2026-09-09, 23:01
Medlem
Förstår mig inte pår hur folk kan skylla allt på pappan. Det här kan väl jämföras med att någon springen över vägen, blir påkörd och det visar sig att dom två I bilen suttit med varsin telefon och kollat på bingolotto utan att ens tända lyktorna. Självklart ska en mindre båt hålla sig åt sidan i farleden och hålla någon form av utkik men vi som jobbar på fartyg vet om att alla småbåtar är idioter. Litar inte en sekund på någon. När som helst kan dom göra en 90 graders sväng och det gäller framförallt segelbåtar men även motorbåtar gör såna dumma grejer.

Som befäl på fartyget så vet man vad man förför. Man vet vilka konsekvenser det blir om det går fel. I detta fall är det ju lotsen som totalt tappat det. Självklart har han ett ansvar att upplysa skepparen om hans brist på utkik. Säger en lots att han vill köra så förutsätter jag att han tar över alla aspekter av framförandet av fartyget. Det inkluderar både att styra och att se på trafikförhållandet. Läser man fupen avklarar kapten och lots att det är lotsen som ska köra. Sen undantas inte kaptenen ansvaret helt, Självklart inte. Fartygets besättning ska alltid följa med på operationen.
Citera
2026-09-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFLT

All styrka till pappan det kommer vara enormt tufft för honom med familj att genomgå detta. Håller tummarna att han får rättvisa, men oavsett kommer han inte ut från rättegången med händelsen ogjord. Hoppas han får bra stöd och hjälp kring allt det här och att han finner en väg där han och sonen kan klara allt som komma skall med styrka och kärlek. För det tror jag frun hade velat.
Rättvisa för honom, vad skulle det vara anser du? Hängas eller kölhalas?
Citera
2026-09-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du citerar mig.

Jag har styvt 20 inlägg i tråden. I typ hälften av dem så pekar jag på att massor av fel begåtts både på bryggan och i managementet av Misje Verde.

Jag har inte en enda gång tagit varken lots eller ryss i försvar.

Men, jag har också kritiserat båda bröderna för att har tagit helt oacceptabla risker - speciellt med barn och familj ombord.

Det är kapten och lots som står åtalade.
Helt okay. Jag hoppas på kännbara straff.

Men jag köper inte att pappan som förlorade halva sin familj skall gå fri från kritik av några jävla gulle-gullskäl. Vad han drabbats av är ett resultat av hans och broderns egna beslut och handlingar.

Dom lade sina liv i händerna på någon annan, någon dom inte kände, någon dom inte visste hur utarbetad, full, ointresserad eller rent av korkad han eller hon var. Någon som dom inte ens visste fanns där.
Eftersom dom inte tittade.

Obegripligt ansvarslöst.
Och straffbart! Den typen av nonchalans straffas med döden. Direkt!

Sådana människor skall inte vistas på sjön.
Eller på motorcykel. Eller ens i trafiken överhuvudtaget. Det är dom som har ihjäl andra, och är jätteledsna när dom kväker ut sig ett SMIDSY. Igen!

Vill du verkligen veta vad bröderna gjorde för fel så har du det här:

(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

Där har du något att citera och som vi kan diskutera härnäst. Varsågod!

Du är faktiskt en av få med kritik mot bröderna som jag tycker har nån form av objektiv och rimlig tanke, även om jag inte håller med.

Nått jag vet är att bröderna får enormt mkt kritik både här och på div sociala media(främst Facebook) under samtliga nyhetsinlägg. Oavsett vem som bär största ansvaret så kommer de bära med sig detta, för resten av sitt liv och brottas med "varför gjorde vi så, vi skulle inte åkt iväg, vi skulle gjort de istället" osv.

Så här tänker jag. Nu minns jag inte om förhören var så i detalj kring hur de hamnade i ett läge med motorproblem, om det var känt redan innan de gav sig iväg på semester eller om problemet uppkom under resan hem. Jag fattar det som så att de var ute på semester i flera dagar och detta var sista dagen påväg hem och att under hemresan fick brodern motorproblem. Jag minns dock inte vad som stod kring detta i fup, kan kolla imorgon. De var nästan hemma när olyckan skedde. Hade de vart tvungna att bogsera mer/hela biten, så var planen att stanna och sova men de närmade sig hem hamnen och brodern körde för egen maskin.

