Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Han säger olika saker vid olika tidpunkter. Ju senare i förhören det blir desto mer tillrättalagda blir svaren. Det framgår av FUP att pappan i samband med räddningen säger att mamman och barnet INTE hade flytväst. Där kan du räkna med att sanningen kom fram.
När han senare på sjukhuset får frågan igen säger han att flickan hade flytväst på sig och sedan kommer utan vidare frågor en lång bortförklaring om varför hon inte hade det, och då är hon inte ens hittad ännu. Men han visste att hon inte hade flytväst.
Men sen vet han inte, då heter det att de "borde" haft flytvästar på sig.
Ja, det borde dom ha haft ...
Det är helt uppenbart att han inledningsvis berättar sanningen och sedan ljuger, och det är den sämsta lögnen jag sett på länge, med den långa bortförklaringen om både det ena och det andra.
Va är du för troll eller saknar du bara läsförståelse, empati och ödmjukhet. Lite självinsikt vore inte fel...hakar upp dig konstant på detta med flytvästarna... Du läser Fup och tar enbart in sånt du kan vinkla till din fördel av alla konstiga slutsatser och antagande du gjort genom denna tråd.
På mammans instagram innan den vart privat var det en hel del bilder på barnen med flytväst även på land när de hade turer ut med båten. Min uppfattning är att han förklarar väldigt förvirrat i förhöret. Högst troligt med anledning av det trauma han precis varit med om. Han vart dessutom kraftigt nedkyld och hamna på sjukhus under flera dagar vilket också kan påverka minnet. Han har precis mist sin kärlek och sin dotter i en tragisk olycka där han med all säkerhet kommer beskylla sig själv för resten av sitt liv, fast han inte borde. Han förklarar att de alltid var noga med flytväst på barnen, vilket även bilderna på instagram bekräftade. Han kommer upp ur vattnet och ser en tom flytväst på ytan som han själv tar hjälp med.
" Jag vet inte hur länge jag varit där.
Jag har till och med hunnit sluta simma en gång och andats in vatten. Men jag fortsatte upp
och ser två flytvästar, mina barn hade flytvästar på sig. Simmar bort mot flytvästarna, ett barn
endast. Den andra är tom. Jag tar den tomma och blåser i visselpipan. tar min son. Båtar
kommer."
Han beskriver sedan som du tolkar som ursäkter
"Jag och Ramona hade inte det och Idun och Ebbe hade det och ja jag har inte riktigt
förstått hur inte Idun hade det alltså hon hade ju uppenbarligen inte på sig flytvästar när jag
hittade den flytande på havet men , men jag vet inte jag vet att hon hade haft problem med
den här och det finns ett band som man sätter mellan benen för att den inte ska åka ifrån en så
eventuellt har den gått upp men jag vet inte jag har inte sett det hända men jag var väldigt
noga med att man skulle ha flytväst på barnen hela tiden."
Det är inte helt ovanligt med felaktig storlek på flytväst till ett växande barn. vet inte om detta var fallet denna gång. Jag minns själv när man var liten att grenbandet på div flytvästar inte alltid var det bästa och om något krånglade så var det alltid just grenbandet. Vi vet genom FUP att båten utsattes för stor kraft och det är inte orimligt att kraften gjorde att barnet slits ur västen. Han beskriver också att dottern var i bakre delen av båten då hon inte gillade att det skumpade. Jag misstänker att hon kan ha blivit utsatt för hårdare kraft än sonen som var fram. Tidigare under dagen hade det varit bättre väder och det började duggregna innan olyckan. Det är inte helt orimligt att modern tillfälligt tagit av flytvästen för att sätta på dottern nya och/eller varmare kläder. Vi vet inte vad som skedde men faderns förklaringar och förvirring kring varför han hittade en tom flytväst är helt realistisk i detta tragiska läge. Att han ändå i denna chock kan berätta så mycket kring olyckan är beundransvärt.
Hur i hela friden kan du vara så jäkla dömande i denna tråd...det är för mig helt obegripligt.