2026-09-02, 09:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Bodycount på 24 personer, när man är 13år. Ja, vad säger man...

... Och P-STAV, det chockade nog mig mest. Det är alltså ett preventivmedel man OPERERAR IN, sen kan man knulla runt utan oro att bli gravid tills det behövs påfyllning! De enda jag hört talas om som haft p-stav var de mest lösaktiga flickorna innan AIDS-skräcken på åttiotalet. Trodde inte dagens generation höll på med p-stavar...
Citera
2026-09-02, 09:57
Medlem
Att ragga bland EPA-tonåringar när jag själv är 25 är omoraliskt/låg nivå men inte olagligt. Att flickan ser betydligt äldre ut gör att båda uppstå och oaktsamhet åker i papperskorgen om det inte finns andra omständigheter som talar för motsatsen. Förmodligen en helt korrekt dom.

Däremot bör flickan och hennes familj bli föremål för socialtjänsten.
Citera
2026-09-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Så om detta stämmer trodde GM att BO var 14 och blev chockad när han fick veta att BO var ett år yngre, alltså 13. Undrar lite över varför han inte trodde hon var 14 utan tog för givet att hon var äldre eftersom han tyckte hon såg äldre ut.....

Sen kvittar det hur många jämnåriga hon haft sex med eller om hon tog initiativet eller ej.

Utdrag från lagen om den sexuella myndighetsåldern:

* Frivillighet spelar ingen roll: Även om barnet under 15 år har gett sitt samtycke eller själv tagit initiativ till den sexuella handlingen, räknas det juridiskt som våldtäkt mot barn. Straffskalan för detta är fängelse i lägst två och högst sex år.

* Undantag för jämnåriga: Lagen är inte till för att straffa unga som utforskar sin sexualitet tillsammans. Enligt 6 kap. 14 § Brottsbalken ska en person inte dömas till ansvar om åldersskillnaden och utvecklingen mellan personerna är mycket liten och handlingen har skett helt frivilligt (till exempel om en 14-åring och en 16-åring har sex).

Lagen är till för att skydda barn mot vuxna.

Nja om det inte är frivilligt spelar det ingen roll. Men om det är frivilligt så kan det spela roll angående uppsåt.

Ja men bara om vi kan vara säkra på att hon sa det. Det måste finnas något slags uppsåt. Åklagaren hävdar oaktsamhet.
Citera
2026-09-02, 10:03
Medlem
[quote=rex144|95832701]
Citat:
Ursprungligen postat av babyborn1999
Då ska en 15-17 åring räknas som barn också.
[/QUOTE

Medicinskt räknas alla under 25 som barn eftersom man blir fullt utvecklad psykiskt och kroppsligt då.

Även om det som 25 åringen gjorde var omoraliskt så tycker jaga att domstolen gjorde rätt.

Man måste bedöma varje fall individuellt annars skulle man inte behöva domstolsförhandlingar utan man skulle automatiskt utdela straff. Idag med hjälp av AI.

Det är en helt annan sak med en 15 årig flicka som inte ens har mens och har inte kommit i puberteten och är oskuld och en välväxt 13 åring som är sexuellt aktiv och haft många samlag.

Det fetade. Det där har ingen som helst betydelse.

Den sexuella myndighetsåldern är satt på 15 för att skydda barn mot vuxna.

Flickor får sin mens mellan 9-14 år och många flickor börjar utveckla bröst i 9-10 års åldern. Ska 'vi' låta pedofilerna avgöra vilket barn som är "välväxt" och tillräckligt moget för sexuella ändamål?

Jag säger inte så mycket om just detta fallet mer än att hans beteende verkar en aning skumt.

Men i allmänhet kan vi inte gå efter utseende och godtyckliga bedömningar gällande barn.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-02 kl. 10:08.
Citera
2026-09-02, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja om det inte är frivilligt spelar det ingen roll. Men om det är frivilligt så kan det spela roll angående uppsåt.

Ja men bara om vi kan vara säkra på att hon sa det. Det måste finnas något slags uppsåt. Åklagaren hävdar oaktsamhet.

Inte så som lagen är utformad.

Vilket vi inte kan vara säkra på. Vi kan inte heller vara säkra på att GM verkligen tyckte BO såg "mycket äldre ut"
Citera
2026-09-02, 10:11
Medlem
rex144s avatar
[quote=gum69mo|95832766]
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Det fetade. Det där har ingen som helst betydelse.

