Citat:
Ursprungligen postat av
gum69mo
Inte så som lagen är utformad.
Vilket vi inte kan vara säkra på. Vi kan inte heller vara säkra på att GM verkligen tyckte BO såg "mycket äldre ut"
Jo därför dömde domstolen som den gjorde. Domaren som var emot domen sa "Jag gör också bedömningen att det inte är bevisat bortom rimligt tvivel att Robert Siik Autere haft någon form av uppsåt i förhållande till att målsäganden var under 15 år eller att han varit medvetet oaktsam på ett sådant sätt att han haft insikt om att det fanns en risk att målsäganden var under 15 år.
1 "Av vad man kan se på de videofilmer av målsäganden som åberopats i målet framgår klart att hon är en mycket ung person, både utifrån hennes utseende och hennes sätt att tala och agera. Att målsäganden haft örhängen och piercing förändrar inte den bedömningen". (Domaren har en annan syn vad de andra domarna tycker om hur BO agerar
2 GM "har också, trots att han 24 år gammal, av någon anledning valt att umgås i en krets av mycket unga personer – där han exempelvis valt att umgås med Vittnet och Y som båda endast är 16 år gamla."... har också valt att vistas vid APC, där det säkert kan finnas fler personer i hans ålder, men
där den huvudsakliga kategorin av personer består av tonåringar som åker A- traktor."
3 "Att målsäganden ska ha pratat om att hon haft 24 sexpartners är inte heller ägnat att förändra den bedömningen. Detta eftersom den uppgiften i sig snarare borde ha fått GM att vara mer aktsam
om henne, då det kunde finnas risk att han hade att göra med en skör person med ett dåligt mående eller ett självskadebeteende.
Enligt den domaren skulle det ovan fått GM att bättre kontrollera åldern på flickan.
Jag håller med denna domare. Men det beror lite på vad videon och förhör visade. Min uppfattning är att det är en alkoholmissbrukare ung vuxen som gillar vara med yngre. Inte helt ovanligt i missbruk.