Iaf ..Det skurna axellagret ledde till ett motorhaveri och en bogsering i långsam fart (några timmar innan olyckan), det orsakade inte att de blev påkörda av ett 90-meters handelsfartyg. Ett motorstopp till sjöss är en incident som sker tusentals gånger varje sommar utan att sluta i dödliga påkörningar. Jag tycker inte man kan säga att maskinproblem är lika med dödsdom och att det är en orsak till kollision.

Att ta med en följebåt när man befarar maskinstrul är i grunden ett försök till nått form av "back-up/skydd" inte ett brott.

Att man borde ha haft bättre utkik bakåt för sin egen överlevnads skull gör det inte till ett brott eller den rättsliga orsaken till olyckan. ..

Håller inte med dig om appen heller.. en mobilapp som baseras på fördröjd data för närområdesnavigering i skärgårdsmiljö strider mot alla etablerade principer för gott sjömanskap. Att titta ner i en telefon i stället för att titta ut är i sig en riskfaktor. Ingen haverikommission i världen hade klandrat en snipa för att inte använda MarineTraffic.

Att ha kapellet stängt i regn och lite blåst för att skydda barn och familj må ha begränsat sikten bakåt, men att kalla dem för "barnungar som leker med plastbåtar i en badbalja" är rent förminskande och förringar det verkliga ansvaret..

Summa...
Att bröderna tog risker och saknade optimal utkik bakåt förnekar ingen. Men det var inte deras bristande utkik som körde på snipan. Det var ett 90-meters handelsfartyg som framfördes i hög fart med en bryggbesättning som helt åsidosatte Regel 5 och Regel 13.
Hela sjölagen och all trafiklagstiftning bygger på en förtroendegrund... att man ska kunna utgå från att mötande och upphinnande trafik håller grundläggande uppsikt. Att kalla en fritidsbåts motorhaveri och dåliga bakåtsikt för ”orsaken” till att ett fartyg kör över dem bakifrån är en fullständig förvrängning av riktiga orsakerna. Att bröderna snipa hade maskinproblem och de båda dålig sikt bakåt skapade ett hinder i vattnet – det orsakade inte kollisionen.
Att kalla offren för olyckans upphovsman och påstå att deras beteende ”straffas med döden” är inte realistisk, det är bara offerklandrande där du friar den som faktiskt körde på dem från den direkta orsaken till kollisionen...
Citera
2026-09-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Rättvisa för honom, vad skulle det vara anser du? Hängas eller kölhalas?

Jo för jag står för de extrema tankarna i tråden. Skärp dig.
Citera
2026-09-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
du tvekar inte en sekund att klistra dina åsikter på andra, men när du själv får åsikter klistrade på dig, som du redan själv tydligt gett uttryck för, då gråter du som en bebis. Ett sådant lättkränkt agerande är den första största och tydligaste trollvarningen.

Du baserar dina "slutsatser" på känslor mycket mer än på fakta, det har du redan visat tydligt.

FUP säger nästan ingenting om lagen. Kan du något om lagen? Har du någonsin ens hört talas om de internationella sjövägsreglerna?

Sedan sitter du och hittar på saker och ting. Snacka om att du är känslostyrd. Finns ingenting i FUP som antyder att någon på skeppet var "disträ". Det är något du har hittat på. Däremot framgår det i klartext i FUP att pappan medvetet struntade i att hålla utkik. Han berättar att man måste öppna takluckan när det kommer vatten på vindrutan, om man ens ska kunna se framåt. Men när det kommer ett kraftigt regn så öppnar han inte luckan och tittar, inte ens för att se något framåt. Trots att han berättat att man inte ser något då. Det framkommer också tydligt i FUP att pappan helt struntat i att följa reglerna 5, 7, 8 och 9 m.fl.

Vilken kompetens anser du att du har att enbart utifrån det som framkommer i FUP avgöra att pappan inte har någon skuld?

Men du har inte ens råg nog i ryggen att erkänna att du tillhör den skara som blundar hårt för och totalt förnekar pappans skuld i det hela, de brott som han begått som direkt orsakade kvinnans och flickans död!? Det bara blundar du för.

Du svarade inte på om du tycker synd om alla män som orsakar sina fruars och barns död, eller bara just denna pappa?

