2026-09-06, 18:37
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsKali
Visst kan det tyckas upprörande att höra för en ”normal” person att TN fortfarande inte har erkänt efter så pass lång tid men min spekulation är att detta snarare bekräftar att han är en s k Covert Narcissist” och något utlöste hans narcissistiska raseri.

En covert (dold) narcissist agerar subtilt, defensivt och spelar ofta offer, vilket gör dem svåra att upptäcka i början av dejtingperioden. Det kan framstå som de är något blyga men ändå väljer att öppna upp sig och visa sårbarhet vilket kan först verka moget och sympatiskt. De kan framställa sig som missförstådda, sårade eller svikna av sina ex, vilket väcker empati och en vilja att "rädda" dem. Efter en tids dejtande kan de inte längre dölja sina passivt/aggressiva sidor och bli tysta (i stället för att reda ut en begynnande konflikt), ge subtila pikar, svara undvikande eller "glömma" saker när de är missnöjda. Känslorna kan växla mellan att vara mycket intresserade och att plötsligt dra sig undan emotionellt för att få partnern ur balans och göra hen osäker och om en konflikt uppstår vänder de på steken så att det är partnerns fel, vilket gör att hen ständigt får be om ursäkt. En narcissist har ju aldrig fel utan det är alltid den andres fel. Ofta dras just empater till narcissister.

I tidigare dejtingsammanhang verkar TN ha anpassat sig initialt (fjäskat?) och inte uttryckt sina behov och förväntningar förrän den andra har velat avsluta relationen och då har alla upplevda oförrätter vällt ut. Han anser på fullt allvar att den andra har felat på ett antal punkter och han har rätt på alla punkter. Han ser bara sitt sårade ego / lilla inre barn och kan inte sätta sig in i hur den andra parten känner.
Jag tror att han inte känner någon vidare ånger över sina handlingar utan enligt honom är det ÅÅ:s fel att han tvingades till det och det är också hennes fel att han befinner sig där han är.
Intressant inlägg!

Nyfiken som jag är och eftersom som jag håller till på en grannö tog jag båten runt ön i låg fart. Jag har ett hum om var på ön det skedde, men inte säker. Det var inte på tal om att gå i land av respekt för de som bor där och som garanterat vill vara ifred. Jag såg ingen blåvit avspärrningstejp som polisen använder, möjligen syns inte stället från sjön, vet ej.

Eventuellt är utredningen, vad beträffar exteriören, avklarad och därför inget som skvallrar om pågående utredning.

Det som slog mig är hur pass nära det är rakt över till Sollenkroka Brygga och det aviga i att MGM valde att ta sig till Arbodaön vilket kräver att man måste ta sig över hela ön de befann sig på, för att nå Arbodaön ganska rakt österut. Tycker det säger en del om hans beteende, att inte söka sig mot Sollenkroka där det garanterat finns kameror och istället mot en ö österut som, från de hållet, ser obebodd ut. Inga nyheter för de som följt tråden dock.
Citera
2026-09-06, 18:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Förvisso sant men som jag skrev är det lätt att läsa mellan raderna när man har en egen teori men det är just det som det är ~ en egen teori som inte bygger på fakta utan som Biskopen brukar säga byggd på ett gäng pusselbitar. Men du har helt rätt i sak ~ vi vet inte och det kan lätt uppstå en trådsanning.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Det kan vara som du skriver. Lite lurigt formmulerat i artikeln kan jag tycka. Ibland inleds med "säger X (här åklagaren) och sen tas i nästa stycke upp redan omskrivna saker. Jag kanske ändå inte helt vill utesluta att det kan vara något nytt mer i artikeln, även om det kan vara så som du påpekat.
Bra inspel. Viktigt att hålla koll på vad som faktiskt är nytt.

Däremot, lite petigt kanske, men det är inte två överskrifter (rubriker) inne i artikeltexten utan en, som jag uppfattar det och den är 'Inge gett något motiv'.

