Igår, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jo juridiken är en sak men det som verkligen kommer att sätta sina spår är de båda brödernas brist på normalt sjövett. Den lotsutbildade brodern i följebåten mår nog inte så bra.

Ja, att i vid den tiden i det vädret ge sig ut i mitt i en sådan farled i en liten snipa med en hel familj och sitta och ösa vatten över en del i framdrivningen för att det inte ska börja brinna, åsså glömmer han det och det börjar brinna ... ... ...

Istället för att bara gå in i Stenungsund och ta natthamn eller åka hem landvägen därifrån och sedan laga båten.

Det är ju fullständigt huvudlöst! Hur fan tänker man!? Å sen blir han förbannad när han ringer på hjälp å ingen svarar.

Det är så långt ifrån gott sjömanskap man bara kan komma. Brodern borde åtalas han också för sitt fullständigt vårdslösa beteende.
Citera
Igår, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Orsaken är att den lilla fritidsbåten ligger ute i en farled när det är dåligt väder, begränsad sikt och sjögång samt slarvar med att ha uppsikt bakåt.

Ja, det var en mycket bra, kort och koncis sammanfattning av det hela som träffade huvudet på spiken, må jag säga
Citera
Igår, 18:16
Medlem
Tycker att lagen borde anpassas så att det är tydligt vem som bär ansvaret när fartyg ska lotsas, alltså lotsen eller kapten, "det här ansvaret ligger på kapten" men lotsen kan "ta ratten reglagen och köra över en båt" hoppsan. !?

Lotsen enligt lag borde vara rådgivande, det kan man förstå, men han sätter sig i förarstolen och börjar styra fartyget, fipppla med radarn, slå på och av vindrutetorkare, det har verkligen gått för jävla långt. Sitter man där och har ratten så att säga, då borde allt ansvar hamna på lotsen, för meningen med en lots är att säkert föra fram fartyg. Lotsen kan inte heller göra allt om den inte kan bestämma vem håller utkik. Rådgivande, men utan ansvar? Så klart blir det så här, tattare som bara ska ta för sig och visa att de kan minsann tuffa på stora skepp.

Jag skulle helt enket göra av med lots som koncept, det är förlegat. Nu finns det så mycket teknik och så bra kartor, så någon slags special-kunskap för vissa farleder behövs egentligen inte alls. Det är därför lotsarna har börjat fippla med sina ipads, somna eller runka istället för att säkert föra fram fartyg.

Olyckan kunde ha undvikits om kapten eller lots visste båda två att antingen den ena eller den andra bär 100% av det här ansvaret.
Citera
Igår, 18:18
Medlem
Är inte förvånad över det de sa på nyheterna nyss. "Flera larm om brister på fartygstypen".
För lite personal. Ingen utkik.
Citera
Igår, 18:23
Medlem
Är det någon som vet varför de två bröderna har helt olika efternamn? Tänkte först att de kanske var halvbröder men det finns inget som tyder på det i FUPen. Deras far verkar ha samma efternamn som den yngre brodern men den äldre brodern samt även hans fru reffererar många gånger till fadern som "min far" "farsan", "pappa" "hans pappa" etc.

Den äldre brodern verkar inte heller ha tagit sin frus namn så jag får det inte riktigt att gå ihop. Brorsorna är mycket nära i ålder och verkar ha växt upp tillsammans.
Citera
Igår, 18:31
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Han säger olika saker vid olika tidpunkter. Ju senare i förhören det blir desto mer tillrättalagda blir svaren. Det framgår av FUP att pappan i samband med räddningen säger att mamman och barnet INTE hade flytväst. Där kan du räkna med att sanningen kom fram.

När han senare på sjukhuset får frågan igen säger han att flickan hade flytväst på sig och sedan kommer utan vidare frågor en lång bortförklaring om varför hon inte hade det, och då är hon inte ens hittad ännu. Men han visste att hon inte hade flytväst.

Men sen vet han inte, då heter det att de "borde" haft flytvästar på sig.

Ja, det borde dom ha haft ...

Det är helt uppenbart att han inledningsvis berättar sanningen och sedan ljuger, och det är den sämsta lögnen jag sett på länge, med den långa bortförklaringen om både det ena och det andra.

Kan tänkas att den flytväst som pappan i ett förhör säger sig ha funnit på vattenytan fanns i snipan men inte på dottern vid olyckan.

Pappan ger ett väldigt förvirrat intryck överlag i förhören.
Citera
Igår, 18:38
Medlem
Nu orkar jag inte leta upp skiten i FUPen igen men pappan sade väl att dottern hade på sig flytväst men att hon brukade inte tycka om remmen som går mellan benen så det är möjligt att hon hade knäppt upp den och på så vis har flytvästen åkt av henne vid olyckan?
Citera
Igår, 18:38
Avslutad
Citat:
Den streckade linjen är farledens mittlinje. Norrgående fartyg ligger öster om den linjen, sydgående fartyg ligger väster om den linjen.

Nej. Linjen bygger ju på vita fyrsektorer, vilka man bör ligga i så länge man inte möter andra fartyg.

Man har ju byggt fyrhus med fyrljus som ska leda klart. Det finns anledningar och strategier bakom allt.

Mittlinje finns bara i trafiksepareringssystem.

De enda mittlinjer som kan behandlas som
de du nämner är rutterna i Kattegatt men där utmärks också med pilar vid sidan av att tanken är att ligga vid sidan av på viss sida i viss riktning.

