Citat:
Förundersökning vid mord brukar ta flera månader. Vid mordet på Tove i Vetlanda var utredningen klar ganska snabbt, men drog ut på tiden (om jag minns rätt) pga att den rättsmedicinska undersökningen tog tid. Nu är mitt minne dåligt, men tror att åklagaren började flagga för att de närmaste sig åtal efter ca 4 månader, och att den totala tiden landade på ca 5 månader någonstans.
Då upplevde jag det iaf att åklagaren slarvade igenom vissa delar, vilket kritiserades efteråt. T ex kollade man inte nyckelvittnets mobil vad gällde tidpunkter och inte heller gjordes någon rekonstruktion av mordet.
NFC har alltid långa väntetider. Många förhör ska hållas med vittnen, vissa flera gånger. Mobiler ska kollas, it-tekniska analyser ska göras och sammanställas...skoavtryck, fingeravtryck, DNA-analyser... När svar börjar droppa in ska nya förhör hållas, nya prov skickas in och nya väntetider.
Om TN drar upp någon version kan detta behöva motkollas och nya tekniska undersökningar behöver göras. Nya förhör...
Därefter ska allt sammanställas.
Om jag får gissa blir det ingen rättegång innan jul, även om man idag menar att utredningarna behöver skyndas på för att fler ska kunna fällas och hamna i fängelse.
Lite spännande med att TN gick med på ytterligare 14- dagar och att ingen förhandling skedde idag. Fick åklagaren vslag på sin begäran om 1 månad ytterligare, eller är det en kompomiss?
Aldrig sett tidigare.
Jag tänker att en förhandling idag hade varit i stort meningslös, då man ännu inte fått in några svar på analyserna.
Utredningen är i sin vagga.