2026-09-13, 11:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Hur menar du? Polisen vet ju inte om anmälan är falsk förrän det beslutats i domstol. För att hamna i domstol så måste en anmälan om falsk angivelse göras, och för att det ska göras måste en åklare göra bedömningen att en amälan kan leda till fällande dom.

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Lägger inte polis ner anmälningar innan de gått till domstol?
Och om de gör det hur kan de göra det?

Skulle inte du tycka att det vore intressant att se hur många av de anmälningar som anses falska av polisen blir anmälda och hur många som går till domstol?

Jag frågade ju dig om var i kedjan du tror att dessa fall som anses vara falska anmälningar faller bort?
Vem ska göra en anmälan om falsk anmälan? Är det personen som blivit falskt anmäld? Är det polisen? Är det åklagare?
Citera
2026-09-13, 11:30
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Jo, fast problemet med lagstiftningen är att du måste kunna bevisa att du erhållit samtycke, vilket de allra flesta aldrig kan.
Det som går till åtal är fall där det bedömts av en åklagare att bevisningen räcker för en fällande dom.

Vill man argumentera för att bevisningen inte är tillräcklig så är det bra att ha en dom att diskutera och där vi kan ta del av FUP.
Citera
2026-09-13, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Aha du är en nobody utan argument för någonting, förutom rösta rött och få hit flera våldtäktsmän.

Är det alltid värre att ha fler våldtäktsmän i ett land och samhälle än att ha färre? Det anser inte jag.
Citera
2026-09-13, 11:31
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Detta glädjer mig ganska mycket då det visar att det faktiskt går att lära sig något av personer med andra åsikter än vad man har själv har om man lyssnar och tar till sig och funderar kring vad den andra parten säger och debatterar. Detta underlättas naturligtvis om den andra parten kan underbygga sin argumentation med statistik, utredningar, forskning, logik m.m. och att argumentationen inte bara består av känslor.
Då kan man inte längre kalla det för "anmälda våldtäkter".
Citera
2026-09-13, 11:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
BRÅ antyder inte att de nedlagda anmälningarna i bortfallskategorin har sannolikt inte hänt avser anmälningar där en våldtäkt har faktiskt ägt rum. Det är ju precis tvärtom, de antyder att det sannolikt INTE har skett.

Ditt felaktiga resonemang går ungefär såhär:
''De säger att den här anmälan inte var falsk, då antyder de med andra ord att den här anmälan var sann, alltså antyder de att en våldtäkt faktiskt har ägt rum''.

Det är helt obegripligt att du kan göra en så pass felaktig tolkning. Varför skulle BRÅ både antyda att en våldtäkt har ägt rum och inte har ägt rum i ett och samma sammanhang? Det är ju en motsägelse. Tack och lov är det inte vad de gör.

Det BRÅ menar är att av de nedlagda anmälningarna i bortfallskategorin har sannolikt inte hänt så är det inte fråga om det som man kallar för ''falska'' anmälningar. ''Falska'' anmälningar är något annat med en annan klassificering, som inte uppfyller villkoren för definitionen satt för bortfallskategorin har sannolikt inte hänt.

Citat ifrån BRÅ:s rapport
''Var tionde nedlagd anmälan avser en våldtäkt som sannolikt inte ägt rum. Med detta menas inte att det rör sig om ”falska” anmälningar. Den som anmäler, oavsett om det är målsäganden eller någon annan, tror själv att en våldtäkt ägt rum''

Källa: https://bra.se/download/18.3808406a192bd2f0b7249d0/1730354723581/2019_9_Valdtakt_fran_anmalan_till_dom.pdf (sida 57)
ja ja , ytterligare en påhittad novell med lögner är inget jag kommer bry mig om eller läsa.

Är din taktik skriva så mycket felaktigheter att någon tillslut ska tro dig så har du kommit till fel person försök på feminist eller kommunist forumet istället, well good luck
Citera
2026-09-13, 11:35
Avslutad
Citat:
ja ja , ytterligare en påhittad novell med lögner är inget jag kommer bry mig om eller läsa.

