Citat:
Ursprungligen postat av
mendokse
Om jag skulle tillåta dessa grejer hade det säkert vid tillfällen uppstått situationer man inte tycker om. Men eftersom det aldrig händer behöver man heller aldrig vara orolig.
Det är negativa saker som man inte behöver i sitt liv.
Jag ser till att inte göra något som får henne att må dåligt eller oroa sig. Men sen skiljer det sig mellan män och kvinnor i att mannen oftast är den aktiva parten.
En kvinna blir raggad på medan män raggar. Så att jag inte raggar på andra kvinnor är jämförbart med att hon inte sätter sig i situationer där hon blir raggad på.
I all välmening låter det som att du har ganska mycket oro som du gör allt för att slippa vara i kontakt med. Vad är det som är så hemskt med att känna oro, som gör att man behöver undvika oro till varje pris?
Exakt ALL forskning som finns om oroskänslor säger att det som hjälper bäst för att minska oro på sikt är att lära sig stå ut med oroskänslor utan att behöva agera på dem. All psykologisk behandling för oro bygger på att du ska lära sig stå ut med oron, så att den inte hindrar dig från att göra sånt som du vill.
Det låter som att din metod, att undvika situationer som kan trigga oro, bara kommer göra det värre på sikt. Låt tjejen fara på tjejresa eller vara ensam med sina killkompisar, så kommer ligga hemma och oroa dig först, men därefter märka att du oroade dig för ingenting. Nästa gång hon reser bort kommer du vara något mindre orolig, och på den vägen når du så småningom riktig frihet. Orokänslor lite då och då förvisso, men inget som du inte kan hantera.