Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Hur vet du det?
Och hur vet du att den medicinskt icke behandlingsbara femåringens död är Guds vilja?
Faktum är att jag hört kristna diskutera smärtlindring vid förlossning. Vissa hävdar på fullt allvar att detta skulle vara ett sätt att undgå Guds straff över kvinnan i syndafallsberättelsen:" I smärta ska du föda dina barn".
Aha, så tycker inte jag. Att bara älta problem of evil om och om igen finner jag ointressant, ateister gnäller över att de inte förstår, jaha ok. Jag förstår tror jag, det handlar om att övervinna ondska och man kan inte övervinna ondska om det inte finns någon ondska. Typ så, sen så ser jag inte varför folk inte kan se det på samma sätt. Att få en hamburgare när man svultit i dagar är faktiskt en större lycka än att bli tvångsmatad med lyxburgare varje dag. Det finns en mening med allt, en del är nog att se vilka som förtjänar den perfekta världen.
Om du gnäller och klagar i en medioker värld så känns det inte så kul att ge en bättre värld som gåva. Om någon är supertacksam för minsta lilla så typ vill man ge dom allt även när dom inte ens ber om mer. Jämför det med en gnällig apa som grinar och bara skriker 'meeeeeer varför är du så dum jag förtjänar ju mer än den här skiten'. Vem vill ge någonting alls till någon sådan?
Jag tror det är delvis det som det handlar om. De tacksamma får mer, de otacksamma får mindre. Om du får en värld där problem finns och du hatar den som gav dig den världen p.g.a. problemen så kommer du få en värld med lååångt mer problem.