2026-09-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nja......jag vill nog ifrågasätta detta. Tittar man på skapelseberättelsen och syndafallet så är det snarare egot och det självständiga logiska tänkandet som var människans fördärv. Kunskapens träd hade en förbjuden frukt.
Jag vill påstå att bibeln genomgående hävdar att lydnad är en dygd, inte logiskt tänkande.
Bara om du håller bibeln som sann.

Edit:
Alltså jag ger blanka fan i bibelns innehåll, det betyder inget för mej. Du kan såklart referera till det om du vill men du kan knappast använda det som nån slags argument för verklighetens förskaffenhet i år.
Senast redigerad av Teleskopbetong 2026-09-05 kl. 13:18. Anledning: Tilläg
Citera
2026-09-05, 13:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbetong
Dravel.

Studien blev tillbakadragen.
Det går inte ens att visa på provmaterialets äkthet.
Så hur ska man då kunna dra slutsatser om tyget.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0201272

Än mindre dra slutsatser om "gud".

Det är inte logik att göra det, bara önsketänkande.

Det kan va logiskt för enskilda människor som annars saknar möjlighet att finna mening med sin patetiska existens att finna glädje i en tro tex men det är på inget sätt att anse som allmänmänskligt eller någon universell sanning om "guds" existens och kreationism.

Jag däremot är tillfreds med mitt livs patetiska litenhet inför universum.
För många år sedan försökte jag omringa oändligheten med mitt sinne innan jag insåg att det var fel håll.
Jag är inget.
Kaos är min moder.
Ateism är ett ok begrepp att beskriva detta på men bara i relation till religiocitet. Jag känner dock inte någon egentlig mening i att definiera mej i relation till någon reliocitet.

Ni troende™ kan hålla på bäst ni vill men det är meningslöst att försöka bevisa något som per definition inte går att observera, det är ett dött lopp.
Jag skriver med trademark pga det exeptionella sättet med vilket ni försöker hävda er. De flesta troende kulle aldrig komma på tanken att vara så arroganta inför sin kännedom som ni. Vem tror ni att ni är, kejsarn av portugalien?

Var det även du som försökte få smaka på vetenskapliga bevis för hitlers ondska? Det är så befängt så jag vet inte var jag ska börja. Att ens bestrida en sådan sak tyder på måttlig intelligens så jag ska göra det enkelt för dej:
Ja.

Sen har vi användare askmeaboutjesus. Jag orkar inte ens citera dej.
Att göra beräkningar utifrån en modell för att se om resultaten stämmer överens med verkligheten.
Du gör det enorma felsteget att tro(som i tänka) att detta är samma sak som att hävda modellens absoluta sanning. Jag vet inte om du gör det medvetet eller av ignorans. Förklara dej.

Var det även du som påstod dej vara emot dom kristna dogmorna? Låter som du har träffat jesus i en svår tid i livet, kan det stämma? Har du kanske knarkat lite för mycket och behövde nån att hålla i handen eller fått en smäll på näsan? Det är väldigt intressant att studera ditt beteende i vilket fall. Men hur ska det gå?

Mvh
Det verkar om att studien som blivit tillbakadragen är denna: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28666007/
Vilken är en studie som jag aldrig länkat eller refererat till så detta har ingen påverkan på debatten. Jag vet inte hur många studier som gjorts exakt på svepningen, säkert tusentals, kanske tiotusentals men att en studie som jag aldrig hänvisat till blivit tillbakadragen betyder ingenting alls. Det visar faktiskt istället att den vetenskapliga processen fungerar och att de studier jag har refererat till håller eftersom de inte blivit tillbakadragna.
Citera
2026-09-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det verkar om att studien som blivit tillbakadragen är denna: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28666007/
Vilken är en studie som jag aldrig länkat eller refererat till så detta har ingen påverkan på debatten. Jag vet inte hur många studier som gjorts exakt på svepningen, säkert tusentals, kanske tiotusentals men att en studie som jag aldrig hänvisat till blivit tillbakadragen betyder ingenting alls. Det visar faktiskt istället att den vetenskapliga processen fungerar och att de studier jag har refererat till håller eftersom de inte blivit tillbakadragna.

Ok då ber jag om ursäkt för slarv.
Citera
2026-09-05, 13:27
Medlem
Citat:
Han har konstant hävdat att bilden är en målning, fast det är 100% att det inte är det. Man kan inte måla en fotonegativ bild med 3d kvaliteter.
Du kan "måla" en bild genom att lägga duken på en smutsig docka. Detta stämmer inte.

Alltså hur mycket du än länkar till så kommet tygets äkthet aldrig bevisas så länge inte jesus kommer och säger att det är så eller?
Jag fattar att du gärna vill hålla i din sanning men vad har detta för relevans?
Ett tyg från mellanöstern med tvivelaktig ålder och smuts ska göra vad för trolösa?
Citera
2026-09-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Imponerande ändå att du på något vänster lyckas blanda in konspiratoriska vanföreställningar om Judar i din okunskap om evolutionen.

Du tror alltså att evolutionen går ut på att individuella djur ”förvandlas” till andra djur?
På riktigt?

