2026-08-21, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svaret kommer vi nog få så småningom.
Om det stämmer att TN inte fått någon rekomendation av försvarare, ligger det honom i fatet.

Då kan man lägga till att han inte är rädd för att lägga upp lögner i manupulativt syfte, för att framstå i bättre dager kanske, ha status och kontakter. För att få sin vilja igenom. Våghalsigheten och fräckheten, utan tanke på sin arbetsgivare, tänker jag vidare.

Kanske är allt helt oskyldigt, ett missförstånd eller att det finns någon slags sanning i det.

Manipulation är inte en medveten uträknad strategi, utan den här typen av personer tror själva på sin lögner. Eftersom han ser sig själv som en mycket viktig person inom konstvärlden, är det för honom helt självklart att arbetsgivaren står bakom honom och att advokater som Magasin III använder sig av, är det bästa advokaterna i Sverige. Sanningen kan vara så enkel som att namnet "Tomas Nilsson" är det enda advokatnamn han känner till. I hans huvud stiger denna advokat till en av Sveriges främsta brottsmålsadvokater. Han tror säkert själv att han snart går fri, bara advokaten får göra sitt jobb.
Citera
2026-08-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Exakt min reflektion. Lite autistisk med inslag av ocd. Passivt aggressiv med kontrollbehov. Typisk en sådan man kan hitta på nätdejting som ”gillar friluftsliv”. Tror snarare motivet är avundsjuka och ekonomi än alkohol och droger. Men vad vet jag.

Att någon gillar friluftsliv bör man inte kategoriskt ta som varningstecken på potentiellt våldsamt beteende. Det kan i stället vittna om en hälsosam profil och avstressande vanor.
Citera
2026-08-21, 19:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Varför inte? Att arbetsgivaren känner sig hotad är som jag förstått ett påstående/rykte i tråden.
Jag menade om det är något som arbetsgivaren inte vill ska komma ut så kanske de inte går ut med att det var hotfullt. Det var en som jag svarade som spekulerade i det.
Citera
2026-08-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkenHeligeStaffan
Aftonbladet skriver att hon äger huset tillsammans med mgm, det var väl inte TN som var led på lagfarten?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L49vlx/samagde-huset-pa-on-med-dodade-kvinnan-stor-tragedi
Läs igen:
"Kvinnan ägde sommarbostaden i Värmdö kommun tillsammans med en annan man."

Och det stämmer. En "annan man" är inte samma sak som "mgm".
mgm betyder "misstänkt gärningsman".
Citera
2026-08-21, 20:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Manipulation är inte en medveten uträknad strategi, utan den här typen av personer tror själva på sin lögner. Eftersom han ser sig själv som en mycket viktig person inom konstvärlden, är det för honom helt självklart att arbetsgivaren står bakom honom och att advokater som Magasin III använder sig av, är det bästa advokaterna i Sverige. Sanningen kan vara så enkel som att namnet "Tomas Nilsson" är det enda advokatnamn han känner till. I hans huvud stiger denna advokat till en av Sveriges främsta brottsmålsadvokater. Han tror säkert själv att han snart går fri, bara advokaten får göra sitt jobb.

Det kan hända att det generellt sett inte är så medvetet för vissa personligheter, då det kans handla om psykologiska strategier för att skydda det inre éller undvika sådana situationer som kan upplevas som hotande, kränkande eller som gör att personen känner ett övertag, status osv. Orsaken till varför en person som har en manipulativ personlighet, ständigt känner att han måste göra på ett visst sätt kan vara omedvetet, ja.

Men absoulut tror jag att han vet med sig om han nu har ljugit (om det stämmer) i sin ansökan om byte till annan advokat. Här kan psykologiska försvar komma upp, som gör att det kan kännas försvarligt att ha en strategi som rätten köper t ex.

Vi är ju alla mer eller mindre manipulativa, men denna typ av manipulation är kanske inte en sådan som gemene man tar till eller ens kommer att tänka på.

Det ska bli intressant att se vem som döljer sig bakom det här fruktansvärda mordet. Hur kunde det gå så illa?