I artikeln med rubrik 'Mordmisstänkt på Sollenkroka Ö fortsatt häktad' anges (efter ingress) 'Skärgården' med en plupp framför. Mitt i Stockholm anger ofta en ort/ett område i artiklarna.

I de två tidigare artiklarna om mordet har det vid pluppen stått 'Värmdö' (7 aug) samt 'Sollenkroka ö' (14 aug).
Verkligen bara en detalj, knappt viktig.

Har åklagaren släppt uppgift om att den misstänkte fortfarande inte har erkänt - eller är det en fyra veckor gammal uppgift?
Som sagt, det kan absolut vara som du påpekar (uppskattat). Men jag vill inte än hålla det för 100 procent säkert. 90 procent? Eller hoppas man som engagerad i frågan på för mycket nu?
Vanligt är att åklagarna är sparsamma med uppgifter i ett sånt här skede. Men det har hänt att en utredare/åklagare har svarat på enstaka frågor, t ex "mannen har erkänt", eller "han har inte erkänt". Men kanske lika vanligt (eller vanligare?) kan vara att åklagaren sparar på en sån uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Du har helt rätt angående rubriken, sorry. Nu ser jag att "Skärgården" anger platsen, vilket även senare artiklar i "Mitt i " har. Men som sagt, antal rubriker får ses som överkurs i denna tråd. Men rätt ska vara rätt . Jag tolkar iaf allt som står under rubriken "inte gett något motiv" som sammanfattning av vad man vet om mordhistorien, för nya läsare. Journalisten skriver ju tydligt att åklagaren inte delar med sig vad som framkommit i förhör, så det får vi utgå från.

Det är bra att ni föröker vara objektiva, det otydligt i artikeln som ni säger. Jag får vara öppen för att jag kan ha tolkat fel.
Citera
2026-09-06, 18:57
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Intressant inlägg!

Nyfiken som jag är och eftersom som jag håller till på en grannö tog jag båten runt ön i låg fart. Jag har ett hum om var på ön det skedde, men inte säker. Det var inte på tal om att gå i land av respekt för de som bor där och som garanterat vill vara ifred. Jag såg ingen blåvit avspärrningstejp som polisen använder, möjligen syns inte stället från sjön, vet ej.

Eventuellt är utredningen, vad beträffar exteriören, avklarad och därför inget som skvallrar om pågående utredning.

Det som slog mig är hur pass nära det är rakt över till Sollenkroka Brygga och det aviga i att MGM valde att ta sig till Arbodaön vilket kräver att man måste ta sig över hela ön de befann sig på, för att nå Arbodaön ganska rakt österut. Tycker det säger en del om hans beteende, att inte söka sig mot Sollenkroka där det garanterat finns kameror och istället mot en ö österut som, från de hållet, ser obebodd ut. Inga nyheter för de som följt tråden dock.
Jag har också funderat på det där med varför han inte tog sig till Sollenkroka - han hade ju minst ett par timmars försprång och där fanns ju även en bil att tillgå.. Kanske han tänkte att det skulle väcka uppmärksamhet om han kom dit i kanot vilket det inte borde.. Eller ville han helt enkelt bara gömma sig för att på så sätt skapa tid - han visste ju inte hur mycket försprång han hade.. Det är kanske den rimligaste anledningen. Det som också är märkligt är att när han hittades så försökte han ju simma ifrån polisen - det måste han ju ha insett var dödfött och jag tänker att den där första kanske egna chocken borde ju ha lagt sig så kan det vara en del av en strategi? Vilda spekulationer som vanligt 😊
Citera
2026-09-06, 19:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsKali
Visst kan det tyckas upprörande att höra för en ”normal” person att TN fortfarande inte har erkänt efter så pass lång tid men min spekulation är att detta snarare bekräftar att han är en s k Covert Narcissist” och något utlöste hans narcissistiska raseri.