Den sexuella myndighetsåldern är satt på 15 för att skydda barn mot vuxna.

Flickor får sin mens mellan 9-14 år och många flickor börjar utveckla bröst i 9-10 års åldern. Ska 'vi' låta pedofilerna avgöra vilket barn som är "välväxt" och tillräckligt moget för sexuella ändamål?

Jag säger inte så mycket om just detta fallet mer än att hans beteende verkar en aning skumt.

Men i allmänhet kan vi inte gå efter utseende och godtyckliga bedömningar gällande barn.

Flickor får sin mens även senare, min mamma fick mens när hon var 17 år.
Det är inte ovanligt att de får mens senare
Citera
2026-09-02, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Inte så som lagen är utformad.

Vilket vi inte kan vara säkra på. Vi kan inte heller vara säkra på att GM verkligen tyckte BO såg "mycket äldre ut"

Jo därför dömde domstolen som den gjorde. Domaren som var emot domen sa "Jag gör också bedömningen att det inte är bevisat bortom rimligt tvivel att Robert Siik Autere haft någon form av uppsåt i förhållande till att målsäganden var under 15 år eller att han varit medvetet oaktsam på ett sådant sätt att han haft insikt om att det fanns en risk att målsäganden var under 15 år.

1 "Av vad man kan se på de videofilmer av målsäganden som åberopats i målet framgår klart att hon är en mycket ung person, både utifrån hennes utseende och hennes sätt att tala och agera. Att målsäganden haft örhängen och piercing förändrar inte den bedömningen". (Domaren har en annan syn vad de andra domarna tycker om hur BO agerar

2 GM "har också, trots att han 24 år gammal, av någon anledning valt att umgås i en krets av mycket unga personer – där han exempelvis valt att umgås med Vittnet och Y som båda endast är 16 år gamla."... har också valt att vistas vid APC, där det säkert kan finnas fler personer i hans ålder, men
där den huvudsakliga kategorin av personer består av tonåringar som åker A- traktor."

3 "Att målsäganden ska ha pratat om att hon haft 24 sexpartners är inte heller ägnat att förändra den bedömningen. Detta eftersom den uppgiften i sig snarare borde ha fått GM att vara mer aktsam
om henne, då det kunde finnas risk att han hade att göra med en skör person med ett dåligt mående eller ett självskadebeteende.

Enligt den domaren skulle det ovan fått GM att bättre kontrollera åldern på flickan.

Jag håller med denna domare. Men det beror lite på vad videon och förhör visade. Min uppfattning är att det är en alkoholmissbrukare ung vuxen som gillar vara med yngre. Inte helt ovanligt i missbruk.
Citera
2026-09-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babyborn1999
I så fall ska det räknas som våldtäkt mot barn mot alla barn, alla under 18. Många barn är rättslösa idag, får aldrig ens prövning i domstol
Ja såklart det ska vara sa. Är man under 18 år då är man ett barn. Men tyvärr är ju byxmyndighetdåldern så låg som 15 år i detta konstiga land så väldigt många får ingen rättvisa. Varken vuxna eller barn får det knappt här
Citera
2026-09-02, 10:43
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mushroompop
Ja såklart det ska vara sa. Är man under 18 år då är man ett barn. Men tyvärr är ju byxmyndighetdåldern så låg som 15 år i detta konstiga land så väldigt många får ingen rättvisa. Varken vuxna eller barn får det knappt här
Bara för att du inte fick nån tjej innan du var 18 kan du ju inte förbjuda det. Om jag var 15 och hittade nån snygg 18-åring (ok det hade typ inte kunnat hända, men ponera det) ska hon då anmälas för det? Tycker absolut byxmyndigetsåldern är rimlig. Bara för att man är juridiskt sett är ett barn betyder det inte att man inte har drifter enligt hur evolutionen har skapat oss. 15 är gymnasieålder, vet att inte alla fick knulla då men är då de flesta startar. Att hålla på och lagföra folk som båda egentligen var helt med på det är bara dumt och kostar en jävla massa. Sluta lek moralpolis och fokusera på de riktiga problemen.
Citera
2026-09-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Bara för att du inte fick nån tjej innan du var 18 kan du ju inte förbjuda det. Om jag var 15 och hittade nån snygg 18-åring (ok det hade typ inte kunnat hända, men ponera det) ska hon då anmälas för det? Tycker absolut byxmyndigetsåldern är rimlig. Bara för att man är juridiskt sett är ett barn betyder det inte att man inte har drifter enligt hur evolutionen har skapat oss. 15 är gymnasieålder, vet att inte alla fick knulla då men är då de flesta startar. Att hålla på och lagföra folk som båda egentligen var helt med på det är bara dumt och kostar en jävla massa. Sluta lek moralpolis och fokusera på de riktiga problemen.
För det första så är jag en tjej och inte en kille som du verkar tro. För det andra så ja jag tycker hon borde anmälas för det för det är en stor skillnad på att vara 18 och 15. När man är 15 så är man väldigt ung I huvudet. Jag är 18 nu och kommer ihåg när jag var 15 så var jag en riktig snorunge. Men om du tycker 15 år fine så visst men jag tycker inte det och det betyder att vi har olika åsikter om när man ska räknas mogen nog. Jag leker inte moralpolis. Jag skriver om min åsikt om det ämnet precis som du gör
Citera
2026-09-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jo därför dömde domstolen som den gjorde. Domaren som var emot domen sa "Jag gör också bedömningen att det inte är bevisat bortom rimligt tvivel att Robert Siik Autere haft någon form av uppsåt i förhållande till att målsäganden var under 15 år eller att han varit medvetet oaktsam på ett sådant sätt att han haft insikt om att det fanns en risk att målsäganden var under 15 år.

