2026-09-13, 21:19
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Visst går det. Men hur mycket pengar lägger bilindustrin på detta jämfört med hur mycket pengar sjönöringen skulle kunna tänkas lägga?

Intreeset är mycket högre för att köpa en säker personbil jämfört med säkra fartyg. Fartygen betalar sällan mer för säkerhet än vad de är tvingade till av lagstiftning.

Dessutom sker det väl teknikassisterade bilolyckor hela tiden?

Västra götaland slutade med självkörande bussar när deras självkörande buss krockade första dagen. Vad hade Torsten sagt om den förarlösa mördarmaskinen kört på en människa istället för ett annat fordon?

Det kommer inte kosta mycket alls. Det finns redan lösningar som inte är dyra.

Självkörande bilar i usa har mycket lägre olyckor än när människor sitter bakom ratten.

Men om Västra Götaland har lagt ner självkörande bussar, ja då är det nog definitivt inget att satsa på. Det är mycket säkrare att ha en svältande Mehmet som kör buss under Ramadan. (*sarkasm, om någon inte fattade det).
Citera
2026-09-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Så när jag skriver att om snipan följt regel 9b så hade olyckan inte inträffat och OliviaS96 då börjar svamla om när regel 9b gäller så tycker du att det är bra resonemang? Och vips är du också juridiskt skolad? Tillåt mig tvivla.

Du har självklart rätt att tvivla. Det fanns ingen anledning att ta upp det innan, det är inte min primära utbildning och jag är inte skolad i just sjörätt.

Jag tänker att just eftersom vi är på ett anonymt forum står ens argument för sig själva. Precis som ens prosa, och personpåhopp.
Citera
2026-09-13, 21:27
Medlem
Citat:
Så när jag skriver att om snipan följt regel 9b så hade olyckan inte inträffat och OliviaS96 då börjar svamla om när regel 9b gäller så tycker du att det är bra resonemang? Och vips är du också juridiskt skolad? Tillåt mig tvivla.
Om lotsen hade haft utkik föröver så hade olyckan inte inträffat. Men han ville inte det.
Citera
2026-09-13, 21:29
Medlem
Citat:
Det är det som är så anmärkningsvärt, att du å ena sidan påstår dig utbilda andra i sjöjuridik och å andra sidan inte förstår varför olyckan per definition inte kunnat inträffa om snipan följt regel 9b.

Och här bevisar du i mina ögon att du på inget vist är juridiskt skolad. Ty alla juridiskt skolade förstår kausaliteten här.

OM snipan följt regel 9b, så är det du tar upp ovan egalt. OM snipan följt regel 9b hade snipan INTE hindrat Misje Verde, och hade helt enkelt inte kunnat bli påkörd av Misje Verde. Detta förstår precis alla som är juridiskt skolade. För det är grundläggande. Och det är liksom hela idén med regeln.

Att du inte heller tycks förstå vad som avgör om en farled är trång och att du inte heller förstått, trots att du påstår dig ha följt detta fallet noggrannt, att det redan är fastslaget i domstol att det här är en trång farled, och att du hänvisar till en åklagares påstående som faktiskt säger emot sig själv och inte heller har kunskap om svensk juridisk praxis till följd av HD-prejudikat, är mest bara att beklaga.
Man blir mörkrädd om någon som du utbildar andra i "sjöjuridik". Men det tror jag inte en sekund på att du gör.

Det återstår att se om avd 6 på Göteborgs Tingsrätt vidmakthåller sin tidigare inställning att det rör sig om en trång farled, men jag skulle bli ytterligt förvånad om de inte gör det.

Och det kommer att bli en mycket intressant, och extremt farlig sommar, 2027, om det visar sig att små fritidsbåtar inte behöver bry sig om upphinnande handelsfartyg i den här farleden. Jag tror inte heller en endaste sekund på att Göteborgs Tingsrätt kommer utsätta fritidssjöfarten för de riskerna och handelssjöfarten för den problematiken, som det skulle innebära.

Du bör undvika att använda ord du inte förstår. Det du skriver saknar liksom mening.

Jag förstår mycket väl kausaliteten i ditt resonemang. Det jag inte håller med om är ditt påstående att olyckan "per definition" inte hade kunnat inträffa om snipan följt regel 9 b.

