Citat:
Ursprungligen postat av
To.Ivrig
Ah, jag satt och skrev så länge på inlägget och missade ditt inlägg. Vad bra! Då är det minst två som kollat med tidningen!
Det skulle vara intressant med lite mer kött på benen, men utredningen är i sin linda, och tids nog får vi veta mer. Det är mycket annat som ligger i fokus i media just nu (ellr alltid, haha).
Jag försöker skaka av mig en viss oro om att bevisningen runt att det är just ett mord kan bli svår. Samtidigt talar troligen det ganska snabba släppandet av kroppen från rättsmedicin för att det inte varit svårt att avgöra vad som är (den huvudsakliga) dödsorsken, och förhoppningsvis ger det även svar på om hur skadorna kan ha uppstått, dvs mord eller skador som är svåra att avgöra hur de uppstått.
I nuläget har jag dock besämt mig för att tro att flera av de egenskaper och beeenden som vi fått till oss i tråden är nyckeln till hans nekande till brott.
- En noggrannhet, petighet som kan kanske tyda på kontrollbeteende inte bara i realtionen utan även i arbete, hem och alla situtioner. Även i förhör. Att inte ge något, det är att sitta på makten... tills bevisen börjar trilla in.
- En uthållighet för att få sin vilja igenom. Långsinthet, svårigheter släppa och gå vidare, svårigheter lösa vardagliga konflikter. Den är utöver den vanliga tror jag.
- En fräcket, brist på skam i frågan om hur han betett sig i lgh affären för att (sko sig) få sin vilja igenom. Kan även synas här.
- Bygger upp en fasad och planerar noggrannt varje ord, steg i processen. Han vill inte tappa ansiktet, utan använder slingrande och luddiga begrepp, snarare än beskrivande ord i deltalj.
- Drar sig inte för att ljuga, även när det inte är nödvändigt. Troliga lögner (ansökan om advokatbyte och vem som gett tipset) kommer vi kanske få se.
- Brist på empati, misstänker jag, trots hans "fina ord" om anhöriga och offer. I själva verket har inget av hans beteende efter brottet visat att han har haft för avsikt att göra sitt bästa för att allt ska lösas, och därmed underlätta för anhöriga.
Tvärtom, han har lämnat offret till att hittas på det mest avskyvärda sätt. Inte medverkat till att förstå motiv eller vad som har hänt.
- Då kommer jag till manipulativt beteende. Det ovanstående är manipulativt beteende.
Tror att förhörsledarna ser igenom de svagheter han har som person, och kan använda sig av dessa.