2026-09-13, 08:57
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Du kör ju med dubbla måttstockar. Källor och bevis kräver du av andra men du själv pratar om någon random polis som du känner.

Du verkar inte ens förstå poängen. Det handlar inte om att du ska hänga ut honom fysiskt.

Poängen är att du ska inte sitta här på forumet och klaga på att andra inte presenterar källor eller bevis när du själv inte gör det.

Så åklagarmyndigheten och BRÅ är inga källor? Jo, det är två auktoritetskällor och jag har länkat till båda så du snackar bara en massa goja.

Grejen är att du nämner en massa olika saker och hoppar ifrån det ena till det andra utan att det som du har sagt uppklaras och diskuteras till punkt. Din strategi verkar handla om att överflöda andra med information snarare än att försvara dina påståenden.

Du har sagt en massa saker som du inte har förmått att försvara. Så om du vill kan vi backa bandet och gå igenom systematiskt i kronologisk ordning det du har sagt. Det finns ingen vits att säga en massa saker när du hela tiden hoppar över att försvara gamla saker. Det är inte jag intresserad av att engagera mig i.

Hur kom du exempelvis fram till denna märkliga slutsats ifrån det ögonblicket som du skrev kommentaren?

Det finns data om överrepresentation efter 2012: https://bra.se/rapporter/arkiv/2021-08-25-misstankta-for-brott-bland-personer-med-inrikes-respektive-utrikes-bakgrund

I kommentaren nedanför så förmår du inte heller att tolka saker korrekt:

Ingen förklaring har uppgetts kring vem eller vad det är som säger emot sig själv.

Du påminner om en tjackpundare som bara sitter och häver ur dig en massa rotvälska och gallimatias.

Och logik har du sannerligen inte lätt för. Det har bekräftats med önskvärd tydlighet.

Du säger en massa saker och sedan när man replikerar på det så tar du upp nästa grej och nästa och nästa. Så fungerar det inte. Vi stannar kvar vid din gamla påståenden. Reder ut dem till fullo. Sedan när det är gjort går vi vidare. På så sätt kommer alla se att du inte har mycket att komma med.

Om BRÅ säger att det inte rör sig om ''falska'' anmälningar så finns det ingen anledning att misstänka att det inte skulle vara så utifrån deras definition av begreppet. Eller menar du att BRÅ bara sitter och hittar på?

Du kan börja med att förklara hur du kom fram till denna slutsats genom att presentera ett argument:
vad har du för diagnoser egentligen som måste skriva tio svar på ett inlägg?, jag orkar inte läsa dina noveller med påhitt och subjektiva åsikter givetvis.

känns det bra gå ut rösta rött idag för få hit flera våldtäktsmän du sedan gråter över här i tråden
Citera
2026-09-13, 09:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Förstår du varför den som ska göra något med en annan människas kropp måste ha ett tydligt samtycke?

Varför tror du samtyckeslagen finns?

Inte var det pga att ett nej är tillräckligt säkert.

Varför är det så viktigt för dig att det är den som du vill stoppa kuken i som ska vara skyldig att säga nej?

( Du hinner med ett sexuellt ofredande i bästa av världar innan du hinner uppfatta ett nej.)

Om man lyssnar på dig och din argumentation så hamnar vi där att vi inte kan ha något som heter tyst samtycke. Vi hamnar i en situation där vi måste fråga och även i en situation där vi måste spela in den sexuella samvaron.
Du har fått frågan förut men jag är ganska säker på att du inte har svarat.

1.Om en kille faktiskt har frågat och fått ett ja men tjejen säger att han inte frågat eller hon kanske t.o.m. säger att hon sagt nej. Hur ska rätten kunna avgöra att killen talar sanning och tjejen ljuger?

2.Är alla samtycken tydliga? Eller kan det vara ganska subtila tecken som är samtycke? Kan samtycke finnas utan att någon signal getts över huvud taget?

Det är viktigt för mig att om den peson jag är uppe i en ömsesidig intim situation med inte längre vill säger till att den inte vill eftersom jag inte vill göra något mot dennes vilja. Är det svårt att förstå för dig?

Jag vill heller inte riskera att bli anmäld och dömd för våldtäkt om jag sanningsenligt och rimligt haft uppfattningen om att det var frivilligt från båda parterna. Är det svårt att förstå för dig?
Citera
2026-09-13, 09:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Penetration anses vara en värre våldtäkt än att utföra oralsex med våld/utan samtycke.

Återigen svarar du inte på mina frågor. Du är helt jävla makalös.

Anser du att kvinnor har ett ansvar för att se till att inte underlätta/möjliggöra för andra att begå ett brott?

Anser du att en kvinna som blir penetrerad mot sin vilja blir utsatt för något värre än en man som en kvinna rider mot hans vilja? Svara ärligt nu.
Citera
2026-09-13, 09:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om vi tänker så här då? Hur många anmälningar om våldtäkt görs det per år? Ta en fjärdedel av dem. Ta låt säga 8% av den fjärdedelen och kalla dem falska anmälningar. Den siffran du får fram är alltså anmälningar som är straffbara enligt svensk lag. Tänker du att så många kvinnor döms för falsk anmälan i Sverige per år? Tror att två års fängelse ingår i straffskalan.
Om det är som du säger så känns det verkligen som att vi har en rosa lagbok eftersom jag antar att om polisen rubricerar något som falsk anmälan finns stark bevisning (och då menar jag stark bevisning) för att brottet begåtts. Tror inte du det?