Jag vet inte om du är utvecklingsstörd eller om du skojar. Oavsett om alla kommer från samma stamfar kommer de alltså ifrån ingenstans där ingenting blev till de djur vi ser idag. Oavsett om det är samma stamfar eller om apor blev människor vilket var det som sades under mycket lång tid. Man försöker idag ändra på det men ingenting kan ändra på det faktum att man en gång visade bilder på hur apor blev till människor.
Citera
2026-09-05, 13:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du kan "måla" en bild genom att lägga duken på en smutsig docka. Detta stämmer inte.

Alltså hur mycket du än länkar till så kommet tygets äkthet aldrig bevisas så länge inte jesus kommer och säger att det är så eller?
Jag fattar att du gärna vill hålla i din sanning men vad har detta för relevans?
Ett tyg från mellanöstern med tvivelaktig ålder och smuts ska göra vad för trolösa?
Jo men du kan inte uppnå 3d data eller fotonegativitet på det sättet, så att bilden är skapad av någon typ av färg är helt uteslutet bara genom det, för att inte tala om mer specifika mikroskopiska och kemiska saker som även utsesluter den möjligheten.

Det beror ju på vad man menar med 'bevisas'. Man kan genom statistisk analys avgöra att det är finns en 99+% sannolikhet att det är Jesus tyg.
Citera
2026-09-05, 13:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

En intressant sak är att inget tyg i mänsklighetens historia har någonsin lämnat en bild av en kropp i sig som det varit omslutet av förutom detta tyg. Att det dessutom verkar vara jesus tyg gör det ännu mer fascinerande.
Citera
2026-09-05, 14:32
Medlem
Citat:
Jo men du kan inte uppnå 3d data eller fotonegativitet på det sättet, så att bilden är skapad av någon typ av färg är helt uteslutet bara genom det, för att inte tala om mer specifika mikroskopiska och kemiska saker som även utsesluter den möjligheten.
Hur annars skulle 3d data eller fotonegativitet?
Jag kanske uttryckte mej slarvigt. Istället för smutsig docka borde jag sagt blodigt lik.
Kyrkan har en blodig historia.

Citat:
Det beror ju på vad man menar med 'bevisas'. Man kan genom statistisk analys avgöra att det är finns en 99+% sannolikhet att det är Jesus tyg.
Nej eftersom du inte har någon identitet på avbilden eller ålder på blodet.

Citat:
En intressant sak är att inget tyg i mänsklighetens historia har någonsin lämnat en bild av en kropp i sig som det varit omslutet av förutom detta tyg. Att det dessutom verkar vara jesus tyg gör det ännu mer fascinerande.
Tyvärr höjer detta sannolikheten för att det är fabricerat, då ifrågasätter jag inte blodet utan att det skulle vara just jesus tyg.
Blod ≠ jesus.
Citera
2026-09-05, 14:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur annars skulle 3d data eller fotonegativitet?
Jag kanske uttryckte mej slarvigt. Istället för smutsig docka borde jag sagt blodigt lik.
Kyrkan har en blodig historia.

Nej eftersom du inte har någon identitet på avbilden eller ålder på blodet.

Tyvärr höjer detta sannolikheten för att det är fabricerat, då ifrågasätter jag inte blodet utan att det skulle vara just jesus tyg.
Blod ≠ jesus.
Bilden har antagligen skapats genom ett övernaturligt starkt ljusfenomen när jesus återuppstog. Det är det enda som kan förklara alla bildens egenskaper.
Citera
2026-09-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Jag vet inte om du är utvecklingsstörd eller om du skojar. Oavsett om alla kommer från samma stamfar kommer de alltså ifrån ingenstans där ingenting blev till de djur vi ser idag.
Hur livet började är inte överhuvudtaget en fråga som har med evolutionen att göra.
Du saknar uppenbarligen en grundläggande förståelse för vad evolution är.

Citat:
Oavsett om det är samma stamfar eller om apor blev människor vilket var det som sades under mycket lång tid. Man försöker idag ändra på det men ingenting kan ändra på det faktum att man en gång visade bilder på hur apor blev till människor.
Att du är så dum att du tolkat en gammal bild bokstavligt, ska alltså vara ett argument för att evolutionen är påhittad?
Citera
2026-09-05, 14:56
Medlem
Citat:

Det kan man fråga sig. Samtidigt är det tydligen helt ointressant att utgå från Bibeln när vi ska avgöra rimligheten i påståendet att kristendomen är sann. Boken som alltså ska vara inspirerad av den allsmäktiga, allgoda och allvetande skaparen av universum och som hela kristendomen är baserad på.
Istället är det en gammal tygbit som ska utgöra bevisningen..
Citera
2026-09-05, 15:06
Medlem
Citat:
Bilden har antagligen skapats genom ett övernaturligt starkt ljusfenomen när jesus återuppstog. Det är det enda som kan förklara alla bildens egenskaper.
Se här:
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det verkar som om bilden på svepningen kommer från en skulptur, inte från en människokropp.

https://archaeologymag.com/2025/08/shroud-of-turin-image-came-from-sculpture/
https://phys.org/news/2025-08-shroud-turin-image-relief-statue.html
https://www.livescience.com/archaeology/shroud-of-turin-wasnt-laid-on-jesus-body-but-rather-a-sculpture-modeling-study-suggests
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in