2026-09-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Du vet mycket väl som menades. Vi diskuterar vad som är olagligt bruk av narkotika som man inte har recept eller dylikt för.

Jo jag är med på vad du säger men jag håller inte alls med om ditt resonemang och jag håller inte med om att det du påstår är rättfärdigat. Kan man vara statsminister, hjärnkirurg, generaldirektör för polismyndigheten etc utan drogtester finner jag det så totalt orimligt att kräva det av ica personal och div knegare att det är fullständigt löjligt.
Citera
2026-09-01, 22:23
Medlem
Citat:
Även om det per definition vore så i juridisk mening så kvarstår fakta: Det är fortfarande inte tillåtet inom offentlig regi. Det har begärts utredning att tillåta detta.
Så är det. Hoppas verkligen att det inte kommer tillåtas slentrianmässigt.
Citera
2026-09-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.sverigesradio.se/artikel/ica-kraver-drogtest-vid-jobbansokan-moter-kritik

Jag tycker detta är utmärkt. Inga pundare på ICA vill jag som konsument se. Vad säger ni?

Håller med.
Bibehåll hög kvalitet ICA.
Citera
2026-09-01, 22:30
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Jo jag är med på vad du säger men jag håller inte alls med om ditt resonemang och jag håller inte med om att det du påstår är rättfärdigat. Kan man vara statsminister, hjärnkirurg, generaldirektör för polismyndigheten etc utan drogtester finner jag det så totalt orimligt att kräva det av ica personal och div knegare att det är fullständigt löjligt.

Du behöver givetvis inte hålla med mig eller mitt resonemang. Det är helt okej.

Har det någonsin slagit dig tanken att det kanske föreligger en anledning till ICA's policy? Att de kanske haft dåliga erfarenheter av anställda med missbruksproblem?

Sätt på dig deras glasögon för en stund.
Citera
2026-09-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Men tror du allvarligt att gemene sporadisk-brukare inte klarar av det? Har du en bild av personer som brukar olika substanser ligger utslagna i nån buske eller?

Tja, dagligen kör många i trafiken fast de är berusade, eller i dåligt skick dagen efter, och ofta klarar de sig, men då detta medför allvarligt ökade risker så är det förbjudet att köra bil berusad.

Så varför kan inte det gå på skit på ett ICA-lager om folk p g a t ex droger inte är i bra skick….?
Citera
2026-09-01, 22:38
Medlem
SexualCafes avatar
Töntigt, ännu en anledning att inte handla där.

Det är väl ändå bara en butik som riktar sig på småborgerliga "Karens" som gillar att tro att dom är överklass bara för att de "tjänar bra" nog för att kunna köpa en bil på kredit.

Tacka vet jag Lidl, Willys eller någon annan butik där de bara säljer mat till hyfsade priser utan att nödvändigtvis försöka ha någon specifik målgrupp. Där kan man möta socialfall, invandrare, mellanchefer eller bara någon som behöver en mellanmjölk.
Citera
2026-09-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ja, fast rätten till privatliv är också skyddad genom europeisk rätt, som sätter tydliga gränser för svensk lagstiftning och svenska arbetsgivares möjligheter att göra intrång i den personliga integriteten.

Dessutom bygger många av de drogtester som arbetsgivare använder på analys av metaboliter snarare än ämnen som visar faktisk, aktuell påverkan. Ett positivt resultat kan därför visa att en person har använt en substans tidigare, utan att personen för den skull varit påverkad under arbetstid. Det gör det rimligt att ifrågasätta proportionaliteten i att använda sådana testresultat som grund för arbetsrättsliga åtgärder.

Om arbetsgivarens legitima intresse faktiskt är att säkerställa att personalen inte är påverkad i tjänsten, borde testningen i första hand vara utformad för att kunna påvisa just aktuell påverkan. I så fall får arbetsgivarna också vara beredda att stå för kostnaden för mer ändamålsenliga analyser, exempelvis blodprov som tas under arbetstid, i stället för att förlita sig på tester som huvudsakligen kan påvisa tidigare konsumtion.

Man kan få indraget körkort p g a sina alkoholvanor trots att man aldrig kört en enda cm berusad…
Citera
2026-09-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ja det är som man brukar säga - Rättsväsendet är oförmöget att hjälpa medborgare som utsätts för brott - men rätt glada när det kommer till att straffa medborgare.

Varför kastar du ur dig dessa fullständig korkade idiotiska generaliseringarna…?

Generellt sett har rättsväsendet förmåga att hjälpa medborgare som utsatts för brott i de allra flesta fall och det sker många gånger varje dag över hela landet.
Citera
2026-09-01, 22:47
Medlem
Public Enemys avatar
Om jag hade en butik skulle jag också göra drogtester för att slippa ha knarkare bland personalen.
Citera
2026-09-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, dagligen kör många i trafiken fast de är berusade, eller i dåligt skick dagen efter, och ofta klarar de sig, men då detta medför allvarligt ökade risker så är det förbjudet att köra bil berusad.

Så varför kan inte det gå på skit på ett ICA-lager om folk p g a t ex droger inte är i bra skick….?
Grejen är ju den att drogtesterna inte testar om du är påverkad för stunden, utan snarare om du använt droger någon gång de senaste dagarna. Att köra bakfull är dessutom inte strikt förbjudet heller. Det är bara förbjudet om det är så illa att det gör att du inte kan framföra fordonet säkert.

Och bakfyllan på alkohol slår med råge de flesta droger.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan få indraget körkort p g a sina alkoholvanor trots att man aldrig kört en enda cm berusad…
Tekniskt sett sant fortfarande, men möjligheterna till det har nyligen begränsats kraftigt.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-09-01 kl. 22:50.
Citera
2026-09-01, 22:50
Medlem
Citat:
Du behöver givetvis inte hålla med mig eller mitt resonemang. Det är helt okej.

Har det någonsin slagit dig tanken att det kanske föreligger en anledning till ICA's policy? Att de kanske haft dåliga erfarenheter av anställda med missbruksproblem?

Sätt på dig deras glasögon för en stund.

Ja asså statliga tjänstemän - riksdagen - regeringen drogtestas ju inte öht så med andra ord vet inte ens dessa offentliga institutioner om de har behov av en drogtest-policy. Vi kanske också haft dåliga erfarenheter som haft ett antal dårar som statsministrar senaste tiden?
Citera
2026-09-01, 22:50
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det har i högsta grad med personlig och kroppslig integritet att göra. Vi har för övrigt ingen demokrati i Sverige.
Nänä. Sverige är ju självklart en fascistisk diktatur, det vet ju alla. Att Sverige allmänt och internationellt betraktas som ett av världens mest öppna och liberala demokratier är bara en chimär, och folk som du vet förstås mycket mer om sån än den samlade massan av demokratianalytiker och forskare. Att ni bara orkar.

Och visst, frågan om drogtester har förvisso med integritet att göra, men ditt inlägg var så uselt skrivet att det inte framgick vad du menade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in