2026-09-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrandes26
Intressant, var på några dejter 2,5 år sedan och även ett spontan återmöte i aug förra året. Sedan träffade jag på honom nere i tunnelbanan vid slussen i våras då han berättade glatt att han träffat ngn. Vi var aldrig ngn bra match men hade lite trevligt. Inte min typ. Önskar ändå att jag sett direkt det du sett men har inte den blicken. Upplevde dock att det viktigaste i hans liv var sina realtion till barnen. Den yngsta bodde varannan vecka, det levde han för. Kändes som han stod i skuld yill dem. Jag inspirerades väldigt mycket av hans vackra lägenhet, hans känsla för det vackra, visade en marmorvas han släpat genom tullen då han var i Italien med sin son. Hans musiksmak, hans vackra stora gröna växter och indrening.... så konstigt och djupt sorgligt för sååå många... men att slänga det vackra ut, falla över gränsen, den oförlåtliga, kasta bort allt, tappa sina relationer... det är så svårt att ta in.... så tragiskt. Varför tar inte en vuxen människa itu med sina trauman...när man ser...att detta fungerar inte.... Varit tyngd flera veckor av sorgsenhet.... och berövad min sponatnitet, glädje och kanske naivitet tillfälligt. Har bestämt mig för att släppa nu.. kan inte bära omkring på detta, troligen gammal sorg som aktiveras också. Som sagt, vi var inte kompatibla, inte min typ, men inga konstiga vibbar heller.... men dessa vill jag känna av i framtiden såklart... och tänk om det hade varit min typ....
Det där får du gärna utveckla lite. Jag är själv hyfsat jämngammal med T och blir nyfiken på vad han lyssnade på och vad det var som gjorde att du tyckte att han hade bra musiksmak. Jag inbillar mig att sådant faktiskt kan säga något litet om en människa.

Jag har också fått veta att T spelade trummor i ett band. Är det någon här som vet mer om det? Vad var det för band, och vilken sorts musik spelade de? Förhoppningsvis kan vi prata om det utan att för den skull outa de andra bandmedlemmarna, som ju inte har någonting med det här att göra.
Citera
2026-09-07, 12:04
Medlem
notknapparens avatar
Jag har fått bekräftat från journalisten i tidningen Mitti om att den misstänkte ännu nekar till brott och inte uttalat något motiv.

Uppgiften ska komma från åklagaren, skriver journalisten till mig som svar på frågan varifrån uppgiften kom och om det var ny information från intervjun i samband med omhäktningen 4/9 eller gammal information.

Det var uppgifter från artikeln nedan i Mitti som diskuterades igår i tråden, då det var otydligt i artikeln tyckte flera, om uppgifterna ingick i en slags sammanfattning av hela fallet eller var nya.

https://www.mitti.se/nyheter/mordmisstankt-pa-sollenkroka-o-fortsatt-haktad-6.3.383651.9a2a0b3719
Citera
2026-09-07, 12:08
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ja det där sista försöket, att försöka simma ifrån sjöpolis talar verkligen emot en kallt beräknande person, kanske det enda som framkommit från de här 33 timmarna som faktiskt talar för någon i kraftig chock.

Jag undrar om psykologer kan tyda något ur hur en person beter sig under chock. Jag inbillar mig att man kanske varken bryr sig om hurvida man blir iakttagen eller inte, dvs planlöst lämnar platsen. Det absolut värsta handlingen efter våldet var ju att inte tillkalla ambulans.

Tack för att du berättar för oss som försöker förstå.
Den omedelbara chocken borde ha lagt sig så det kan också vara ett tecken på en person som desperat försöker komma undan att behöva möta konsekvenserna av sitt handlande.. Överlevnadsinstinkter som tar vid där han gör allt för att slippa verkligheten.
Citera
2026-09-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har fått bekräftat från journalisten i tidningen Mitti om att den misstänkte ännu nekar till brott och inte uttalat något motiv.

Uppgiften ska komma från åklagaren, skriver journalisten till mig som svar på frågan varifrån uppgiften kom och om det var ny information från intervjun i samband med omhäktningen 4/9 eller gammal information.

Det var uppgifter från artikeln nedan i Mitti som diskuterades igår i tråden, då det var otydligt i artikeln tyckte flera, om uppgifterna ingick i en slags sammanfattning av hela fallet eller var nya.

https://www.mitti.se/nyheter/mordmisstankt-pa-sollenkroka-o-fortsatt-haktad-6.3.383651.9a2a0b3719

Nekar till brott! Ajdå. Så då måste han mena att han inte använt mer våld än lagen medger vid självförsvar eller att någon annan mördat henne. Eller också har han bestämt sig för att neka till dess han sett hela bevisningen och kan bedöma hur han bäst kan beskriva händelseförloppet för att minimera straffet eller bli friad.
Citera
2026-09-07, 12:23
Medlem
Lite uppdatering om vad åklagaren ska ha uppgett för reporten på tidningen Mitt i Stockholm (artikel 5 aug). Vi tolkade vissa delar av artikeln lite olika. Någon uppfattade texten som att beskrivningen (den 5 sept) om vad åklagaren sagt om "inte erkänt" var tidigare uppgifter, dvs inte nya. Andra hade tolkat det som att det var nya uppgifter från åklagaren (om "inte erkänt").

