Citat:
Ursprungligen postat av
cinmik
Det är ett barn vi snackar om här som en vuxen man bjudit på sprit och haft sex med.
Och ni snackar om trovärdighet.
Jag har följt dina inlägg här de senaste dagarna och slås av din synnerliga oförståelse kring vad detta egentligen handlar om...
"Det är ett barn vi snackar om här som en vuxen man bjudit på sprit och haft sex med" - Det är från domstolens sida helt ostridigt att detta är ett barn (13 år), att det förekommit att man druckit alkohol samt att man haft sex. Men det är ju inte detta som domen/målet handlar om, utan huruvida den tilltalade
visste eller
borde förstått att flickan var under 15 år.
"...Och ni snackar om trovärdighet" - Om vi ser till frågan om våldtäkt så har inte den frågan handlat om "trovärdighet eller inte" och rätten har inte ens behövt göra någon vidare trovärdighetsbedömning. Detta eftersom att den (enda) åtalade gärningen avser ett samlag som varit under "fysiskt samtycke", vilket både den tilltalade och vittnen, på plats kunnat intyga, samtidigt som målsägande inte haft någon invändning kring just den händelsen. Kvar finns då frågan om målsägandes ålder. Här har målsägande påstått att hon berättat att hon var 14 år, medans den tilltalade förnekar detta. Det är alltså en situation där ord står mot ord. DU blir då svaret skyldig HUR en domstol skall kunna reda i den frågan
utan att bedöma målsägandes trovärdighet och tillförlitlighet? Det är väl alldeles självklart att man då måste granska målsägandes trovärdighet, även om hon är ett barn!? I det här fallet fanns det dessutom övrig bevisning, samt vittnesuppgifter, som tyder på att hon
inte berättat om sin ålder. Med detta vid handen så finns det väl rimligen ingen annan åtgärd för domstolen att göra än att underkänna flickans trovärdighet och tillförlitlighet?
/Kvar finns då frågan om insikt, alternativt likgiltighet, eller oaktsamhet från den tilltalades sida (men det har ju ingenting med målsägande och hennes trovärdighet att göra) och jag har inga problem med att säga att den tilltalade kanske haft detta...och jag har inga problem med att säga att det finns goda utsikter att Hovrätten kommer att anse detta och ändra domen. Med detta sagt önskar jag att du lyfter blicken lite och försöker hålla dig till frågan vad detta målet egentligen handlar om!