En covert (dold) narcissist agerar subtilt, defensivt och spelar ofta offer, vilket gör dem svåra att upptäcka i början av dejtingperioden. Det kan framstå som de är något blyga men ändå väljer att öppna upp sig och visa sårbarhet vilket kan först verka moget och sympatiskt. De kan framställa sig som missförstådda, sårade eller svikna av sina ex, vilket väcker empati och en vilja att "rädda" dem. Efter en tids dejtande kan de inte längre dölja sina passivt/aggressiva sidor och bli tysta (i stället för att reda ut en begynnande konflikt), ge subtila pikar, svara undvikande eller "glömma" saker när de är missnöjda. Känslorna kan växla mellan att vara mycket intresserade och att plötsligt dra sig undan emotionellt för att få partnern ur balans och göra hen osäker och om en konflikt uppstår vänder de på steken så att det är partnerns fel, vilket gör att hen ständigt får be om ursäkt. En narcissist har ju aldrig fel utan det är alltid den andres fel. Ofta dras just empater till narcissister.

I tidigare dejtingsammanhang verkar TN ha anpassat sig initialt (fjäskat?) och inte uttryckt sina behov och förväntningar förrän den andra har velat avsluta relationen och då har alla upplevda oförrätter vällt ut. Han anser på fullt allvar att den andra har felat på ett antal punkter och han har rätt på alla punkter. Han ser bara sitt sårade ego / lilla inre barn och kan inte sätta sig in i hur den andra parten känner.
Jag tror att han inte känner någon vidare ånger över sina handlingar utan enligt honom är det ÅÅ:s fel att han tvingades till det och det är också hennes fel att han befinner sig där han är.

Tack för intressant inlägg.
Man vill verkligen förstå den här personen och hur det kunde gå så snett.
Jag tänker också att bakom den här personen finns "ett litet barn", en person som håller fasaden, tills det rämnar.

Och som du påpekar, för exet där han samlat på sig flera månaders upplevda oförätter, förläggar han skulden utanför sig själv.

Jag vet inte om han är narcissit eller inte, men några punkter kanske han prickar in av det vi fått veta.
Citera
2026-09-06, 19:18
Medlem
Vart finns information om inbrottet där han ska ha duschat och vet man när det har hänt tidsmässigt och hur länge han tryckte i det huset?
Citera
2026-09-06, 19:23
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mor70
Vart finns information om inbrottet där han ska ha duschat och vet man när det har hänt tidsmässigt och hur länge han tryckte i det huset?
Informationen kom från Jessica Lasses som befann sig på ön och hon berättade det i podden Mitt i livet. Det framkom inte när eller hur länge han befann sig i huset. Det är det enda stället som jag känner till att informationen kommit ifrån.
Citera
2026-09-06, 19:42
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för intressant inlägg.
Man vill verkligen förstå den här personen och hur det kunde gå så snett.
Jag tänker också att bakom den här personen finns "ett litet barn", en person som håller fasaden, tills det rämnar.

Och som du påpekar, för exet där han samlat på sig flera månaders upplevda oförätter, förläggar han skulden utanför sig själv.

Jag vet inte om han är narcissit eller inte, men några punkter kanske han prickar in av det vi fått veta.
Vi vet ju inte att han är narcissist men håller med om att det finns drag som passar in. Läste om ”narcissistisk kollaps” i dagens Expressen;
Några korta utdrag från de råd experten ger då det är en låst artikel;
Om en individ upplever en narcissistisk kollaps kan de agera impulsivt, aggressivt, skylla på andra eller försöka kontrollera situationen genom manipulation och gaslightning. Ilska och raseri är inte ovanligt.

Oavsett om narcissisten vänder sig inåt eller blir utåtagerande tenderar deras tankemönster att bli mer irrationella. Även om beteendet kan kännas väldigt personligt, drivs det vanligtvis av den andra personens hotade självbild. Råd; bli inte förolämpad och låt inte heller narcissisten få dig att tvivla på din verklighet ~ till exempel var de tvungna att vara otrogna för du var så svår att leva med eller så svek du dem för att du inte gick med på alla orimliga krav som ställdes på dig.

Bli inte indragen i ett gräl. Det är som att försöka argumentera med någon som är påverkad av alkohol eller droger ~ narcissisten är i ett förändrat tillstånd eftersom de är i överlevnadsläge på grund av hotet de känner mot sitt ego.

