2026-09-01, 22:05
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Legalisera då om lagen är problemet?!

Det var inte sakfrågan. Det är olagligt. Därför spelar det roll om blivande eller befintliga resurser röker cannabis.
Citera
2026-09-01, 22:11
Medlem
Extremeflys avatar
Hur gör dom då med med folk som tar mediciner? Diskriminering kanske.

För det är ju ingen direkt skillnad på att ta 10 mg benso svart eller ta de utskrivet från en läkare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag ser inte heller problemet.
Vad gör det om en arbetare röker på sin fritid? Ingenting, det är väl bra att den mår bra?

Vad gör det om en arbetare röker på jobbet, det gör inte casual smokers ändå utan bara de med tolerans och de arbetar förmodligen bättre då

Vad är problemet som ska lösas med att testa för cannabis?

Ah jag vill då inte ha dina jävla THC Kontaminerade fingrar på mina grönsaker!
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det var precis det jag skrev. Anser man att detta inte är något man inte kan acceptera - då söker man sig inte dit.

Så är det såklart och jag har lyxen att ha många jobb att välja på.

Dock så tycker jag det borde vara olagligt för ett företag att kräva ett drogtest. Men det är bara jag. Jag värdesätter nämligen individuell frihet.
Citera
2026-09-01, 22:13
Medlem
Citat:
Det var inte sakfrågan. Det är olagligt. Därför spelar det roll om blivande eller befintliga resurser röker cannabis.

Det är ingen absolut sanning att det är olagligt numera - finns väl ett helt gäng patienter som får cannabis-baserade läkemedel föreskrivna via svenska sjukvården numera?
Citera
2026-09-01, 22:15
Medlem
Citat:
Eftersom de anställda har ett grundlagsskydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp. Privata företag påverkas inte på samma sätt av detta
Även om ett statligt bolag kräver drogtester så är det inte ett påtvingat kroppsligt ingrepp i juridisk bemärkelse.
Citera
2026-09-01, 22:15
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Det är ingen absolut sanning att det är olagligt numera - finns väl ett helt gäng patienter som får cannabis-baserade läkemedel föreskrivna via svenska sjukvården?

Att få narkotikaklassade mediciner på recept är något helt annat än det som diskuteras i denna tråd.

I vissa fall krävs det även en licens just för det är narkotikaklassat, beroende på vad det är för något.
Citera
2026-09-01, 22:16
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så är det såklart och jag har lyxen att ha många jobb att välja på.

Dock så tycker jag det borde vara olagligt för ett företag att kräva ett drogtest. Men det är bara jag. Jag värdesätter nämligen individuell frihet.
Menar du friheten att kunna bli betjänad av någon som inte är påtänd?
Citera
2026-09-01, 22:17
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Även om ett statligt bolag kräver drogtester så är det inte ett påtvingat kroppsligt ingrepp i juridisk bemärkelse.

Även om det per definition vore så i juridisk mening så kvarstår fakta: Det är fortfarande inte tillåtet inom offentlig regi. Det har begärts utredning att tillåta detta.
Citera
2026-09-01, 22:19
Medlem
Citat:
Att få narkotikaklassade mediciner på recept är något helt annat än det som diskuteras i denna tråd.

I vissa fall krävs det även en licens just för det är narkotikaklassat, beroende på vad det är för något.

Citat:
Därför spelar det roll om blivande eller befintliga resurser röker cannabis.
Jaså helt plötsligt spelar det visst roll? (men inte om man är hjärnkirurg eller statsminister förstås)
Citera
2026-09-01, 22:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Menar du friheten att kunna bli betjänad av någon som inte är påtänd?

Vad fan snackar du om? INGEN har pratat om att vara påverkad av droger när man jobbar. Idiot.
Citera
2026-09-01, 22:20
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Jaså helt plötsligt spelar det visst roll?

Du vet mycket väl som menades. Vi diskuterar vad som är olagligt bruk av narkotika som man inte har recept eller dylikt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in