2026-09-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Är ditt argument att du har lärt dig ordet atropocentrisk?

Nej.
Men det verkar vara ditt baklängesnamn.
Citera
2026-09-02, 18:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, fast att hävda att man ska tro på Gud därför att ingen kan presentera något bättre alternativ är ju exakt vad trångsynthet är, alltså att själv välja att begränsa vad man är villig att se som bättre alternativ.

Samtidigt som du själv uppmanar till att ha ett öppet sinne så blir det en väldigt ologisk inställning att ha, särskilt som du avfärdar alla andra alternativ som "icke bättre" genom att utgå ifrån egna förutbestämda kriterier och preferenser för vad som räknas som "bättre".

Ett genuint öppet sinne innebär att man är villig att acceptera osäkerhet och säga "jag kan komma att ändra mig", snarare än att låsa sig vid en specifik förklaring.

Så din inställning är både trångsynt och låst, snarare än vidsynt och öppensinnig.
Smeso, du är den smartaste dumskallen här. Så mycket text som verkar logisk, men samtidigt så missar du det enklaste av allt: det som bäst förklarar datan just nu är vad som bör väljas.
Citera
2026-09-02, 18:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, jag menade inte att det handlar om energins ursprung.
Du efterfrågade ett logiskt resonemang som talar för att det inte finns en skapare.

Tycker du att det var ett logiskt resonemang eller hittar du något ologiskt i det?
Multiuniversum är logiskt men vägen från energi till diskussionerna på Flashback är oklar.
Citera
2026-09-02, 18:37
Medlem
Citat:
Är ditt argument att du har lärt dig ordet atropocentrisk?

Ingen har nog förut hört ordet "atropocentisk".
De flesta som läst religionsvetenskap vet nog vad anropocentrisk och antropomorf är.😁
Citera
2026-09-02, 18:37
Medlem
Citat:
Smeso, du är den smartaste dumskallen här. Så mycket text som verkar logisk, men samtidigt så missar du det enklaste av allt: det som bäst förklarar datan just nu är vad som bör väljas.
Alltså inget.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Multiuniversum är logiskt men vägen från energi till diskussionerna på Flashback är oklar.
Om du inte står ut med oklart så är det ok om du väljet nåt på måfå.
Citera
2026-09-02, 18:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbetong
Om du inte står ut med oklart så är det ok om du väljet nåt på måfå.
Jag står ut med oklarhet men jag gjorde en bedömning.
Citera
2026-09-02, 19:16
Medlem
Troende™ är mer villiga att tro att gud skapade sej själv ur ingenting än att liv uppstog ur kaos.

I skilnaden ryms den oåterkalleliga förlusten av illusionen om det enda.
Citera
2026-09-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Läste du inte inlägget du just svarade på? Jag förklarade ju att man inte behöver lägga fram en alternativ förklaring, bara för att man inte accepterar din grundlösa ”förklaring” som saknar bevis.

Om jag utan några bevis påstår att det bor ett osynligt monster i min garderob och du av naturliga skäl inte köper det påståendet, menar du då att du är skyldig att förklara vad som finns där inne i stället? Om du inte kan det, blir det mer sannolikt att monstret finns där då?

Självklart ligger det på dig att förklara hur vi ens finns idag, eftersom det måste bero på någonting. Du förnekar Gud, så då gissar jag att du har en bättre förklaring, vilket du inte har.
Citera
2026-09-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Självklart ligger det på dig att förklara hur vi ens finns idag, eftersom det måste bero på någonting. Du förnekar Gud, så då gissar jag att du har en bättre förklaring, vilket du inte har.
Du fick förnekan om bakfoten.
Att inte tro™ är inte förnekan.
Det bejakan.
Citera
2026-09-02, 19:36
Medlem
Citat:
Du är dummare än man kan tro. Anledningen till att han skapade fria viljan som leder till elände på denna jorden är för att det är enda sättet vi ska notera honom, och det för oss mycket närmre honom.

Klart som fan att du som levt i mammas källare, fått saft och bulle varje eftermiddag och blivit omstoppad varje kväll inte tror på Gud. Men ungen som blir sprängd i bitar har inget val. Det är du som behöver lite misär för att notera honom och sluta förnekelsen!

Nu ska vi tillämpa litet logik. Om Gud är såväl god, allvetande som allsmäktig, så vet han vilka val varje människa kommer att göra, och vilka konsekvenser detta val kommer att medföra. Om då Gud väljer att inte ingripa för att upphäva eller mildra dessa konsekvenser är detta ett aktivt val. Är detta gott?

Om jag ser ett pågående försök till våldtäkt kan jag välja att ingripa eller inte. Det är ett moraliskt ställningstagande.
Med din logik vore det bästa att inte ingripa, eftersom att all misär och allt elände för människor närmare Gud.
Istället för att dumförklara människor borde du tänka igenom vad du egentligen skriver, och vilka de logiska konsekvenserna blir av ditt resonemang om att Gud har skapat den fria viljan för att den leder till elände, och detta elände skulle enligt dig föra människor närmare Gud
Undrar hur många som blir imponerade av ditt resonemang.

By the way så flyttade jag till eget boende innan jag fyllde 18.
Citera
2026-09-02, 19:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
AI:
"The short answer: cyclic-universe models remain a legitimate but minority research program. They are not presently as empirically successful or theoretically mature as standard hot-Big-Bang cosmology, and there is no accepted observational evidence that an earlier cosmic cycle existed."
Inga bevis för detta existerar alls. mycket verkar peka mot att big bang var början. Detta är lite som multiverse teorin, man hittar på saker för att slippa gud, inte för att det finns bevis. Jag menar att gud är det enda alternativet för att förklara alla bevisen som finns som helhet, inte att det inte skulle vara möjligt att hitta på vad som helst för att förklara en specifik datapunkt. Den typen av resonemang kallas ad hoc och bör undvikas.

AI-svaret är knappast förvånande. Det har inte forskats lika mycket på cyclic universe som på BB, därav är den inte lika "teoretiskt mogen". Det betyder inte att den är fel, mer foskning krävs.
Tanken om ett cykliskt universum dyker dock upp i Rigveda 1500-1200 f.kr och utvecklas i Upanishaderna 700-500 f.kr. I hinduismen är tanken om ett cyklist universum helt central.
Det är även min personliga uppfattning.

När det gäller multiverse så är det ingenting man "hittar på för att slippa gud", det var ovanligt dumt sagt. Man går dit matematiken leder en, helt enkelt. Men man får hålla i minnet att bara för att matematiken tillåter det behöver det inte vara så.
Citera
2026-09-02, 19:44
Medlem
Citat:
Om du förnekar att Gud skapade världen, vad är din förklaring till vad som gjorde då? Du har ju ingen!! Gräv ner dig i en grop omedelbart!! Ni ateister är korkade som förnekar logiska följder.

Förstod du inte vad han sade? Tänk efter en gång till.
Vi kan ta Russells tekanna en gång till: En person påstår att runt en planet i ett avlägset solsystem går en tekanna i omloppsbana. Detta påstående är omöjligt att motbevisa. Men det betyder inte att påståendet är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in