Citat:
Ursprungligen postat av
NFLT
Det är en sån tragisk olycka och hur vissa visar noll empati för familjen och vill lägga all skuld på pappan trots allt i FUP som visar stora brister på fartyget..detta gör att man tappar hoppet. Allt vrids för att fria lotsen från ansvar, och kaptenen pratar de knappt om. Det enda fokuset är att fria lots och lägga skuld på pappan..undra varför... Det är som att låta någon köra en trimmad Mustang rakt genom ett bostadsområde och sedan hålla fotgängaren ansvarig för att den inte hann undan. Det är tydligt att agendan bara är att kasta skit på en fader som mist halva sin familj. Lotsen lever och lär inte få något långt straff (om han blir dömd), men pappan får aldrig tillbaka sin fru och dotter. Hans sår är en livslång smärta och sonen får växa upp med ett djupt trauma. Dottern får aldrig växa upp och pappan kommer inte kunna gå på hennes skolavslutningar, hennes bröllop, få krama eventuella barnbarn osv. Hur man har hjärta att prata som de gör är för mig helt obegripligt..men i tanke på hur världen ser ut så är jag inte förvånad...hade de varit lika hjärtlösa ifall det var omvänt, lotsens fru och dotter som tragiskt gick bort.
All styrka till pappan det kommer vara enormt tufft för honom med familj att genomgå detta. Håller tummarna att han får rättvisa, men oavsett kommer han inte ut från rättegången med händelsen ogjord. Hoppas han får bra stöd och hjälp kring allt det här och att han finner en väg där han och sonen kan klara allt som komma skall med styrka och kärlek. För det tror jag frun hade velat.
Du citerar mig.
Jag har styvt 20 inlägg i tråden. I typ hälften av dem så pekar jag på att massor av fel begåtts både på bryggan och i managementet av Misje Verde.
Jag har inte en enda gång tagit varken lots eller ryss i försvar.
Men, jag har också kritiserat båda bröderna för att har tagit helt oacceptabla risker - speciellt med barn och familj ombord.
Det är kapten och lots som står åtalade.
Helt okay. Jag hoppas på kännbara straff.
Men jag köper inte att pappan som förlorade halva sin familj skall gå fri från kritik av några jävla gulle-gullskäl. Vad han drabbats av är ett resultat av hans och broderns egna beslut och handlingar.
Dom lade sina liv i händerna på någon annan, någon dom inte kände, någon dom inte visste hur utarbetad, full, ointresserad eller rent av korkad han eller hon var. Någon som dom inte ens visste fanns där.
Eftersom dom inte tittade.
Obegripligt ansvarslöst.
Och straffbart! Den typen av nonchalans straffas med döden. Direkt!
Sådana människor skall inte vistas på sjön.
Eller på motorcykel. Eller ens i trafiken överhuvudtaget. Det är dom som har ihjäl andra, och är jätteledsna när dom kväker ut sig ett SMIDSY. Igen!
Vill du verkligen veta vad bröderna gjorde för fel så har du det här:
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Där har du något att citera och som vi kan diskutera härnäst. Varsågod!