Det blir särskilt tydligt om man läser regel 9 b tillsammans med regel 8 f. Där preciseras vad skyldigheten att "inte hindra" innebär: fartyget ska i god tid vidta åtgärder så att det andra fartyget får tillräckligt med fritt vatten för säker passage. Och det är just här ditt resonemang brister. Åklagarens ståndpunkt är att Misje Verde hade tillräckligt med fritt vatten för säker passage. Om den bedömningen är riktig kan snipan alltså redan ha uppfyllt skyldigheten att inte hindra enligt regel 9 b - och ändå blev den påkörd. Om den bedömningen är riktig kan snipan alltså redan ha uppfyllt skyldigheten att inte hindra, trots att den senare blev påkörd.

Jag menar därför att en faktisk kollision inte bevisar "per definition" att snipan hindrade Misje Verdes passage. Annars skulle man resonera cirkulärt: snipan hindrade därför att den blev påkörd, och vi vet att den hindrade därför att den blev påkörd.

Reglernas systematik visar dessutom motsatsen. Regel 8 f anger uttryckligen att det fartyg vars passage inte ska hindras ändå är skyldigt att följa reglerna 4-19 när kollisionsrisk uppkommer. Regel 9 e ii säger dessutom uttryckligen att regel 9 inte befriar ett upphinnande fartyg från dess skyldighet enligt regel 13.

Det var också därför jag kallade ditt resonemang kontrafaktiskt. Du skriver att jag bör undvika ord jag inte förstår, men när du skriver "OM snipan följt regel 9 b hade olyckan inte inträffat" resonerar du just om vad som skulle ha hänt om snipan hade agerat annorlunda. Det är ett kontrafaktiskt resonemang. Det kan vara relevant för kausaliteten, men det är inte i sig en ansvarsfördelning.

När vi sedan diskuterar om snipan faktiskt bröt mot 9 b kan du däremot inte kalla regelns förutsättningar "egala". Då måste det först fastställas att det rörde sig om en trång farled i regelns mening och att Misje Verde endast kunde framföras säkert inom denna. Därefter måste man bedöma om snipan faktiskt hindrade passagen.

Du påstår dessutom att det redan är fastslaget i domstol att detta är en trång farled. Så enkelt är det inte. Den äldre dom som försvaret har åberopat avsåg en tidigare bedömning under andra konkreta omständigheter och med ett annat fartyg. Försvaret åberopar den nu till stöd för att farleden ska bedömas som trång även i detta fall, medan åklagaren argumenterar för motsatsen. Frågan om regel 9 är tillämplig på den aktuella situationen är alltså fortfarande något som tingsrätten har att pröva.

Och resonemanget om en "extremt farlig sommar 2027" avgör inte heller saken. En regels ändamål kan naturligtvis ha betydelse vid rättstolkningen, men tingsrätten kan inte ersätta prövningen av regelns rekvisit med en bedömning av vilken trafikordning som vore önskvärd nästa sommar. Det är särskilt viktigt när domstolen prövar straffrättsligt ansvar.

Om 9 b inte skulle anses tillämplig betyder det dessutom inte att fritidsbåtar får strunta i handelsfartyg. Övriga tillämpliga sjövägsregler gäller fortfarande. Och om 9 b är tillämplig betyder det omvänt inte att det upphinnande fartygets skyldigheter försvinner - vilket regel 8 f och 9 e ii uttryckligen visar.

Så min invändning är inte att 9 b saknar betydelse. Tvärtom. Frågorna är om 9 b var tillämplig, om snipan faktiskt hindrade Misje Verdes passage och vilken betydelse det i så fall hade för olyckan. Att snipan blev påkörd besvarar inte de frågorna "per definition".
Citera
2026-09-13, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sammalunda
Jag råkar vara juridiskt skolad och tycker inte att OliviaS96 är svår att förstå. Användandet av "kontrafaktisk" är för övrigt korrekt.

Jag lyssnar inte på OliviaS96 för att hon skriver väl, utan för att hon resonerar väl i frågan.

Läs inlägg 12578 som hon skrev 19.15.

Det är ju för fan en halv bok hon skrivit. På flashback!!!

Snacka om att inte ha ett liv...
Citera
2026-09-13, 21:59
Avslutad
Nu tycker jag den här tråden börjar resonera väldigt mkt cirkulärt och kontrafaktiskt.

Det är per definition inte ett reeelt bevis för att någon har per definition fel utan ur kontrafaktiskt synpunkt påvisar att alla de uttalanden, dock inte oavkortat, sammanlagt har fragment av sanning i de inläggen från juridiskt mer eller mindre adekvata, dock inte uteslutande juridikskt korrekta, synpunkter och infallsvinklar, men med det det sagt inte per se saknar relevans för en cirkulär diskussion.

