Citat:
Ursprungligen postat av
boboboxbox
Du citerar mig.
Jag har styvt 20 inlägg i tråden. I typ hälften av dem så pekar jag på att massor av fel begåtts både på bryggan och i managementet av Misje Verde.
Jag har inte en enda gång tagit varken lots eller ryss i försvar.
Men, jag har också kritiserat båda bröderna för att har tagit helt oacceptabla risker - speciellt med barn och familj ombord.
Det är kapten och lots som står åtalade.
Helt okay. Jag hoppas på kännbara straff.
Men jag köper inte att pappan som förlorade halva sin familj skall gå fri från kritik av några jävla gulle-gullskäl. Vad han drabbats av är ett resultat av hans och broderns egna beslut och handlingar.
Dom lade sina liv i händerna på någon annan, någon dom inte kände, någon dom inte visste hur utarbetad, full, ointresserad eller rent av korkad han eller hon var. Någon som dom inte ens visste fanns där.
Eftersom dom inte tittade.
Obegripligt ansvarslöst.
Och straffbart! Den typen av nonchalans straffas med döden. Direkt!
Sådana människor skall inte vistas på sjön.
Eller på motorcykel. Eller ens i trafiken överhuvudtaget. Det är dom som har ihjäl andra, och är jätteledsna när dom kväker ut sig ett SMIDSY. Igen!
Vill du verkligen veta vad bröderna gjorde för fel så har du det här:
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Där har du något att citera och som vi kan diskutera härnäst. Varsågod!
Du är faktiskt en av få med kritik mot bröderna som jag tycker har nån form av objektiv och rimlig tanke, även om jag inte håller med.
Nått jag vet är att bröderna får enormt mkt kritik både här och på div sociala media(främst Facebook) under samtliga nyhetsinlägg. Oavsett vem som bär största ansvaret så kommer de bära med sig detta, för resten av sitt liv och brottas med "varför gjorde vi så, vi skulle inte åkt iväg, vi skulle gjort de istället" osv.
Så här tänker jag. Nu minns jag inte om förhören var så i detalj kring hur de hamnade i ett läge med motorproblem, om det var känt redan innan de gav sig iväg på semester eller om problemet uppkom under resan hem. Jag fattar det som så att de var ute på semester i flera dagar och detta var sista dagen påväg hem och att under hemresan fick brodern motorproblem. Jag minns dock inte vad som stod kring detta i fup, kan kolla imorgon. De var nästan hemma när olyckan skedde. Hade de vart tvungna att bogsera mer/hela biten, så var planen att stanna och sova men de närmade sig hem hamnen och brodern körde för egen maskin.
Iaf ..Det skurna axellagret ledde till ett motorhaveri och en bogsering i långsam fart (några timmar innan olyckan), det orsakade inte att de blev påkörda av ett 90-meters handelsfartyg. Ett motorstopp till sjöss är en incident som sker tusentals gånger varje sommar utan att sluta i dödliga påkörningar. Jag tycker inte man kan säga att maskinproblem är lika med dödsdom och att det är en orsak till kollision.
Att ta med en följebåt när man befarar maskinstrul är i grunden ett försök till nått form av "back-up/skydd" inte ett brott.
Att man borde ha haft bättre utkik bakåt för sin egen överlevnads skull gör det inte till ett brott eller den rättsliga orsaken till olyckan. ..
Håller inte med dig om appen heller.. en mobilapp som baseras på fördröjd data för närområdesnavigering i skärgårdsmiljö strider mot alla etablerade principer för gott sjömanskap. Att titta ner i en telefon i stället för att titta ut är i sig en riskfaktor. Ingen haverikommission i världen hade klandrat en snipa för att inte använda MarineTraffic.
Att ha kapellet stängt i regn och lite blåst för att skydda barn och familj må ha begränsat sikten bakåt, men att kalla dem för "barnungar som leker med plastbåtar i en badbalja" är rent förminskande och förringar det verkliga ansvaret..
Summa...
Att bröderna tog risker och saknade optimal utkik bakåt förnekar ingen. Men det var inte deras bristande utkik som körde på snipan. Det var ett 90-meters handelsfartyg som framfördes i hög fart med en bryggbesättning som helt åsidosatte Regel 5 och Regel 13.
Hela sjölagen och all trafiklagstiftning bygger på en förtroendegrund... att man ska kunna utgå från att mötande och upphinnande trafik håller grundläggande uppsikt. Att kalla en fritidsbåts motorhaveri och dåliga bakåtsikt för ”orsaken” till att ett fartyg kör över dem bakifrån är en fullständig förvrängning av riktiga orsakerna. Att bröderna snipa hade maskinproblem och de båda dålig sikt bakåt skapade ett hinder i vattnet – det orsakade inte kollisionen.
Att kalla offren för olyckans upphovsman och påstå att deras beteende ”straffas med döden” är inte realistisk, det är bara offerklandrande där du friar den som faktiskt körde på dem från den direkta orsaken till kollisionen...