2026-09-02, 17:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Teorin om ett cykliskt universum förklarar universums finjustering genom en process som liknar kosmisk evolution eller statistisk nödvändighet över tid. Istället för att vårt universum råkade bli perfekt på första försöket, menar teorin att det har funnits nästan oändligt många chanser. Vid varje ny studs kan fundamentala konstanter – som tyngdkraftens styrka eller elektronens massa – slumpas om.
Eftersom det har funnits miljarder tidigare cykler, är det statistiskt sett helt självklart att konstanterna förr eller senare hamnar rätt. Vi råkar helt enkelt leva i en cykel där förutsättningarna tillåter att liv utvecklas och kan ställa frågan, a.k.a. den antropiska principen.

I Roger Penroses modell (CCC) dör universum ut till ren energi innan nästa tidsålder börjar. Viss information, som gravitationsvågor eller magnetiska fält, kan teoretiskt sett "läcka igenom" från den gamla cykeln till den nya. Universum är inte finjusterat av en slump, utan parametrar kan ha stabiliserats eller optimerats gradvis över otaliga kosmiska epoker.
DEn epokrytiska modellen är, kan man säga, en begränsad det av bran-teorin. Den använder idén om bran från strängteorin, men fokuserar på en specifik händelse: att vårt bran krockar med ett annat parallellt bran för att starta Big Bang.
En annan variant baserad på strängteori är pre-big-bang-modellen, där universum först drar ihop sig kraftigt innan det expanderar. Tanken är samma som i Big Bounce eller cykliskt universum.

Du verkar inte ha jättekoll på de olika försöken till förklaring på universum. Du har köpt den dummaste och minst troliga modellen, en personlig gud.

Om universum krymptes till jordens storlek skulle jordens storlek på samma skala vara mindre än en atom. På den lilla pricken springer du omkring och tror att du har kontakt med jordens skapare.
Det blir inte mycket löjligare än så.
AI:
"The short answer: cyclic-universe models remain a legitimate but minority research program. They are not presently as empirically successful or theoretically mature as standard hot-Big-Bang cosmology, and there is no accepted observational evidence that an earlier cosmic cycle existed."
Inga bevis för detta existerar alls. mycket verkar peka mot att big bang var början. Detta är lite som multiverse teorin, man hittar på saker för att slippa gud, inte för att det finns bevis. Jag menar att gud är det enda alternativet för att förklara alla bevisen som finns som helhet, inte att det inte skulle vara möjligt att hitta på vad som helst för att förklara en specifik datapunkt. Den typen av resonemang kallas ad hoc och bör undvikas.
Citera
2026-09-02, 18:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag pekar ut den fetade texten som felaktig och hävdar den direkta motsatsen.

Jo, fast att hävda att man ska tro på Gud därför att ingen kan presentera något bättre alternativ är ju exakt vad trångsynthet är, alltså att själv välja att begränsa vad man är villig att se som bättre alternativ.

Samtidigt som du själv uppmanar till att ha ett öppet sinne så blir det en väldigt ologisk inställning att ha, särskilt som du avfärdar alla andra alternativ som "icke bättre" genom att utgå ifrån egna förutbestämda kriterier och preferenser för vad som räknas som "bättre".

Ett genuint öppet sinne innebär att man är villig att acceptera osäkerhet och säga "jag kan komma att ändra mig", snarare än att låsa sig vid en specifik förklaring.

Så din inställning är både trångsynt och låst, snarare än vidsynt och öppensinnig.
Citera
2026-09-02, 18:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det finns bara två alternativ, antingen så är verkligheten baserat på vilja, eller så är verkligheten baserad på... ingenting? Det finns inte riktigt något filosofiskt, kosmologiskt eller logiskt alternativ till gud. Dom räknade ut det här redan för tusentals år sedan, vad är det som är så svårt?

Det där argumentet bygger tyvärr på två klassiska logiska felslut:

Det är en falsk dikotomi att påstå att alternativet till en medveten ”vilja” är ”ingenting”, och det är också en ren halmdocka. Fysikens lagar, kvantmekanik, orsak-verkan och naturliga processer styrs varken av personlig vilja eller ”ingenting”. Det finns massor av väl underbyggda modeller om det.