Vad du tycker om mig eller om jag är känslostyrd eller inte förändrar varken sjölagen eller förundersökningen.
Eftersom du nämner de internationella sjövägsreglerna borde du också förstå dem.
Regel 5 (Utkik): Gäller givetvis alla fartyg. Men att snipan brast i sin sikt bakåt innebär inte att handelsfartyget frias från sin primära skyldighet att hålla kontinuerlig och effektiv utkik föröver med både syn, hörsel och radar.
Regel 13 (Upphinnande): Denna regel är ovillkorlig. Ett upphinnande fartyg har en absolut skyldighet att hålla undan för det fartyg som hinns upp. Det är Misje Verde som hinner upp snipan akterifrån, inte tvärtom.
Regel 9 (Trånga farleder): Föreskriver att mindre båtar inte får hindra genomfart för fartyg som enbart kan navigera säkert i farleden. Det ger dock aldrig ett handelsfartyg fripass att köra över andra farkoster, och det upphäver inte Regel 5 eller Regel 13.
Att besättningen på bryggan var distraherad är inte ett påhitt – det framgår med all önskvärd tydlighet i förundersökningen att kaptenen satt upptagen vid en dator och att man underlät att använda tillgängliga hjälpmedel som radar och utkik för att upptäcka vad som fanns framför stäven. Det är därför åklagaren väckt åtal mot lots och kapten, inte mot snipans förare.

Dina upprepade försök att pressa in mig i en grotesk fråga om vem jag ”tycker synd om” är bara ett desperat sätt att fly från ansvarsfrågan när reglerna inte talar till din fördel.
Citera
2026-09-09, 23:50
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Det är alldeles uppenbart att det är z-trollet som har sämre kunskap om sjön än snipakaptenen, som trots allt enligt egen utsago ändå visste "hur man lägger till". Z-trollet, har det ju visat sig i tråden, har inte ens fattat att fartyg som Misje Verde inte bara kan bränna rakt över sjömärken och annat, som hen föreslog MV skulle göra.

För att inte tala om att hen aldrig varit på platsen, det vet vi. Det är nu fastslaget i FUP att farleden är ca 300m bred i denna passagen, ungefär som jag sa tidigt, men z-trollet ihärdar att det är en kilometerbred farled där Ja jösses, zoffatroll är väl en träffande beskrivning Förmågan att läsa ett sjökort är = zilch!

Vi som befinner oss på sjön stora delar av året vet mycket bättre.Vi vet också vad såväl regel 5 som regel 9b är och har vett att följa dem, till skillnad från snipan.
Du har bevisligen aldrig seglat förbi Katten. Då hade du enkelt kunnat svara på min kontrollfråga tidigare i tråden. Där duckade du, för du vet ju inte en skit om lokala förhållanden.
Du trodde ju dessutom att vi Bohuslänningar säger som man gör på Saltkråkan…
Grynna…??

På västkusten säger vi Grund, Brott, Bränning, Flu, Böe eller annat lokalt
MEN ALDRIG GRYNNA!! (Som du påstod vara vanligaste Västkustuttrycket men hittills inte fått ett enda medhåll) Hur fan kunde du ha så fel…? Lurade AI dig upp på läktaren?

Svara på min kontrollfråga om farleden så vet vi vem som varit på platsen å vem som inte varit där.
Men det kommer du inte göra för du har ingen susning, det har aldrig skrivbords wannabee sjökaptener.

Sen förvränger du vad jag skrev om sjömärken.
Jag skrev att om liv stod på spel så hade Misje lätt kunnat gå rakt över 12meters grundet när man själv bara stack 4m

Men det förstår ju inte du som tror att en farleds bredd begränsas av fyrens vita sektor.
På sjökortet går den MÄRKTA farleden UTANFÖR Älgö fyra vita sektor (som Snipan å Misje stävade mot)
ÄVEN där duckade du.
Fup har heller aldrig sagt att farleden är 300m bred, citera eller pudla!

Börjar det inte bli besvärande med alla direkta faktafel som jag loggar (å som finns kvar i tråden)?.
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-09-09 kl. 23:56.
Citera
2026-09-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFLT
Vad du tycker om mig eller om jag är känslostyrd eller inte förändrar varken sjölagen eller förundersökningen.
Eftersom du nämner de internationella sjövägsreglerna borde du också förstå dem.
Regel 5 (Utkik): Gäller givetvis alla fartyg. Men att snipan brast i sin sikt bakåt innebär inte att handelsfartyget frias från sin primära skyldighet att hålla kontinuerlig och effektiv utkik föröver med både syn, hörsel och radar.
Regel 13 (Upphinnande): Denna regel är ovillkorlig. Ett upphinnande fartyg har en absolut skyldighet att hålla undan för det fartyg som hinns upp. Det är Misje Verde som hinner upp snipan akterifrån, inte tvärtom.
Regel 9 (Trånga farleder): Föreskriver att mindre båtar inte får hindra genomfart för fartyg som enbart kan navigera säkert i farleden. Det ger dock aldrig ett handelsfartyg fripass att köra över andra farkoster, och det upphäver inte Regel 5 eller Regel 13.
Att besättningen på bryggan var distraherad är inte ett påhitt – det framgår med all önskvärd tydlighet i förundersökningen att kaptenen satt upptagen vid en dator och att man underlät att använda tillgängliga hjälpmedel som radar och utkik för att upptäcka vad som fanns framför stäven. Det är därför åklagaren väckt åtal mot lots och kapten, inte mot snipans förare.

