2026-09-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nekar till brott! Ajdå. Så då måste han mena att han inte använt mer våld än lagen medger vid självförsvar eller att någon annan mördat henne. Eller också har han bestämt sig för att neka till dess han sett hela bevisningen och kan bedöma hur han bäst kan beskriva händelseförloppet för att minimera straffet eller bli friad.
Tror inte han kommer säga att någon annan är inblandad. Han har ju redan bekräftat i förhör att det är han som "tog bort" (hennes liv), som vi skrev om igår:

Ur förhör, enligt TV4 (tidigt förhör):
"Men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort."
Citat:
Eller också har han bestämt sig för att neka till dess han sett hela bevisningen och kan bedöma hur han bäst kan beskriva händelseförloppet för att minimera straffet eller bli friad.
Ja, det kan vara så.
Citera
2026-09-07, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ah, jag satt och skrev så länge på inlägget och missade ditt inlägg. Vad bra! Då är det minst två som kollat med tidningen!

Det skulle vara intressant med lite mer kött på benen, men utredningen är i sin linda, och tids nog får vi veta mer. Det är mycket annat som ligger i fokus i media just nu (ellr alltid, haha).

Jag försöker skaka av mig en viss oro om att bevisningen runt att det är just ett mord kan bli svår. Samtidigt talar troligen det ganska snabba släppandet av kroppen från rättsmedicin för att det inte varit svårt att avgöra vad som är (den huvudsakliga) dödsorsken, och förhoppningsvis ger det även svar på om hur skadorna kan ha uppstått, dvs mord eller skador som är svåra att avgöra hur de uppstått.

I nuläget har jag dock besämt mig för att tro att flera av de egenskaper och beeenden som vi fått till oss i tråden är nyckeln till hans nekande till brott.

- En noggrannhet, petighet som kan kanske tyda på kontrollbeteende inte bara i realtionen utan även i arbete, hem och alla situtioner. Även i förhör. Att inte ge något, det är att sitta på makten... tills bevisen börjar trilla in.

- En uthållighet för att få sin vilja igenom. Långsinthet, svårigheter släppa och gå vidare, svårigheter lösa vardagliga konflikter. Den är utöver den vanliga tror jag.

- En fräcket, brist på skam i frågan om hur han betett sig i lgh affären för att (sko sig) få sin vilja igenom. Kan även synas här.

- Bygger upp en fasad och planerar noggrannt varje ord, steg i processen. Han vill inte tappa ansiktet, utan använder slingrande och luddiga begrepp, snarare än beskrivande ord i deltalj.

- Drar sig inte för att ljuga, även när det inte är nödvändigt. Troliga lögner (ansökan om advokatbyte och vem som gett tipset) kommer vi kanske få se.

- Brist på empati, misstänker jag, trots hans "fina ord" om anhöriga och offer. I själva verket har inget av hans beteende efter brottet visat att han har haft för avsikt att göra sitt bästa för att allt ska lösas, och därmed underlätta för anhöriga.

Tvärtom, han har lämnat offret till att hittas på det mest avskyvärda sätt. Inte medverkat till att förstå motiv eller vad som har hänt.

- Då kommer jag till manipulativt beteende. Det ovanstående är manipulativt beteende.

Tror att förhörsledarna ser igenom de svagheter han har som person, och kan använda sig av dessa.
Citera
2026-09-07, 18:00
Medlem
Tack ! Blir intressant och se vad som komma skall. Denna händelse har satt spår. Lider med alla berörda framförallt barnen❤️
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Informationen kom från Jessica Lasses som befann sig på ön och hon berättade det i podden Mitt i livet. Det framkom inte när eller hur länge han befann sig i huset. Det är det enda stället som jag känner till att informationen kommit ifrån.
Citera
2026-09-07, 19:54
Medlem
Citat:
Så kan det vara.

Om jag ska spekulera, vet inte om jag är fel ute, men ibland tänker jag att det värsta (?) kanske inte vore att någon gör slut. Utan om det skulle ha riktats kritik mot hans person och beteenden, på ett sätt som träffar ömma punkter. Det enda utesluter inte det andra. Avbruta relationen/förklara varför (med tung kritik som inte kan tas emot).

Rena spekulationer.

Sant. Jag tror att du har helt rätt
Citera
2026-09-07, 20:09
Medlem
Citat:
Tror inte han kommer säga att någon annan är inblandad. Han har ju redan bekräftat i förhör att det är han som "tog bort" (hennes liv), som vi skrev om igår:

Ur förhör, enligt TV4 (tidigt förhör):
"Men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort."

"...hennes liksom liv. Som jag tog bort."

Hur kan man uttrycka sig på det sättet efter att ha mördat en människa?

Säger en hel del om honom som person. Han kommer att blåneka in i väggen och sedan tycka, ja verkligen tycka, att han blev orättvist dömd av ett gäng idioter.
Citera
2026-09-07, 20:18
Medlem
Styrkekramar till alla kvinnor därute, som har dejtat GM. Jag har tänkt på er hela dagen. Era berättelser är viktiga. Det här är så förfärligt, så det finns inga riktigt bra ord. Om kvinnan som bodde ihop med karln läser det här; jag hoppas att du fick, och får, allt stöd du behöver.