Annars, inomskärs, är en streckad linje leden. Mitten. Där man ska vara om man följer tanken med leden och dess fyrar.
Citera
Igår, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Orsaken är att den lilla fritidsbåten ligger ute i en farled när det är dåligt väder, begränsad sikt och sjögång samt slarvar med att ha uppsikt bakåt.
Var ska man ligga om inte i farleden?
Citera
Igår, 18:51
Medlem
Jag själv hade och de borde ha gått väster om Lilla Brattön och följt "lilla" farleden där för att sen korsa farleden och gå öster om Lövön, därefter mellan Älgön och Brattön mot Instöbron. Lugnare vatten, inga fartyg (förutom korsa farleden) och något närmre.

Citat:
Ursprungligen postat av Frock
På sidan 80 i FUPen kan man ju se spåret de fått från Skippo och de ligger verkligen i mitten av farleden nästan hela vägen. Jag hade väl också kunnat lega där om jag hade bråttom men med dödsångest hela vägen och ögon i nacken. På sidan 80 kan man ju ocks fundera över alternativa vägar för snipan, allt som är vitt vatten är alltså mer än 6 meter djup och snipan skullle utan problem hållit sig flera hundra meter utanför farleden men valde att inte göra det. Kanske hade de bråttom och letade efter den rakaste vägen. Det var trång farled för MV men knappast för snipan.
Citera
Igår, 18:55
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Var ska man ligga om inte i farleden?

Nästan vart som helst, en bokstavlig (och bildlig) ocean av vatten är tillgänglig för fartyg som inte skjuter mer än 1 meter i djupgående.
Citera
Igår, 19:01
Medlem
Citat:
Han säger olika saker vid olika tidpunkter. Ju senare i förhören det blir desto mer tillrättalagda blir svaren. Det framgår av FUP att pappan i samband med räddningen säger att mamman och barnet INTE hade flytväst. Där kan du räkna med att sanningen kom fram.

När han senare på sjukhuset får frågan igen säger han att flickan hade flytväst på sig och sedan kommer utan vidare frågor en lång bortförklaring om varför hon inte hade det, och då är hon inte ens hittad ännu. Men han visste att hon inte hade flytväst.

Men sen vet han inte, då heter det att de "borde" haft flytvästar på sig.

Ja, det borde dom ha haft ...

Det är helt uppenbart att han inledningsvis berättar sanningen och sedan ljuger, och det är den sämsta lögnen jag sett på länge, med den långa bortförklaringen om både det ena och det andra.

Va är du för troll eller saknar du bara läsförståelse, empati och ödmjukhet. Lite självinsikt vore inte fel...hakar upp dig konstant på detta med flytvästarna... Du läser Fup och tar enbart in sånt du kan vinkla till din fördel av alla konstiga slutsatser och antagande du gjort genom denna tråd.

På mammans instagram innan den vart privat var det en hel del bilder på barnen med flytväst även på land när de hade turer ut med båten. Min uppfattning är att han förklarar väldigt förvirrat i förhöret. Högst troligt med anledning av det trauma han precis varit med om. Han vart dessutom kraftigt nedkyld och hamna på sjukhus under flera dagar vilket också kan påverka minnet. Han har precis mist sin kärlek och sin dotter i en tragisk olycka där han med all säkerhet kommer beskylla sig själv för resten av sitt liv, fast han inte borde. Han förklarar att de alltid var noga med flytväst på barnen, vilket även bilderna på instagram bekräftade. Han kommer upp ur vattnet och ser en tom flytväst på ytan som han själv tar hjälp med.

" Jag vet inte hur länge jag varit där.
Jag har till och med hunnit sluta simma en gång och andats in vatten. Men jag fortsatte upp
och ser två flytvästar, mina barn hade flytvästar på sig. Simmar bort mot flytvästarna, ett barn
endast. Den andra är tom. Jag tar den tomma och blåser i visselpipan. tar min son. Båtar
kommer."

Han beskriver sedan som du tolkar som ursäkter

"Jag och Ramona hade inte det och Idun och Ebbe hade det och ja jag har inte riktigt
förstått hur inte Idun hade det alltså hon hade ju uppenbarligen inte på sig flytvästar när jag
hittade den flytande på havet men , men jag vet inte jag vet att hon hade haft problem med
den här och det finns ett band som man sätter mellan benen för att den inte ska åka ifrån en så
eventuellt har den gått upp men jag vet inte jag har inte sett det hända men jag var väldigt
noga med att man skulle ha flytväst på barnen hela tiden."

Det är inte helt ovanligt med felaktig storlek på flytväst till ett växande barn. vet inte om detta var fallet denna gång. Jag minns själv när man var liten att grenbandet på div flytvästar inte alltid var det bästa och om något krånglade så var det alltid just grenbandet. Vi vet genom FUP att båten utsattes för stor kraft och det är inte orimligt att kraften gjorde att barnet slits ur västen. Han beskriver också att dottern var i bakre delen av båten då hon inte gillade att det skumpade. Jag misstänker att hon kan ha blivit utsatt för hårdare kraft än sonen som var fram. Tidigare under dagen hade det varit bättre väder och det började duggregna innan olyckan. Det är inte helt orimligt att modern tillfälligt tagit av flytvästen för att sätta på dottern nya och/eller varmare kläder. Vi vet inte vad som skedde men faderns förklaringar och förvirring kring varför han hittade en tom flytväst är helt realistisk i detta tragiska läge. Att han ändå i denna chock kan berätta så mycket kring olyckan är beundransvärt.

Hur i hela friden kan du vara så jäkla dömande i denna tråd...det är för mig helt obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in