2026-09-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Ja fast problemet i ditt lilla resonemang är att svenskt rättsväsende är ett skämt så spelar ingen roll om man anmäler nåt!

Varför skulle svenskt rättsväsende vara ett skämt…?
Det är trots ditt infantila påstående ett av de säkraste och bästa i världen.
Inga rättsväsenden är perfekta, men Sveriges är ändå ett tryggt och bra rättsväsende jämfört med alla andra i världen.
Citera
2026-09-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför skulle svenskt rättsväsende vara ett skämt…?
Det är trots ditt infantila påstående ett av de säkraste och bästa i världen.
Inga rättsväsenden är perfekta, men Sveriges är ändå ett tryggt och bra rättsväsende jämfört med alla andra i världen.

Jo förstås om man jämför skräp med skit kan det plötsligt framstå som trevligt.
Citera
2026-09-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så är det såklart och jag har lyxen att ha många jobb att välja på.

Dock så tycker jag det borde vara olagligt för ett företag att kräva ett drogtest. Men det är bara jag. Jag värdesätter nämligen individuell frihet.

Ja du är helt fri att ge fan i att söka hos ICA och istället söka jobb annorstädes, eller skaffa din försörjning helt själv.
Citera
2026-09-01, 22:59
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Med all respekt, ingenting är "exakt som du beskriver det". Det är din synpunkt och jag behöver inte hålla med. Jag tycker personligen man bör motarbeta problematisk droganvändning, men den ligger fortfarande nedströms från social misär, i de fallen det blir till ett riktigt problem. Så visst, du kan ju scanna allt och alla hela tiden. Have fun. Det löser inte drogproblematik i den mån den faktiskt existerar, och det gör inte drogtester på ica heller.
1) Det är ingen som har sagt att drogtester löser allt, och 2) Det är inte ”min synpunkt” att de droger jag har diskuterat här är olagliga, utan ett ovedersägligt faktum.

Den välvilliga tolkningen är att du förväxlar olika saker och argument, för det blir ju väldigt märkligt om du anser att det räcker med att du inte håller med om att det är olagligt att använda exempelvis cannabis.
Citera
2026-09-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Grejen är ju den att drogtesterna inte testar om du är påverkad för stunden, utan snarare om du använt droger någon gång de senaste dagarna. Att köra bakfull är dessutom inte strikt förbjudet heller. Det är bara förbjudet om det är så illa att det gör att du inte kan framföra fordonet säkert.

Och bakfyllan på alkohol slår med råge de flesta droger.

Tekniskt sett sant fortfarande, men möjligheterna till det har nyligen begränsats kraftigt.

Om man tagits för gångfylla, fylla på stan frekvent, så kan man få körkortet indraget. Det var alltså inte de däringa PET-testerna jag avsåg
Citera
2026-09-01, 23:01
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Har man inget att dölja är det väl lugnt?
Så om jag kommer med koppen och ber dig hala fram kuken då är det inga som helst problem. Har vi tillslut nått dithän att vi tror att det är okej med vilka intrång som helst i den privata sfären?

Är kanske ett graviditetstest okej?

Begära ut din journal hos vårdgivare så man kan kika om det finns nån jobbig diagnos som kanske gör att det blir mycket sjukdom i en framtid, sånt är ju hemskt jobbigt för arbetsgivaren och det är ju bråda tider för ägarna av ICA, de gör ju inte alls massor i vinst…

Kamera på toaletten och stämpelklocka som tjuter och tänder/släcker lampan om man suttit mer än fem minuter?

Om man inte har något att dölja menar jag? Det är väl bara att ösa på..
Citera
2026-09-01, 23:03
Medlem
Citat:
Jo förstås om man jämför skräp med skit kan det plötsligt framstå som trevligt.

Nu är ju knappast rättsväsendenas primära uppgift att vara trevliga…. Så att du väljer de formuleringarna gör ju att man anar viss oreda i ditt vindsutrymme….
Citera
2026-09-01, 23:06
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag är inte så säker på att lagen har med saken att göra. Har ICA sagt det?
Vem är ICA? Vad tror du själv? Att ICA inte skulle bry sig om de visste att deras anställda bröt mot lagen?

Dels så skulle omsorgsplikten för aktiebolag kräva att ledningen agerar om de känner till att anställda bryter mot lagen, och dels kräver ISO-certifieringar att det finns processer för att hantera exempelvis anställda som använder droger. Så lagar, regler och förordningar har i allra högsta grad med saken att göra, oavsett vad ”ICA säger”
Citera
2026-09-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om man tagits för gångfylla, fylla på stan frekvent, så kan man få körkortet indraget. Det var alltså inte de däringa PET-testerna jag avsåg
Så är det möjligtvis, men då ska det till rätt mycket. Det krävs att en läkare ställer en diagnos om alkoholberoende. Har du något exempel på att det har hänt efter att de nya reglerna kom till?

Men får jag fråga en sak här. Vad var relevansen av det du skrev? För användaren du svarade på pratade om att problemet med testerna är att de inte testar faktisk påverkan, utan bara historiskt bruk. Vidare är gränserna för att fälla någon med drogtester väldigt långt under vad som ens kan klassas som indikation på missbruk.

Och detta jämför du med en extremt stark indikation på missbruk. Att hamna i fyllecell ett flertal gånger är det rätt få som lyckas med.
Citera
2026-09-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.sverigesradio.se/artikel/ica-kraver-drogtest-vid-jobbansokan-moter-kritik

Jag tycker detta är utmärkt. Inga pundare på ICA vill jag som konsument se. Vad säger ni?
Lite av problematiken är att drogtester kan visa positivt vid exempelvis beta blockera vid högt blodtryck eller något så enkelt som en salva mot hemorrojder.
Citera
2026-09-01, 23:32
Medlem
En arbetsgivare ska inte ha rätt att tvinga anställda att pissa i en mugg, någonsin.
Citera
2026-09-01, 23:39
Medlem
Sigge76s avatar
Citat:
patetiskt, varken våra poliser, vår riksdag eller regering drogtestas men man har det som krav för ica personal!? LÖJLIGT!

Du har så rätt! Uffe ser ju ut som han njuter av ett par sköna piller eller nått när han babblar och manipulerar vad som än har sagts.

Undrar vad för gott han går på.
Och hans fru som säger sig se en osynlig herre som hon dyrkar. Jag kan för lite om droger men det låter som nått som ger hallucinationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in