Dina upprepade försök att pressa in mig i en grotesk fråga om vem jag ”tycker synd om” är bara ett desperat sätt att fly från ansvarsfrågan när reglerna inte talar till din fördel.

Jösses. Nu skriver du själv att du inte kan ens det mest grundläggande om sjövägsreglerna heller.

Du är okunnig, feg och anklagar andra för det du själv gör dig skyldig till. Patetisk så det förelår, du är.

Åsså ljuger du om skeppet. Varför sådant behov av att sprida alla dessa lögner? Du ljuger om vad andra skriver i tråden. Du ljuger om skeppet. Du ljuger om snipan och du ljuger om sjövägsreglerna. Varför alla dessa lögner?

Det är du själv som uttryckt att du tycker synd om pappan! Så varför kan du då inte svara på om du tycker synd om alla pappor som orsakat sin frus och barns död, eller om det bara är just denna pappan?
Citera
2026-09-10, 01:55
Medlem
Citat:
Jösses. Nu skriver du själv att du inte kan ens det mest grundläggande om sjövägsreglerna heller.

Du är okunnig, feg och anklagar andra för det du själv gör dig skyldig till. Patetisk så det förelår, du är.

Åsså ljuger du om skeppet. Varför sådant behov av att sprida alla dessa lögner? Du ljuger om vad andra skriver i tråden. Du ljuger om skeppet. Du ljuger om snipan och du ljuger om sjövägsreglerna. Varför alla dessa lögner?

Det är du själv som uttryckt att du tycker synd om pappan! Så varför kan du då inte svara på om du tycker synd om alla pappor som orsakat sin frus och barns död, eller om det bara är just denna pappan?

Åtalet är väckt mot fartygets besättning utifrån gällande sjörätt och utredningsmaterial, inte utifrån personliga känslor på ett forum. Jag lämnar dig att diskutera vidare med dig själv. Att du upprepar samma ledande fråga gör den varken mer relevant eller mindre genomskinlig. Återkom när pulsen lagt sig och du vill diskutera åtalet i stället för mina påstådda känslor. När du tar till ord som "patetisk" och "feg" vet både du, jag och många andra i tråden att du förlorat sakdebatten.

Till övriga i tråden

För den som faktiskt läser FUP och sjölagen kvarstår faktum:

Misje Verde körde på en båt bakifrån i strid med Regel 13

Besättningen underlät att hålla adekvat utkik enligt Regel 5.

Åklagaren har väckt åtal mot lots och kapten, inte mot snipans förare.

Inga desperata påhopp här i tråden ändrar på det rättsliga läget.

Onödigt vetande. Jag tycker synd om väldigt många även Mr V fru om han har någon.

Att nå fram till en bitter mr V är omöjligt, men kanske man sår något frö hos någon annan.

Att själv ha överlevt en situation där ens familj omkom skapar en existentiell smärta och en outhärdlig fråga som ekar i huvudet: "Varför inte jag?". Jag lider med och tycker synd om denna fader. Det handlar inte bara om en förlust utan om att ha befunnit sig mitt i sekunden då tillvaron krossades – en kamp mot vatten, chock och mörker där man var helt maktlös mot krafter som var oändligt mycket större än en själv.
Den mest brutala verkligheten inträffar när chocken lagt sig och vardagen kräver sin närvaro ..ett dukat bord med för få stolar, ett tyst barnrum och en tom sida av sängen. Om jag känner sån smärta av bara den tanke så är det svårt att förstå den smärta han måste känna. Jag tycker synd om föräldrarna till paret. Föräldrar ska aldrig behöva överleva sina vuxna barn, och mor-/farföräldrar ska aldrig behöva begrava sina barnbarn. De bär både sin egen bottenlösa sorg och smärtan av att se sitt kvarvarande barn (eller svärson) gå sönder av förtvivlan utan att kunna laga det.