Prioritera säkerhet ~ en narcissistisk kollaps innebär inte slutet på något sätt. Det kan vara början på en farligare fas. Förlusten av kontroll kan leda till ytterligare eskalering.

Texten är mycket längre, har bara saxat ut lite. Kanske inget nytt men det finns en hel del som stämmer in på det vi spekulerat kring..
Citera
2026-09-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Han har ju erkänt att han tog hennes liv (”jag tänker på hennes liv, som jag tog”) Men inte erkänt mord, som är det som han är misstänkt för. Vill han hävda dråp/vållande till annans död?
Ja, det tror jag men tydligen vet vi inte med säkerhet att han nekat till mord. Då blir det svårt att spekulera.
Citera
2026-09-06, 21:21
Medlem
Jag var på en dejt med MGM förra hösten. Det var bara kaffe i en timma men det räckte. Jag fick ”psykopatvibbar” av hans märklighet och jag är tacksam för mina tidigare erfarenheter som gjort att jag numera kan känna igen den typen – narcissist/psykopat. Jag är påläst och har själv skrivit böcker i ämnet. Har man inte tidigare erfarenhet av dessa personligheter så är det mycket svårt att veta vad man ska skydda sig från. De är ofta charmiga och vältaliga. Det är också nästan omöjligt för normalt funtade personer att förstå hur någon helt kan sakna empati. Och ja, har man tagit någons liv och inte bryter ihop i sitt livs värsta ångest och är villig att göra vad som helst för att få det ogjort, vilket inte går, och då istället är villig att göra vad som helst för att göra så rätt man bara kan - ja då saknar man helt klart empati. Jag tror vi kan vara helt på det klara med att denna TN är en narcissist eller psykopat.
Med det sagt behöver det inte alls vara något dramatiskt som utlöst hans aggression. Det räcker med att hon inte är under hans kontroll på så sätt som han behöver.

Tyvärr behöver vi alla verkligen bilda oss om dessa personligheter tidigt så inte en kvinna till ska hamna i deras våld och i värsta fall bli dödad.

Och så ni slipper undra, vad psykopatvibbarna var för mig, gällande TN så var det hur han talade om sitt liv och sitt arbete. Hur tillrättalagt allting verkade. Detaljerna om arbetet. Och om middagarna han hade i sin våning för att det inte skulle bli ensamt när barnen flyttar ut. Han förberedde sig på det. Han var proaktiv. Han var också socialt engagerad i gymmet han tränade på. De brukade gå på AW. Tar man inte initiativ, blir man ensam. Han hade byggt sig det livet på Södermalm och han var stolt över det. Hans var oklanderligt klädd. För perfekt. Allt var kontrollerat in i minsta detalj. Och sen var det blicken. Den som tittar förbi en. Den som tittar efter något i en, inte av nyfikenhet utan för att den letar efter något. Självgodheten som bredde ut sig när han hade lagt fram sitt liv och liksom väntade på min bekräftelse.

Nu sitter han där han sitter och försöker kontrollera det enda han fortfarande kan - sitt eget narrativ. Vad som egentligen sades, gjordes, som föranledde mordet tror jag aldrig vi får veta.
Citera
2026-09-06, 21:27
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oila
Jag var på en dejt med MGM förra hösten. Det var bara kaffe i en timma men det räckte. Jag fick ”psykopatvibbar” av hans märklighet och jag är tacksam för mina tidigare erfarenheter som gjort att jag numera kan känna igen den typen – narcissist/psykopat. Jag är påläst och har själv skrivit böcker i ämnet. Har man inte tidigare erfarenhet av dessa personligheter så är det mycket svårt att veta vad man ska skydda sig från. De är ofta charmiga och vältaliga. Det är också nästan omöjligt för normalt funtade personer att förstå hur någon helt kan sakna empati. Och ja, har man tagit någons liv och inte bryter ihop i sitt livs värsta ångest och är villig att göra vad som helst för att få det ogjort, vilket inte går, och då istället är villig att göra vad som helst för att göra så rätt man bara kan - ja då saknar man helt klart empati. Jag tror vi kan vara helt på det klara med att denna TN är en narcissist eller psykopat.
Med det sagt behöver det inte alls vara något dramatiskt som utlöst hans aggression. Det räcker med att hon inte är under hans kontroll på så sätt som han behöver.

