2026-09-01, 12:28
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/13-arig-flicka-sag-aldre-ut-man-i-dalarna-frias-fran-barnvaldtakt
Citat:
En man i 25-årsåldern frikänns från våldtäkt mot barn efter att ha haft samlag med en 13-årig flicka. En av anledningarna till den friande domen är att flickan enligt Falu tingsrätt ”sett ut att vara betydligt äldre än sin ålder”.
Rätt att fria honom? Jag är tveksam.
Citera
2026-09-01, 12:28
Moderator
Parongatans avatar
Inlägg med länk till TR-domslut:

(FB) 13-årig flicka ”såg äldre ut” – man i Dalarna frias från barnvåldtäkt (20260901)

/Moderator
Citera
2026-09-01, 12:31
Medlem
Balisers avatar
En så kallad nämndemannadom. Som därför givetvis har överklagats. Tyvärr sitter nämndemännen och tycker en massa dumheter. Det är givetvis inte rimligt att en 25-åring fiskar fitta bland kidsen i epatraktorer och utgår från att de har åldern inne.
Citera
2026-09-01, 12:34
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/13-arig-flicka-sag-aldre-ut-man-i-dalarna-frias-fran-barnvaldtakt

Han åker på fängelse så det ryker om det i hovrätten
Citera
2026-09-01, 12:35
Medlem
Det ska väl fan inte spela någon roll hur han och några politiska nämndemän anser henne att se ut som. Är hon under 15 så är hon.
Det här med hur man uppfattar saker kan man ju dra hur långt som helst.
Jag uppfattar att vissa orovocerar fram ilska hos folk och vill ha stryk, då kan jag ge dom stryk, eller hur. Samma sak.
Citera
2026-09-01, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Det ska väl fan inte spela någon roll hur han och några politiska nämndemän anser henne att se ut som. Är hon under 15 så är hon.
Jag uppfattar att vissa orovocerar fram ilska hos folk och vill ha stryk, då kan jag ge dom stryk, eller hur. Samma sak.
Du har inte riktigt tänkt igenom det exemplet. Att medvetet provocera fram ett slagsmål är knappast jämförbart med att råka se äldre ut än man är. Flickan har ju inte direkt ”provocerat fram” sitt utseende din ärthjärna.
Citera
2026-09-01, 12:51
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Centern och sd som nämndemän?
Hade det varit en berikare och sosse så hade det varit likadant.
Citera
2026-09-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67

Praktexempel på en godtycklig dom.

Oförutsägbarhet: Utgången i ett mål beror på vilken domare eller nämnd som tilldelas fallet snarare än på fasta lagregler.

Helt åt helvete naturligtvis.
Citera
2026-09-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Jo, det spelar roll. Hennes utseende påverkar var gränsen går för om han "varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte uppnått den åldern". Citat från lagboken.

Fast om du menar att de dömt rätt men lagen är fel, så är det ju en annan sak. Du har i så fall ändå fel, men det är mer en fråga om åsikt.
Citera
2026-09-01, 13:44
Medlem
hängballens avatar
När jag var 14 fick jag knulla en 25 årig riktig puma, hade någon stoppat oss hade jag slagit ihjäl fanskapet!
Satan vad mina polare var avis.
Finns kåta tonårstjejer med.
Fel av honom ja men kom inte med dödsstraff skitsnack.
Citera
2026-09-01, 13:56
Medlem
Om hon nu faktiskt är äldre, och brottet var "våldtäkt mot barn", borde då inte brottet med alla uppgifter till hand räknas som våldtäkt? Eller beror det på vem som blir våldtagen? Är vissa mer värda än andra... Jag förstår inte hur sossarna tänker.
Citera
2026-09-01, 14:02
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Han kommer att fällas i hovrätten som den pedofil han är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in