Fick ett PM, en användare som dubbelkollat med Mitt i. De uppgifter som nämns i artikeln om "inte [b]inte erkänt brottet, eller gett något motiv till händelsen" ska vara nya uppgifter från åklagaren.

Taggar några av er som skrev om artikeln igår (om "har inte erkänt"):

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Lite uppdatering från media!

"Vid förhör med vittnen har det kommit fram ny information som är intressant för utredningen, enligt Emma Olsson, men på vilket sätt vill hon inte kommentera. Hon vill heller inte berätta något om vad förhören med den misstänkte har gett."

"Det finns inga fler misstänkta i nuläget. Mannen har gjort vissa medgivanden, men inte inte erkänt brottet, eller gett något motiv till händelsen. Den tekniska undersökningen pågår fortfarande.

Vittnesförhör hålls fortfarande och andra utredningsåtgärder genomförs.

. . .
https://www.mitti.se/nyheter/mordmisstankt-pa-sollenkroka-o-fortsatt-haktad-6.3.383651.9a2a0b3719?
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Tack för den informationen! Så gratistidningen Mitt i Stockholm (till skillnad från övrig media) bevakar i alla fall fallet .

Då är det som flera av oss har spekulerat om i tråden, att han inte har erkänt brottet. Än.

Angående när förundersökningen kan tänkas vara klar säger åklagaren:
"– Jag kan inte säga när åtal kan förväntas väckas, det beror på vad som händer i utredningen. Men det kommer i vart fall att dröja flera månader innan utredningen är klar, säger åklagare Emma Olsson."
Lurigt att efter en månad fortfarande inte berätta, på riktigt
Citat:
[...]
Det låter verkligen som att han, precis som spekulerats, inte kommer att ta på sig mordet, utan har bortförklaringar.
.. .

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Det är ju precis som vi spekulerat men man kan verkligen undra vad han är gjord av.. Att sitta häktad med restriktioner i en månad har ju givit honom oceaner av tid att tänka och att verkligheten kommit ikapp och ändå är han inte villig att berätta.
. . .
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ja precis ”vad är han gjord av”. Att sitta häktad är nog ingen lek ... [...]
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Jag läste artikeln när den kom ut. Jag tolkade texten annorlunda än er. Jag upplevde snarare att artikeln INTE gav några nya uppgifter. Det är lätt att feltolka vem som säger vad här; Vad säger åklagaren, vad skriver journalisten (baserat på tidigare fakta, sammanfattande)?

Jag kan inte säga när åtal kan förväntas väckas, det beror på vad som händer i utredningen. Men det kommer i vart fall att dröja flera månader innan utredningen är klar, säger åklagare Emma Olsson.
Vid förhör med vittnen har det kommit fram ny information som är intressant för utredningen, enligt Emma Olsson, men på vilket sätt vill hon inte kommentera. Hon vill heller inte berätta något om vad förhören med den misstänkte har gett.

Det enda som åklagaren säger är att ny information kommit fram vid förhör av vittnen. Hon vill inte kommentera vad, hon vill inte kommentera vad förhör med GM har gett.
[...]
Så, det enda åklagaren har sagt, och det enda som är nytt är det i kursivt ovan. Åklagaren ger inga nya uppgifter. Vi har ingen som helst aning om han fortsätter hålla tyst eller kan ha berättat allt.
För den som också vill dubbelkolla så finns kontaktuppgifter i artikeln.

Tycker PM:et var trovärdigt men det skadar ju inte om någon mer känner för att kontrollera.

Efter en månad i häktet förefaller det som att den misstänkte - enligt vad åklagaren uppges ha sagt till Mitt i Stockholm den 5 sept - fortfarande inte har erkänt brottet eller givit något motiv till det som skedde.
Citera
2026-09-07, 12:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Lite uppdatering om vad åklagaren ska ha uppgett för reporten på tidningen Mitt i Stockholm (artikel 5 aug). Vi tolkade vissa delar av artikeln lite olika. Någon uppfattade texten som att beskrivningen (den 5 sept) om vad åklagaren sagt om "inte erkänt" var tidigare uppgifter, dvs inte nya. Andra hade tolkat det som att det var nya uppgifter från åklagaren (om "inte erkänt").

Fick ett PM, en användare som dubbelkollat med Mitt i. De uppgifter som nämns i artikeln om "inte [b]inte erkänt brottet, eller gett något motiv till händelsen" ska vara nya uppgifter från åklagaren.

