Idag, 07:53
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/ica-kraver-drogtest-vid-jobbansokan-moter-kritik
Citat:
Ica kräver drogtester av alla som söker jobb i koncernen, enligt uppgifter till Ekot.

Ica säger att testerna ska säkra en nykter och drogfri arbetsplats, medan Handels anser att prov före anställning är integritetskränkande och Unionen kallar frågan känslig.

Kritiken handlar också om att den som sorteras bort efter ett test i praktiken kan ha svårt att få beslutet prövat.
Jag tycker detta är utmärkt. Inga pundare på ICA vill jag som konsument se. Vad säger ni?
Citera
Idag, 08:00
Medlem
tnems avatar
Det är ju inget nytt med drogtester innan anställning på andra ställen än ICA.

Varit med om det flera gånger, även innan start på nytt uppdrag som konsult.
Citera
Idag, 08:20
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ica säger att testerna ska säkra en nykter och drogfri arbetsplats,

Nykter? Så man får inte dricka några bira på helgen heller om man ska jobba på ica eller?
Citera
Idag, 08:21
Medlem
lyktstolpes avatar
Har man inget att dölja är det väl lugnt?
Citera
Idag, 08:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det är väl kalas att vi slipper ha folk som dricker alkohol eller går på droger som då jobbar på en matvarubutik.

Jag har själv aldrig behövt göra några såna tester när jag sökt jobb men gått igenom ett par säkerhetskontroller då vissa jobb krävt det. Har aldrig varit några problem och skulle inte ha varit om jag var tvungen att göra drog eller alkoholtest heller.
Citera
Idag, 08:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nykter? Så man får inte dricka några bira på helgen heller om man ska jobba på ica eller?

Nej, inte om du ska jobba samma dag, detta gäller på alla arbetsplatser idag. Om du är ledig så är det inga problem att dricka dina öl.

För runt 30 år sen så satt jag på en firmafest och drack öl med VD:n samtidigt som jag hoppade in som maskinoperatör utan att kunna maskinen då jag egentligen var industrielektriker. Stod till och med med öl i handen och övervakade maskinen.
Rätt stor och mer eller mindre livsfarlig maskin om man gjorde saker på fel sätt.

Nu hade detta aldrig varit ens att tänka på så det har hänt mycket på senare år.
Citera
Idag, 08:33
Medlem
flukkes avatar
Tycker det låter utmärkt!

Rekryteringsprocesser för så enkla jobb som arbete på ICA handlar inte om att ta fram den bästa kandidaten, för alla kan lära sig arbeta på ett lager/butik, utan för att sålla bort de som riskerar att missköta sig. Så jag förstår helt hur de tänker.

Ingen vill ha drogade människor bland livsmedel, körandes truckar med mera.

Fler borde ta efter.
Citera
Idag, 08:37
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

För detta kan man nyttja PEth tester.
Då vi har fri anställningsrätt kan man sen neka de som vägrar genomföra testet och de som får ett dåligt värde och riskerar att ta några öl för mycket på helgen.

Oklart om några arbetsgivare gör detta, men kanske framöver om ICAs metod är framgångsrik.
Citera
Idag, 08:44
Medlem
Riktigt bra beslut av ICA. Förhoppningsvis tar alla arbetsgivare efter! Vi vill inte ha massa knarkande strulpellar på våra arbetsplatser.

Min arbetsgivare har kört drogtester vid nyanställning i 15 år, och jag fick även genomgå det. Var inga problem. Det här är ett kontorsjobb i Stockholm
Citera
Idag, 09:01
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Rehabilitering av alkoholister och knarkare är dyrt. Klart man som företagare vill undvika detta.
Citera
Idag, 09:29
Medlem
Är nykter nu men brukade vara en på rökt hippie som ung, jag körde truck osv. Tkr det är bullshit pga av lagarna som pekar ut en som en värre person än man är.
Behövs lite lagändringar men man ska ändå it röka på, på jobbet tex. Men det gjorde jag och har aldrig skadat ngn
Citera
Idag, 09:49
Medlem
Tack för info. ICA tillagt till listan över företag som bojkottas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in