Till oss andra, som spekulerar här på Flashback; kan vi alla nu vara överens om att GM är narcissist, fullblodspsykopat? Han klickar i alla boxar, vilket visade sig redan när lägenhetsaffären nystades upp, speciellt efter input från arbetskollega. Jag kan ge mig katten på att han, på nätdejting, framställt sig som en uppsatt , rik, konstkännare som dessutom är världens mest närvarande pappa. . Tur att detta är anonymt, för här får jag kritik, jag vet. Han må vara hur extra bra som helst att uppföra konstverken såsom konstnärer önskar, men att han skulle vara mer än "förste skruvdragare" är svårt för mig. Han verkar ha spetsat in sig på att charma högutbildade kvinnor, såsom narcissister ofta gör. Desto mer framgångsrik partner, desto bättre betyg ger han sig själv, precis som någon arbetskollega (tror jag att det var) beskrev det. Hans drivkraft är status.
En sådan här man klarar omöjligt att umgås med sin partners ex. Orsaken till att han tappade konceptet och besinningslöst slog ihjäl BO kan vara en hur liten detalj som helst, svårt att förstå för normalt funtad person, därför får man inte ihop förloppet.

Tack för input av kvinnor som dejtat samt arbetskollegor. Ni har gjort det möjligt att förstå.

Någon beskrev så perfekt någonstans i tråden; "En narcissist kan man inte kritisera, ty hen är fullkomlig". Så är det.
Citera
2026-09-07, 20:27
Medlem
Citat:

Säger en hel del om honom som person. Han kommer att blåneka in i väggen och sedan tycka, ja verkligen tycka, att han blev orättvist dömd av ett gäng idioter.

Exakt!
Citera
2026-09-07, 20:54
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applemoose
Det där får du gärna utveckla lite. Jag är själv hyfsat jämngammal med T och blir nyfiken på vad han lyssnade på och vad det var som gjorde att du tyckte att han hade bra musiksmak. Jag inbillar mig att sådant faktiskt kan säga något litet om en människa.

Jag har också fått veta att T spelade trummor i ett band. Är det någon här som vet mer om det? Vad var det för band, och vilken sorts musik spelade de? Förhoppningsvis kan vi prata om det utan att för den skull outa de andra bandmedlemmarna, som ju inte har någonting med det här att göra.
Hans musiksmak har diskuterats i tråden
(FB) Kvinna i 50-årsåldern misstänkt mördad på ö i Värmdö kommun (2026-08-04)

TN och ÅÅ hade liknande musiksmak som synes.
Kan ha varit avgörande för att de blev ett par.

Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ja det där sista försöket, att försöka simma ifrån sjöpolis talar verkligen emot en kallt beräknande person, kanske det enda som framkommit från de här 33 timmarna som faktiskt talar för någon i kraftig chock.

Simma ifrån polisen var väl det enda alternativet TN hade i det stadiet. Det var mörkt och han hoppades att inte synas i vattnet.
Tyvärr hade polisen värmekamera och han blev fast.
Senast redigerad av gofigur 2026-09-07 kl. 20:57.
Citera
2026-09-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oila
Jag var på en dejt med MGM förra hösten. Det var bara kaffe i en timma men det räckte. Jag fick ”psykopatvibbar” av hans märklighet och jag är tacksam för mina tidigare erfarenheter som gjort att jag numera kan känna igen den typen – narcissist/psykopat. Jag är påläst och har själv skrivit böcker i ämnet. Har man inte tidigare erfarenhet av dessa personligheter så är det mycket svårt att veta vad man ska skydda sig från. De är ofta charmiga och vältaliga. Det är också nästan omöjligt för normalt funtade personer att förstå hur någon helt kan sakna empati. Och ja, har man tagit någons liv och inte bryter ihop i sitt livs värsta ångest och är villig att göra vad som helst för att få det ogjort, vilket inte går, och då istället är villig att göra vad som helst för att göra så rätt man bara kan - ja då saknar man helt klart empati. Jag tror vi kan vara helt på det klara med att denna TN är en narcissist eller psykopat.
Med det sagt behöver det inte alls vara något dramatiskt som utlöst hans aggression. Det räcker med att hon inte är under hans kontroll på så sätt som han behöver.

Tyvärr behöver vi alla verkligen bilda oss om dessa personligheter tidigt så inte en kvinna till ska hamna i deras våld och i värsta fall bli dödad.

Och så ni slipper undra, vad psykopatvibbarna var för mig, gällande TN så var det hur han talade om sitt liv och sitt arbete. Hur tillrättalagt allting verkade. Detaljerna om arbetet. Och om middagarna han hade i sin våning för att det inte skulle bli ensamt när barnen flyttar ut. Han förberedde sig på det. Han var proaktiv. Han var också socialt engagerad i gymmet han tränade på. De brukade gå på AW. Tar man inte initiativ, blir man ensam. Han hade byggt sig det livet på Södermalm och han var stolt över det. Hans var oklanderligt klädd. För perfekt. Allt var kontrollerat in i minsta detalj. Och sen var det blicken. Den som tittar förbi en. Den som tittar efter något i en, inte av nyfikenhet utan för att den letar efter något. Självgodheten som bredde ut sig när han hade lagt fram sitt liv och liksom väntade på min bekräftelse.