Det är en förlust som inte går att mäta i ord eller paragrafer.

Jag tycker inte synd om personer oavsett kön om de är pappor eller ej som aktivt mördar, misshandlat fysiskt eller psykiskt. Det är väl ändå ganska givet så länge man inte är narcissist eller psykopat.
Citera
2026-09-10, 01:57
Medlem
Citat:

Det är alldeles uppenbart att det är z-trollet som har sämre kunskap om sjön än snipakaptenen, som trots allt enligt egen utsago ändå visste "hur man lägger till". Z-trollet, har det ju visat sig i tråden, har inte ens fattat att fartyg som Misje Verde inte bara kan bränna rakt över sjömärken och annat, som hen föreslog MV skulle göra.

För att inte tala om att hen aldrig varit på platsen, det vet vi. Det är nu fastslaget i FUP att farleden är ca 300m bred i denna passagen, ungefär som jag sa tidigt, men z-trollet ihärdar att det är en kilometerbred farled där Ja jösses, zoffatroll är väl en träffande beskrivning Förmågan att läsa ett sjökort är = zilch!

Vi som befinner oss på sjön stora delar av året vet mycket bättre.Vi vet också vad såväl regel 5 som regel 9b är och har vett att följa dem, till skillnad från snipan.
Veri, nu fanns det ju 440 meter fritt vatten innan man "bränner över sjömärken" vilket är bredare än det smalaste delarna av Elbe upp till Hamburg och Misje Verde är relativt ganska liten till storleken. Hon är bara marginellt över VänerMAX.

Skulle det sedan finnas en kollisionsrisk med skada för liv och lem så har mången ansvarig befälhavare bränt över prickar. Antagligen utan att det märks.

Tyvärr hade ju inte lastfartyget någon ambition att följa regel 5 och trots att snipan till stora delar uppfyllde 9b så hjälper det ju föga när upphinnande inte har någon utkik i sin färdriktning.
Citera
2026-09-10, 02:11
Medlem
Citat:

Veri, den uppräkningen av relevanta regler var ju helt korrekt eller hur? Du och jag har ju klarat av dessa i omgångar och är ju numera närmast överens

Tycka synd om får man la göra om man vill. Jag tror nog att pappan har lärt sig ett par läxor (inkl att inte lita på någon till sjöss) på det dyrast möjliga sättet.
Citera
2026-09-10, 03:14
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Veri, den uppräkningen av relevanta regler var ju helt korrekt eller hur? Du och jag har ju klarat av dessa i omgångar och är ju numera närmast överens

Tycka synd om får man la göra om man vill. Jag tror nog att pappan har lärt sig ett par läxor (inkl att inte lita på någon till sjöss) på det dyrast möjliga sättet.

Så är det ju.

Har ändå viss förståelse för användare i tråden som går helt mental pga snipabrödernas ageranden under deras färd i farleden mot hemmahamnen.

En kvinna och en liten flicka omkom. Ett annat barn flyttades från olyckssnipan till den andra snipan som förvisso fick motorbrand, tappade styrsel och drev utom kontroll ett tag. Men det lilla barnet klarade sig oskadd med livet i behåll eftersom man av nån lycklig anledning lät barnet få komma till sina föräldrars båt.
Citera
2026-09-10, 03:49
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Så är det ju.

Har ändå viss förståelse för användare i tråden som går helt mental pga snipabrödernas ageranden under deras färd i farleden mot hemmahamnen.

En kvinna och en liten flicka omkom. Ett annat barn flyttades från olyckssnipan till den andra snipan som förvisso fick motorbrand, tappade styrsel och drev utom kontroll ett tag. Men det lilla barnet klarade sig oskadd med livet i behåll eftersom man av nån lycklig anledning lät barnet få komma till sina föräldrars båt.

Det tragiska är ju att de alla tre (snipkaptenen, MV:s befälhavare och MV:s lots) hade kunnat undvika olyckan genom att visa gott sjömanskap, så på det sättet ser jag dem som skyldiga alla tre.

De två på MV är professionella sjömän, så skulden vilar tyngre där - men snipans kapten kan inte helt frikännas han heller, eftersom han borde hållit bättre uppsikt och girat undan när han märkte vartåt det barkade. Trots allt tar det inte många sekunder att gira någon båtlängd åt ena eller andra hållet. Men det förutsätter att man har koll på läget och det hade han bevisligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in