Tänker också på alla barnen, på båda sidor. Barn behöver sina föräldrar länge skulle jag säga, på många sätt. Att sedan en förälder dör på ett så helt meningslöst sätt...döden är oåterligkallig.

Allt annat kan ersättas, men inte ett liv.
Citera
2026-08-21, 21:04
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Den andre i tråden som vittnar om stark bevisning och det låter bra.

Min egen bevis-spekulation - när det gäller uppgften tidigare samt nu, om starka bevis - handlar om ljud- (eller bild-) upptagning. Kanske gjord av BO (ljud).

Tänk om det fanns en live-webbkamera från något närliggande fiskgjuse-bo, där "slow-natur-TV" fick bidra med den slutliga lösningen. Men ett sådant scenario hör väl deckarromanen till.

Ljudupptagning är i alla fall det som snurrat i mitt huvud sen användaren KillenArCP skrev:

Respektabelt att ni håller inne med det ni vet om bevisläget (även om det lär finnas ett mycket stort intresse för den frågan i tråden).
Tyvärr ser man typ aldrig fiskgjuse i de trakterna, havsörn finns det gott om dock.
Citera
2026-08-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kan hända att det generellt sett inte är så medvetet för vissa personligheter, då det kans handla om psykologiska strategier för att skydda det inre éller undvika sådana situationer som kan upplevas som hotande, kränkande eller som gör att personen känner ett övertag, status osv. Orsaken till varför en person som har en manipulativ personlighet, ständigt känner att han måste göra på ett visst sätt kan vara omedvetet, ja.

Men absoulut tror jag att han vet med sig om han nu har ljugit (om det stämmer) i sin ansökan om byte till annan advokat. Här kan psykologiska försvar komma upp, som gör att det kan kännas försvarligt att ha en strategi som rätten köper t ex.

Vi är ju alla mer eller mindre manipulativa, men denna typ av manipulation är kanske inte en sådan som gemene man tar till eller ens kommer att tänka på.

Det ska bli intressant att se vem som döljer sig bakom det här fruktansvärda mordet. Hur kunde det gå så illa?

Tänker också på alla barnen, på båda sidor. Barn behöver sina föräldrar länge skulle jag säga, på många sätt. Att sedan en förälder dör på ett så helt meningslöst sätt...döden är oåterligkallig.

Allt annat kan ersättas, men inte ett liv.

Jag håller med det mesta. Dock, vem som döljer sig bakom mordet tycker jag vi vet. Om man har kunskap inom psykologi och psykiatri , intresse för ämnet "Mäns våld mot kvinnor" samt följt detta fall i media och här på Flashback, framträder en rätt klar bild över hur MGM fungerar.
Senast redigerad av nyigemet 2026-08-21 kl. 21:47.
Citera
2026-08-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag menade om det är något som arbetsgivaren inte vill ska komma ut så kanske de inte går ut med att det var hotfullt. Det var en som jag svarade som spekulerade i det.
Eller så är det riktigt bra inside info i tråden.
Citera
2026-08-21, 22:39
Medlem
Tycker vi ska avvakta med alla spekulationer till Fub, vi kommer få svar på allt tids nog. En fruktansvärd tragedi och sätt att mista sitt liv på!
Lider så med alla inblandade barn till bägges parter.
Citera
2026-08-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Vem då ?
Robert Weil, grundaren av stället han varit anställd av.
Citera
2026-08-22, 00:28
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aliat
Tycker vi ska avvakta med alla spekulationer till Fub, vi kommer få svar på allt tids nog. En fruktansvärd tragedi och sätt att mista sitt liv på!
Lider så med alla inblandade barn till bägges parter.

Tycker att du ska avvakta med att läsa/skriva i den här tråden i väntan på FUP – och respektera att andra människor inte vill vänta på FUP.

Dina val är inte automatiskt andra människors val.
Citera
2026-08-22, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Tycker att du ska avvakta med att läsa/skriva i den här tråden i väntan på FUP – och respektera att andra människor inte vill vänta på FUP.

Dina val är inte automatiskt andra människors val.
Eller kan du försöka respektera barnen och anhöriga som också läser här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in