2026-09-01, 21:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om Gud är allvetande och allsmäktig har han ett absolut ansvar om han låter det ske. Han vet vartåt det barkar, han har förmåga att göra något åt det hela, men skiter ett stort stycke i att göra något åt det.
Han har ju gjort något åt det hela, han har skapat himlen.
Citera
2026-09-01, 21:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Om Gud är allvetande och allsmäktig har han ett absolut ansvar om han låter det ske. Han vet vartåt det barkar, han har förmåga att göra något åt det hela, men skiter ett stort stycke i att göra något åt det.
Ungefär som, "Var var stålmannen när vi behövde honom"?

Vad mer i förebyggande syfte önskar du att han gör?
Citera
2026-09-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ateister! Kan ni komma på något bevis eller logiskt resonemang som talar för att det inte finns en skapare?

Jag menar inte att ni behöver kunna det, men det skulle vara intressant att se vad ni har att komma med.

Ateisterna kan inte bevisa någonting. Jag noterar att ingen av dom har svarat på frågan om hur universum tillkom, inte en enda!
Citera
2026-09-01, 22:20
Medlem
Citat:

Du är dummare än man kan tro. Anledningen till att han skapade fria viljan som leder till elände på denna jorden är för att det är enda sättet vi ska notera honom, och det för oss mycket närmre honom.

Klart som fan att du som levt i mammas källare, fått saft och bulle varje eftermiddag och blivit omstoppad varje kväll inte tror på Gud. Men ungen som blir sprängd i bitar har inget val. Det är du som behöver lite misär för att notera honom och sluta förnekelsen!
Citera
2026-09-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateisterna kan inte bevisa någonting. Jag noterar att ingen av dom har svarat på frågan om hur universum tillkom, inte en enda!

Varför skulle ateister behöva svara på den frågan?

Du påstår att en gud har skapat universum, vi frågar efter belägg och du har inga att presentera. Därav köper vi inte ditt påstående. Man behöver inte ha en alternativ förklaring för att man ska kunna avfärda din grundlösa ”förklaring”.
Du har liksom inte heller svarat på frågan hur universum kom till, utan enbart påstått saker som du inte kan belägga. ”Gud gjorde det” är inte en förklaring på någonting.
Citera
2026-09-01, 22:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Aha, så tycker inte jag. Att bara älta problem of evil om och om igen finner jag ointressant, ateister gnäller över att de inte förstår, jaha ok. Jag förstår tror jag, det handlar om att övervinna ondska och man kan inte övervinna ondska om det inte finns någon ondska. Typ så, sen så ser jag inte varför folk inte kan se det på samma sätt. Att få en hamburgare när man svultit i dagar är faktiskt en större lycka än att bli tvångsmatad med lyxburgare varje dag. Det finns en mening med allt, en del är nog att se vilka som förtjänar den perfekta världen.

Om du gnäller och klagar i en medioker värld så känns det inte så kul att ge en bättre värld som gåva. Om någon är supertacksam för minsta lilla så typ vill man ge dom allt även när dom inte ens ber om mer. Jämför det med en gnällig apa som grinar och bara skriker 'meeeeeer varför är du så dum jag förtjänar ju mer än den här skiten'. Vem vill ge någonting alls till någon sådan?

Jag tror det är delvis det som det handlar om. De tacksamma får mer, de otacksamma får mindre. Om du får en värld där problem finns och du hatar den som gav dig den världen p.g.a. problemen så kommer du få en värld med lååångt mer problem.

Det finns ju folk som har jobbiga liv, resten av jordens befolkning är inte lika priviligierade som du.
Hur mycket skulle du tacka din skapare om du bodde i asien och jobbade 12 timmar om dagen vid ett löpande band i en bullrig fabrikshangar med starka lysrör utan ventilation?
Och pendlade två timmar enkel riktning från en tvårumslägenhet med fyra barn och en sjuk fru?
Hur pigg skulle du vara på att tacka din skapare för ditt fantastiska liv?
Behöver jag gå in på alla kroniskt sjuka?
Du sitter i din skyddade verkstad och dömer människor som har fräckheten att klaga på sin skapare för sitt pissiga liv, det är rätt arrogant och okänsligt.

Gud ger mig stooora problem för att jag hatar honom? Han pallar inte att bli dissad? Har han kanske ett lite bräckligt självförtroende?