Tycker PM:et var trovärdigt men det skadar ju inte om någon mer känner för att kontrollera.

Efter en månad i häktet förefaller det som att den misstänkte - enligt vad åklagaren uppges ha sagt till Mitt i Stockholm den 5 sept - fortfarande inte har erkänt brottet eller givit något motiv till det som skedde.

Jag har fått samma uppgifter från journalisten (se mitt tidigare inlägg idag).
Artikeln är dock inte uppdaterad med tydliggörande.

Det är också bra att uppgiften kommer direkt från åklagaren.
Citera
2026-09-07, 12:30
Medlem
allegragellers avatar
Det är ju för bedrövligt att han ännu inte erkänt mordet eller angett motiv. Det är en så extremt allvarlig sak med (förmodligen) omfattande bevisning. Har faktiskt överlag svårt att förstå människor som inte tar ansvar för sina handlingar.

Hade jag suttit där så skulle jag vara så enormt lättad över att få erkänna, göra rätt liksom, både gentemot alla anhöriga på bägge sidor och mig själv, och mitt offer inte minst.
Citera
2026-09-07, 12:36
Medlem
Citat:

Citat:
Jag har fått samma uppgifter från journalisten (se mitt tidigare inlägg idag).
Artikeln är dock inte uppdaterad med tydliggörande.

Det är också bra att uppgiften kommer direkt från åklagaren.
Ah, jag satt och skrev så länge på inlägget och missade ditt inlägg. Vad bra! Då är det minst två som kollat med tidningen!
Citera
2026-09-07, 12:39
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:

Stort tack för detta ~ inte för att det är positivt utan högst beklagligt men ligger helt i linje med vad vi spekulerat kring och de slutsatser många av oss dragit när det gäller TNs personlighet och beteende. Det ska rätt mycket till (skulle jag tro) för att en person helt utan erfarenhet av att sitta häktad med säkert rätt pressande förhör att inte lägga korten på bordet. Helt uppenbart att han har en strategi och det är fruktansvärt att han både tagit en annan människas liv och nu verkar fullständigt upptagen med att rädda sig själv. Fullständigt respektlöst men ligger väl i linje med hur en narcissist agerar..
Citera
2026-09-07, 12:42
Medlem
notknapparens avatar
Har läst lite ikapp i tråden, och det blir väldigt intressant med information från olika personenr som har haft kontakt med TN.

Av det kan man förhoppningsvis förstå personen bakom brottet mer, och de om på olika vis får möjlighet att diskutera sina upplevelser här i tråden, kanske fr a givande för dom; med varandra.

Berättelserna skiljer sig åt på olika sätt, naturligtvis.

Jag tänker att det är en och samma person det handlar om som de har mött, men de är själva olika personer med olika egenskaper, kunskaper, behov, styrkor och svagheter.

Hos Tn finns det förstås också både negativa och positiva egenskaper. En del kan tilltala en del personer, medan andra ogillar dom.

Jag hoppas av vi i tråden kommer att få se fler "red flags" som olika personer tyckt sig se. För att förstå brottet, för att lära för egen del.

Tyvärr kommer brott lika det här upprepas och upprepas.

När min dator pajade för något år sedan tappade jag tyvärr bort en massa sparade vetenskapliga artiklar om just dessa varningstecken för att hamna i risk för dödligt våld i nära relation.

Jag vet dock att det finns mycket forskning och det finns även olika instrument för riskbedömning för professionella inom t ex polis, sjukvård och socialtjänst. Ett heter SARA.

Vi har redan fått till oss några varningstecken från TN, något som enskilt kanske inte är allvarligt, men tillsammans med andra.
Citera
2026-09-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadarsanning
ÅÅ spelar i en annan liga än TN. Han har säkert varit väldigt förtjust i denna kvinna, ett riktigt kap för honom. Jag sätter mina 5 cent på att hans riktiga sidor kommit fram där ute på ön och att hon bett honom åka hem och kanske gjort slut eller bett om en paus. Detta kan inte TN hantera, blir kränkt, upplever kontrollförlust och sen är utgången ett faktum.
Så kan det vara.

Om jag ska spekulera, vet inte om jag är fel ute, men ibland tänker jag att det värsta (?) kanske inte vore att någon gör slut. Utan om det skulle ha riktats kritik mot hans person och beteenden, på ett sätt som träffar ömma punkter. Det enda utesluter inte det andra. Avbruta relationen/förklara varför (med tung kritik som inte kan tas emot).

Rena spekulationer.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-09-07 kl. 13:24.
Citera
2026-09-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Jag har i sympati gjort min omslagsbild på facebook grå. Har sett flera vänner till Å gjort likadant och tänker att det är ett uttryck för sorg, tomhet.
Bra att du kom på ett uttryckssätt. Känns både diskret och väldigt talande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in