Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Den övergripande frågan är inte vem som ”hade utkiken”, utan om kaptenen och eller lotsen genom straffrättsligt relevant oaktsamhet orsakade dödsfallen. Frågan om utkiken är en mycket viktig del av prövningen, men inte själva huvudfrågan.
Det kan rent teoretiskt vara så att domstolen kommer fram till att lotsen var den som de facto hade tagit på sig utkiken, men att det inte bevisats att han har varit så oaktsam i sättet han skötte den på att han är straffrättsligt ansvarig för dödsfallen. Jag tror inte domstolen kommer att säga just så, men det är definitivt en möjlighet.
En initialt mer relevant fråga är huruvida befälhavaren hade tillsett att fartyget hade en sådan utkik som lagen kräver.
Nästa fråga är om den utkiken i så fall utfördes på ett sätt som kan förväntas, eller om den som hade utkiken misskötte den på ett sätt som innebär ett straffrättsligt ansvar. Det kan också vara mer än en person som utför uppgiften, precis så som både lotsen och kaptenen är, i alla fall indirekt, inne på.
Detta tror jag kommer vara den initialt mest centrala frågeställningen för rätten i deras arbete fram till dom.
Först därefter blir det intressant vem den individen var.
Jag såg att du skrivit att du "föreläser i sjöjuridik", men du uttrycker dig då rakt inte som någon juridiskt bildad. Är det på universitetsnivå eller kvällskursnivå du föreläser?
Och jag måste säga att det är extremt uppseendeväckande att någon som påstår sig föreläsa i "sjöjuridik" uttalar sig som du gör angående vad du "tycker" om huvurida olyckan kunde undvikits.
Du skriver också att om alla följer sjövägsreglerna så sker ingen olycka. Ändå motsäger du detta ovan.
I det här fallet är det ju per definition så att om snipan följt regel 9b hade olyckan inte inträffat. Hur kan du inte förstå det?
Du missar också det faktum att Misje Verde var skyldig att hålla undan enligt regel 13 bara för det fall att fartygen var i sikte av varandra. Något som försvaret hävdat inte var fallet, även om deras engagemang i den saken var långt ifrån vad det kunde varit. En mycket svag insats från kaptenens försvarare på den punkten. Det troliga är att domstolen kommer fram till att fartygen var i sikte av varandra, men det finns en risk/chans att domstolen anser att detta inte är bevisat bortom rimligt tvivel av åklagaren givet t.ex. den kraftiga regnskur som kom in. Märkligt tycker jag att inte försvaret lämnat in bevisning motsvarande den info från SMHI som finns i förundersökningen.
Vilket HD prejudikat är detta?
Jag tror egentligen att vi ligger närmare varandra i den första delen än vad du får det att låta som. Jag skrev uttryckligen att domstolen måste bedöma kaptenens och lotsens oaktsamhet var för sig, om den varit straffbar och om den haft tillräckligt samband med dödsfallen och personskadorna. Utkiksfrågan är alltså inte ensam avgörande för straffansvaret, men den är uppenbart en central del av den påstådda oaktsamheten eftersom fritidsbåten inte upptäcktes i tid.
När det gäller regel 13 har du rätt i att reglerna 11-18 gäller fartyg som är i sikte av varandra. Om domstolen kommer fram till att fartygen inte var i sikte av varandra blir regel 13 därför inte tillämplig. Det är en bevisfråga som rätten får avgöra utifrån bland annat siktförhållandena. Min uppfattning utifrån det som hittills framkommit är att det finns mycket som talar för att de varit i sikte av varandra, men det är naturligtvis domstolen som ska avgöra om åklagaren har bevisat de omständigheter som åtalet bygger på.
Däremot förstår jag inte hur du kan säga att det ”per definition” är så att olyckan inte hade inträffat om snipan följt regel 9 b.
Redan innan man kommer dit måste två saker fastställas: dels att det faktiskt var en trång farled i regel 9 mening, dels att Misje Verde var ett sådant fartyg som endast kunde framföras säkert inom denna farled. Det räcker inte att konstatera att snipan befann sig i en farled. - Åklagaren menar att det inte är en trång farled i regel 9 mening.
Men även om vi för resonemangets skull antar att båda dessa förutsättningar är uppfyllda innebär regel 9 b att ett fartyg under 20 meter inte får hindra ett fartyg som endast kan framföras säkert inom den trånga farleden. Det är inte samma sak som att alla övriga skyldigheter för Misje Verde försvinner.
Det framgår särskilt av regel 8 f. Ett fartyg som är skyldigt att inte hindra ett annat ska, när omständigheterna kräver det, vidta åtgärder i god tid för att lämna tillräckligt utrymme för säker passage. Men om kollisionsrisk därefter uppkommer kvarstår den skyldigheten samtidigt som det andra fartyget fortfarande är fullt skyldigt att följa de regler som gäller mellan fartygen.
Det är därför fullt möjligt att två skyldigheter existerar samtidigt: snipan kan, om förutsättningarna för 9 b är uppfyllda, ha varit skyldig att inte hindra Misje Verdes passage, samtidigt som Misje Verde kan ha haft egna skyldigheter när en upphinnandesituation utvecklades.
Att säga att olyckan inte hade inträffat om snipan hade gått längre åt sidan är dessutom ett kontrafaktiskt konstaterande, inte i sig en ansvarsfördelning. Olyckan hade rimligen inte heller inträffat om Misje Verde hade upptäckt snipan tidigare och passerat med säkert avstånd. Frågan i målet är därför inte vilken av dessa hypotetiska förändringar som hade kunnat förhindra olyckan, utan vilka skyldigheter de åtalade faktiskt hade och om deras handlande eller underlåtenhet uppfyller förutsättningarna för straffansvar.
När det gäller lotsen tycker jag fortfarande att det är viktigt att skilja mellan den formella utkiksfunktionen och lotsens ansvar för sitt eget handlande. SOU 2007:106 beskriver lotsen som innehavare av en självständig yrkesroll och anger att lotsen ansvarar för lotsningen samt ska ange och övervaka de åtgärder för navigering och manövrering som krävs för fartygets säkra framförande. Samtidigt behåller befälhavaren sitt yttersta ansvar.
Samma utredning konstaterar dessutom att den formella bilden inte alltid motsvarar hur lotsning faktiskt går till. I praktiken är det ofta lotsen som navigerar, manövrerar och sköter kommunikationen, och i den juridiska analysen konstateras att befälhavarens roll under lotsning kan bli passiv och övervakande medan lotsens instruktioner om fart och riktning verkställs.
Det är därför jag tycker att frågan i just det här målet är intressant. Att en lots inte ingår i besättningen och därför inte kan ersätta den formella utkik som vakthållningsreglerna kräver besvarar inte automatiskt den separata frågan om vilket ansvar lotsen har för sin egen navigering och uppsikt över den trafik han navigerar fartyget genom.