Lite uppdatering om vad åklagaren ska ha uppgett för reporten på tidningen Mitt i Stockholm (artikel 5 aug). Vi tolkade vissa delar av artikeln lite olika. Någon uppfattade texten som att beskrivningen (den 5 sept) om vad åklagaren sagt om "inte erkänt" var tidigare uppgifter, dvs inte nya. Andra hade tolkat det som att det var nya uppgifter från åklagaren (om "inte erkänt").
Fick ett PM, en användare som dubbelkollat med Mitt i. De uppgifter som nämns i artikeln om "inte [b]inte erkänt brottet, eller gett något motiv till händelsen" ska vara
nya uppgifter från åklagaren.
Taggar några av er som skrev om artikeln igår (om "har inte erkänt"):
Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
Lite uppdatering från media!
"Vid förhör med vittnen har det kommit fram ny information som är intressant för utredningen, enligt Emma Olsson, men på vilket sätt vill hon inte kommentera. Hon vill heller inte berätta något om vad förhören med den misstänkte har gett."
"Det finns inga fler misstänkta i nuläget. Mannen har gjort vissa medgivanden, men inte
inte erkänt brottet, eller gett något motiv till händelsen. Den tekniska undersökningen pågår fortfarande.
Vittnesförhör hålls fortfarande och andra utredningsåtgärder genomförs.
. . .
https://www.mitti.se/nyheter/mordmisstankt-pa-sollenkroka-o-fortsatt-haktad-6.3.383651.9a2a0b3719?
Citat:
Ursprungligen postat av
To.Ivrig
Tack för den informationen! Så gratistidningen
Mitt i Stockholm (till skillnad från övrig media) bevakar i alla fall fallet .
Då är det som flera av oss har spekulerat om i tråden, att han inte har erkänt brottet. Än.
Angående när förundersökningen kan tänkas vara klar säger åklagaren:
"– Jag kan inte säga när åtal kan förväntas väckas, det beror på vad som händer i utredningen. Men det kommer i vart fall att dröja flera månader innan utredningen är klar, säger åklagare Emma Olsson."
Lurigt

att efter en månad fortfarande inte berätta, på riktigt
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
[...]
Det låter verkligen som att han, precis som spekulerats, inte kommer att ta på sig mordet, utan har bortförklaringar.
.. .
Citat:
Ursprungligen postat av
Tintin257
Det är ju precis som vi spekulerat men man kan verkligen undra vad han är gjord av.. Att sitta häktad med restriktioner i en månad har ju givit honom oceaner av tid att tänka och att verkligheten kommit ikapp och ändå är han inte villig att berätta.
. . .
Citat:
Ursprungligen postat av
LudvigSigurdDavid
Ja precis ”vad är han gjord av”. Att sitta häktad är nog ingen lek ... [...]
Citat:
Ursprungligen postat av
nyigemet
Jag läste artikeln när den kom ut. Jag tolkade texten annorlunda än er. Jag upplevde snarare att artikeln INTE gav några nya uppgifter. Det är lätt att feltolka vem som säger vad här; Vad säger åklagaren, vad skriver journalisten (baserat på tidigare fakta, sammanfattande)?
– Jag kan inte säga när åtal kan förväntas väckas, det beror på vad som händer i utredningen. Men det kommer i vart fall att dröja flera månader innan utredningen är klar, säger åklagare Emma Olsson.
Vid förhör med vittnen har det kommit fram ny information som är intressant för utredningen, enligt Emma Olsson, men på vilket sätt vill hon inte kommentera. Hon vill heller inte berätta något om vad förhören med den misstänkte har gett.
Det enda som åklagaren säger är att ny information kommit fram vid förhör av vittnen. Hon vill inte kommentera vad, hon vill inte kommentera vad förhör med GM har gett.
[...]
Så, det enda åklagaren har sagt, och det enda som är nytt är det i kursivt ovan. Åklagaren ger inga nya uppgifter. Vi har ingen som helst aning om han fortsätter hålla tyst eller kan ha berättat allt.
För den som också vill dubbelkolla så finns kontaktuppgifter i artikeln.
Tycker PM:et var trovärdigt men det skadar ju inte om någon mer känner för att kontrollera.
Efter en månad i häktet förefaller det som att den misstänkte - enligt vad åklagaren uppges ha sagt till Mitt i Stockholm den 5 sept -
fortfarande inte har erkänt brottet eller givit något motiv till det som skedde.