2026-09-08, 08:01
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Varför får vissa åka till Ungern och vissa till Småland? Kändes som sjukt ojämna bröllopsresor. Betalar dom själva?

Tror inte de betalar själva. Tycker också det är konstigt, men med tanke på hur hela den här säsongen verkar vara uppbyggd så finns det kanske en tanke om att det ska skapa spänningar mellan paren på något sätt?

Det blir ju en budgetfråga för produktionen och det blir ju ojämt när vissa får fina utlandsresor medan andra får bo i en trädkoja i norrland.

Kanske utgår de ifrån hur paren är som personer och vad de har sagt i intervjuer att de uppskattar också? Sara och Gabriel klagade ju inte direkt, medan Max var snabb med att uttrycka att han var negativt inställd till att inte få resa utomlands.
Citera
2026-09-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Du hade inte blivit avstängd om du hade stridit för att slippa ta vaccinet. Omplacerad möjligtvis. Hur kan ett jobb vara viktigare än hälsan?

Mitt jobb var viktigare ja, så jag tog risken med första vaccinet. Våra sårbara patinter var viktigare där och då. Vi behövde kunna fortsätta operationer och då visste vi inte ,jag och många valde att ta vaccinet för att fullfölja operationer. Vi valde aktivt att det var bättre att ta en risk, en risk vi kände, var att gör vi inte det här, vi gjorde vårt bästa och jag är stolt nu att vi gick på vår kunskap. Men lögner efter detta gör ont. Människor som förminskar det vi gjort.
Citera
2026-09-08, 08:13
Medlem
Lite gulligt att det växt upp en helt ny generation som aldrig sett "Harry met Sally" och tror att de har kommit på något nytt. Nåja.

Det är lätt att föreställa sig Max gamla mattelärare i en sån Jeffrey Dahmer-dokumentär på Netflix där hon typ sitter vid sitt köksbord och glor ner i sin kaffekopp och snyftar att "alla sa att pojken var dålig... men jag ville se något gott i honom". Klipp till en amerikansk snut med fet mustasch som ba "well, some animals just need to be put down"...

Jag lyssnade på ett avsnitt av Max podd, med en feministisk forskare som snöat in på vithetsnorm. De diskuterade "vem är svensk?" och andra tramsfrågor som bara nyhögern bryr sig om. Det ska dock sägas att podden var välproducerad och att Max har bra radioröst.

Ryska Helena påminner mycket om kudd-Märta från några år sedan (hon med fraggeln, ni vet). Precis som Märta borde Helena fått en äldre och rikare man. Sascha går istället på offensiven med att klä sig som en pizzabagare i tjänst och vädra åsikter som känns lika genomtänkta som hans frisyr. Därmed lär han aldrig få komma i närheten av Helenas godispåse (äcklig liknelse, faktiskt)

Långhåriga Felix och glada van-tanten känns som matchningen som Agúst borde ha fått, istället för en neurosdrottning i säckiga trosor (att bohemiska Agust sedan förvandlades till en Nitscheansk ö-fuhrer i Robinson låter vi vara glömt). Allt gott till paret! Lite varning dock för att "grönflaggade" vänsterkillar verkar vara överrepresenterade som sexualförbrytare, eller bara svin (Lex Virtanen).

Edin finns i tråden - respect! Tyvärr verkar hans matchning vara en sån där tjej vars favoritläsk är bubbelvatten och musiksmak är Rix FM (jag gissar att Edin skjuter sig om han får höra ett till "vet inte..."). Men det får vi se! Enligt UNT är Edin numera en slimmad skägghunk, så om det inte funkade med testbilden lär det snart trilla in nån glad studenttjej som uppskattar bra kaffe. Rock on!
Citera
2026-09-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Du hade inte blivit avstängd om du hade stridit för att slippa ta vaccinet. Omplacerad möjligtvis. Hur kan ett jobb vara viktigare än hälsan?