10 000 anmälningar görs varje år.

10000 * 0.25 * 0.08 = 200st.

Jag är inte säker på just detta betyder att vi har en rosa lagbok. Svenska polisen är sjukt dålig och ineffektiv.
Citera
2026-09-13, 09:22
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jag har sett klippen. Deras åsikt förändrar inte faktum. Fall har drivits till Högsta domstolen (den högsta juridiska instansen vi har i Sverige) och de har fastställt vad som krävs för att bevisa brott bortom rimligt tvivel.

Jag skulle vilja att du redogör för vad Högsta domstolen kom fram till vad som räcker som bevisning för att kunna fastställa brott utom rimligt tvivel.
Speciellt vill jag att du redogör för alla de kriterier en berättelse ska ha för att kunna anses vara tillräcklig tillsammans med att anmälaren berättat denna berättelse för några kompisar.

Sedan vill jag att du ska analysera fällande domar och FUP ar i de fall där det bara finns muntlig bevisning i form av en berättelse och att anmälaren berättat för sina kompisar och redogör för om du kommer fram till att dessa berättelser uppfyller de krav som Hovrätten ställt för att de ska kunna utgöra underlag för fällande domar.
Citera
2026-09-13, 09:24
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Hoppar in sent i diskussionen och vet inte riktigt om jag förstår det rätt. Men tänker alltså du att den fjärdedel av alla anmälningar av våldtäkt som skulle tas bort från statistiken om Sverige gjorde som många andra länder är med i statistiken över falska anmälningar?
De är åtminstone två i tråden jockeboi och han med diagnoser som skriver noveller om fablernas värd.

De förstår inte att om en förundersökning läggs ner så kan man inte säga den här våldtäkten har hänt som de tror.
Citera
2026-09-13, 09:28
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Men i den svenska statistiken ligger det kvar som en anmäld våldtäkt.
Det gör den helt säkert, BRÅ gör ju allt för manipulera statistiken därför de slutade räkna på våldtäktsmän med utländsk härkomst redan 2012 eller nått sånt.

samma sak med invandringen de säger vi har den lägsta någonsin så jämför de med året när vi hade flyktingkrisen.

eller säger morden gått ner så jämför de med år 2022 då vi hade rekordet.
Citera
2026-09-13, 09:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
10 000 anmälningar görs varje år.

10000 * 0.25 * 0.08 = 200st.

Jag är inte säker på just detta betyder att vi har en rosa lagbok. Svenska polisen är sjukt dålig och ineffektiv.

Om nu 200 kvinnor per år borde blivit dömda för falsk anmälan men kanske 5-6 st blir det så tänker du att det beror på polisens inkompetens och ineffektivitet?

För att komma fram till att en anmälan är falsk så har det ju utretts. Är vi överens så långt?

I sådana fall varför anmäls inte dessa kvinnor? Och om de anmäls för falsk anmälan varför döms de inte för det?
Var kommer polisens inkompetens in?
Om brotten inte anmäls och går till åtal ligger det på att åklagarna inte tar upp brotten i domstol?
Citera
2026-09-13, 09:30
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Är det straffbart att göra en falsk angivelse?
klart det är olagligt göra en falsk angivelse, försöka sätta ditt någon för något som inte ägt rum är väldigt olagligt även om det är oklart för vissa i tråden här
Citera
2026-09-13, 09:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
De är åtminstone två i tråden jockeboi och han med diagnoser som skriver noveller om fablernas värd.

De förstår inte att om en förundersökning läggs ner så kan man inte säga den här våldtäkten har hänt som de tror.

Det är nog jag som betecknas som Jockeboi och du får ursäkta men jag förstår ingenting av vad du skriver i detta inlägg.

Menar du alltså att jag tror att om en våldtäktsutredning läggs ned så tror jag ändå att en våldtäkt har begåtts?
Citera
2026-09-13, 09:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
klart det är olagligt göra en falsk angivelse, försöka sätta ditt någon för något som inte ägt rum är väldigt olagligt även om det är oklart för vissa i tråden här

Varför är det då så få tjejer/kvinnor som döms för falska angivelser? Om det nu är ganska många som gör det?
Citera
2026-09-13, 09:35
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Det är nog jag som betecknas som Jockeboi och du får ursäkta men jag förstår ingenting av vad du skriver i detta inlägg.

Menar du alltså att jag tror att om en våldtäktsutredning läggs ned så tror jag ändå att en våldtäkt har begåtts?
nej jag menar skribenten med en bild på jockeboi, jag tror det är han iaf på bilden är dåligt insatt i influencers och sådant trams.

Hur som helst om en anmäld våldtäkt läggs ner, hur kan man då med säkerhet säga den här anmälan var inte falsk den här våldtäkten har faktiskt ägt rum, hur kan man göra det med säkerhet om man inte ens utrett den?

Det kan man givetvis inte och därmed är BRÅs statistik över falskanmälda våldtäkter påhittad, förstår du hur jag menar nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in