2026-09-01, 19:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Ok, så varför kan inte jag som läkare bota en cancersjuk 5 åring genom att skicka den till himlen?

"äh vafan, din lillasyrra har det ändå bättre i himlen så därför sket jag i att operera bort hennes hjärntumör".
Haha, du hör ju hur illa det låter.
För att gud vill inte det.
Citera
2026-09-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jorden är typ max 100 år, himlen är oändligt lång tid, vem bryr sig.

Gud verkar ju i a f inte bry sig beträffande den terminalt cancersjuka femåringen. Jag är däremot övertygad om att föräldrarna gör detta.
Om man hårdrar ditt resonemang skulle ett globalt kärnvapenkrig ge många en snabbiljett till himlen. Ditt sätt att inte bryr sig är direkt osmakligt.
Citera
2026-09-01, 19:54
Medlem
Citat:
Gud har sina anledningar, hur ska jag säga.

Vilka skulle anledningarna att låta en femåring dö i en plågsam sjukdom vara?
Citera
2026-09-01, 19:56
Medlem
Citat:
Du vet inte allting och din intelligens är begränsad, så din möjlighet att avgöra moralen bakom guds val är grovt komprometterad.

Vilken är då den moraliska anledningen att låta ett barn dö en plågsam död?
Citera
2026-09-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Nej, varför skulle man kalla det för en kristen teori bara för att han var kristen?

F=G x m1 x m2/d2

Där har vi den newtonska gravitationslagen.

Somliga kanske tror att bokstaven G i formeln står för Gud i stället för allmänna gravitationskonstanten! 😁😎
Citera
2026-09-01, 20:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Själv anser jag att tankar baseras på medvetandet och tidigare erfarenheter, så om medvetandet och tidigare erfarenheter skulle blandas i havet så borde alla i så fall tänka mer lika.

Mja, tankar baseras på tidigare upplevelser och erfarenheter och uppträder i medvetandet,
Som sinnesintrycken. Anser jag.

Jag antar att du anser att medvetandet utgörs av qualia? Att medvetande och qualia är samma sak?
Eller missförstår jag dig?

Min uppfattning är att medvetandet rymmer qualia; medvetandet är en scen, en filmduk, en arena för tankar och sinnesintryck att utspela sig på.
Citera
2026-09-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ni båda är som femåringar som grinar för att ni inte får glass till middag. Varför ger era föräldrar er inte det? Glass är ju gott! De måste vara elaka! Grrrrr! Kan ni inte tänka lite längre? På riktigt?

I detta fall var det du som inte gav ett tydligt svar på varför det är en god handling av Gud att låta en femåring dö i cancer, men om en läkare låter barnet dö är det en ond handling. Varit ligger skillnaden?

Dessutom resonerar du mot dig själv. Läkaren som låter barnet dö skickar ju därigenom barnet till saligheten i himlen.

Vi förutsätter att du aldrig kommer att söka medicinsk vård. Ty, om du gör det är du en hycklare.
Citera
2026-09-01, 20:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
I detta fall var det du som inte gav ett tydligt svar på varför det är en god handling av Gud att låta en femåring dö i cancer, men om en läkare låter barnet dö är det en ond handling. Varit ligger skillnaden?

Dessutom resonerar du mot dig själv. Läkaren som låter barnet dö skickar ju därigenom barnet till saligheten i himlen.

Vi förutsätter att du aldrig kommer att söka medicinsk vård. Ty, om du gör det är du en hycklare.
Det handlar om system och ett större perspektiv än enskilda personer som har det svårt i just det ögonblicket, du kanske tycker det är bra att bygga sjukhus även om några behöver slita för det. Kanske så är det bra att bomba nazityskland även om några tyska barn blir bombade. Det är svårt för en människa att se helhetsperspektivet från sin begränsade position och sitt låga intellekt. Det finns en anledning med allt, bara för att du inte förstår så betyder det inte att ingen anledning finns.

Sen så kanske det inte är det bästa att folk bara skippar jordlivet? Det har antagligen en bra anledning till att det finns. Om jorden är som en skola så skippar du hela utbildningen genom att dö i förtid. Om syftet med jorden är att förbereda en för himlen och ge dig möjligheten att välja gud så är det inte alls bra att dö i ung ålder, även om man tekniskt sett kommer till himlen tidigare. Det är viktigare att komma till himlen så fullständig som möjligt än att komma dit så tidigt som möjligt.
Citera
2026-09-01, 20:28
Medlem
Citat:
För att gud vill inte det.

Hur vet du det?
Och hur vet du att den medicinskt icke behandlingsbara femåringens död är Guds vilja?

Faktum är att jag hört kristna diskutera smärtlindring vid förlossning. Vissa hävdar på fullt allvar att detta skulle vara ett sätt att undgå Guds straff över kvinnan i syndafallsberättelsen:" I smärta ska du föda dina barn".
Citera
2026-09-01, 20:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur vet du det?
Och hur vet du att den medicinskt icke behandlingsbara femåringens död är Guds vilja?

Faktum är att jag hört kristna diskutera smärtlindring vid förlossning. Vissa hävdar på fullt allvar att detta skulle vara ett sätt att undgå Guds straff över kvinnan i syndafallsberättelsen:" I smärta ska du föda dina barn".
Aha, så tycker inte jag. Att bara älta problem of evil om och om igen finner jag ointressant, ateister gnäller över att de inte förstår, jaha ok. Jag förstår tror jag, det handlar om att övervinna ondska och man kan inte övervinna ondska om det inte finns någon ondska. Typ så, sen så ser jag inte varför folk inte kan se det på samma sätt. Att få en hamburgare när man svultit i dagar är faktiskt en större lycka än att bli tvångsmatad med lyxburgare varje dag. Det finns en mening med allt, en del är nog att se vilka som förtjänar den perfekta världen.

Om du gnäller och klagar i en medioker värld så känns det inte så kul att ge en bättre värld som gåva. Om någon är supertacksam för minsta lilla så typ vill man ge dom allt även när dom inte ens ber om mer. Jämför det med en gnällig apa som grinar och bara skriker 'meeeeeer varför är du så dum jag förtjänar ju mer än den här skiten'. Vem vill ge någonting alls till någon sådan?

Jag tror det är delvis det som det handlar om. De tacksamma får mer, de otacksamma får mindre. Om du får en värld där problem finns och du hatar den som gav dig den världen p.g.a. problemen så kommer du få en värld med lååångt mer problem.
Citera
2026-09-01, 20:37
Medlem
Citat:
Han botar ju dom genom att ta dom till himlen. Vad är du så gnällig för.

Om någon skulle mörda dig så kommer du direkt till himlen, enligt dina föreställningar. Skulle du "gnälla" om någon hotade att mörda dig?

Om ryssarna skulle få för sig att börja atombomba Västeuropa skulle du då "gnälla"? De som stryker med kommer ju till himmelen.
Citera
2026-09-01, 20:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om någon skulle mörda dig så kommer du direkt till himlen, enligt dina föreställningar. Skulle du "gnälla" om någon hotade att mörda dig?

Om ryssarna skulle få för sig att börja atombomba Västeuropa skulle du då "gnälla"? De som stryker med kommer ju till himmelen.
Jag skulle inte gnälla på gud, kanske på vissa människor. Vad har gud med saken att göra? Det är ju inte han som skickar kärnvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in