Såvida snipan, inte för att utelämna fartygets skyldigheter, hypotetiskt skulle inrätta sig till rådande lagstiftning skulle olyckan kunna undvikas men utifrån ett juridiskt perspektiv går det inte hypotetiskt, eller cirkulärt, att utesluta det juridiska konsekvenserna av att kontrafaktiskt gå emot rådande lagstiftning om fartyget per definition även det kontrafaktiskt går emot sina straffrättsliga skyldigheter. Då har vi en cirkulär diskussion som snarare ett forum får reda ut ur en juridisk generell bedömning, då en sjörättsdomstol inte hade kunnat göra en korrekt juridisk bedömning utan att för den delen bli motsägelsefull eller kontrafaktiskt i sin bedömning.

Godnatt!
Citera
2026-09-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Läs inlägg 12578 som hon skrev 19.15.

Det är ju för fan en halv bok hon skrivit. På flashback!!!

Snacka om att inte ha ett liv...

Alltså, om man räknar ihop alla inlägg du har skrivit skulle jag gissa att vi kommer upp i signifikant mer text. Och vi skall inte ens nämna Veridictores.

Den här tråden är oerhört lång, vilket gör att jag uppskattar guldkornen. Jag läser hellre en lång och välargumenterad text än en kort text med varjehanda härskartekniker och capslock.
Citera
2026-09-13, 22:25
Medlem
Citat:
Veri, Olivia svamlar inte i frågan utan driver ett absolut korrekt resonemang kring regel 9b.

Inte hindra betyder att tillse att det finns tillräckligt med fritt vatten i den djupa delen av farleden som krävs för det större fartyget. Samtidigt gäller regel 13 fortsatt vilket 9e också förtydligar. Jag tror vi har hanterat detta sedan drygt 6000 meddelanden tillbaka men du fortsätter att hårddra regel 9b.

Det hade varit klädsamt om du förklarade på vilket sätt snipan inte uppfyllde regel 9b?
Citera
2026-09-13, 22:32
Avslutad
Citat:
Alltså, om man räknar ihop alla inlägg du har skrivit skulle jag gissa att vi kommer upp i signifikant mer text. Och vi skall inte ens nämna Veridictores.

Den här tråden är oerhört lång, vilket gör att jag uppskattar guldkornen. Jag läser hellre en lång och välargumenterad text än en kort text med varjehanda härskartekniker och capslock.

Herregud, ja eftersom en dator skrivit texten blir den givetvis juridikst korrekt. Jag minns inte vem det var som frågade, men Olivia hänvisade till en dom i högsta domstolen som gör gällande att lotsar kan krävas på ansvar om de navigerar. Hon fick frågan och svarade såhär:

"Det är en riktigt gammal dom som jag har nedladdad som fil i min arbetsdator. Den behandlar inte nuvarande regelverk - men jag skulle ändå påstå att den är någorlunda relevant eftersom regelverken idag inte skiljer sig jättemycket ifrån varandra. Jag har tyvärr inte min arbetsdator hemma så jag kan inte kolla upp det nu. Tyvärr så publiceras det också väldigt sällan om domar inom sjörätten - så jag tror inte att jag kommer kunna söka fram den åt dig heller. Du skulle kunna prova att begära ut den från HD"

Det här är bland det sjukaste påståenden jag någonsin hört. Hon säger att hon är domen i datorn som ska bevisa att lotsar kan krävas på straffansvar fast den inte behandlr nuvarande regelverk (va faan????) och datorn "som jag ej har hemma nu", men sen säger hon istället att "jag kan nog inte leta upp den åt dig, du får kontaka HD" fast hon precis skyller på att hon inte kan ladda upp den för att hon inte har arbetsdatorn hemma just nu.

Antingen så har hon ju domen i datorn eller så har hon inte filen, för helvete kan folk inte läsa. Olivia borde vi döpa till "kejsaren" efter boken "kejsarens nya kläder". Någon är naken men folk tror hon är fullt påklädd...

Herregud! Vakna nu för helvete!
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-09-13 kl. 22:47.
Citera
2026-09-13, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Veri, Olivia svamlar inte i frågan utan driver ett absolut korrekt resonemang kring regel 9b.

