2026-09-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilian86
Min hund skäller nattetid på skärgårdsön när rådjur eller vildsvin hörs utanför…
Ja, det kan vara den kanske mest naturliga förklaringen till hundskallet!
Citera
2026-09-01, 18:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Spekulerar: När anhöriga inte nådde BO på kvällen den 3 aug, så kanske parterna var inne i "göra slut"-snacket. Säg att TN kanske starkt insisterade på att "Nu är det vi som har det här samtalet, kan du vänta med dina mobilsamtal tills sen!?"
Eller så tog TN hennes mobil. Kanske t o m kastade den/stampade på den och därefter gick det inte att ringa?

En person på ön (enligt podden Mitt i livet, heter den så?) ska ha sett BO och MBM gå på en väg, där BO ska ha gått en bit framför TN. Intrycket vittnet fick var enligt podd-Jessica "det där är inte

Kvinnan (BO) gick framför mannen (MGM) på en väg:
Jessica: "Hon levde ju på måndagskvällen, då det var folk på ön som har sett hur dom två har gått på en väg, hon har gått framför mannen (mördaren)."
Jessica: "Där det var det tydligt att stämningen var spänd."

Efterhands-tolkning eller ej (spänd stämning).

Men något var kanske i görningen redan på måndagskvällen, dvs spänt, meningsutbyte mm.

Ja det var något vittne på ön som såg dom promenera från bad sent på kvällen (midnatt?) Minns inte om det har skrivit i medierna något om tidpunkten för denna promenad.

TN uppgav tumult förmiddag? Det behöver inte betyda att hans uppgift om tumult-tidpunkt är sann.
Tumult/spänt samtal kan ha inletts sent på kvällen den 3 aug.

Vi får se vad för uppgifter som kan bli offentliga i slutet av veckan.

Det är vanligt att mördare ljuger i förhör. Man kan inte utgå från att det är sanning.

Här kan det ju finnas skäl som han kanske vill mörka; såsom att han redan tdigt på natten utfört våld, förstört/undanhållit mobil, låst in henne, eller annat som han känner kan inverka negativt på hans agerande.

Han kan ha sedan ägnat resten av natten till att iordningsställa efter sig, tänka ut vad han ska göra.

Samtidigt är de öppna dörrarna något som gör att man antingen tänker att han kan ha haft väldigt bråttom, kanske vill han att det ska se ut som det varit inbrott? Det kan förstås vara som han säger, att hon avlidit på fm.

I det fallet skulle kroppen ännu kunna vara varm när hon påträffas. Säg att det gått 4- 5 timmar. Det var väl varmt ute? Kroppen kan ha haft 30-32 grader då hon anträffades. Kall på huden. Man blir blek, och vissa kroppsdelar kallnar fortare såsom fingrar och händer. Naglar och fingrar kan anta lilaaktig färg. Läpparna förlorar färg, och man utvecklar likstelhet inom några timmar i käke och händer som sedan sprider sig inom loppet av ett halvt dygn. Likfläckar utvecklas (lågt liggande delar av kroppen). Likstelheten håller i sig några dygn, men nu var det varmt, och detta kan påskynda processerna i kroppen. Dessa processer ka man även analysera via blodprover för att få tydligare besked om tidpunkt för döden.

Om hon förlorat mycket blod, kan man även se på blodet hur mycket det torkat.

Vad jag menar är att det kommer att gå att fastställa en någorlunda tid för döden. Det finns t o m scheman med tabeller hur man med hjälp av en förmodad temperatur som kroppen legat i och den mätta innertemeratur kroppen har vid anträffandet som kan underlätta uträknandet av dödstidpunkten.

Jag håller med dig, att jag tror att det bästa är att erkänna allt; både för egen del och för anhörigas del. Men det gäller troligtvis inte personer med lägre empatisk förmåga. Då handlar allt bara om att rädda sitt eget skinn. Många verkar inte bry sig om att lögnerna är ihåliga, kanske förnedrar offret, och bryr sig inte ens om att de förndrar sig själva.