1 "Av vad man kan se på de videofilmer av målsäganden som åberopats i målet framgår klart att hon är en mycket ung person, både utifrån hennes utseende och hennes sätt att tala och agera. Att målsäganden haft örhängen och piercing förändrar inte den bedömningen". (Domaren har en annan syn vad de andra domarna tycker om hur BO agerar

2 GM "har också, trots att han 24 år gammal, av någon anledning valt att umgås i en krets av mycket unga personer – där han exempelvis valt att umgås med Vittnet och Y som båda endast är 16 år gamla."... har också valt att vistas vid APC, där det säkert kan finnas fler personer i hans ålder, men
där den huvudsakliga kategorin av personer består av tonåringar som åker A- traktor."

3 "Att målsäganden ska ha pratat om att hon haft 24 sexpartners är inte heller ägnat att förändra den bedömningen. Detta eftersom den uppgiften i sig snarare borde ha fått GM att vara mer aktsam
om henne, då det kunde finnas risk att han hade att göra med en skör person med ett dåligt mående eller ett självskadebeteende.

Enligt den domaren skulle det ovan fått GM att bättre kontrollera åldern på flickan.

Jag håller med denna domare. Men det beror lite på vad videon och förhör visade. Min uppfattning är att det är en alkoholmissbrukare ung vuxen som gillar vara med yngre. Inte helt ovanligt i missbruk.

Det kan fortfarande vara efterhandskonstruktioner som GM började köra med så fort han fick reda på att hon var 13.

I övrigt håller jag med dig och domaren du citerar.
Citera
2026-09-02, 11:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mushroompop
För det första så är jag en tjej och inte en kille som du verkar tro. För det andra så ja jag tycker hon borde anmälas för det för det är en stor skillnad på att vara 18 och 15. När man är 15 så är man väldigt ung I huvudet. Jag är 18 nu och kommer ihåg när jag var 15 så var jag en riktig snorunge. Men om du tycker 15 år fine så visst men jag tycker inte det och det betyder att vi har olika åsikter om när man ska räknas mogen nog. Jag leker inte moralpolis. Jag skriver om min åsikt om det ämnet precis som du gör
Ok sorry, är bara van vid att de jag debatterar med här är boomer-gubbar så det var intressant att se din vinkel. Och tack för att du genuint vill skriva och inte bara slänga en massa okvädningsord. Ja i min mening baserat på mig själv då givetvis hade jag inte velat ha en massa regleringar för sex när jag var 15 även om jag också bara var en snorunge då. Nu låg jag aldrig med nån när jag var 15 men väl 16 och det är knappast nåt jag ångrar. Tvärtom tror jag det framförallt för män (men även kvinnor) är bra att ha gjort det så att säga. Annars får vi en massa incels sen som hatar allt. Just därför tycker jag lagen är bra som den är. Visst, rent teoretiskt är det då lagligt för Bosse 72 att trycka på en 15-årig tjej men det är nog ytterst ovanligt på laglig väg. Det har funkat hyffsat bra i alla år med 15 och att kriminalisera sex bland unga som vill ha sex är inget som gynnar nån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in