Inte hindra betyder att tillse att det finns tillräckligt med fritt vatten i den djupa delen av farleden som krävs för det större fartyget. Samtidigt gäller regel 13 fortsatt vilket 9e också förtydligar. Jag tror vi har hanterat detta sedan drygt 6000 meddelanden tillbaka men du fortsätter att hårddra regel 9b.

Det hade varit klädsamt om du förklarade på vilket sätt snipan inte uppfyllde regel 9b?

Haha, jag gillar Olivias resonemang om regel9. Glasklart? Snarare en AI-bot som hängt upp sig runt sin egen axel och motsäger sig själv. Har du hört ett mer motsägelsefullt argument😂

"Åklagarens ståndpunkt är att Misje Verde hade tillräckligt med fritt vatten för säker passage. Om den bedömningen är riktig kan snipan alltså redan ha uppfyllt skyldigheten att inte hindra enligt regel 9 b - och ändå blev den påkörd. Om den bedömningen är riktig kan snipan alltså redan ha uppfyllt skyldigheten att inte hindra, trots att den senare blev påkörd."
Citera
2026-09-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Herregud, ja eftersom en dator skrivit texten blir den givetvis juridikst korrekt. Jag minns inte vem det var som frågade, men Olivia hänvisade till en dom i högsta domstolen som gör gällande att lotsar kan krävas på ansvar om de navigerar. Hon fick frågan och svarade såhär:

"Det är en riktigt gammal dom som jag har nedladdad som fil i min arbetsdator. Den behandlar inte nuvarande regelverk - men jag skulle ändå påstå att den är någorlunda relevant eftersom regelverken idag inte skiljer sig jättemycket ifrån varandra. Jag har tyvärr inte min arbetsdator hemma så jag kan inte kolla upp det nu. Tyvärr så publiceras det också väldigt sällan om domar inom sjörätten - så jag tror inte att jag kommer kunna söka fram den åt dig heller. Du skulle kunna prova att begära ut den från HD"

Det här är bland det sjukaste påståenden jag någonsin hört. Hon säger att hon är domen i datorn som ska bevisa att lotsar kan krävas på straffansvar fast den inte behandlr nuvarande regelverk (va faan????) och datorn "som jag ej har hemma nu", men sen säger hon istället att "jag kan nog inte leta upp den åt dig, du får kontaka HD" fast hon precis skyller på att hon inte kan ladda upp den för att hon inte har arbetsdatorn hemma just nu.

Herregud! Vakna nu för helvete!

Hon låter _verkligen_ som jurister jag träffat på. Allvarligt, tror du verkligen att det där skrevs av en AI?

Men nu använde faktiskt jag AI (för första gången) för att gissa vilken dom. Kan det vara en av dessa?

NJA 1935 A 152, även refererad som ND 1935 s. 261
Lotsen missade ett mudderverks ljus och HD ansåg att sammanstötningen orsakats genom lotsens fel. Rederiet blev ersättningsansvarigt.
ND 1946 s. 73, Finland
Befälhavaren hade överlämnat den direkta manövreringen till lotsen. Fartyget grundstötte; lotsen dömdes straffrättsligt medan befälhavaren frikändes.
NJA 1983 s. 3, Tsesis
Behandlar grundstötningen med Tsesis och statens ansvar för sjökortsuppgifter. Lotsens och befälhavarens navigering diskuteras.
Citera
2026-09-13, 22:49
Avslutad
Citat:
Hon låter _verkligen_ som jurister jag träffat på. Allvarligt, tror du verkligen att det där skrevs av en AI?

Men nu använde faktiskt jag AI (för första gången) för att gissa vilken dom. Kan det vara en av dessa?

NJA 1935 A 152, även refererad som ND 1935 s. 261
Lotsen missade ett mudderverks ljus och HD ansåg att sammanstötningen orsakats genom lotsens fel. Rederiet blev ersättningsansvarigt.
ND 1946 s. 73, Finland
Befälhavaren hade överlämnat den direkta manövreringen till lotsen. Fartyget grundstötte; lotsen dömdes straffrättsligt medan befälhavaren frikändes.
NJA 1983 s. 3, Tsesis
Behandlar grundstötningen med Tsesis och statens ansvar för sjökortsuppgifter. Lotsens och befälhavarens navigering diskuteras.

Varför i helvete frågar du mig? Olivia har ju för fan domen som fil i datorn så det är väl bara att fråga henne. Ska då JAG säga dig vilken dom det är? Herregud....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in