Men att bära skulden och veta att man kanske får ett lägre straff för att man ljugit och undanhållit (om man fungerar empatiskt), det kommer att tära. Får du ändå det strängaste straffet utan ett erkännande, då har du ju tappat allas förtroende och respekt. Även på den egna sidan kan man tänka.
Citera
2026-09-01, 19:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Biskopen själv har läst få mordtrådar där användarna själva lyckats gräva fram så mycket konkret material i förhållande till vad medierna faktiskt behagat rapportera. Det har bedrivits ett närmast arkeologiskt arbete här. Dokument, bakgrund och detaljer har bärgats fram sten för sten, medan redaktionerna stundtals synes ha stått bredvid utgrävningen med händerna i fickorna.

Att då, utan att ens ha gjort sig besväret att läsa tråden, kliva in och förkunna att det är ”den sämsta mordtråden någonsin” är tämligen förnämt. Det är som att anlända till en pågående arkeologisk utgrävning, vägra titta ned i schaktet och därefter recensera fynden.

Man får naturligtvis anse att en viss uppgift väger lätt eller att en teori är åt skogen. Biskopen har inga invändningar mot detta, tvärtom är det själva diskussionens livsluft. Men då bör invändningen helst innehålla något mer än ett kungligt dekret om att ämnet är ointressant.

För min del är det just detta som gjort tråden ovanligt läsvärd. Här har användare gjort en närmast heroisk insats för att bärga fram material som annars sannolikt hade gått förlorat i mediebruset. Man behöver inte köpa varje slutsats för att uppskatta själva grävandet. Biskopen lyfter på hatten och föreslår de missnöjda att åtminstone läsa vad de så förnumstigt recenserar innan de avkunnar nästa dom.

Jag har följt några trådar (få) genom åren, och i varje tråd utbrister någon/några att detta är just den sämsta tråden de någonsin läst. Vad som är dåligt, är dessa skribenter vanligen inte lika tydliga med.

I den här tråden är dock tonen mellan skribenterna ovanligt trevlig och några (ingen nämnd och ingen glömd) har rotat fram dokument av diverse slag. Jag tror också att den allmänt goda tonen i tråden har bidragit till att flera skribenter "vågat"sig fram i tråden för att bidra med sina erfarenheter om främst den misstänkte.

På det viset tycker jag att tråden är mycket läsvärd och förs framåt, och att kritiken inte stämmer med min uppfattning om den.
Citera
2026-09-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har följt några trådar (få) genom åren, och i varje tråd utbrister någon/några att detta är just den sämsta tråden de någonsin läst. Vad som är dåligt, är dessa skribenter vanligen inte lika tydliga med.
Ja, det händer i fler trådar. Kritik är en sak. Men ibland dyker det in användare som mest bara klagar och sen försvinner, utan att bidra till att i stället lyfta de perspektiv och frågor som användaren tycker är viktiga (viktigare).
Citat:
I den här tråden är dock tonen mellan skribenterna ovanligt trevlig och några (ingen nämnd och ingen glömd) har rotat fram dokument av diverse slag. Jag tror också att den allmänt goda tonen i tråden har bidragit till att flera skribenter "vågat"sig fram i tråden för att bidra med sina erfarenheter om främst den misstänkte.
Jag tänker också så. Risken finns, om tonen skulle vara hård och kritiken ständigt skulle hagla, att den som kanske tvekar ("är mina erfarenheter av det lilla mötet med MGM värt att nämna") kanske avstår från att skriva.
Citat:
På det viset tycker jag att tråden är mycket läsvärd och förs framåt, och att kritiken inte stämmer med min uppfattning om den.
Vi gör väl så gott vi kan här i tråden, med just nu väldigt knappa uppgifter från åklagare/polis (eller medier).

