Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Du skrev att du hade mött noll påverkade personer, inte 0%. Men sannolikt, statistiskt sett, så handlar det om att du inte har uppmärksammat det.
Nej, alla problem i samhället beror inte på folk som är höga på jobbet. Men man kan knappast säga att det inte alls är ett problem att var 20e person på Sveriges olika arbetsplatser är påverkad av droger. O h eftersom ett samhälle kan göra väldigt många saker parallellt, så är det väl vettigt att försöka lösa problemet med folk som är höga på jobbet? Sen kan man lösa det på många sätt - ännu en helt annan diskussion för en helt annan tråd.
Om man har exempelvis ADHD och äter medicin så reagerar kroppen inte på samma sätt som om man tar en drog som man inte behöver - så det är en helt annan fråga. Om man är odiagnostiserad och använder droger, så ger det inte samma effekt som när någon med samma NPF äter en utprovad dos medicin. Dessutom så har vi den legala frågan igen, det är inte olagligt att äta medicin på recept.
Sen svammel igen om varför folk drogar - det är en hel diskussion i sig. Liksom svensk narkotikapolitik, den är vad den är och det är bara dagens regler som kan förhålla oss till. Om lagen ändras, så ändras även vissa förutsättningar- så fungerar lagar. Men här och nu så är det exakt som jag beskriver det, vad du än tycker om den saken.
Med all respekt, ingenting är "exakt som du beskriver det". Det är din synpunkt och jag behöver inte hålla med. Jag tycker personligen man bör motarbeta problematisk droganvändning, men den ligger fortfarande nedströms från social misär, i de fallen det blir till ett riktigt problem. Så visst, du kan ju scanna allt och alla hela tiden. Have fun. Det löser inte drogproblematik i den mån den faktiskt existerar, och det gör inte drogtester på ica heller.