Är din taktik skriva så mycket felaktigheter att någon tillslut ska tro dig så har du kommit till fel person försök på feminist eller kommunist forumet istället, well good luck

Cope. Du blev ägd.
Citera
2026-09-13, 11:36
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Om vi tänker så här då? Hur många anmälningar om våldtäkt görs det per år? Ta en fjärdedel av dem. Ta låt säga 8% av den fjärdedelen och kalla dem falska anmälningar. Den siffran du får fram är alltså anmälningar som är straffbara enligt svensk lag. Tänker du att så många kvinnor döms för falsk anmälan i Sverige per år? Tror att två års fängelse ingår i straffskalan.
Om det är som du säger så känns det verkligen som att vi har en rosa lagbok eftersom jag antar att om polisen rubricerar något som falsk anmälan finns stark bevisning (och då menar jag stark bevisning) för att brottet begåtts. Tror inte du det?
Då måste du bevisa att det finns uppsåt att falskanmäla.

En person som upplever att den har blivit våldtagen och gör en anmälan har inte falskanmält.

Att det kanske inte lever upp till det som krävs för att klassas som våldtäkt gör det inte detsamma som en falskanmälan.
Citera
2026-09-13, 11:37
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Hur menar du? Polisen vet ju inte om anmälan är falsk förrän det beslutats i domstol. För att hamna i domstol så måste en anmälan om falsk angivelse göras, och för att det ska göras måste en åklare göra bedömningen att en amälan kan leda till fällande dom.
Om vi vänder på det då, man vet ju inte en våldtäkt är riktig förens någon blivit fälld för det i en domstol heller då isf, och nu med den här nya lagen så är ju inte det ens säkert längre.

Men en anmälan som inte ens leder till en åklagare tittar på den har väl sannolikt inte ägt rum eller?
Citera
2026-09-13, 11:38
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Hur kan du veta det? Hur stor del av våldtäkterna som inte anmäls är våldtäkter? Med tanke på att en fjärdedel av det som faktiskt anmäls inte är våldtäkter?
Källa BRÅ och det har länkats flera gånger i tråden.
Citera
2026-09-13, 11:41
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det är en viktig uppgift att veta för dem som vill tjäna en hacka.
Nej det är viktig information för att veta om det är korrekt.

För att få reda på om det verkligen räcker med en anmälan som du påstår eller om försäkringsbolaget i själva verket krävet läkarintyg och intyg från tex psykolog.

Hur det ligger till helt enkelt...

Citat:
Återigen svarar du inte på mina frågor. Du är helt jävla makalös.

Anser du att kvinnor har ett ansvar för att se till att inte underlätta/möjliggöra för andra att begå ett brott?

Anser du att en kvinna som blir penetrerad mot sin vilja blir utsatt för något värre än en man som en kvinna rider mot hans vilja? Svara ärligt nu.

De har ett ansvar för att inte göra sig skyldiga till medhjälp till brott som alla andra gällande all brottslighet.

Det kan man bli dömd för.

Ja, jag anser att penetration mot sin vilja är värre än oralsex mot sin vilja.

Om du blir penetrerad i anus mot din vilja så är det mer jämförbart med en kvinna som blir penetrerad mot sin vilja.

Du har fått svar tidigare men begriper tydligen inte vad du läser.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-13 kl. 12:33.
Citera
2026-09-13, 11:41
Avslutad
Citat:
Nej jag förstår flera kriminella och fler våldtäktsmän är erat mål, inga nyheter för mig.

svenska män har ju med begått vde här brotten och det är ju ett strålande argument för att införa folk som begår de här brotten med, inte sant?

Så du anser att det är alltid värre att ha fler våldtäktsmän i ett land och samhälle än att ha färre? Driver du med mig ?
Citera
2026-09-13, 11:42
Medlem
Citat:
Antag att hon svarat att hon inte var intresserad och att om han ville ha sex så fick han försöka med någon annan och gått därifrån istället för att fortsätta prata med honom och svara att hon inte kunde följa med hem för att hon då inte skulle hinna tillbaka i tid. Ser du någon skillnad i de scenarierna?

Antag att han (den vuxna 30 åringen), hur intresserad och kåt han än var på 17 åringen, tog ett annat beslut än att våldta henne på toaletten. Så istället för att välja att våldta så skulle han tänkt för sig själv: "Nä jag får gå hem och dra en lina till och runka istället för att skada en annan människa för lång tid framöver"

Vad tänker du om det scenariot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in