Tyvärr behöver vi alla verkligen bilda oss om dessa personligheter tidigt så inte en kvinna till ska hamna i deras våld och i värsta fall bli dödad.

Och så ni slipper undra, vad psykopatvibbarna var för mig, gällande TN så var det hur han talade om sitt liv och sitt arbete. Hur tillrättalagt allting verkade. Detaljerna om arbetet. Och om middagarna han hade i sin våning för att det inte skulle bli ensamt när barnen flyttar ut. Han förberedde sig på det. Han var proaktiv. Han var också socialt engagerad i gymmet han tränade på. De brukade gå på AW. Tar man inte initiativ, blir man ensam. Han hade byggt sig det livet på Södermalm och han var stolt över det. Hans var oklanderligt klädd. För perfekt. Allt var kontrollerat in i minsta detalj. Och sen var det blicken. Den som tittar förbi en. Den som tittar efter något i en, inte av nyfikenhet utan för att den letar efter något. Självgodheten som bredde ut sig när han hade lagt fram sitt liv och liksom väntade på min bekräftelse.

Nu sitter han där han sitter och försöker kontrollera det enda han fortfarande kan - sitt eget narrativ. Vad som egentligen sades, gjordes, som föranledde mordet tror jag aldrig vi får veta.
Tack ~ väldigt intressant..
Citera
2026-09-06, 21:40
Medlem
Citat:

Tack för att du berättar. Intressant att höra dig beskriva det 'tillrättalagda', kontrollen. Och blicken.

Nu tre som har erfarenhet av att ha dejtat TN. Du allra kortast med en timmes kaffe.

Har du hunnit läsa något i tråden bakåt? Vi har skrivit en del om en bodelningstvist där den kvinnan beskrev TN som kontrollerade, att hon upplevde härskartekniker och elakheter mm och vid något tillfälle ett förtäckt hot.

Har du några tankar ytterligare? Kanske inte just om er dejt men om det andra har beskrivit, om du nu har läst? Kontrollerande drag har beskrivits från flera håll (inklusive personer som träffat TN i arbetssammanhang).
Citera
2026-09-06, 21:45
Medlem
Intressant, var på några dejter 2,5 år sedan och även ett spontan återmöte i aug förra året. Sedan träffade jag på honom nere i tunnelbanan vid slussen i våras då han berättade glatt att han träffat ngn. Vi var aldrig ngn bra match men hade lite trevligt. Inte min typ. Önskar ändå att jag sett direkt det du sett men har inte den blicken. Upplevde dock att det viktigaste i hans liv var sina realtion till barnen. Den yngsta bodde varannan vecka, det levde han för. Kändes som han stod i skuld yill dem. Jag inspirerades väldigt mycket av hans vackra lägenhet, hans känsla för det vackra, visade en marmorvas han släpat genom tullen då han var i Italien med sin son. Hans musiksmak, hans vackra stora gröna växter och indrening.... så konstigt och djupt sorgligt för sååå många... men att slänga det vackra ut, falla över gränsen, den oförlåtliga, kasta bort allt, tappa sina relationer... det är så svårt att ta in.... så tragiskt. Varför tar inte en vuxen människa itu med sina trauman...när man ser...att detta fungerar inte.... Varit tyngd flera veckor av sorgsenhet.... och berövad min sponatnitet, glädje och kanske naivitet tillfälligt. Har bestämt mig för att släppa nu.. kan inte bära omkring på detta, troligen gammal sorg som aktiveras också. Som sagt, vi var inte kompatibla, inte min typ, men inga konstiga vibbar heller.... men dessa vill jag känna av i framtiden såklart... och tänk om det hade varit min typ....

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in