Och att argumentera att något som folk trott sedan urminnes tider är ett annat tankefel som inte alls kräver att det är sant de som man trott sedan urminnes tider. Att antika tänkare trodde något för tusentals år sedan är inget bevis för att det är sant. De trodde också att Zeus skickade blixtar, att solen snurrade kring oss och att sjukdomar berodde på obalans i kroppsvätskor eller onda andar.

Att förväxla din egen brist på föreställningsförmåga (eller vetenskapens än så länge obesvarade frågor) med ett ”bevis” för en medveten skapare är bara en klassisk situation av God of the gaps, vilket du har fått förklarat för dig åtskilliga gånger, men du lär dig tydligen inte.
Citera
2026-09-02, 18:13
Medlem
Citat:
Är ditt argument att du har lärt dig ordet atropocentrisk?

Nej.
Men det verkar vara ditt baklängesnamn.
Citera
2026-09-02, 18:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, fast att hävda att man ska tro på Gud därför att ingen kan presentera något bättre alternativ är ju exakt vad trångsynthet är, alltså att själv välja att begränsa vad man är villig att se som bättre alternativ.

Samtidigt som du själv uppmanar till att ha ett öppet sinne så blir det en väldigt ologisk inställning att ha, särskilt som du avfärdar alla andra alternativ som "icke bättre" genom att utgå ifrån egna förutbestämda kriterier och preferenser för vad som räknas som "bättre".

Ett genuint öppet sinne innebär att man är villig att acceptera osäkerhet och säga "jag kan komma att ändra mig", snarare än att låsa sig vid en specifik förklaring.

Så din inställning är både trångsynt och låst, snarare än vidsynt och öppensinnig.
Smeso, du är den smartaste dumskallen här. Så mycket text som verkar logisk, men samtidigt så missar du det enklaste av allt: det som bäst förklarar datan just nu är vad som bör väljas.
Citera
2026-09-02, 18:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, jag menade inte att det handlar om energins ursprung.
Du efterfrågade ett logiskt resonemang som talar för att det inte finns en skapare.

Tycker du att det var ett logiskt resonemang eller hittar du något ologiskt i det?
Multiuniversum är logiskt men vägen från energi till diskussionerna på Flashback är oklar.
Citera
2026-09-02, 18:37
Medlem
Citat:
Är ditt argument att du har lärt dig ordet atropocentrisk?

Ingen har nog förut hört ordet "atropocentisk".
De flesta som läst religionsvetenskap vet nog vad anropocentrisk och antropomorf är.😁
Citera
2026-09-02, 18:37
Medlem
Citat:
Smeso, du är den smartaste dumskallen här. Så mycket text som verkar logisk, men samtidigt så missar du det enklaste av allt: det som bäst förklarar datan just nu är vad som bör väljas.
Alltså inget.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Multiuniversum är logiskt men vägen från energi till diskussionerna på Flashback är oklar.
Om du inte står ut med oklart så är det ok om du väljet nåt på måfå.
Citera
2026-09-02, 18:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbetong
Om du inte står ut med oklart så är det ok om du väljet nåt på måfå.
Jag står ut med oklarhet men jag gjorde en bedömning.
Citera
2026-09-02, 19:16
Medlem
Troende™ är mer villiga att tro att gud skapade sej själv ur ingenting än att liv uppstog ur kaos.

I skilnaden ryms den oåterkalleliga förlusten av illusionen om det enda.
Citera
2026-09-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Läste du inte inlägget du just svarade på? Jag förklarade ju att man inte behöver lägga fram en alternativ förklaring, bara för att man inte accepterar din grundlösa ”förklaring” som saknar bevis.

Om jag utan några bevis påstår att det bor ett osynligt monster i min garderob och du av naturliga skäl inte köper det påståendet, menar du då att du är skyldig att förklara vad som finns där inne i stället? Om du inte kan det, blir det mer sannolikt att monstret finns där då?

Självklart ligger det på dig att förklara hur vi ens finns idag, eftersom det måste bero på någonting. Du förnekar Gud, så då gissar jag att du har en bättre förklaring, vilket du inte har.
Citera
2026-09-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Självklart ligger det på dig att förklara hur vi ens finns idag, eftersom det måste bero på någonting. Du förnekar Gud, så då gissar jag att du har en bättre förklaring, vilket du inte har.
Du fick förnekan om bakfoten.
Att inte tro™ är inte förnekan.
Det bejakan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in