Jag uppskattar enormt mycket inlägg från de som har egen erfarenhet av MGM. Men även tråden som helhet, bra inlägg från många håll. Olika input. Det puttrar på.
Tempot just nu är så som det kan vara under en förundersökning. Ingen idé att klaga på tråden för det, tycker jag. Sen kan man såklart ha olika syn på vad som är viktigt eller oviktigt när det gäller att förstå en misstänkts bakgrund/helheten.
Citera
2026-09-01, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Ljuden från hunden kom väl vid 01.00 tiden vilket då är den 4/8 men jag tror ändå vi kan utesluta natten.
Och jag tror att tidpunkten då hundarna skällde kan ha sammanfallit med klockslaget då det hörts skrik från ÅÅs hus - att det var då misshandeln var igång! Den misshandel som följdes direkt av mordet på ÅÅ. Men det lär vi väl få veta.
Citera
2026-09-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Och jag tror att tidpunkten då hundarna skällde kan ha sammanfallit med klockslaget då det hörts skrik från ÅÅs hus - att det var då misshandeln var igång! Den misshandel som följdes direkt av mordet på ÅÅ. Men det lär vi väl få veta.
Tycker mig ha följt tråden ganska bra och kan inte påminna mig några uppgifter om att det hörts skrik (men här kan jag ha fel). Icke förty så finns inga allmänt kända uppgifter som utesluter att mordet kan ha skett på natten. Det blir då aningen mer svårbegripligt att TNs telefon kopplade ned först kl 11:55 d v s cirka 11 timmar senare. Kan TN avslutat kvällen med en pava whisky eller varför väntar man 11 timmar till första rationella åtgärd..?
Citera
2026-09-01, 21:35
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Tycker mig ha följt tråden ganska bra och kan inte påminna mig några uppgifter om att det hörts skrik (men här kan jag ha fel). Icke förty så finns inga allmänt kända uppgifter som utesluter att mordet kan ha skett på natten. Det blir då aningen mer svårbegripligt att TNs telefon kopplade ned först kl 11:55 d v s cirka 11 timmar senare. Kan TN avslutat kvällen med en pava whisky eller varför väntar man 11 timmar till första rationella åtgärd..?
Jag tror inte att det skedde på natten.. Det kan ha börjat bli dålig stämning som nämndes av Jessica i podden Mitt i livet och att det eskalerade på förmiddagen. Det är för övrigt även Jessicas son som hört hunden skälla vid 01-tiden. Är det helt fastställt med det där badet vid midnatt? Det talar ju lite emot en dålig stämning tänker jag. Han måste ha varit väldigt berusad om han slog ihjäl någon och sedan tvärt däckade innan han började ta tag i saker vid 11-12 tiden. MKMB har ju tidigare nämnt i tråden att han var restriktiv med alkohol men ingen regel utan undantag.. Jag kan minnas precis helt fel men jag har för mig att jag sett någon uppgift i media om att hon inte varit död länge när hon hittades vid 16-tiden. Vi får kanske veta lite mer på fredag om åklagaren väljer att berätta något..
Citera
2026-09-01, 21:49
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det skedde på natten.. Det kan ha börjat bli dålig stämning som nämndes av Jessica i podden Mitt i livet och att det eskalerade på förmiddagen. Det är för övrigt även Jessicas son som hört hunden skälla vid 01-tiden. Är det helt fastställt med det där badet vid midnatt? Det talar ju lite emot en dålig stämning tänker jag. Han måste ha varit väldigt berusad om han slog ihjäl någon och sedan tvärt däckade innan han började ta tag i saker vid 11-12 tiden. MKMB har ju tidigare nämnt i tråden att han var restriktiv med alkohol men ingen regel utan undantag.. Jag kan minnas precis helt fel men jag har för mig att jag sett någon uppgift i media om att hon inte varit död länge när hon hittades vid 16-tiden. Vi får kanske veta lite mer på fredag om åklagaren väljer att berätta något..
Jag delar i stor din uppfattning; Något säger mig dock att knuffar och/eller flygande föremål föranledde det krossade glaset redan på natten. ÅÅ drar sig tillbaka och kanske t o m ställde byrån under dörrhandtaget och kastade TNs täcke till soffan. Under tid som bara TN är uppe läggs glasbitarna på hög samtidigt som både skam och vrede stiger - något som ska eskalera när de båda åter möts efter dålig sömn vid 9-10-tiden.
Citera
2026-09-01, 21:59
Medlem
Citat:

Nej, det kanske inte alls är fastslaget att någon ska ha sett MGM och BO sent på måndagskvällen. Säger inte att det inte är så, men jag hittar inte just nu ett inlägg eller en artikel om Sent.