Nu sitter han där han sitter och försöker kontrollera det enda han fortfarande kan - sitt eget narrativ. Vad som egentligen sades, gjordes, som föranledde mordet tror jag aldrig vi får veta.

Stort tack för ditt inlägg! Jag har läst det flera gånger nu och inser att varningstecken fanns tidigare än vad jag såg då. Tack och lov kom jag undan med ”bara” ett obehagligt uppbrott.

Du får gärna kommentera mina tidigare inlägg om det finns något att tillägga/korrigera om mina spekulationer.
Citera
2026-09-07, 21:43
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:

Jag är inte så säker på att det är rätten han i första hand att skuldbelägga. Det är troligt att han indirekt skuldbelägger ÅÅ ~ hade hon inte gjort/sagt xxx så hade det aldrig behövt hända. Han kommer säkert också att anse att rätten är ett gäng idioter eftersom han är superior de flesta..
Citera
2026-09-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrandes26
Intressant, var på några dejter 2,5 år sedan och även ett spontan återmöte i aug förra året. Sedan träffade jag på honom nere i tunnelbanan vid slussen i våras då han berättade glatt att han träffat ngn. Vi var aldrig ngn bra match men hade lite trevligt. Inte min typ. Önskar ändå att jag sett direkt det du sett men har inte den blicken. Upplevde dock att det viktigaste i hans liv var sina realtion till barnen. Den yngsta bodde varannan vecka, det levde han för. Kändes som han stod i skuld yill dem. Jag inspirerades väldigt mycket av hans vackra lägenhet, hans känsla för det vackra, visade en marmorvas han släpat genom tullen då han var i Italien med sin son. Hans musiksmak, hans vackra stora gröna växter och indrening.... så konstigt och djupt sorgligt för sååå många... men att slänga det vackra ut, falla över gränsen, den oförlåtliga, kasta bort allt, tappa sina relationer... det är så svårt att ta in.... så tragiskt. Varför tar inte en vuxen människa itu med sina trauman...när man ser...att detta fungerar inte.... Varit tyngd flera veckor av sorgsenhet.... och berövad min sponatnitet, glädje och kanske naivitet tillfälligt. Har bestämt mig för att släppa nu.. kan inte bära omkring på detta, troligen gammal sorg som aktiveras också. Som sagt, vi var inte kompatibla, inte min typ, men inga konstiga vibbar heller.... men dessa vill jag känna av i framtiden såklart... och tänk om det hade varit min typ....

Jag har läst ditt inlägg ett par gånger nu och fastnade på att han i våras berättade om sin nya relation med ÅÅ. Vad fick du för uppfattning om deras relation? Dejtade?Etablerat par? Flickvän? Nästan sambo?

Det har inte framkommit så mycket om hur han såg på relationen (förutom att han presenterade henne som ”chefsjurist”) och om det var samma bild som ÅÅ hade. Någon som vet?
Citera
2026-09-07, 21:52
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Citat:
Lite uppdatering om vad åklagaren ska ha uppgett för reporten på tidningen Mitt i Stockholm (artikel 5 aug). Vi tolkade vissa delar av artikeln lite olika. Någon uppfattade texten som att beskrivningen (den 5 sept) om vad åklagaren sagt om "inte erkänt" var tidigare uppgifter, dvs inte nya. Andra hade tolkat det som att det var nya uppgifter från åklagaren (om "inte erkänt").

Fick ett PM, en användare som dubbelkollat med Mitt i. De uppgifter som nämns i artikeln om "inte [b]inte erkänt brottet, eller gett något motiv till händelsen" ska vara nya uppgifter från åklagaren.

Taggar några av er som skrev om artikeln igår (om "har inte erkänt"):

För den som också vill dubbelkolla så finns kontaktuppgifter i artikeln.

Tycker PM:et var trovärdigt men det skadar ju inte om någon mer känner för att kontrollera.

Efter en månad i häktet förefaller det som att den misstänkte - enligt vad åklagaren uppges ha sagt till Mitt i Stockholm den 5 sept - fortfarande inte har erkänt brottet eller givit något motiv till det som skedde.
Tack så hemskt mycket To Ivrig och Notknapparen! Va driftigt av er att kolla upp detta.

Jag har hela tiden tänkt att vi överdriver och låter fantasin och ev fördomar spinna iväg, men jag justerar mig hela tiden åt att spekulationer om diagnoser nog är det enda rimliga.

Så mörkt. Först ta någons liv med allt vad det innbär för offrets barn och anhöriga, men även GMs egna barn, och sen liksom inte göra det enda som möjligen kan lindra trauma och sorg för de som ska leva vidare efter detta - ta skulden och berätta varför. Blir illamående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in