/quote]
Citera
2026-09-13, 13:19
Medlem
Citat:
Men att du inte ger dig. Visa var i FUP det framgår det du påstår? Det du påstår härrör till frågan om hon ville följa med honom hem?
Antag att hon svarat att hon inte var intresserad och att om han ville ha sex så fick han försöka med någon annan och gått därifrån istället för att fortsätta prata med honom och svara att hon inte kunde följa med hem för att hon då inte skulle hinna tillbaka i tid. Ser du någon skillnad i de scenarierna?

Dessa "skillnader" finns enbart i din egen fantasi.

Varför valde inte GM att gå vidare efter flertalet nej? Klarade hans ego inte en avvisning av en markant yngre tjej?
Citera
2026-09-13, 13:23
Medlem
Pellefant775s avatar
Att du inte vet vad du pratar om har illustrerats tidigare med önskvärd tydlighet:
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
BRÅ antyder inte att de nedlagda anmälningarna i bortfallskategorin har sannolikt inte hänt avser anmälningar där en våldtäkt har faktiskt ägt rum. Det är ju precis tvärtom, de antyder att det sannolikt INTE har skett....

Du trillade rätt i fällan:
Citat:
citerat dig du är så senil och förvirrad så du inte vet vad du skriver ens längre, gå och lek med jockeboi nu istället

Tvärtom. Jag är så pass klartänkt och har så pass detaljerad förståelse för vad det är jag skriver att jag uttalar mig med en sådan precision och klarhet att det flyger över din minihjärna.

Såhär skrev jag:
Citat:
Är det alltid värre att ha fler våldtäktsmän i ett land och samhälle än att ha färre? Det anser inte jag.

Mitt resonemang är vattentätt:
Att jag intar denna ståndpunkt gör jag av ett högst rationellt skäl och det är för att jag inser, precis som många andra, att antalet våldtäktsmän i ett land och samhälle inte är ett mått på hur tryggt ett samhälle är.

Det går med enkel matematik påvisa att du kan ha ett samhälle med betydligt mer trygghet för kvinnor exempelvis trots att det finns fler våldtäktsmän i landet och samhället än tidigare.

Är detta svårt att förstå? För den som inte förstår sig på statistik så kan det vara svårt att förstå men för de som förstår sig på statistik så är detta en ren självklarhet.

Ifall du vill ha ett matematiskt exempel för att förstå resonemanget till fullo så kan jag förse dig med detta. Du får hojta till i sådana fall. Det är ändå trots allt valdag idag så jag kan vara lite extra generös.
Citera
2026-09-13, 13:27
Medlem
Citat:
När man bara har muntlig bevisning i form av målsägarens berättelse, vilket är väldigt vanligt, anser du då att det är väldigt viktigt att man kan göra säkra bedömningar kring om målsägaren är trovärdig eller inte?
Anser du att en rättspsykolog rimligtvis bör ha en bättre förmåga att avgöra om en person är trovärdig eller inte jämfört med en nämndeman t.ex.?

Jocke, nu får du nog bestämma dig. När en 24 årig man frias i tingsrätten anser du att det 2 16 åriga pojkar påstått sig hört om barnets sexliv som ett bärande bevis för att barnet är promiskuös. Du köper även rakt av nämndemännens ytterst subjektiva åsikter om barnets ålder. Då vill du helt bortse från det objetiva faktum att barnet är 13.

Så, frågan är varför köper du vittnesmål och subjektiva åsikter rakt av om det är till våldtäksmannens/pedofilens favör?

Och varför förkastar du alltid sakkunnigutlåtanden, läkarintyg, teknisk bevisning och muntlig bevisning etcetra när det ligger våldtäktsmannen/pedofilen i fatet?
Citera
2026-09-13, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det som går till åtal är fall där det bedömts av en åklagare att bevisningen räcker för en fällande dom.

Vill man argumentera för att bevisningen inte är tillräcklig så är det bra att ha en dom att diskutera och där vi kan ta del av FUP.

"Bevisningen" består nästan alltid av målsägandes berättelse, ingenting annat. Ingen teknisk bevisning, inga chattar, inga vittnen.
Citera
2026-09-13, 13:53
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
"Bevisningen" består nästan alltid av målsägandes berättelse, ingenting annat. Ingen teknisk bevisning, inga chattar, inga vittnen.
Jo, du får läsa FUP och domar och sedan hänvisa till de så vi vet vilka domar du syftar på.
Citera
2026-09-13, 13:59
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Den kommer in i statistiken som en anmäld våldtäkt och inget annat.

En anmälan är inte ett bevis på skuld genom en dom. Det är helt annan statistik.

Har du någon källa till dina påståenden?
precis och därmed kan du inte föra statistik över anmälda våldtäkter om de är falska eller riktiga om det inte utretts och prövats i en rättegång.

Är det här verkligen så svårt förstå?
Citera
2026-09-13, 14:03
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Att du inte vet vad du pratar om har illustrerats tidigare med önskvärd tydlighet:

Du trillade rätt i fällan:

Tvärtom. Jag är så pass klartänkt och har så pass detaljerad förståelse för vad det är jag skriver att jag uttalar mig med en sådan precision och klarhet att det flyger över din minihjärna.

Såhär skrev jag:

Mitt resonemang är vattentätt:
Att jag intar denna ståndpunkt gör jag av ett högst rationellt skäl och det är för att jag inser, precis som många andra, att antalet våldtäktsmän i ett land och samhälle inte är ett mått på hur tryggt ett samhälle är.

Det går med enkel matematik påvisa att du kan ha ett samhälle med betydligt mer trygghet för kvinnor exempelvis trots att det finns fler våldtäktsmän i landet och samhället än tidigare.

Är detta svårt att förstå? För den som inte förstår sig på statistik så kan det vara svårt att förstå men för de som förstår sig på statistik så är detta en ren självklarhet.

Ifall du vill ha ett matematiskt exempel för att förstå resonemanget till fullo så kan jag förse dig med detta. Du får hojta till i sådana fall. Det är ändå trots allt valdag idag så jag kan vara lite extra generös.
allt det här är bara noveller om fablernas värd , tror du ens någon orkar läsa om dina vanföreställningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in