Detta hittar jag, Aftonbladet"]AB 13 aug:
"Brottsoffret och den misstänkte mannen syntes tillsammans ute på en brygga på skärgårdsön vid 19-tiden kvällen före mordet. Båda hälsade, berättar vittnet, utan att registrera något särskilt med paret."
Minns inte vad Jessica sa i podden, om hon nämnde någon tidpunkt för när vittnet såg dom gå på en väg på måndagen.
Citera
2026-09-01, 22:17
Medlem
Klistrar in lite från podden (podd av bland annat Jessica som har hus ute på Sollenkroka ö + Malin, MG). Dels så kan det dyka in nya användare i tråden som inte hört poddavsnittet och dels tycker jag det är bra för egen del att fräscha upp minnet.

Angående måndagskvällen:

Jessica berättar att en person på ön hade sett (på måndagskvällen) när BO och MGM ska ha gått på en väg, där BO (enligt vittnet) noterade att kvinnan gick framför mannen.

Kvinnan (BO) gick framför mannen (MGM) på en väg:
Jessica: "Hon levde ju på måndagskvällen, då det var folk på ön som har sett hur dom två har gått på en väg, hon har gått framför mannen (mördaren)."
Jessica: "Där det var det tydligt att stämningen var spänd."

Vittnet ska ha sagt (om situationen där BO går framför mannen på en väg):
"det där är inte ett par som är sams".
Lite svårt som lyssnare att veta vad som eventuellt är övertolkningar (Jessica) för att facit finns nu. Men uppfattade det ändå som Jessica försöker berätta rakt upp och ner i stora delar.

Bröt sig in i annat hus för att duscha:
Och så uppgiften om att MGM bröt sig in i ett hus för att duscha:
"Sen hade han brutit sig in i ett hus och gått och duschat hos en familj"
"På vår ö. Hos typ våra grannar"
Hundskall vid 01-tiden:
I podden nämnde Jessica också en uppgift som kom från hennes son + sonens kompis som hade följt med ut till Jessicas hus på ön. Sonen och kompisen sov själva i en mindre stuga på deras tomt.
Pojkarna berättade att dom vid 01-tiden natten mot tisdag hade hört hundskall.
Detta berättade Jessica för polisen.

Hundskall alltså. Kan ju ha berott på alla möjliga saker - men ändå intressant.

Dom spekulerade även om att eftersom en närstående kände sig orolig över att inte få tag i BO på måndagen och sen åkte ut: så menade podd-duon att den närstående "visste".
MG: Då måste ju han ha vetat!?

Jessica: Exakt.

Jessica: Han måste ha vetat att det var något som inte var okej. Om jag inte hade fått tag på min mamma på ett dygn så vet jag inte om jag hade åkt dit, förstår du?
Han måste ju ha vetat att det var nånting som INTE var okej.

MG: Att hon var orolig eller att hon var rädd?

Jessica: Ja.
Nu kan det kanske beror på adra saker att den närstående åkte ut. Dels så var det väl inplanerat att den närstående skulle komma dit.
Och dessutom finns uppgift (?) om att man ska ha sökt TN men inte fick tag i honom heller. Vilket kan har varit tillräckligt onormalt för att sen åka ut (att inte få tag i NÅGON av dom, om dessutom man får ett meddelande om att "den här mobilen går inte att nå just nu" -- dvs TNs).

Men jag vill inte säga emot Jessica och Malin, som spekulerar i om den närstående redan visste att det kanske var något problem med relationen eller med TN.
Citera
2026-09-01, 22:24
Medlem
Citat:
Jag delar i stor din uppfattning; Något säger mig dock att knuffar och/eller flygande föremål föranledde det krossade glaset redan på natten. ÅÅ drar sig tillbaka och kanske t o m ställde byrån under dörrhandtaget och kastade TNs täcke till soffan. Under tid som bara TN är uppe läggs glasbitarna på hög samtidigt som både skam och vrede stiger - något som ska eskalera när de båda åter möts efter dålig sömn vid 9-10-tiden.

Får också för mig att den natten blev jobbig med händelser eller i vart fall ordbyten. Kanske sen utan sömn - för framförallt TN. Ilska, frustration.

Rena spekulationer, när man försöker få saker (tiden mm) att gå ihop.
Citera
2026-09-01, 22:48
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Det är inte alls ett osannolikt scenario..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in