Och du vet absolut noll. Allt du skriver är lögn.
Citera
2026-09-08, 08:58
Medlem
Mycket intressant om än smått obekvämt avsnitt, samtidigt får man inte glömma att det är ett tv-program som är klippt och redigerat på ett sätt för att skapa maximalt med spänning och drama.

Att Sasan och Helena inte kommer att hålla i många avsnitt till kan ju en åsna räkna ut, däremot är jag lite förvånad över hur lätt folk i tråden dömer ut par som Max och Belinda som obehagliga eller par som Felix och Yasmin som underbara.

Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
När Sara undrade vad Max ansåg om att hon som pan-sexuell hade en vänskap med Belinda så svarade Max att "då är du som en av männen", vilket blir helt absurt. Han tror alltså på allvar att Belinda, som vi får anta är hetero, skulle kunna vara otrogen med någon av samma kön förutsatt att den personen är homo, bi eller som i det här fallet pan. Utifrån hur han resonerar, dvs han menar att han "vet hur män tänker", så är han antagligen rädd för att själv umgås med homosexuella män eftersom det skulle kunna leda till att han då kan lockas till att vara otrogen mot Belinda med en man.
Nej, Max var bara smart som svarade så, för det satte stopp för konversationen och gjorde att Sara inte kunde komma med följdfrågor. Saras frågeställning var ju uppenbart gjord för att försöka linda in Max i ett hörn som hycklare, men Max såg igenom det skitsnacket direkt så han sa ”Då är du som männen”. Sara trodde eller ville förstås att Max skulle svara något i stil med ”Nä men det beror på” men Max gav henne inte det nöjet.

Sasan däremot är ju praktexemplet på en icke-smart person som själv målar in sig själv i ett hörn han inte kommer ut ifrån. Så går det när man inte är konsekvent och vågar stå för det man säger. Pinsamt.
Citera
2026-09-08, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Lite gulligt att det växt upp en helt ny generation som aldrig sett "Harry met Sally" och tror att de har kommit på något nytt. Nåja.
Du verkar ha koll på tidigare säsonger av GVFÖ. För en ny tittare som mig själv, hur vanligt är det egentligen att produktionen (SVT i detta fall) gör vissa matchningar som får en att tänka ”Alltså hur tänkte de här egentligen?” eller typ ”Så uppenbart att de ville ställa till det här.”
Citera
2026-09-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaskent300
Mycket intressant om än smått obekvämt avsnitt, samtidigt får man inte glömma att det är ett tv-program som är klippt och redigerat på ett sätt för att skapa maximalt med spänning och drama.

Att Sasan och Helena inte kommer att hålla i många avsnitt till kan ju en åsna räkna ut, däremot är jag lite förvånad över hur lätt folk i tråden dömer ut par som Max och Belinda som obehagliga eller par som Felix och Yasmin som underbara.

Nej, Max var bara smart som svarade så, för det satte stopp för konversationen och gjorde att Sara inte kunde komma med följdfrågor. Saras frågeställning var ju uppenbart gjord för att försöka linda in Max i ett hörn som hycklare, men Max såg igenom det skitsnacket direkt så han sa ”Då är du som männen”. Sara trodde eller ville förstås att Max skulle svara något i stil med ”Nä men det beror på” men Max gav henne inte det nöjet.

Sasan däremot är ju praktexemplet på en icke-smart person som själv målar in sig själv i ett hörn han inte kommer ut ifrån. Så går det när man inte är konsekvent och vågar stå för det man säger. Pinsamt.
Förlängningen av resonemanget blir ju då att Sara inte kan ha några vänner överhuvudtaget.
Citera
2026-09-08, 09:29
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vod
Folk är otrogna även när de sätter gränser och det går snarare åt helvete snabbare just på grund av att de inte litar på varandra och försöker kontrollera varandra som hedersreligiösa dårar, utöver otrohet som sker oavsett.

