Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Jag är inte insatt i hela upprinnelsen och vem som sagt vad men nog verkar det som att Bohlin sprider konspirationsteorier om att experter är dolda socialdemokrater och driver ett korståg mot enskilda journalister och hela redaktioner. Bohlin verkar ifrågasätta hela premissen att sådant beteende kan va problematiskt trots att SVT hänvisar till en expert som menar att så är fallet.
Jag tycker verkligen inte Bohlin ger ett bra intryck eller att hans 45 minuter oredigerade undanflykter och skruvade resonemang är någon slam dunk för Bohlin.
Sista ordet är inte sagt i detta, jag är nyfiken på det redigerade reportaget. Att sändningen blivit uppskjuten till efter valet är intressant.
Undra vad SVTs expert har att säga?
Jag tror få människor har ork till att hänga med i detta 45 minuter långa ordbajseri.
Du är inte så insatt men kommer med raljerande som du vet? Hur går det ihop? Vilka konspirationsteorier är det du menar han har spridit? Fredrik Stiernstedt som är forskaren som du hänvisar till är en aktiv Socialdemokrat och sitter även som S-ledamot i Kyrkomöte. Till och med DN fick skriva en rättelse
efter att deras debattartikel hade släppt.
Lustigt, jag tycker han ger ett väldigt lugnt samt bra intryck under hela intervjun. Han svara sakligt på hennes fråga om och om igen, medan hon stakar sig fram för att få ut något som hon kan använda i sitt reportage. Hade faktiskt högre tankar om henne men här framstår hon som en väldigt oerfaren journalist.
Sen att hon går ut med en egen snyft intervju om detta är bara tragiskt där det även framgår att först skulle SVT sända detta efter valet, men sedan så skulle man göra det innan och nu när Bohlin släppte helheten så går man tillbaka att släppa det efteråt. Sedan kommer det bli svårt för SVT att klippa det och vända till deras fördel när hela intervjun med Bohlin ligger ute helt oklippt.
Detta är alltså huvudförklaringen till varför man man väljer släppa den efteråt som man hade tänkt från allra första början. Och detta säger man alltså efter hela intervjun finns att beskåda på Youtube.
Citat:
”Vi stressar aldrig fram publiceringar av stark egen journalistik”, säger ansvariga utgivare Karin Ekman
Det är väl snarare så att Bohlin gör det rätta, och ger tittare den sanna bilden istället för ett kort klipp som är redigerat för att få honom att framstå som i dåligt dager. SVT borde snarare också släppa helheten på sin intervjuer också, det är ju det allra bästa och då kan de verkligen kallas sig opartiska.
Men alltid när någon kritisera det etablerade media landskapet vi har, och då framförallt SVT, är det en hot mot demokratin.