Min åsikt kan alltså förarga Universums Herre, tillverkare av svarta hål och skapare av galaxer?
Häftigt.
Citera
2026-09-01, 22:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns ju folk som har jobbiga liv, resten av jordens befolkning är inte lika priviligierade som du.
Hur mycket skulle du tacka din skapare om du bodde i asien och jobbade 12 timmar om dagen vid ett löpande band i en bullrig fabrikshangar med starka lysrör utan ventilation?
Och pendlade två timmar enkel riktning från en tvårumslägenhet med fyra barn och en sjuk fru?
Hur pigg skulle du vara på att tacka din skapare för ditt fantastiska liv?
Behöver jag gå in på alla kroniskt sjuka?
Du sitter i din skyddade verkstad och dömer människor som har fräckheten att klaga på sin skapare för sitt pissiga liv, det är rätt arrogant och okänsligt.

Gud ger mig stooora problem för att jag hatar honom? Han pallar inte att bli dissad? Har han kanske ett lite bräckligt självförtroende?

Min åsikt kan alltså förarga Universums Herre, tillverkare av svarta hål och skapare av galaxer?
Häftigt.
För det första så vet du inget om mitt liv, för det andra så är kongo, zambia och rwanda bland de mest kristna länderna i världen medans sverige och japan är bland de mest sekulära. Menar du att folk i kongo, zambia och rwanda är priviligierade? Andra länder som mexico, brasilien, fillipinerna och papa nya guinea är också superkristna. Många tredjevärldenländer är kristna på ett sätt som får USA att se ut som ett sekulärt land.

Det verkar som att just privilegium har ett samband med sekularism, inte kristendom egentligen.
Citera
2026-09-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Varför skulle ateister behöva svara på den frågan?

Du påstår att en gud har skapat universum, vi frågar efter belägg och du har inga att presentera. Därav köper vi inte ditt påstående. Man behöver inte ha en alternativ förklaring för att man ska kunna avfärda din grundlösa ”förklaring”.
Du har liksom inte heller svarat på frågan hur universum kom till, utan enbart påstått saker som du inte kan belägga. ”Gud gjorde det” är inte en förklaring på någonting.

Om du förnekar att Gud skapade världen, vad är din förklaring till vad som gjorde då? Du har ju ingen!! Gräv ner dig i en grop omedelbart!! Ni ateister är korkade som förnekar logiska följder.
Citera
2026-09-01, 23:55
Medlem
Citat:
Om du förnekar att Gud skapade världen, vad är din förklaring till vad som gjorde då? Du har ju ingen!! Gräv ner dig i en grop omedelbart!! Ni ateister är korkade som förnekar logiska följder.

Läste du inte inlägget du just svarade på? Jag förklarade ju att man inte behöver lägga fram en alternativ förklaring, bara för att man inte accepterar din grundlösa ”förklaring” som saknar bevis.

Om jag utan några bevis påstår att det bor ett osynligt monster i min garderob och du av naturliga skäl inte köper det påståendet, menar du då att du är skyldig att förklara vad som finns där inne i stället? Om du inte kan det, blir det mer sannolikt att monstret finns där då?
Citera
2026-09-02, 06:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det verkar så, men det skulle vara intressant att se ett ateistiskt försök till bevis eller logiskt resonemang som talar för att det inte finns en skapare.
Citera
2026-09-02, 06:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Läste du inte inlägget du just svarade på? Jag förklarade ju att man inte behöver lägga fram en alternativ förklaring, bara för att man inte accepterar din grundlösa ”förklaring” som saknar bevis.

Om jag utan några bevis påstår att det bor ett osynligt monster i min garderob och du av naturliga skäl inte köper det påståendet, menar du då att du är skyldig att förklara vad som finns där inne i stället? Om du inte kan det, blir det mer sannolikt att monstret finns där då?

En bättre liknelse skulle vara att du säger dig ha en garderob som ett monster som bor under sängen byggde åt dig, och om Burgerbraukeller då av naturliga skäl inte tror på det så ska han enligt hans egen teori behöva kunna säga exakt vem det egentligen var som byggde garderoben för att han ska kunna säga att han inte tror på det du sa.
Citera
2026-09-02, 06:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det verkar så, men det skulle vara intressant att se ett ateistiskt försök till bevis eller logiskt resonemang som talar för att det inte finns en skapare.

Två grundtankar räcker:
1) Vare sig massa eller energi kan uppstå av sig själva eller skapas ur tomma intet, vilket antyder att universum alltid har funnit i en form eller annan.

2) Ett evigt universum kräver ingen gud för sin uppkomst.

Dessa enkla tankar talar för att det inte finns någon skapare.

Var hittar du det ologiska i detta resonemang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in