Det är ett sjukt beteende att begränsa en annan vuxen människa på det sättet. Om personen hade varit otrogen utan det så är det uppenbarligen och tveklöst fel partner, och att vara tillsammans med den personen men kontrollera allt den gör för att förhindra det är ju helt bisarrt.

Det är frihet att lita på varandra och inte behöva bekymra sig det minsta, och skulle det ske så bevisar det bara att man är/var tillsammans med fel person. Man ska lita på varandra tills det sker och då tar det slut eftersom man inte kan lita på varandra längre, eller så tar det slut av andra anledningar, t.ex att kärleken helt enkelt dör ut, utan otrohet.

Det är sjukt att vilja vara tillsammans med någon som hade varit otrogen om de inte var totalövervakade. Vem fan vill vara det förutom folk som är nån sorts stalkers eller något annat sjukt?

Det bästa är att strunta i allt snack om att man måste lita på personen man är tillsammans med och istället komma överens om gränser som båda är med på.
Att falla för psyopen att man inte får dra vissa gränser o.s.v. för att det är "osäkert" eller "svartsjuka" betyder bara att man kommer vara miserabel i förhållandet.
Magkänslan har i princip alltid rätt. Om man litar på den istället för att kämpa emot den kommer man vara lyckligare.

Handlar inte om någon övervakning överhuvudtaget utan bara gränsdragningar.

Manliga vänner = nej det är bara ett problem i mitt liv jag inte behöver.
Gå ut på nattklubb = nej det gör kvinnor för att söka uppmärksamhet från andra män.
Åka på någon slags festresa = självklart nej.
Senast redigerad av mendokse 2026-09-08 kl. 09:31.
Citera
2026-09-08, 09:33
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det bästa sättet att döda ett förhållande är att begränsa sin partner.

Tvärtom. Kvinnor vill att mannen ska dra gränser och de kommer testa mannen och utmana honom för att se var hans gränser går.
Är han är för cuckad och inte vågar dra någon gräns kommer hon vara otrogen och sedan byta bort honom mot en starkare man.

Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är bara att önska lycka till med att finna och behålla en partner.

Jag har varit tillsammans med min partner i 15 år. Hur går det själv?
Citera
2026-09-08, 09:39
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestin
Vilka gränser tänker du, att du ska sätta specifikt?

För mig personligen så vill jag t.ex. inte att min partner har manliga vänner hon umgås med på tu man hand.
Jag vill inte att hon går ut på nattklubbar.
Jag vill inte att hon klär sig för utmanande.
Jag vill inte att hon åker på "tjejresor"(vilket i princip är en ursäkt för att fläka ut sig för män i något annat land).

Jag tar bort alla moment där det kan uppstå dåliga situationer och då behöver jag aldrig tänka på det.

Att hålla på och oroa sig över sitt förhållande är ett sådant extremt slöseri på tid.
Citera
2026-09-08, 09:49
Medlem
Urban och hans tjej alltså.

Hon: Dom kommer bli så avundsjuka på oss.

Omogen och osexig kommentar. Dom passar nog riktigt bra för varandra!
Citera
2026-09-08, 10:09
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Han utlänningen med tjej - fattar att hon är besviken, han känns rätt pojkaktig, har inte samma självförtroende som ovanstående, och mycket faller på det. Gjorde bort sig totalt när han pratade vänskap mellan killar och tjejer, stod inte på sig. Med det sagt, är hon så jävla kul? Känns lite bitter på nåt sätt, ser bra ut och kanske inte fått den utväxling hon trodde i livet.

Nu har det bara gått några avsnitt, så inte helt lätt att avgöra ännu, men jag tror att anledningen till att Helena framstår så som hon gör just nu till stor del beror på att hon inte upplever att Sasan var en bra match för henne. Sen att han bara visar sämre och sämre sidor för henne med tiden gör ju inte saken bättre, så som hur han valde att bete sig och klä sig vid parmiddagen t,ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in